4 Hours of Portimao w ramach ELMS [ZAPOWIEDŹ]

Nadszedł czas na ostatni wyścig ELMS w tym sezonie! Ostateczne rozstrzygnięcia sezonu 2022 odbędą się w ramach 4 Hours of Portimao.

W ten weekend interesować nas najbardziej będzie załoga #13 naszego zespołu Inter Europol Competition, która jest faworytem do zgarnięcia tytułu mistrzowskiego w klasie LMP3.

Historia

Pierwszy wyścig European Le Mans Series na tym portugalskim torze odbył się w 2017 roku i trwa to nieprzerwanie do dziś. Także od 2017 roku, na Portimao kończy się sezon ELMS. W tym roku będzie to miało miejsce po raz szósty z rzędu.

Zeszłoroczny wyścig

W królewskiej klasie ELMS, czyli LMP2 wygrał United Autosports #22 w składzie Jonathan Aberdein, Phil Hanson i Tom Gamble. W podklasie Pro/Am wygrał COOL Racing #37 w składzie Coigny, Lapierre i Milesi.

Klasa LMP3 to polski sukces, gdyż w niej zwyciężyła załoga #13 Inter Europol Competition. Za kierownicą Ligiera zasiedli wtedy Ugo de Wilde, Adam Eteki i Martin Hippe.

W GTE wygrało trio Cressoni, Mastronardi i Molina w Iron Lynx #80.

Mapa i charakterystyka toru

Source: GabrielStella - This file was derived from: Autódromo de Algarve.svg, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=104801253

Tor Algarve jest torem o długości 4,653 km i posiada on 15 zakrętów. Jest to tor średnio prędkościowy. Średnia prędkość przejazdu w obecnie sankcjonowanym prototypie LMP2 wynosi ok. 185 km/h. Tor może Wam bardzo przypominać tor w Barcelonie i jest to naturalne skojarzenie, lecz w Portimao mamy dosyć duże przewyższenie, czego na torze Catalunya nie ma.

Pierwszy sektor

Przechodząc do opisu samego toru, okrążenie zaczyna się na dłuższej z dwóch prostych tego toru, która jest jednocześnie prosty start/meta. Kierowcy zjeżdżają do pierwszego zakrętu, gdzie redukują bieg z szóstego na trzeci. Po wyjściu z zakrętu nr. 1, kierowcy przechodzą przez płynną “dwójkę” na pełnym gazie i dojeżdżają do “trójki”, która swoją charakterystyką przypomina nawrót.

Tutaj kierowcy obniżają prędkość auta do takiej poniżej 100 km/h i redukują do jedynki. Po wyjściu z tego zakrętu na kierowców czeka podjazd pod górkę połączony z zakrętem nr. 4. Ta sekcja pokonywana jest z odpuszczonym gazem na biegu nr. 2. Z tego zakrętu kierowcy wychodzą na krótszą prostą.

Drugi sektor

Kierowcy zjeżdżają do zakrętu nr. 5, zrzucając bieg z czwartego na pierwszy. Po chwili jest zakręt nr. 6, który jest łagodny i kierowcy pokonują go na pełnym gazie. Potem mamy zakręt nr 7, który pokonuje się na odpuszczonym gazie. “Siódemka” przechodzi płynnie w “ósemkę”, która jest bliska zakrętowi 90-stopniowemu i pokonywana jest na drugim biegu.

Po wyjściu z zakrętu jest lekki podjazd i po nim mamy zjazd prowadzący do zakrętu nr. 9, który wiedzie do góry. Tam jedziemy na pełnym gazie. Po wjeździe na górę kierowcy odpuszczają gaz, gdyż jadą przez zakręt nr. 10, który płynnie przechodzi w zakręt nr. 11. Pomiędzy tymi zakrętami kierowcy dokonują redukcji biegów.

Trzeci sektor

Po wyjściu z “jedenastki” i chwili prostej jest zakręt nr. 12 pokonywany z otwartą przepustnicą i dojeżdżamy do zakrętu nr. 13. Przed jego pokonaniem kierowcy hamują. Potem jest zakręt nr. 14 pokonywany na odpuszczonym gazie. Po nim jest krótki kawałek prostej, długi zakręt nr. 15, przez który jedziemy na pełnym gazie i podjazd na prostą startową.

