4 Hours of Monza w ramach ELMS [ZAPOWIEDŹ]
ELMS wraca po dwumiesięcznej przerwie i Le Mans. Dalej zostajemy we Włoszech, lecz przenosimy się z Emilli-Romanii do Lombardii pod Mediolan na tor Monza.
Weekend odbędzie się w dniach 1-3 lipca i jest to pierwszy z dwóch weekendów z endurance na tym torze. Jednak czym charakteryzuje się “Świątynia Prędkości”, kogo będziemy mogli obejrzeć i jaki jest układ sił? To wszystko w tym artykule!
Historia
ELMS na Monzy pojawił się po raz pierwszy w 2017 roku i był swego rodzaju zastępstwem dla Imoli, która była w kalendarzu przez kilka poprzedzających lat.
Ten wyścig był w kalendarzu nieprzerwanie przez kilka lat aż do tego sezonu, gdy z niego wypadł na rzecz wspomnianej już Imoli. Jednak ostatniego dnia lutego tego roku Monza wróciła do kalendarza, zastępując Hungaroring.
Zeszłoroczny wyścig
Przypominając sobie zeszłoroczny wyścig. W LMP2 oglądaliśmy zwycięstwo Panis Racing #65, które było ich pierwszym zwycięstwem w ELMS. Team WRT #41 z Robertem Kubicą zajęło czwarte miejsce. W podklasie Pro/Am wygrał G-Drive Racing #25.
W klasie LMP3 wygrało DKR Engineering #4. Mieliśmy też w tej klasie podium z polskim akcentem, gdyż IEC #13 stanął na najniższym stopniu podium. Za to siostrzany Ligier z numerem 14 był na siódmym miejscu.
Klasa GTE to zwycięstwo Spirit of Race #55 z m. in. Alessandro Pier Guidim na pokładzie.
Mapa i charakterystyka toru

Photo: 24H Series
Monza to tor o długości 5,793 km i posiada 11 zakrętów. Jest to tor bardzo szybki, gdzie wolnymi zakrętami są tylko dwie pierwsze szykany. Reszta zakrętów to są średnie lub szybkie zakręty. Średnia prędkość w obecnie sankcjonowanym prototypie klasy LMP2 to ok. 210-215 km/h.
Przechodząc do opisu toru, okrążenie zaczynamy na długiej prostej startowej, żeby później dojechać do najwolniejszego miejsca na torze, czyli szykany “Rettifilo”. Auta przejeżdżają ten zakręt z prędkością ok. 60-70 km/h. Wyjście z tej szykany przechodzi w długi, szybki, prawy zakręt “Grande” przejeżdżany z gazem w podłodze.
Wyjście z tego zakrętu przeradza się w szykanę “Roggia” pokonywaną na biegu nr. 2. Krótki, prosty kawałek i mamy pierwszy z zakrętów “Lesmo” pokonywany na trójce. Chwilę później mamy drugie “Lesmo” i wychodzimy na dość długą prostą z lekkim zakrętem “Serraglio” Po tej prostej mamy ostatnią szykanę na tym torze, czyli szykanę Ascariego. Są to tak naprawdę 3 zakręty. Do pierwszego z nich trzeba dohamować i jest to dość ostry skręt w lewo, który przechodzi w wyciągnięty, prawy zakręt (druga część szykany), która kończy się znowu gwałtownym, lewym zakrętem.
Z niego wychodzimy na długą prostą prowadzącą do słynnej “Parabolici”. Jest to zakręt, do którego auta najpierw dohamowują, a później w środku zakrętu dokładają gaz. Wyjście z tego zakrętu wyprowadza nas na prostą startową.
Na koniec tego akapitu zostawiam dwa filmiki pomagające zapoznać się lepiej z torem.
Okrążenie toru Monza w Orece 07 LMP2
Monza okiem Roberta Kubicy - kierowcy Premy #9 w WEC
Lista zgłoszeń
W tym wyścigu zobaczymy 42 auta normalnie zgłoszone do sezonu ELMS (17 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE). W tym roku niestety nie zobaczymy dodatkowych, niemistrzowskich zgłoszeń z WEC, jak to miało miejsce w roku zeszłym.
