8 Hours of Bahrain – koniec i początek! [ZAPOWIEDŹ]

Czas na 8 Hours of Bahrain i zakończenie tegorocznego sezonu mistrzostw świata! Jak zwykle, finał sezonu odbędzie się w Bahrajnie na torze Sakhir.

Weekend rozegra się w dniach 10-12 listopada. Jest to jedno z najbardziej emocjonujących zakończeń sezonu od lat, gdyż los tytułów mistrza świata klas Hypercar i GTE Pro rozegra się właśnie w sobotnim wyścigu. Jednakże, żeby za wiele nie zdradzać, to na razie zostawiam Was z taką wiedzą i zapraszam do klasycznej zapowiedzi.

Historia

Pierwszy wyścig endurance w Bahrajnie rozegrano w 2012 roku w ramach pierwszego sezonu World Endurance Championship po reaktywacji. Był to, jednakże trochę inny wyścig niż obecnie, gdyż rozegrano go w formacie 6-, a nie jak obecnie 8-godzinnym. Wygrali go Benoît Tréluyer, André Lotterer i Marcel Fässler w Audi R18 e-tron quattro. W tej postaci wyścig był rozgrywany do sezonu 2017.

W sezonie 2018-19 wyścig nie pojawił w kalendarzu, lecz powrócił on po rocznej przerwie w sezonie 2019-20. Wtedy też rozegrano po raz pierwszy ten wyścig w wymiarze 8-godzinnym. Był to drugi, ośmiogodzinny wyścig w historii WEC. W zeszłym sezonie Bahrajn był świadkiem pierwszego w historii WEC double-headera. 30 października odbył się wyścig 6-godzinny, a 6 listopada wyścig 8-godzinny.

Zeszłoroczny wyścig

Teraz przypomnę wyniki drugiego z tych wyścigów.

Wyścig wygrała Toyota #8 w składzie Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley.

W klasie LMP2 wygrało dominujące wtedy WRT #31 z Robinem Frijnsem, Ferdinandem Habsburgiem i Charles’em Milesim na pokładzie. W podklasie Pro/Am najlepsze okazało się Racing Team Nederland #29 w składzie Frits van Eerd, Giedo van der Garde i Job van Uitert.

Klasa GTE Pro to bardzo kontrowersyjne zwycięstwo Ferrari #51 i duetu James Calado-Alessandro Pier Guidi. Było to kontrowersyjne zwycięstwo, gdyż na 10 minut przed końcem wyścigu Ferrari #51 uderzyło w tył Porsche #92 w przedostatnim zakręcie. Porsche zostało wyeliminowane z walki o zwycięstwo, włoski zespół nie dostał kary za ten manewr i wygrał wyścig, co skutkowało też wygraniem mistrzostwa świata przez załogę #51 i Ferrari.

GTE Am to zwycięstwo mistrzowskiego AF Corse #83 w składzie Nielsen-Perrodo-Rovera.

Mapa i charakterystyka toru

Source: Will Pittenger - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8975255

Sakhir International Circuit jest torem, który przejeżdża się osiągając średnie prędkości. Ma on 5,412 km długości i 15 zakrętów. Średnia prędkość przejazdu w aucie klasy Hypercar wynosi ok. 185 km/h.

Pierwszy sektor

Okrążenie zaczyna się na długiej prostej startowej. Dohamowanie do pierwszego zakrętu zaczyna się na ok. 150 metrów przed zakrętem i kierowcy mają tam prędkość ok. 260 km/h. Kierowcy pokonują zakręt z prędkością ok. 70 km/h i płynnie przejeżdżają na pełnym gazie w drugi zakręt.

Potem mamy lekki, prawy zakręt nr. 3 i kolejną, najkrótszą na torze Sakhir prostą. Tam kierowcy osiągają prędkości w okolicach 220-230 km/h i 100 metrów przed zakrętem nr. 4 zaczynają do niego dohamowywać. Zakręt nr. 4 składa się z dwóch części. Jedna to prawie 90-stopniowy zakręt, a po nim następuje jeszcze lekki łuk.

Drugi sektor

Zakręt nr. 5 jest lekkim zakrętem, a po nim następuje sekcja „S-ek” nr. 6 i 7. Po wyjściu z zakrętu siódmego na kierowców czeka zakręt nr. 8, który ma charakterystykę nawrotu. Trzeba do niego mocno dohamować. Jest on pokonywany z prędkością 65-70 km/h. Po wyjściu z niego jest krótki kawałek prostej i oczom ukazuje się sekcja zakrętów nr. 9-10.

„Dziewiątka” to jest typowy łuk. Natomiast „dziesiątka” jest niewygodnym i bardzo nietypowym zakrętem o kącie ok. 290 stopni. Potem mamy prostą, na której końcu kierowcy mają ok. 230-240 km/h. Następnie jest zakręt nr. 11, który jest zaokrąglonym nawrotem. Przechodzi on płynnie w zakręt nr 12.

