4 Hours of Monza w ramach ELMS [ZAPOWIEDŹ]

ELMS wraca po dwumiesięcznej przerwie i Le Mans. Dalej zostajemy we Włoszech, lecz przenosimy się z Emilli-Romanii do Lombardii pod Mediolan na tor Monza.

Weekend odbędzie się w dniach 1-3 lipca i jest to pierwszy z dwóch weekendów z endurance na tym torze. Jednak czym charakteryzuje się “Świątynia Prędkości”, kogo będziemy mogli obejrzeć i jaki jest układ sił? To wszystko w tym artykule!

Historia

ELMS na Monzy pojawił się po raz pierwszy w 2017 roku i był swego rodzaju zastępstwem dla Imoli, która była w kalendarzu przez kilka poprzedzających lat.

Ten wyścig był w kalendarzu nieprzerwanie przez kilka lat aż do tego sezonu, gdy z niego wypadł na rzecz wspomnianej już Imoli. Jednak ostatniego dnia lutego tego roku Monza wróciła do kalendarza, zastępując Hungaroring.

Zeszłoroczny wyścig

Przypominając sobie zeszłoroczny wyścig. W LMP2 oglądaliśmy zwycięstwo Panis Racing #65, które było ich pierwszym zwycięstwem w ELMS. Team WRT #41 z Robertem Kubicą zajęło czwarte miejsce. W podklasie Pro/Am wygrał G-Drive Racing #25.

W klasie LMP3 wygrało DKR Engineering #4. Mieliśmy też w tej klasie podium z polskim akcentem, gdyż IEC #13 stanął na najniższym stopniu podium. Za to siostrzany Ligier z numerem 14 był na siódmym miejscu.

Klasa GTE to zwycięstwo Spirit of Race #55 z m. in. Alessandro Pier Guidim na pokładzie.

Mapa i charakterystyka toru

Photo: 24H Series

Monza to tor o długości 5,793 km i posiada 11 zakrętów. Jest to tor bardzo szybki, gdzie wolnymi zakrętami są tylko dwie pierwsze szykany. Reszta zakrętów to są średnie lub szybkie zakręty. Średnia prędkość w obecnie sankcjonowanym prototypie klasy LMP2 to ok. 210-215 km/h.

Przechodząc do opisu toru, okrążenie zaczynamy na długiej prostej startowej, żeby później dojechać do najwolniejszego miejsca na torze, czyli szykany “Rettifilo”. Auta przejeżdżają ten zakręt z prędkością ok. 60-70 km/h. Wyjście z tej szykany przechodzi w długi, szybki, prawy zakręt “Grande” przejeżdżany z gazem w podłodze.

Wyjście z tego zakrętu przeradza się w szykanę “Roggia” pokonywaną na biegu nr. 2. Krótki, prosty kawałek i mamy pierwszy z zakrętów “Lesmo” pokonywany na trójce. Chwilę później mamy drugie “Lesmo” i wychodzimy na dość długą prostą z lekkim zakrętem “Serraglio” Po tej prostej mamy ostatnią szykanę na tym torze, czyli szykanę Ascariego. Są to tak naprawdę 3 zakręty. Do pierwszego z nich trzeba dohamować i jest to dość ostry skręt w lewo, który przechodzi w wyciągnięty, prawy zakręt (druga część szykany), która kończy się znowu gwałtownym, lewym zakrętem.

Z niego wychodzimy na długą prostą prowadzącą do słynnej “Parabolici”. Jest to zakręt, do którego auta najpierw dohamowują, a później w środku zakrętu dokładają gaz. Wyjście z tego zakrętu wyprowadza nas na prostą startową.

Na koniec tego akapitu zostawiam dwa filmiki pomagające zapoznać się lepiej z torem.

Okrążenie toru Monza w Orece 07 LMP2

Monza okiem Roberta Kubicy - kierowcy Premy #9 w WEC

Lista zgłoszeń

W tym wyścigu zobaczymy 42 auta normalnie zgłoszone do sezonu ELMS (17 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE). W tym roku niestety nie zobaczymy dodatkowych, niemistrzowskich zgłoszeń z WEC, jak to miało miejsce w roku zeszłym.

Przechodząc do polskich akcentów, jak zwykle już w tym sezonie będziemy mieć trzy auta Inter Europol Competition, 1 w klasie LMP2 i 2 w klasie LMP3. Oreca 07 #43 pojedzie w składzie Scherer, Fittipaldi, Heinemeier-Hansson. Natomiast Ligier #13 pojedzie w składzie Pino, Crews, Oliveira, a Ligier #14 w składzie Dayson, Kaprzyk, Abramczyk. W Premie #9 Juana Manuela Correę znowu zastąpi Lorenzo Colombo.

Klasyfikacje

LMP2

PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.9Prema50
2.65Panis Racing27
3.37Cool Racing25
4.22United Autosports24
5.19Algarve Pro Racing22
6.28IDEC Sport22
7.34Racing Team Turkey14
8.30Duqueine Team8
9.88AF Corse5 (1 pole position)
10.31TDS Racing x Vaillante3 (1 pole position)
11.21Mühlner Motorsport2
12.43Inter Europol Competition2
13.24Nielsen Racing0
13.35BHK Motorsport0
13.40Graff Racing0
13.47Algarve Pro Racing0
14.51Team Virage0

LMP2 Pro/Am

PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.34Racing Team Turkey50
2.31TDS Racing x Vaillante33
3.88AF Corse28
4.24Nielsen Racing27
5.40Graff Racing20
6.47Algarve Pro Racing14
7.51Team Virage10

LMP3

PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.17Cool Racing42 (2 pole position)
2.3United Autosports31
3.5RLR Msport27
4.2United Autosports18
5.27Cool Racing18
6.10Eurointernational12
7.4DKR Engineering12
8.6360 Racing10
9.7Nielsen Racing8
10.15RLR Msport8
11.11Eurointernational6
12.14Inter Europol Competition4
13.13Inter Europol Competition4

GTE

PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.32Rinaldi Racing26 (1 pole position)
2.69Oman Racing with TF Sport26 (1 pole position)
3.95Oman Racing with TF Sport26
4.93Proton Competition21
5.77Proton Competition18
6.55Spirit of Race17
7.83Iron Lynx16
8.60Iron Lynx16
9.66JMW Motorsport13
10.57Kessel Racing10
11.33Rinaldi Racing8
12.18Absolute Racing4

Harmonogram

Poniżej zostawiam tabelkę z pełnym harmonogramem

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Piątek11:40-13:10
Test dla “brązowych” kierowówPiątek15:40-16:10
Trening 2Sobota09:00-10:30
Kwalifikacje – GTESobota13:40-13:50
Kwalifikacje – LMP3Sobota14:00-14:10
Kwalifikacje – LMP2Sobota14:20-14:30
WyścigNiedziela11:30-15:30

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube i w Canal+ Sport lub SportKlubie. Live-timing jest dostępny tutaj. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne tutaj.

To jest cały niezbędnik wiedzy przed 4 Hours of Monza. Zapowiadają nam się 4 godziny wspaniałego ścigania, które są tylko przystawką do dania głównego, na tym samym torze tydzień później w ramach WEC. Jednakże warto obejrzeć ELMS dla naszych reprezentantów. Start wyścigu w niedzielę o 11:30!

Photo: ELMS/Twitter