1000 Miles of Sebring na otwarcie sezonu WEC
Sezon WEC, który rozpocznie nową erę tej serii – erę Hypercar! Wiele nowych samochodów oraz bardzo silna klasa LMP2 i aut GT. Zapraszamy do zapowiedzi 1000 Miles of Sebring!
Nadszedł ten długo wyczekiwany weekend przez wszystkich fanów endurance i dużą część fanów wyścigów samochodowych. W WEC zacznie się, w końcu, nowa era – era Hypercar! Debiut aut od Porsche, Cadillaca, Ferrari oraz Vanwalla, początek rywalizacji w prawdopodobnie ostatnim sezonie klasy LMP2 i ostatnim sezonie klasy GTE Am. Będziemy świadkami tego już w ten weekend.
Co można znaleźć w zapowiedzi?
Historia 1000 Miles of Sebring
1000 Miles of Sebring ma stosunkowo krótką historię w World Endurance Championship. Co prawda, Sebring był pierwszym wyścigiem w historii serii, lecz była to dobrze znana wszystkim wersja 12-godzinna rozegrana razem z American Le Mans Series. Ze względu na katastrofalną jakość widowiska i zbyt duży chaos, Sebring wypadł z kalendarza aż na 7 lat.
Powrócił on do kalendarza w sezonie 2018-19, jako pierwszy wyścig po zimowej przerwie. Był to także początek eventu nazywanego Super Sebring, na który składają się właśnie 1000 Miles of Sebring i 12 Hours of Sebring rozgrywane w ramach IMSA. W latach 2020-2021 wyścig był zaplanowany w kalendarzu WEC, lecz jego rozegranie uniemożliwiły restrykcje związane z pandemią COVID-19.
Zeszłoroczny wyścig
Wyścig został zakończony na 45 minut przed upływem regulaminowych ośmiu godzin ze względu na burzę, która rozpętała się nad torem. Byliśmy też świadkami fatalnie wyglądającego wypadku Toyoty #7 prowadzonej przez Jose Marię Lopeza.
W klasie Hypercar wygrało Alpine #36 w składzie Matthieu Vaxiviere, Andre Negrao i Nicolas Lapierre.
W klasie LMP2 wygrał United #23 w składzie Josh Pierson, Oliver Jarvis i Paul Di Resta. W podklasie Pro/Am wygrała załoga AF Corse #83 w składzie Perrodo-Nielsen-Rovera.
W klasie GTE Pro wygrało Porsche #92 oraz Michael Christensen i Kevin Estre.
W klasie GTE Am wygrał Northwest AMR #98 i załoga Paul Dalla Lana, Nicki Thiim i David Pittard.
Mapa i charakterystyka toru
Tor ma długość 6019 metrów oraz ma 17 zakrętów. Tor jest stosunkowo wolny ze względu na swoją betonowo-asfaltową, bardzo nierówną i wyboistą nawierzchnię. Ta nawierzchnia sprawia też, iż ciężkie auta mają tutaj bardzo trudno, a napęd 4×4 przy wysokiej prędkości aktywacji jest bezużyteczny, mimo tego, iż by tutaj bardzo pomagał.
Sektor 1
Okrążenie zaczyna się na prostej startowej zbudowanej z płyt betonowych, które kiedyś tworzyły płytę startową lotniska. Potem kierowcy dohamowywują do zakrętu nr. 1, który pokonują z prędkością ok. 180-190 km/h. Potem jest kawałek prostej z lekkim, drugim zakrętem, po którym kierowcy od razu dohamowują do „trójki”, która jest typowym, 90-stopniowym zakrętem pokonywanym z prędkością 110 km/h.
Ta płynnie przechodzi w czwórkę, przez którą kierowcy przejeżdżają z pełnym gazem. Potem jest „piątka”, która też jest 90-stopniowym zakrętem. Przed nią kierowcy lekko hamują i pokonują ją z przepustnicą otwartą od 40 do 60%. Potem płynnie wychodzą na krótką prostą prowadzącą do zakrętu nr. 7 przez zakręt nr. 6
Sektor 2
Na końcu tej krótkiej prostej prędkość auta dochodzi do 280 km/h. Zakręt nr. 7 jest pół-nawrotem, który jest najwolniejszym miejscem na torze, pokonywanym z prędkością 70 km/h. Potem są długie i płynne zakręty 8-9, które są pokonywane z pełnym otwarciem przepustnicy. Potem jest już kolejny na tym torze zakręt 90-stopniowy pokonywany z prędkością ok. 100 km/h.
Potem jest zakręt nr. 11, który jest łukiem i wychodzi na prosto przez leciutki zakręt 12. Ta sekcja jest pokonywana z gazem w podłodze. Potem jest zakręt nr. 13, który jest kolejnym zakrętem 90-stopniowym. Pokonuje się go z prędkością ok. 110 km/h. Potem jest średniej długości prosta.
