6H of Portimao w ramach WEC [ZAPOWIEDŹ]
Druga runda tegorocznego sezonu WEC, a zarazem pierwsza runda w Europie. Zapraszamy na zapowiedź wydarzenia pt. 6H of Portimao!
Karuzela mistrzostw świata endurance rozkręca się na dobre i na długo się nie zatrzyma. Zespoły i kierowcy przenoszą się z rywalizacją do Europy, a dokładniej na jej zachód, do słonecznej Portugalii i regionu Algarve, gdzie znajduje się nowoczesny tor w Portimao. Tor, który jest znany samej serii i wielu zawodnikom, lecz ugości znacznie różniącą się stawkę od tej sprzed dwóch sezonów i zrobi to w innej formule. Zaciekawieni? Jeśli tak, to zapraszam do zapowiedzi.
W artykule:
Historia
Autodromo Internacional do Algarve, bo tak brzmi pełna nazwa tego toru, zadebiutował w kalendarzu World Endurance Championship w sezonie 2021 jako zastępstwo dla Sebringu, który wypadł z kalendarza z powodów covidowych. Wyścig się odbył w czerwcu 2021 roku jako druga runda tamtego sezonu. Wyścig był w formacie ośmiogodzinnym. Jako ciekawostkę dodam, iż Portimao miało otworzyć tamten sezon w kwietniu, ale z powodu GP Formuły 1 i regulacji covidowych wyścig przeniesiono na czerwiec.
Ostatni wyścig
W klasie Hypercar wygrało trio Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi i Brendon Hartley w Toyocie #8 przed siostrzaną #7 i Alpine #36
Klasę LMP2 zdominowała Jota. #38 wygrała przed #28. Na trzecim miejscu znalazło się United Autosports #22. W podklasie Pro/Am triumfowało Realteam Racing #70.
W klasie GTE Pro dublet ustrzeliło Ferrari w kolejności #51-#52.
Klasa GTE Am padła łupem Cetilar Racing #47, w którym jechał obecny kierowca Ferrari w Hypercar, Antonio Fuoco.
Mapa i charakterystyka toru
Fot. GabrielStella
Tor Algarve jest torem o długości 4,653 km i posiada on 15 zakrętów. Jest to tor “średnioprędkościowy”. Średnia prędkość przejazdu w obecnie sankcjonowanym aucie Hypercar wynosi ok. 190 km/h. Tor może Wam bardzo przypominać tor w Barcelonie i jest to naturalne skojarzenie, lecz w Portimao mamy dosyć duże przewyższenie, czego na torze Catalunya nie ma.
Pierwszy sektor
Przechodząc do opisu samego toru, okrążenie zaczyna się na dłuższej z dwóch prostych tego toru, którą jest jednocześnie prosta start/meta. Kierowcy zjeżdżają do pierwszego zakrętu, gdzie redukują bieg z szóstego na trzeci. Po wyjściu z zakrętu nr. 1, kierowcy przechodzą przez płynną “dwójkę” na pełnym gazie i dojeżdżają do “trójki”, która swoją charakterystyką przypomina nawrót.
Tutaj kierowcy obniżają prędkość auta do takiej poniżej 100 km/h i redukują do jedynki. Po wyjściu z tego zakrętu na kierowców czeka podjazd pod górkę połączony z zakrętem nr. 4. Ta sekcja pokonywana jest z odpuszczonym gazem na biegu nr. 2. Z tego zakrętu kierowcy wychodzą na krótszą prostą.
Drugi sektor
Kierowcy zjeżdżają do zakrętu nr. 5, zrzucając bieg z czwartego na pierwszy. Po chwili jest zakręt nr. 6, który jest łagodny i kierowcy pokonują go na pełnym gazie. Potem mamy zakręt nr. 7, który pokonuje się na odpuszczonym gazie. “Siódemka” przechodzi płynnie w “ósemkę”, która jest bliska zakrętowi 90-stopniowemu i pokonywana jest na drugim biegu.
Po wyjściu z zakrętu jest lekki podjazd i po nim mamy zjazd prowadzący do zakrętu nr. 9, wiodący do góry. Tam jedziemy na pełnym gazie. Po wjeździe na górę kierowcy odpuszczają gaz, gdyż jadą przez zakręt nr. 10, który płynnie przechodzi w zakręt nr. 11. Pomiędzy tymi zakrętami kierowcy dokonują redukcji biegów.
Trzeci sektor
Po wyjściu z “jedenastki” i chwili prostej jest zakręt nr. 12 pokonywany z otwartą przepustnicą i dojeżdżamy do zakrętu nr. 13. Przed jego pokonaniem kierowcy hamują. Potem jest zakręt nr. 14 pokonywany na odpuszczonym gazie. Po nim jest krótki kawałek prostej, długi zakręt nr. 15, przez który jedziemy na pełnym gazie i podjazd na prostą startową.