Na koniec zostawiam dwa onboardy z prototypów klasy LMP2.

Lista zgłoszeń

Podczas finału sezonu na starcie pojawi się 41 aut (16 w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE).

Polski Inter Europol Competition pojawi się w niezmienionym składzie. W Orece #43 zobaczymy trio Heinemeier Hansson-Fittipaldi-Scherer, w Ligierze #13 trio Crews-Pino-Oliveira, a w Ligierze #14 trio Kaprzyk-Dayson-Abramczyk.

Klasyfikacje

LMP2
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.9Prema100
2.65Panis Racing76 (1 pole position)
3.22United Autosports73
4.37COOL Racing55 (1 pole position)
5.28IDEC Sport47
6.34Racing Team Turkey29
7.19Algarve Pro Racing27
8.88AF Corse21 (1 pole position)
9.43Inter Europol Competition20
10.21Mühlner Motorsport19
11.30Duqueine Team18
12.24Nielsen Racing14
13.47Algarve Pro Racing7
14.31TDS Racing x Vaillante4 (2 pole position)
15.35BHK Motorsport0
16.51Team Virage0
17.40Graff Racing (nie biorą udziału w tym weekendzie)0

LMP2 Pro/Am
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.34Racing Team Turkey105
2.88AF Corse83
3.24Nielsen Racing82
4.31TDS Racing x Vaillante64
5.47Algarve Pro Racing59
6.51Team Virage34
7.40Graff Racing26

LMP3
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.13Inter Europol Competiton79
2.17COOL Racing60 (5 pole position)
3.4DKR Engineering52
4.5RLR Msport49
5.6360 Racing46
6.3United Autosports41
7.27COOL Racing38
8.11Eurointernational35
9.2United Autosports30
10.7Nielsen Racing29
11.10Eurointernational23
12.15RLR Msport12
13.14Inter Europol Competition9

GTE
PozycjaNumer autaZespółIlość punktów
1.77Proton Competition72 (1 pole position)
2.57Kessel Racing63 (1 pole position)
3.60Iron Lynx51
4.83Iron Lynx44
5.66JMW Motorsport42
6.69Oman Racing with TF Sport41 (2 pole position
7.18Absolute Racing41
8.55Spirit of Race39
9.32Rinaldi Racing37 (1 pole position)
10.95Oman Racing with TF Sport36
11.93Proton Competition31
12.33Rinaldi Racing10

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Piątek11:20-12:50
Test dla “brązowych” kierowówPiątek16:30-17:00
Trening 2Sobota12:40-14:10
Kwalifikacje – GTESobota17:35-17:45
Kwalifikacje – LMP3Sobota17:55-18:05
Kwalifikacje – LMP2Sobota18:15-18:25
WyścigNiedziela14:00-18:00

Transmisja i live-timing

Kwalifikacje i wyścig będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Wyścig nie będzie dostępny w normalnej telewizji. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.

Właśnie przeczytaliście ostatnią zapowiedź wyścigu ELMS w tym sezonie. 4 Hours of Portimao powinno być wyścigiem spokojnym, lecz nie znaczy to, że będzie to wyścig nudny i usypiający. Nadal niepewna jest sprawa tytułu w klasie GTE, bo tam lider klasyfikacji, Proton #77 ma tylko 9 punktów przewagi nad drugim Kesselem #57.

Dodatkowo, my jako polscy kibice, będziemy się emocjonować, wspomnianym na początku, Inter Europolem #13. Liczymy także na bardzo dobry wynik załogi #43, która pokazała na Spa swój prawdziwy potencjał i wywalczyła drugie miejsce.

Na koniec sezonu nie ma nic do stracenia! Tym zdaniem może się pokierować wiele zespołów w ten weekend, dlatego zachęcam do obejrzenia niedzielnego wyścigu. Start o godzinie 14!

Source: European Le Mans Series

Podobne wpisy