Nowa, sportowa i specjalna Alfa Romeo 33 Stradale została oficjalnie zaprezentowana!
Na sam koniec wakacji fani Alfy Romeo zostali uraczeni wspaniałym prezentem. Podczas wydarzenia o wdzięcznej nazwie „Il coraggio di sognare”, co znaczy „Odwaga, aby marzyć”, odbywającego się w muzeum Alfy Romeo w podmediolańskim Arese, odsłonięty został następca słynnych modeli 8C i 4C, czyli Alfa Romeo 33 Stradale!
Co w artykule?
Ceremonia pokazowa
Na samym początku ceremonii fani marki już mogli się domyślić nazwy nowego modelu, gdyż mocno postawiono na liczbę 33, co nawiązuje do modelu Tipo 33. Po grze światłami na scenę wyszedł prowadzący to wydarzenie, włoski aktor, Luca Ward. Potem zaczął on przedstawiać wybitne postacie z sportowej historii Alfy Romeo i oryginalnego Tipo 33 tj. Giuseppe Luraghi, Carlo Chiti, Giuseppe Busso, Teodoro „Dorino” Zeccoli czy Franco Scaglione. Potem na scenę wyjechało samo auto i po nim na scenę wyszedł CEO Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato. W takich słowach opisał nowy model swojej marki:
Dzięki nowej 33 Stradale pragnęliśmy stworzyć coś, co dorówna naszej przeszłości, przysłuży się marce i sprawi, że fandom Alfistów będzie odczuwał dumę. Taki rezultat można było osiągnąć tylko dzięki wiedzy, wytrwałej pracy i pasji naszego zespołu, przy wsparciu kierownictwa, którego ambicją jest dalsze zapisywanie chlubnych rozdziałów przyszłości marki, z pełnym poszanowaniem dla jej wyjątkowej historii. To pierwszy samochód marki „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatni.
Po nim na scenę wszedł Cristiano Fiorio, szef projektów strategicznych w Alfie Romeo. Zaprezentował on także specjalne malowanie Alfa Romeo F1 Team na wyścig na Monzy. Potem na scenę wyszedł Daniel Tiago Guzzafame, szef działu produktów w Alfie Romeo. Zaprezentował on szczegóły techniczne auta takie jak karbonowy monokok auta, układ napędowy czy czynniki aerodynamiczne, które są imponujące. Mówił on także o unikalności ich modelu i możliwości mocnej konfiguracji go przez klienta.
Po Guzzafame na scenę wyszedł Alejandro Mesonero-Romanos, czyli szef działu designu w włoskiej marce. Potem na scenę wrócił CEO Alfy Romeo, a za nim wyszedł zespół, który pracował nad pojazdem i po tym akcencie konferencja się zakończyła. Byli na niej obecni także Stefano Domenicali czy kierowcy Alfy Romeo w Formule 1.
Szczegóły techniczne
Zawieszenie i hamulce
Auto jest wyposażone w dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami, które jest połączone z podnoszoną przednią osią, co ma zapewnić autu doskonałą zwrotność i komfort. Podnoszona przednia oś ma pomóc pokonywać przeszkody takie jak krawężniki czy progi zwalniające. Takie ustawienie będzie jednak dostępne tylko przy prędkości poniżej 40 km/h. Auto zostało wyposażone także w układ hamulcowy brake-by-wire oraz karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo.
Budowa auta
Budowa auta opiera się na aluminiowej ramie przypominającej literę H oraz monokoku wykonanym z włókna węglowego. Dach także został wykonany z aluminium i włókna węglowego i aluminium, a na zawiasach zostały zamocowane drzwi motylkowe. Auto zostało tak zaprojektowane, aby mieć najlepsze wyniki aerodynamiczne i tak jest, gdyż współczynnik Cx wynosi 0,375 przy zerowym Cz.
Napęd
Układy napędowe są dwa. Pierwszym z nich jest benzynowe 3.0 V6 twin-turbo o mocy 620 koni mechanicznych sparowane z ośmiostopniowym automatem ZF, napędem na tylne koła i elektronicznym mechanizmem różnicowym. Jest on zamontowany poprzecznie na środku. Jest to ewolucja napędu z Alf Romeo Stelvio i Giulii Quadrifoglio. Drugi napęd to w pełni elektryczny silnik generujący ponad 750 koni mechanicznych z zasięgiem 450 km. Oba układy zapewnią prędkość maksymalną wynoszącą 333 km/h oraz przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Tuning samochodu będzie prowadzony przy współpracy z kierowcą Formuły 1 – Valterrim Bottasem.