Trzeci sektor

Na końcu zakrętu nr. 12, na kierowców czeka już zakręt nr. 13. Dohamowanie do niego jest mocne, gdyż kierowcy jadą przez ten zakręt z prędkością ok. 100 km/h. Z tego zakrętu kierowcy wyjeżdżają na czwartą prostą toru w Bahrajnie. Na jej końcu kierowcy mają ok. 240 km/h. Po prostej mamy zakręt nr. 14, do którego kierowcy ostro hamują i przejeżdżają przez niego z prędkością ok. 110 km/h. Na koniec mamy ledwo zauważalny zakręt nr. 15 przejeżdżany na pełnym gazie i jesteśmy z powrotem na prostej start/meta

Na koniec zostawiam onboard z okrążenia, które dało Toyocie #7 pole position do 8 Hours of Bahrain w zeszłym sezonie.

Lista zgłoszeń

Na liście zgłoszeń jest 37 aut (5 w klasie Hypercar, 14 w LMP2, 5 w GTE Pro i 13 w GTE Am).

Do rywalizacji po przerwie wraca ARC Bratislava w składzie: Miro Konopka, Mathias Beche i Richard Bradley. W Bahrajnie zabraknie natomiast po raz kolejny Glickenhausa.

Na liście jest też kilka zmian personalnych. W Peugeocie #94 Jamesa Rossitiera zastąpi Nico Müller, natomiast w Vectorze #10 Szwajcara zastąpi znany polskim kibicom, Renger van der Zande. W Team Project 1 #56 do Bena Barnicoata dołączą Phillip Hyett i Gunnar Jeannette.

Składy ekip nam bliskich są niezmienne, ale przypomnę: Prema #9 to Lorenzo Colombo, Louis Deletraz i Robert Kubica, a Inter Europol #34 to Kuba Śmiechowski, Alex Brundle i Esteban Gutierrez.

Klasyfikacje

Warto przypomnieć klasyfikacje. Poniżej zawrę tylko klasyfikacje walczące o długodystansowe mistrzostwo świata. Reszta jest dostępna TUTAJ.

Mistrzostwo Świata kierowców w klasie Hypercar
PozycjaKierowcy/KierowcaPunkty
1.Buemi/Hirakawa/Hartley121 (1 pole position)
2.Negrao/Vaxiviere/Lapierre121 (1 pole position)
3.Lopez/Conway/Kobayashi95 (1 pole position)
4.Pla/Dumas70 (2 pole position)
5.Derani47 (2 pole position)
6.Briscoe23
7.Menezes/Duval/Rossitier22
8.Di Resta/Vergne/Jensen10

Mistrzostwo Świata konstruktorów w klasie Hypercar
PozycjaProducentPunkty
1.Toyota147 (2 pole position)
2.Alpine121 (1 pole position)
3.Glickenhaus70 (2 pole position)
4. Peugeot24

Mistrzostwo Świata kierowców w klasach GTE
PozycjaKierowca/kierowcyPunkty
1.Pier Guidi/Calado120 (1 pole position)
2.Estre/Christensen109 (2 pole position)
3.Bruni106 (1 pole position)
4.Lietz96 (1 pole position)
5.Molina/Fuoco93
6.Milner/Tandy75 (1 pole position)
7.Makowiecki (tylko Le Mans, Monza)60

Mistrzostwo Świata konstruktorów w klasach GTE
PozycjaProducentPunkty
1.Porsche216 (3 pole position)
2.Ferrari215 (1 pole position)
3.Chevrolet75 (1 pole position)

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Czwartek10:15-11:45
Trening 2Czwartek15:30-17:00
Trening 3Piątek09:00-10:00
Kwalifikacje – GTE Pro & GTE AmPiątek14:50-15:00
Kwalifikacje – Hypercar & LMP2Piątek15:10-15:20
WyścigSobota12:00-20:00

Transmisja i live-timing

W telewizji wyścig 8 Hours of Bahrain będzie można obejrzeć w całości w Eurosporcie 2 i Eleven Sports 3, a także w Polsacie Sport Extra, lecz tam obejrzymy tylko pierwsze 2,5 godziny i ostatnie 20 minut wyścigu. Internecie wyścig będzie już klasycznie dostępny w Playerze w pakiecie Eurosport Extra i Eurosport Playerze. Można też wykupić pakiet Eleven Sports na oficjalnej stronie tego nadawcy lub w WP Pilocie. W usługach Eurosportu będzie można obejrzeć też piątkowe kwalifikacje. Dodatkowo, trzeci trening będzie można obejrzeć na oficjalnym kanale WEC na YouTube. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki i BoP, są dostępne TUTAJ.

Walka Alpine i Toyoty na śmierć i życie o zwycięstwo, mistrzostwo, historie, glorię i chwałę. Peugeot, który w końcu może coś namieszać, elektryzujące, zapierające oddech i przypominające historię pojedynki Ferrari i Porsche w GTE Pro oraz zawsze gniewne LMP2 i GTE Am. Tak mogę określić w kilku hasłach nadchodzące i wieńczące sezon 2022 8 Hours of Bahrain.

Czy Alpine sięgnie po upragnione mistrzostwo świata? Czy Ferrari powtórzy sukces sprzed roku i wygra mistrzostwo razem z wyścigiem? Peugeot będzie się w końcu liczył w walce o cokolwiek? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań będziemy poznawać w sobotę, 12 listopada, od godziny 12!

Source: United Autosports/Twitter

Podobne wpisy