Przechodząc do polskich akcentów, jak zwykle już w tym sezonie będziemy mieć trzy auta Inter Europol Competition, 1 w klasie LMP2 i 2 w klasie LMP3. Oreca 07 #43 pojedzie w składzie Scherer, Fittipaldi, Heinemeier-Hansson. Natomiast Ligier #13 pojedzie w składzie Pino, Crews, Oliveira, a Ligier #14 w składzie Dayson, Kaprzyk, Abramczyk. W Premie #9 Juana Manuela Correę znowu zastąpi Lorenzo Colombo.
Klasyfikacje
LMP2
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 9 | Prema | 50 |
2. | 65 | Panis Racing | 27 |
3. | 37 | Cool Racing | 25 |
4. | 22 | United Autosports | 24 |
5. | 19 | Algarve Pro Racing | 22 |
6. | 28 | IDEC Sport | 22 |
7. | 34 | Racing Team Turkey | 14 |
8. | 30 | Duqueine Team | 8 |
9. | 88 | AF Corse | 5 (1 pole position) |
10. | 31 | TDS Racing x Vaillante | 3 (1 pole position) |
11. | 21 | Mühlner Motorsport | 2 |
12. | 43 | Inter Europol Competition | 2 |
13. | 24 | Nielsen Racing | 0 |
13. | 35 | BHK Motorsport | 0 |
13. | 40 | Graff Racing | 0 |
13. | 47 | Algarve Pro Racing | 0 |
14. | 51 | Team Virage | 0 |
LMP2 Pro/Am
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 34 | Racing Team Turkey | 50 |
2. | 31 | TDS Racing x Vaillante | 33 |
3. | 88 | AF Corse | 28 |
4. | 24 | Nielsen Racing | 27 |
5. | 40 | Graff Racing | 20 |
6. | 47 | Algarve Pro Racing | 14 |
7. | 51 | Team Virage | 10 |
LMP3
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 17 | Cool Racing | 42 (2 pole position) |
2. | 3 | United Autosports | 31 |
3. | 5 | RLR Msport | 27 |
4. | 2 | United Autosports | 18 |
5. | 27 | Cool Racing | 18 |
6. | 10 | Eurointernational | 12 |
7. | 4 | DKR Engineering | 12 |
8. | 6 | 360 Racing | 10 |
9. | 7 | Nielsen Racing | 8 |
10. | 15 | RLR Msport | 8 |
11. | 11 | Eurointernational | 6 |
12. | 14 | Inter Europol Competition | 4 |
13. | 13 | Inter Europol Competition | 4 |
GTE
Pozycja | Numer auta | Zespół | Ilość punktów |
1. | 32 | Rinaldi Racing | 26 (1 pole position) |
2. | 69 | Oman Racing with TF Sport | 26 (1 pole position) |
3. | 95 | Oman Racing with TF Sport | 26 |
4. | 93 | Proton Competition | 21 |
5. | 77 | Proton Competition | 18 |
6. | 55 | Spirit of Race | 17 |
7. | 83 | Iron Lynx | 16 |
8. | 60 | Iron Lynx | 16 |
9. | 66 | JMW Motorsport | 13 |
10. | 57 | Kessel Racing | 10 |
11. | 33 | Rinaldi Racing | 8 |
12. | 18 | Absolute Racing | 4 |
Harmonogram
Poniżej zostawiam tabelkę z pełnym harmonogramem
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 11:40-13:10 |
Test dla “brązowych” kierowów | Piątek | 15:40-16:10 |
Trening 2 | Sobota | 09:00-10:30 |
Kwalifikacje – GTE | Sobota | 13:40-13:50 |
Kwalifikacje – LMP3 | Sobota | 14:00-14:10 |
Kwalifikacje – LMP2 | Sobota | 14:20-14:30 |
Wyścig | Niedziela | 11:30-15:30 |
Transmisja i live-timing
Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube i w Canal+ Sport lub SportKlubie. Live-timing jest dostępny tutaj. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne tutaj.
To jest cały niezbędnik wiedzy przed 4 Hours of Monza. Zapowiadają nam się 4 godziny wspaniałego ścigania, które są tylko przystawką do dania głównego, na tym samym torze tydzień później w ramach WEC. Jednakże warto obejrzeć ELMS dla naszych reprezentantów. Start wyścigu w niedzielę o 11:30!
Photo: ELMS/Twitter