7 bolidów na 2022 było na torze [AKTUALIZACJA]

Bolidy na sezon 2022 Astona Martina, Williamsa i Alfy Romeo były obecne już na torze przed pierwszą turą testów w Barcelonie.

Dni filmowe to zawsze okazje, żeby kierowcy po raz pierwszy przejechali się bolidami na nowy sezon. W tym roku ma to szczególne znaczenie. Charakterystyka konstrukcji znacząco się zmieniła i doświadczamy właśnie przejścia w nową erę F1. Oczywiście prowadzący nie wykorzystują wtedy pełni możliwości samochodu, ale mogą powoli się z nim zaznajamiać.

Dni filmowe mają ważne zasady. Otóż każdy zespół może przejechać maksymalnie 100 km, aby nagrać materiały reklamowe i oczywiście sprawdzić najważniejsze rzeczy w kwestii bolidu. Muszą korzystać ze specjalnych, demonstracyjnych opon przygotwanych przez Pirelli. Ma to oczywiście na celu ograniczyć jakiekolwiek testowanie bolidu, dlatego też teamy przez ten czas mogą sprawdzić najważniejsze rzeczy. Od szczególnego sprawdzania mają dwie tury testów.

Aston Martin – 11.02

Aston wyjechał na Silverstone dzień po prezentacji bolidu, w piątek. AMR22 jako pierwszy został sprawdzony na torze z bolidów nowej ery. Ekipa Lawrenca Strolla mogła jako pierwsza zobaczyć, jak może się sprawować zupełnie nowy bolid. Tym samym przeszli już do historii F1 jako pierwsza konstrukcja nowej ery na torze. Dyrektor techniczny Aston Martin, Andrew Green, powiedział, że tak szybki wyjazd na tor miał na celu jak najszybsze sprawdzenie czy wszystkie systemy działają prawidłowo.

Z nagrań wynika, że kierowcy nie jechali po pełnej nitce toru. Oczywiście nic się zbytnio nie dowiedzieliśmy, ale dostaliśmy galerię bogatą w dużo zdjęć. Zobaczycie ją poniżej.

Williams – 15.02

15 lutego Williams przedstawił tylko swoje malowanie na samochodzie pokazowym. Później jednak w ten sam dzień wyjechał na mokrą nawierzchnię toru Silverstone, żeby wykorzystać możliwości dni filmowych. Oczywiście kierowcy nie jeździli już showcarem, a tym prawidłowym, który będzie rozwijany przez najbliższe miesiące. W oczy rzuca się charakterystyka przedniego skrzydła, które przypomina lata 90. Kolor bolidu okazał się bardziej fioletowy niż niebieski, bo jest o wiele jaśniejszy w normalnym świetle. Widoczne są duże wloty powietrza, po bokach i na górze.

Alex Albon: “To naprawdę ekscytujące, móc dziś zasiąść za kierownicą FW44; to zawsze ważny moment, kiedy wsiadasz do samochodu po raz pierwszy”, powiedział Taj, dodając: „Nadchodząca sesja na torze w Barcelonie będzie polegać na upewnieniu się, że wykorzystujemy nasz czas, aby jak najlepiej zapewnić konkurencyjny pakiet na sezon.”

Nicholas Latifi: “Jestem bardzo podekscytowany testami w Barcelonie, aby wrócić za kierownicę, naciskać i zobaczyć, co potrafi samochód. Okres przedsezonowy zawsze wydaje się dość długi, ale był naprawdę pracowity i nastąpił niezły rozwój w fabryce, z mnóstwem ciężkiej pracy ze wszystkich stron.”

Alfa Romeo – 15.02
Photo: Motorsport

Niespodziewanie na prywatnym torze Ferrari – Fiorano, wyjechał bolid Alfy Romeo ze specjalnym kamuflażem zakrywającym malowanie. Nic nie zapowiadało na takie jazdy ekipy Vasseura. Jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu zespołu: “C42 w specjalnym kamuflażu po raz pierwszy wyjechał na tor tuż po godzinie 11:00, aby przeprowadzić kontrolę systemu.” W jazdach wziął udział tylko Valtteri Bottas.