Sektor 3
Zakręt nr. 14 jest pokonywany na pełnej przepustnicy, a po wyjściu z zakrętu przepustnica jest otwarta tylko w połowie. Następny zakręt jest pokonany po szybkim zmniejszeniu prędkości do 140 km/h. Potem jest krótkie przyspieszenie, odpuszczenie gazu i dohamowanie do przedostatniego zakrętu. Po nim wychodzi się na najdłuższą prostą na amerykańskim torze. Na jej końcu auta mają prędkość blisko 300 km/h.
Ostatni zakręt jest bardzo wyboisty i nie wybacza nawet tych najmniejszych błędów. Pierwsza połowa zakrętu jest pokonywana bez gazu, na nabytej prędkości. Gdy kierowca dojedzie do wierzchołka, wciska gaz do końca i wypada na prostą start/meta.
Na koniec zostawiam onboard z pokładu Toyoty GR010 Hybrid #8 prowadzonej przez Brendona Hartley’a
Lista zgłoszeń na 1000 Miles of Sebring
Na liście zgłoszeń do weekendu znalazło się 37 aut: 11 w klasie Hypercar, 12 w klasie LMP2 i 14 w klasie GTE Am.
Najbardziej rozgrzewa klasa Hypercar, w której obok dwóch Toyot i Peugeotów oraz jednego Glickenhausa, pojawi się po jednym Cadillacu i Vanwallu oraz po dwa Porsche i Ferrari. Dzięki temu w Hypercar pojawią się takie nazwiska jak Alessandro Pier Guidi, James Calado, Earl Bamber, Kevin Estre, Andre Lotterer, Laurens Vanthoor czy Jacques Villeneuve.
W klasie LMP2 mamy już klasycznie dwa polskie akcenty oraz jeden wielki powrót. Zaczynając od polskich akcentów, to w WRT #41 pojawi się Robert Kubica wraz z Louis’em Deletraz’em i Ruim Andrade, a Inter Europol Competition #34 pojedzie w składzie Kuba Śmiechowski, Fabio Scherer i Albert Costa Balboa. Po dwóch latach występów w klasie Hypercar do klasy LMP2 wraca Alpine, które od przyszłego sezonu będzie już miało prototyp LMDh i będzie jeździć w klasie Hypercar.
W klasie GTE Am jest też kilka zmian. Iron Lynx zamieniło auta Ferrari na Porsche, do klasy weszła Corvette, a w Northwest AMR #98 do Paul’a Dalla Lany i Nicki’ego Thiima dołączył Axcil Jefferies.
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Środa | 15:55-16:55 |
Trening 2 | Środa | 21:35-22:35 |
Trening 3 | Czwartek | 16:55-17:55 |
Kwalifikacje – GTE Am | Czwartek | 23:30-23:45 |
Kwalifikacje – LMP2 | Czwartek/Piątek | 23:55-00:10 |
Kwalifikacje – Hypercar | Piątek | 00:20-00:35 |
Wyścig | Piątek/Sobota | 17:00-01:00 |
Transmisja i live-timing
Sam wyścig będzie dostępny na trzech antenach telewizyjnych: Eurosport, Polsat Sport oraz Eleven Sports.
Eurosport jako jedyny pokaże cały wyścig. Od 16:30 do 18:45 transmisja będzie się odbywać na kanale Eurosport 2, a od 18:45 do końca wyścigu transmisja będzie trwała w kanale Eurosport 1.
Polsat Sport pokaże 7 godzin i 30 minut wyścigu. Od startu do godziny 22 wyścig pokaże Polsat Sport News, a od godziny 22:30 do mety wyścig będzie miał transmisję w Polsacie Sport Extra.
Eleven Sports pokaże 6,5 godziny wyścigu. Transmisja będzie prowadzona w kanale Eleven Sports 3 od godziny 17:55 do godziny 00:30.
W Internecie wyścig i kwalifikacje można obejrzeć na dwa sposoby. Pierwszy z nich to usługa Eurosport Extra w Playerze. Drugi z nich to oficjalna usługa samych mistrzostw połączona z live-timingiem.
Stary live-timing jest dostępny TUTAJ. Dokumenty i wyniki są natomiast dostępne TUTAJ.
Czeka nas ekscytujący weekend
Ten weekend zapowiada się ekscytująco! Walka Toyoty z Cadillakiem o zwycięstwo w wyścigu, a do tejże walki mogą się wmieszać Ferrari i Porsche. Za nimi mamy Peugeoty, Vanwalla i Glickenhausa, którzy też będą chcieli o coś powalczyć. W klasie LMP2 duże szanse na zwycięstwo ma załoga WRT #41 z Robertem Kubicą w kokpicie, ale panowie będą musieli stawić opór United’owi #22 i Premie #9 oraz #63 z kosmiczną dziewczyną, Doriane Pin, na pokładzie.
W klasie GTE Am dużą szansę na zwycięstwo ma damska załoga Iron Dames #85, lecz im będzie mogło zagrozić siostrzane auto Iron Lynx #60 oraz Richard Mille AF Corse #83 z Lilou Wadoux i Alessio Rovera w kokpicie. Zapowiada się jeden z najbardziej ekscytujących weekendów WEC od lat!
Fot. FIA WEC/Twitter