Start 2022 (4 Hours of Barcelona)

4 Hours of Barcelona w ramach ELMS [ZAPOWIEDŹ]

W ten weekend swój sezon zaczynają dwie ostatnie poważne serie endurance na europejskiej arenie motorsportu. Mowa oczywiście o ELMS i GT World Challenge Europe. Pierwsza z tych serii zainauguruje tegoroczną kampanię w ramach 4 Hours of Barcelona.

Historia

Hiszpańska runda europejskiej serii Le Mans w obecnym kształcie jest stosunkowo nową rundą w kalendarzu, gdyż zadebiutowała ona dopiero w sezonie 2019. Była ona także wyjątkowa, gdyż była jedną z tylko trzech rund ELMS w historii rozegranych w warunkach nocnych. O tym pisałem szerzej we wrześniu przy okazji ogłoszenia kalendarza ELMS na ten sezon i umieszczenia w nim nocnego wyścigu na Motorland Aragon.

Barcelona po raz drugi w historii rozpocznie sezon ELMS. Pierwszy raz taka sytuacja miała miejsce w pamiętnym sezonie 2021, w którym to mistrzem serii zostało WRT #41 z Robertem Kubicą w załodze. Wtedy też ta załoga wygrała ten wyścig.

Zeszłoroczny wyścig

W klasie LMP2 wyścig wygrała Prema #9 w składzie Lorenzo Colombo, Ferdinand Habsburg i Louis Deletraz.

W podklasie LMP2 Pro/Am zwycięstwo padło łupem AF Corse #88 w składzie Francois Perrodo, Nicklas Nielsen i Alessio Rovera.

W klasie LMP3 triumf odniósł Inter Europol Competition #13 w składzie Charles Crews, Nico Pino i Guilherme Oliveira.

Klasa GTE to było zwycięstwo Proton Competition #77 i tria Christian Ried, Lorenzo Ferrari i Gianmaria Bruni.

Mapa i charakterystyka toru

Fot. racingcircuits.info

Od tego sezonu używana jest nowa konfiguracja toru w Montmelo. Tak jak w Formule 1, usunięta została ostatnia szykana i tor od teraz liczy tylko 14 zakrętów oraz 4,657 km długości. Średnia prędkość przejazdu w prototypie klasy LMP2 wynosi blisko 190 km/h.

Opis toru trzeba zacząć od długiej prostej startu/meta. Do zakrętu numer 1 kierowcy dojeżdżają z bardzo dużą prędkością na biegu szóstym i redukują do dwójki. Drugi zakręt pokonują na trzecim biegu z odpuszczonym gazem i płynnie przechodzą w trzeci zakręt z pełnym gazem. 

Po krótkiej prostej mamy wolniejszy zakręt nr. 4, z którego kierowcy wychodzą i po chwili wchodzą w zakręt 5 o podobnej prędkości. Potem kierowcy przejeżdżają przez łagodny zakręt nr. 6, którego wyjście przekształca się w prawie 90-stopniowy, siódmy zakręt, gdzie kierowcy zrzucają do drugiego biegu. Po wyjściu z “siódemki” kierowcy jadą przez łagodną “ósemkę” do zakrętu nr. 9. Zakręt nr. 9 to długi i kolejny blisko 90-stopniowy zakręt na tym torze. Kierowcy przejeżdżają ten skręt z lekko odpuszczonym gazem i wychodzą na drugą, dłuższą prostą na tym torze.

Kierowcy po prostej przejeżdżają przez zmodernizowany przed sezonem 2021 zakręt nr. 10. Jest to długi, wolny i łagodny zakręt. Po nim jest praktycznie niewidoczna “jedenastka”, z której kierowcy przejeżdżają w zakręt nr. 12, który jest nawrotem. Potem jest krótki kawałek prostej i mamy zakręt nr. 13, który jest tym razem już na szczęście długim łukiem przejeżdżanym z pełnym otwarciem przepustnicy. Do dobrze znanego, ostatniego zakrętu tym razem kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu, aby go przejechać i wyjeżdżają na prostą startową.

Na koniec zostawiam on-board z Algarve Pro Racing #25, które wygrało prolog przed sezonem na tym torze.

Lista zgłoszeń na 4 Hours of Barcelona

Na liście zgłoszeń do weekendu pojawiła się maksymalna liczba aut, która wynosi 42 auta. 7 aut pojedzie w klasie LMP2, 11 w klasie LMP2 Pro/Am i po 12 pojazdów w klasach LMP3 i GTE.

Mamy trzy polskie akcenty w tym roku w ELMS. W klasie LMP2 załogę #43 polskiego zespołu Inter Europol Competition będą reprezentować Rui Andrade, Olli Caldwell i Jonathan Aberdein. W klasie LMP3, w Ligierze #13 pojadą Miguel Cristovao, Kai Askey i Wyatt Brichacek. W stawce pojawi się także Mateusz Kaprzyk, który tym razem pojedzie jednak dla RLR Msport. Jego partnerami w załodze #15 będą Horst Felbmayer i Gael Julien.

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 2Sobota10:10-11:40
Kwalifikacje – GTESobota14:40-14:55
Kwalifikacje – LMP3Sobota15:05-15:20
Kwalifikacje – LMP2 Pro/AmSobota15:30-15:45
Kwalifikacje – LMP2Sobota15:55-16:10
WyścigNiedziela11:30-15:30

Pierwszy trening miał miejsce w piątek – wyniki tej sesji sprawdzicie TUTAJ.

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Sam wyścig też będzie można obejrzeć w Sportklubie. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.

To jest już wszystko, co musicie wiedzieć przed weekendem z European Le Mans Series na torze Barcelona-Catalunya! Mamy nadzieję, iż TurboPiekarze i Mateusz Kaprzyk pokażą się z dobrej strony i osiągną dobre wyniki.

Start wyścigu w niedzielę o godzinie 11:30!

Fot. European Le Mans Series

Podobne wpisy