Spostrzegawczy zauważyli już znaczące zmiany pomiędzy bolidem Williamsa a Alfy Romeo. Przede wszystkim różnice możemy zauważyć w przednim skrzydle. W Williamsie jest wrażenie bardziej opływowego. Ogromne różnice widać również w sekcji aerodynamicznej w części bocznej konstrukcji. W Williamsie jest ona mniej opływowa, bardziej ścięta. Natomiast w Alfie widać dużo wgłębień, okrągłych kształtów, które teoretycznie powinny dawać mniejszą wrażliwość na opory powietrza.

Alpha Tauri – 15.02

Mało wiemy o przejeździe Alpha Tauri. Był to standardowy przejazd filmowy, czego efekty widać na dwóch powyższych zdjęciach. Na torze Misano jeździli obaj kierowcy: Pierre Gasly i Yuki Tsunoda.

Red Bull – 17.02

Czerwone byki zaskoczyły wszystkich, bo nic nie zapowiadali o swoich jazdach. Odbyli shakedown za zamkniętymi drzwiami, ale na szczęście znalazło się kilka zdjęć (niestety bardzo słabej jakości) i filmik. Jak donosił RacingNews365 Red Bull przejechał tylko 50% dystansu ze 100 km za sprawą jazd Maxa Verstappena. Sergio Perez miał ostatecznie obejść się smakiem ze względu na słabe warunki pogodowe.

Bardzo ciekawym faktem jest to, że Red Bull i jego siostrzana ekipa Alpha Tauri nie pokazywała za dużo. Red Bull nie pokazał i nie mówił nic, natomiast Alpha Tauri pokazała tylko 2 zdjęcia. Być może ekipa RB znalazła coś i nie chcę tego pokazać innym. Dlatego też jestem niesamowicie ciekaw pierwszej tury testów w Barcelonie. Wtedy się dowiemy, czy rzeczywiście ekipa mistrza świata ma coś, co może zagrozić innym rywalom. Mając takiego fachowca jak Newey zawsze trzeba się ich bać.

Było również nagranie 2 sekundowe, ale niestety nie potrafię go odkopać na Twitterze. Znalazłem je natomiast na YouTub.

Ferrari – 18.02
Zdjęcie
Photo: Ferrari

Ferrari F1-75 również zadebiutowało na torze. Miało to miejsce 18 lutego w ramach przejazdu demonstracyjnego dla partnerów Ferrari na torze Fiorano. Maksymalnie podczas takich przejazdów można przejechać 15 km. Taką też liczbę wykręciła włoska ekipa. Oczywiście zespół sprawdził dzięki temu najważniejsze rzeczy z najważniejszych, bo w czasie 15 km na oponach specjalnie przygotowanych przez Pirelli na takie aktywności, niewiele można wyciągnąć.

Mercedes – 18.02
Zdjęcie
Photo: Mercedes

Mercedes wyjechał na tor tego samego dnia co zaprezentowali malowanie całemu światu. Malowanie pokazali na showcarze, a potem dali już zdjęcia z realnego bolidu. Wyjazd na tor stał pod znakiem zapytania, bo w Wielkiej Brytanii panują złe warunki pogodowe. Mimo to George Russell miał okazję przejechać się jako pierwszy W13.

Trzeba przyznać. że z bolid Mercedesa nie wyróżnia się niczym szczególnym. Patrząc na zdjęcie “8k” z jazd Red Bulla, można wywnioskować, że ekipa Hornera zaryzykowała bardziej i to w tylnej części bolidu. Na zdjęciach nie widzimy innowacyjnych rozwiązań niemieckiej ekipy.