3 Hours of Barcelona w ramach GT World Challenge Europe [ZAPOWIEDŹ]

GT World Challenge Europe w nadchodzący weekend (30.09-2.10) zakończy swoje tegoroczne zmagania na katalońskim torze w Montmelo.

Sezony serii wyścigowych powoli zmierzają już do końca. Tak jest w wypadku najpopularniejszej serii GT, czyli GT World Challenge Europe, które w nadchodzący weekend (30 września-2 października) zakończy tegoroczny sezon na katalońskim torze w Montmelo.

Historia

Pierwszy raz GT World Challenge Europe ścigała się w Barcelonie w sezonie 2016. Były to wyścigi zaliczane do pucharu sprinterskiego. Od następnego sezonu wyścigi przyjęły swą 3-godzinną formę zaliczaną do pucharu Endurance. GT World Challenge Europe zakończy swój sezon w Barcelonie już po raz szósty. Jest to już tradycją, która była zaburzona w sezonie 2020 przez pandemię COVID-19 i skończy się w przyszłym sezonie, kiedy to sezon zakończy się w połowie października na torze Zandvoort.

Zeszłoroczny wyścig padł łupem załogi AKKA ASP #88 w składzie Jules Gounon, Felipe Fraga i Raffaele Marciello.

Mapa i charakterystyka toru

Source: GabrielStella - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=104096308

Circuit de Barcelona-Catalunya jest torem średnio-prędkościowym o długości 4,655 km w obecnie używanej konfiguracji.

Pierwszy sektor

Opis toru trzeba zacząć od długiej prostego startu/meta. Do zakrętu numer 1 kierowcy dojeżdżają z prędkością ok. 265 km/h i redukują prędkość auta do ok. 100-110 km/h. Drugi zakręt pokonują na trzecim biegu z w połowie odpuszczonym gazem i płynnie przechodzą w trzeci zakręt. Na jego początku kierowcy jadą z odpuszczonym gazem i w jego połowie maksymalnie otwierają przepustnicę.

Drugi sektor

Po krótkiej prostej, na której końcu kierowcy mają na liczniku 220 km/h, mamy wolny zakręt nr. 4, z którego kierowcy wychodzą i po chwili wchodzą w zakręt 5 i przejeżdżają go z prędkością 80 km/h. Potem kierowcy przejeżdżają przez łagodny zakręt nr. 6, którego wyjście przekształca się w prawie 90-stopniowy, siódmy zakręt, przez który kierowcy jadą z 115-120 km/h na liczniku. Po wyjściu z “siódemki” mamy łagodną “ósemkę” do zakrętu nr. 9. Zakręt nr. 9 to długi i kolejny blisko 90-stopniowy odcinek na tym torze. Kierowcy przejeżdżają go po krótkim użyciu hamulca przed nim oraz zredukowaniu prędkości z 180 do 140 km/h i wychodzą na drugą prostą na tym torze.

Trzeci sektor

Kierowcy po prostej, na której końcu osiągają 230 km/h, przejeżdżają przez zmodernizowany w zeszłym sezonie zakręt nr. 10. Jest to długi, wolny (80 km/h na wejściu) i łagodny zakręt. Po nim jest praktycznie niewidoczna “jedenastka”, z której kierowcy przejeżdżają w zakręt nr. 12, który jest nawrotem. Potem jest krótki kawałek prostej i mamy zakręt nr. 13, który jest początkiem słynnej szykany na torze w Barcelonie. Kierowcy przejeżdżają przez niego wolno, ale dosyć płynnie, żeby dojechać do właściwej szykany. Zakręty 14-15 to typowa szykana – 90-stopniowe zakręty, które są najwolniejszym miejscem na torze. Kierowcy przejeżdżają ją z prędkością 70 km/h. Po wyjściu z tej szykany załogi wjeżdżają w ostatni, długi zakręt z w połowie otwartą przepustnicą i z powrotem wyjeżdżają na prostą startową.

Na koniec, jak zwykle, zostawiam Wam onboard. Tym razem znowu padło na Mercedesa-AMG GT3.

Lista zgłoszeń

Na liście zgłoszonych jest 48 aut (16 aut w pucharze Pro, 17 w pucharze Silver, 4 w pucharze Pro-Am i 11 w pucharze Gold).

Na liście jest kilka zmian w związku z kolidującym z tym weekendem Petit Le Mans. Dotyczą one Ferrari z fabrycznymi kierowcami, czyli Iron Lynx’ów. W aucie #51 James’a Calado zastąpi Giancarlo Fisichella. W aucie #71 są dwie zmiany. Daniela Serrę zastąpi Alessio Rovera, a Davide Rigona zastąpi Alessandro Pier Guidi. Do zmiany doszło też w ROWE Racing #98. Nicky’ego Catsburga zastąpi Phillip Eng.

Na liście mamy kilka polskich akcentów. Są nimi klasycznie dwa auta zespołu JP Motorsport (jedno [#111] w podklasie Pro, drugie [#112] w podklasie Gold). W aucie #111 za kierownicą znajdą się: Christian Klien, Vincent Abril i Dennis Lind. W aucie #112 za kierownicą zasiądą Maciej Błażek, Patryk Krupiński, Norbert Siedler.

Pełna lista zgłoszeń

Klasyfikacje

Ze względu na ilość klasyfikacji, zespołów i kierowców, jedynie podam link do klasyfikacji. Jest ich mnóstwo i każdy znajdzie tam, to czego szuka.

Wszystkie klasyfikacje GT World Challenge Europe

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Test dla “brązowych kierowców”Piątek16:40-17:40
TreningSobota09:00-10:30
PrekwalifikacjeSobota13:40-15:10
Kwalifikacje 1Niedziela09:00-09:15
Kwalifikacje 2Niedziela09:22-09:37
Kwalifikacje 3Niedziela09:45-10:00
WyścigNiedziela15:00-18:00

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będą dostępne za darmo na oficjalnym kanale YouTube SRO. Jeżeli ktoś chce obejrzeć ten wyścig z polskim komentarzem, taka możliwość też jest dostępna dzięki Motowizji, która ma prawa do GT World Challenge Europe.

Live timing jest dostępny TUTAJ. Wyniki sesji są dostępne TUTAJ. Dokumenty są dostępne TUTAJ.

To już jest koniec ostatniej zapowiedzi GT World Challenge w tym sezonie. Mam nadzieję, że ta zapowiedź pomoże Wam w śledzeniu tego weekendu, jeśli się na to zdecydujecie, do czego serdecznie zachęcam. Jak zwykle, liczymy na sukcesy naszych, czyli załóg JP Motorsport.

Start wyścigu w niedzielę, 2 października o godzinie 15!

Source: Team WRT

Podobne wpisy