Na koniec zostawiam onboardy z Toyoty GR010 Hybryd i Glickenhausa SCG 007 LMH
Lista zgłoszeń na 6H of Portimao
Tak samo jak na Sebringu, na liście zgłoszeń znalazło się 37 załóg (11 w klasie Hypercar, 12 w klasie LMP2 i 14 w klasie GTE Am).
W składach dwóch załóg zaszły zmiany względem marcowego wyścigu. Do stawki dołączy nam trzech lokalnych kierowców. W Hertz Team Jota #48 za Willa Stevensa wskoczy Antonio Felix da Costa. Natomiast w Project 1 – AO #56 PJ Hyetta i Gunnara Jeannete’a zastąpią Miguel Pedro Ramos i Guilherme Oliveira. Drugi z panów jest doskonale znany polskim kibicom, gdyż był on w zeszłym sezonie członkiem załogi #13 Inter Europolu w ELMS.
Przechodząc do polskich akcentów, to są one niezmienne. W klasie LMP2 zobaczymy Inter Europol Competition #34 w składzie Kuba Śmiechowski, Fabio Scherer i Albert Costa Balboa. W WRT #41 pojedzie natomiast Robert Kubica wraz Ruim Andrade i Louis’em Deletrazem.
Klasyfikacje
W tym sezonie będę umieszczał tylko klasyfikacje o mistrzostwo świata Hypercar. Reszta klasyfikacji jest dostępna TUTAJ.
Mistrzostwo świata Hypercar kierowców
Pozycja | Kierowcy/kierowca | Ilość punktów |
1. | Lopez/Kobayashi/Conway | 37 |
2. | Hirakawa/Buemi/Hartley | 27 |
3. | Molina/Fuoco/Nielsen | 24 (1 pole position) |
4. | Lynn/Bamber/Westbrook | 18 |
5. | Cameron/Makowiecki/Christensen | 15 |
6. | Lotterer/Estre/Vanthoor | 12 |
7. | Pier Guidi/Calado/Giovinazzi | 9 |
8. | Guerreri/Dilmann/Villeneuve | 6 |
9. | Jensen/Vergne/di Resta | 3 |
10. | Müller/Menezes/Duval (nie ukończyli wyścigu) | 0 |
11. | Pla/Dumas/Briscoe (nie ukończyli wyścigu) | 0 |
Mistrzostwo świata Hypercar konstruktorów
Pozycja | Konstruktor | Ilość punktów |
1. | Toyota | 38 |
2. | Ferrari | 24 (1 pole position) |
3. | Cadillac | 18 |
4. | Porsche | 12 |
5. | Vanwall | 6 |
6. | Peugeot | 3 |
7. | Glickenhaus | 0 |
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 11:30-13:00 |
Trening 2 | Piątek | 16:30-18:00 |
Trening 3 | Sobota | 12:15-13:15 |
Kwalifikacje – GTE Am | Sobota | 16:30-16:45 |
Kwalifikacje – LMP2 | Sobota | 16:55-17:10 |
Kwalifikacje – Hypercar | Sobota | 17:20-17:35 |
Wyścig | Niedziela | 13:00-19:00 |
Transmisja i live-timing
Sam wyścig będzie dostępny na trzech antenach telewizyjnych: Eurosport, Polsat Sport oraz Eleven Sports.
Eurosport wyjątkowo pokaże tylko skrawek wyścigu od godziny 14 do godziny 15:30 w Eurosporcie 2. Jest to związane z transmisją 24-godzinnego motocyklowego wyścigu Le Mans.
Polsat Sport pokaże natomiast cały wyścig. Wyścig zostanie pokazany w Polsacie Sport News.
Eleven Sports też pokaże cały wyścig. Transmisja będzie prowadzona w kanale Eleven Sports 3.
W Internecie wyścig i kwalifikacje można obejrzeć na dwa sposoby. Pierwszy z nich to usługa Eurosport Extra w Playerze. Drugi z nich to oficjalna usługa samych mistrzostw połączona z live-timingiem.
Stary live-timing jest dostępny TUTAJ. Dokumenty i wyniki są natomiast dostępne TUTAJ.
W ten weekend zaczynamy maraton z endurance! Przez trzy tygodnie będziemy świadkami 16 godzin niesamowitej walki na przestrzeni dwóch serii: WEC i ELMS. Tor Portimao dzięki swojej charakterystyce powinien zapewnić niesamowitą walkę od startu do mety wyścigu. Postarają się także o to kierowcy i zespoły, które mają chrapkę na ważne zwycięstwo na początku sezonu.
Start wyścigu w niedzielę o godzinie 13!
Fot. Fia World Endurance Championship/Twitter