Alfa Romeo Tonale – znamy najważniejsze dane

Alfa Romeo Tonale właśnie ujrzała światło dzienne. Będzie pierwszym samochodem, w którym zadebiutuje technologia niewymienialnego tokena!

Kilka dni temu premierę miała Alfa Romeo Tonale. Wiemy już o niej prawie wszystko, oprócz najważniejszej rzeczy, ceny. Jest to jedyna informacja, która nie została podana przez Włochów na temat tego auta.

Wygląd

Alfa Romeo Tonale w dużym stopniu przypomina model Stelvio. Samochód został zbudowany na platformie FCA, która posłużyła też m.in. dla Jeepa Renegade. Tonale charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami: długość 4,53 m, szerokość 1,84 m i wysokość 1,6 m. Rozstaw osi to tylko 2,64 m, a to może wydawać się mało. Jak sama marka opisała ten model, Alfa Romeo Tonale została “stworzona z myślą o młodych i dynamicznych mieszkańcach miast”. Po wyglądzie te słowa mogą być jak najbardziej trafne. Potrójne matrycowe lampy wykonane w technologii LED mają nawiązywać do starszych modeli, takich jak SZ, Brera czy 159. Dynamiczne kierunkowskazy posiadają funkcję „Welcome and Goodbye” (aktywowaną za każdym razem, gdy kierowca włącza lub wyłącza samochód). 5-otworowe felgi aluminiowe – znamy je już bardzo dobrze z innych wersji oraz nowoczesna sylwetka, która ma być punktem odniesienia do przyszłych modeli Alfy.

Kokpit w porównaniu do innych modeli, również został odświeżony. Mamy tutaj cyfrowy zestaw zegarów, gdzie jednym z motywów są wirtualne wskazówki i czcionki nawiązujące do cyferblatów znanych np. z GT Juniora i Giulii Super. Zegary mają przekątną 12,3 cala, natomiast panel dotykowy znajdujący się na środku posiada 10,25 cala. Oprócz tego, Tonale będzie posiadać łopatki do zmiany biegów oraz możliwość kupienia topowego systemu audio pochodzącego od Harman Kardon. Bagażniki w wersjach benzynowych i dieslu mają mieć ok. 500-1500 l, zaś w wersji PHEV – ze względu m.in. na akumulatory – ok. 400 l.

Dane techniczne

Pod maską Alfy będziemy mogli znaleźć silnik benzynowy o pojemności 1.5l z dwoma wersjami mocy. Słabsza będzie posiadać 130 KM, zaś mocniejsza 160 KM, która otrzyma turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek. Ona również będzie tzw. miękką hybrydą typu P2 (48 V; silnik elektryczny 15 kW i 55 Nm przy skrzyni biegów). W ostatnim kwartale tego roku ujrzymy jeszcze wersję hybrydową plug-in (PHEV) – otrzyma ona silnik 1.3 MultiAir Turbo i elektryka. Ten wariant będzie miał 275 KM.

Tonale PHEV (klasyczny automat z konwerterem – 6b) ma osiągać pierwsze 100 km/h po 6,2 s, a zasięg na prądzie będzie wynosił od 60 do 80 km. Ta odmiana (jako jedyna na rynku europejskim) dostanie napęd na wszystkie koła: moc na przednią oś przekazuje w tym wypadku silnik spalinowy, a na tylną – elektryczny. Na innych rynkach (m.in. USA) do wyboru będzie również Tonale z silnikiem 2.0 GME Turbo w połączeniu z klasycznym automatem i tradycyjnym napędem 4×4. Na wybranych rynkach europejskich (w tym – w Polsce), klienci będą mieli możliwość zakupu diesla 1.6/130 KM. W tym wypadku także dostaną tylko dwusprzęgłową skrzynię (tu: 6-biegowa TCT), co oznacza, że ręcznych przekładni nie uświadczy się już w Tonale wcale.

Alfa Romeo Tonale ma posiadać bardzo korzystny rozkład masy. Zawieszenie oraz amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia (pasywne Koni FSD lub aktywne, sterowane elektronicznie przez system D.N.A.). Układ kierowniczy o przełożeniach 13,6:1. Wydajny układ hamulcowy przygotowany przez Brembo i ESP z możliwością uśpienia. Ma to pozwolić na pozytywne wrażenia z jazdy tym autem.

Technologia NFT

Alfa Romeo Tonale będzie również pierwszym samochodem, w którym zadebiutuje technologia niewymienialnego tokena (NFT). “Technologia opiera się na koncepcji „karty Blockchain”, poufnego i niemodyfikowalnego zapisu najważniejszych etapów „życia” danego pojazdu. Gdy klient się zgodzi, NFT zarejestruje dane pojazdu, generując certyfikat, który może stanowić gwarancję ogólnego stanu samochodu, dzięki temu pozytywnie wpłynie to na jego wartość. Na rynku samochodów używanych, certyfikat NFT jest dodatkowym źródłem wiarygodności, przydatnym dla właściciela pojazdu, jak i dla dealerów. Natomiast klienci będą spokojni, wybierając samochód używany”. Jest to nowość w sektorze motoryzacyjnym i możemy spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości inne marki również nam to zaprezentują.

Photo: Alfa Romeo

Photo: Alfa Romeo