Tryby jazdy
Pierwszy z nich to tryb Strada, włączany po uruchomieniu samochodu zapewnia komfort i przyjemność czerpaną z jazdy: płynne dostarczanie mocy, typową czułość pedałów, miękkie zawieszenie, płynną zmianę biegów i zawory wydechowe aktywne otwarte tylko powyżej 5000 obr./min. W trybie Pista kierowca wybiera jazdę pełną adrenaliny: moc osiąga maksymalną wartość, pedały są jeszcze bardziej czułe, a zawieszenie sztywne. W wersji wyposażenia z silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem zmiany biegów są szybkie, a aktywne zawory wydechowe zawsze otwarte. Ponadto w tej konfiguracji kierowca ma możliwość wyłączenia kontroli trakcji. Podczas jazdy w trybie Pista, za pomocą przycisku Quadrifoglio na tunelu środkowym, kierowca może uruchomić procedurę „Fast Start”. System oddziałuje na skrzynię biegów, kontrolę trakcji i moc, aby zmaksymalizować przyspieszenie i zapobiec poślizgowi kół.
Konfiguracja auta
„La Bottega”
Specjalnie dla projektu 33 Stradale powstała również „La Bottega” Alfa Romeo. „La Bottega” to zespół profesjonalistów, który ściśle współpracował z klientami, aby zaprojektować 33 wyjątkowe i ekskluzywne egzemplarze samochodu. Klienci byli zaangażowani w proces twórczy już od samego początku projektu. Pierwsze spotkania odbyły się podczas Grand Prix Monza 2022, a potencjalni nabywcy mieli okazję wyrazić swoje życzenia dotyczące samochodu marzeń. W ciągu kilku tygodni wszystkie 33 samochody zostały sprzedane.
„La Bottega” ma swoją siedzibę w reprezentacyjnej Sala del Consiglio Muzeum Alfy Romeo w Arese. Ponadto, zadaniem Zespołu 33 jest zatwierdzanie życzeń klientów, dbając o poszanowanie dla historii i ikonicznego charakteru samochodu. Jest to specjalny zespół, któremu przewodniczy CEO marki Alfa Romeo, a jego członkami są szefowie poszczególnych działów brandu.
Konfiguracja zewnętrzna
Klient ma do wyboru trzy ekskluzywne kolory nadwozia, które nawiązują do historii modelu 33 Stradale: klasyczny pastelowy czerwony Rosso Alfa, reinterpretację niebieskiego lakieru Blu Reale, ale także bardziej wyrafinowany, głęboki czerwony kolor o nazwie „Villa d’Este”. Samochód jest również dostępny w czerwono-białych barwach stanowiących hołd dla legendarnego samochodu wyścigowego Tipo 33.
Klient może także wybrać i spersonalizować wykończenia z włókna węglowego, wybrać różne konfiguracje wlotów powietrza, wybrać logo, które zostanie umieszczone z boku samochodu (do wyboru logo Quadrifoglio i Autodelta) oraz określić konfigurację charakterystycznego przedniego grilla: klasyczną lub trójwymiarową. Również umieszczony z tyłu emblemat „Alfa Romeo” jest dostępny w kolorze czarnym, złotym lub srebrnym.
Te same kolory występują w 20-calowych felgach aluminiowych, a także w wyrafinowanej opcji dwukolorowej. Także zaciski hamulcowe są dostępne w kolorze czarnym, czerwonym lub żółtym, a podwójne końcówki rur wydechowych mogą być wykończone w satynowym chromie lub w czerni.
Konfiguracja wewnętrzna
Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, nowa 33 Stradale jest dostępna w dwóch bazowych wersjach: „Tributo” i „Alfa Corse”. Pierwsza z nich, wykończona w skórze i aluminium, jest hołdem dla modelu 33 Stradale z 1967 roku wystawionego w Muzeum Arese. Wyróżnia się dwukolorową skórzaną tapicerką foteli w kolorze zbliżonym do antracytu oraz takim samym wykończeniem deski rozdzielczej, poszycia drzwi i tunelu środkowego. Klienci mają również do wyboru inne dwubarwne rozwiązania, dostępne w zestawieniach kolorystycznych, takich jak czerwony/czarny lub niebieski/ ardesia.
Z kolei poziom wyposażenia „Alfa Corse” to uosobienie sportowego charakteru dzięki połączeniu włókna węglowego i Alcantary: tapicerka foteli, deski rozdzielczej, poszycia drzwi i tunelu środkowego łączy Alcantarę i skórę w odcieniach takich jak czarny, czerwono-czarny lub niebiesko-czarny.
Ponadto między deską rozdzielczą a tunelem środkowym umieszczono duży, wysuwany wyświetlacz, za pomocą którego można zarządzać wszystkimi ustawieniami edycji specjalnej Alfy Romeo. Dodatkowo, każdy model jest wyposażony w wyrafinowany i potężny system audio premium z siedmioma głośnikami, zapewniający całkowite zanurzenie się w dźwięku o wysokiej jakości.
Fot. Alfa Romeo