Zapowiedź 3 Hours of Hockenheim w ramach GT World Challenge Europe

Nowa seria na “Na Czterech Kołach”. Do obecnie opisywanych WEC, ELMS i IMSY dołącza GT World Challenge Europe.

Kierowcy po lipcowym klasyku, czyli 24 Hours of Spa wrócą do akcji w niemieckiej Badenii-Wirtembergii na torze Hockenheimring. Weekend ten się odbędzie w dniach 2-4 września. GT World Challenge jest serią z wieloma zawiłościami i możliwe, że nieznaną dla Was, więc postaram się to wyjaśnić w tym artykule w formie, jaką znacie z WEC, ELMS czy IMSY.

Historia

GT World Challenge Europe debiutuje w tym sezonie na niemieckim torze, zastępując Nürburgring, który był w kalendarzu serii od jej początku w 2011. Sama klasa GT3 pojawiła się na Hockenheimringu 5 razy. Raz w ramach International GT Open w 2019 roku, 3 razy w ramach 24H Series w latach 2020-2022 i raz w ramach DTM-u w zeszłym roku.

Mapa i charakterystyka toru

Source: Sentoan - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20198326

Tor Hockenheimring jest torem szybkim o długości 4,574 kilometra. Średnia prędkość przejazdu w aucie GT3 wynosi ok. 165-170 km/h.

Pierwszy sektor

Kierowcy zaczynają swoje okrążenie na stosunkowo krótkiej prostej startowej. Dojeżdżają do pierwszego zakrętu z prędkością ok. 230 km/h, lekko dohamowywują i pokonują go z prędkością 160 km/h. Potem mamy prostą, długością podobną do tej startowej i po niej zakręt nr. 2, który jest wolnym zakrętem, który kierowcy pokonują z prędkością 80 km/h. Po wyjściu z tego zakrętu jest ledwo zauważalna “trójka” pokonywana na pełnym gazie, która przechodzi w “czwórkę” prowadzącą na najdłuższą “prostą” tego toru.

Drugi sektor

Najdłuższa “prosta” toru Hockenheimring to tak naprawdę bardzo długi zakręt nr. 5 pokonywany przez kierowców na pełnym gazie. Na jego końcu prędkość wynosi 260 km/h. Po tej prostej mamy najwolniejsze miejsce na torze, czyli nawrót pokonywany z prędkością 50 km/h. Po wyjściu z nawrotu mamy kawałek prostej i zakręt nr. 7 pokonywany przy pełnym otworzeniu przepustnicy. Do zakrętu nr. 8 kierowcy dojeżdżają z prędkością 230 km/h i pokonują go z prędkością 90 km/h. Potem mamy lekki dziewiąty zakręt, który przechodzi w zakręt nr. 10 pokonywany na lekkim gazie z prędkością 140 km/h.

Trzeci sektor

Kierowcy jadą przez krótką prostą, dobijając do prędkości przekraczających 200 km/h i pokonują zakręt nr. 11 z prędkością 150 km/h. Przez króciutką prostą kierowcy dobijają do wolnej “dwunastki” pokonywanej z 80 km/h na liczniku. Po wyjściu z “dwunastki” kierowcy jadą przez płynną sekcję zakrętów 13-14 i dohamowują do przedostatniego zakrętu, by pokonać go z prędkością 110 km/h. Ostatni zakręt jest pokonywany na odpuszczonym gazie z prędkością 130 km/h.

Na koniec zostawiam przejazd Mercedesa-AMG GT3 z 2019 roku.

Lista zgłoszeń

Mamy kilka podklas/pucharów w GT World Challenge Europe: Pro, Silver, Pro-Am i Gold, które na początek wypada wyjaśnić. W podklasie Pro są dozwolone wszystkie ułożenia składów oprócz tych, które się łapią w inne kategorie. Silver Cup są dozwoleni sami kierowcy z srebrną kategorią. W pucharze Pro-Am mamy jednego kierowcę “platynowego” lub “złotego” i dwóch kierowców “brązowych”. Gold Cup to natomiast jeden kierowca “platynowy” lub “złoty”, jeden “srebrny” i jeden “brązowy”

Przechodząc już do samej listy zgłoszeń, na liście zgłoszonych jest 49 aut (16 aut w pucharze Pro, 18 w pucharze Silver, 3 w pucharze Pro-Am i 12 w pucharze Gold).

Na liście mamy kilka polskich akcentów. Są nimi dwa auta polsko-niemieckiego zespołu JP Motorsport (jedno [#111] w podklasie Pro, drugie [#112] w podklasie Gold). W aucie #111 za kierownicą znajdą się: były kierowca F1, Christian Klien, mistrz Blancpain GT Series Sprint Cup z 2015 roku, Vincent Abril i Dennis Lind. W aucie #112 za kierownicą znajdzie się dwóch Polaków: Maciej Błażek i właściciel tego zespołu, Patryk Krupiński. Do nich dołączy wicemistrz Porsche Supercup z 2011 roku, Austriak, Norbert Siedler.

Klasyfikacje

Wyjątkowo, ze względu na ilość klasyfikacji, zespołów i kierowców, jedynie podam link do klasyfikacji. Jest ich mnóstwo i każdy znajdzie tam, to czego szuka.

Wszystkie klasyfikacje GT World Challenge Europe

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Test dla “brązowych kierowców”Piątek14:55-15:55
TreningSobota09:45-11:15
PrekwalifikacjeSobota14:05-15:35
Kwalifikacje 1Niedziela09:45-10:00
Kwalifikacje 2Niedziela10:07-10:22
Kwalifikacje 3Niedziela10:30-10:45
WyścigNiedziela15:00-18:00

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będą dostępne za darmo na oficjalnym kanale YouTube SRO. Jeżeli ktoś chce obejrzeć ten wyścig z polskim komentarzem, taka możliwość też jest dostępna dzięki Motowizji, która od tego sezonu ma prawa do GT World Challenge Europe.

Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wyniki sesji są dostępne TUTAJ. Dokumenty są dostępne TUTAJ.

To jest już wszystko, co znacząco pomoże Wam śledzenie wyścigu na Hockenheimringu. Jak zawsze, liczymy na sukcesy naszych, czyli w tym wypadku na dobre wyniki załóg JP Motorsport, a jest na co liczyć, gdyż załoga Pro na otwarcie sezonu na Imoli zajęła piąte miejsce.

Start 3-godzinnego wyścigu w niedzielę, 4 września o 15:00!

Source: GT World Challenge Europe/SRO