Audi wprowadza ważne zmiany. Model A4 już tylko w wersji elektrycznej, a wprowadzone zostaną nowe modele A5!
Audi A4 to znany model w gamie niemieckiego producenta. Był to samochód skierowany dla rodzin, szukających pojazdu klasy średniej premium. Po 30 latach, model nie będzie dalej produkowany w wersji spalinowej, a siły zostaną skierowane na rozwój nowych wersji A5.
Audi A4 zadebiutowało na rynku w 1994 roku. Model odnosił sukcesy i stawał się coraz popularniejszy, a jego nieustanna produkcja przez kolejne 30 lat to potwierdza. Po trzech dekadach, niemiecki gigant zdecydował o zaprzestaniu dalszej produkcji tego modelu w wersji spalinowej, co ma związek z nowym uporządkowaniem gamy modeli w Audi.
W artykule:
Nowe uporządkowanie gamy modeli w Audi
Muszę przyznać, że producent zdecydował się na bardzo ciekawy ruch, który ułatwi szybsze rozpoznawanie który model jest samochodem elektrycznym, a który jest napędzany silnikiem spalinowym. Dlaczego? Audi zdecydowało się na uszeregowanie modeli według cyfr: cyfry parzyste, to będą modele elektryczne, a nieparzyste – spalinowe. Tym samym, model A4 od teraz będzie sprzedawany jako model A5, bo A4 stanie się modele elektryczny,.
Nowy model A4… model A5 będzie produkowany w Neckarsulm – dotychczas A4 było produkowane w Ingolstadt. Na rynek trafią cztery warianty: A5 Limousine i S5 Limousine oraz A5 Avant i S5 Avant. Oczywiście oznaczenie „Limousine” to sedan, a „Avant” kombi. Jeśli chodzi jednak o sedana, to możemy go określić jako liftback, ponieważ tylna klapa otwiera się wraz z tylną szybą, co jest dużym ułatwieniem, jeśli chodzi o dostęp do bagażnika. To pierwsze modele zbudowane na platformie PPC (Premium Platform Combustion)
O takich wersjach jak cabrio czy coupe na razie nie mamy co liczyć.
Kolejna wersja modelu A4 to będzie już wersja A4 E-tron, a więc w pełni elektryczna. Obecnie trwa kampania o nazwie „Audi A4 Final Edition”, w ramach której obniżono ceny tego modelu. Rabaty sięgają nawet 30 tys. zł – możemy to trochę określić jak wietrzenie magazynów. Szczegóły sprawdzicie TUTAJ.
Co będzie napędzać nowe A5?
Oczywiście nie będzie tak, że żadnego śladu elektromobilności nie będzie w modelach nieparzystych, bo nie możemy zapominać o różnego rodzaju hybrydach. Wszystkie wersje silników będą wspierane przez układ MHEV plus, a więc 48-woltowej instalacji elektrycznej, co może zapewniać dodatkowe 24 KM. Generator zespołu napędowego (PTG) umożliwia jazdę częściowo w trybie elektrycznym, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Podczas wytracania prędkości PTG rekuperuje energię do akumulatora z mocą do 25 kW. Układ klimatyzacji będzie mógł działać przy wygaszonym silniku spalinowym, co oczywiście jest korzyścią posiadania pokładowej instalacji elektrycznej.
Oto wersje silnikowe, jakie będą dostępne w modelu A5:
- 2.0 TFSI o mocy 150 KM, napęd na przednie koła;
- 2.0 TFSI o mocy 204 KM, napęd na przednie koła lub quattro (napęd na cztery koła);
- 2.0 TDI o mocy 204 KM, napęd na przednie koła lub quattro;
- 3.0 V6 TFSI: 367 KM, quattro – wersja S5.
Warto pochwalić Audi za wprowadzenie 3-lirowej wersji V6 o mocy 367 KM. W czasach obcinania mocy i robienia wszystkiego, aby samochody były jak najbardziej ekologiczne, możemy jeszcze znaleźć samochody o dużych silnikach. Możemy spodziewać się także hybryd plug-in w przyszłości.
Stylistyka
Zaczynając od tego jak ten samochód wygląda z zewnątrz, to muszę przyznać, że A5 zrobiło na mnie pozytywne wrażenie. Szczególnie podoba mi się tył samochodu, który jest zdominowany cyfrowymi światłami w technologii OLED (ta sama, która jest w telewizorach czy w smartfonach), a to przekłada się na świetną jakość. Wzory tylnych świateł będą dostępne w kilku wersjach, które będzie można wybrać w trakcie konfigurowania samochodu.
Z przodu, samochód nie różni się znacząco od pozostałych modeli Audi i został zaprojektowany zgodnie z obecną linią stylistyczną niemieckiego koncernu. Nie jestem wielkim fanem przedniej sylwetki Audi, ale nie jest też tak, że wygląda to tragicznie. Uważam jednak, że jest jeszcze tutaj potencjał, którego Audi dalej nie wykorzystało. Linia boczna samochodu prezentuje się naprawdę dobrze, zarówno w wersji „Limousine” czy w wersji „Avant”. Linię nadwozia możemy określić jako dynamiczną, czego nie mogliśmy powiedzieć o dotychczasowych modelach A4.
Wnętrze
Wnętrze samochodu jest zdominowane ekranami. Mamy wirtualny kokpit za kierownicą, ekran główny, a także ekran dla pasażera. Brakuje jeszcze, żeby na suficie samochodu zamontować projektor, który wyświetlałby obraz na przednią szybę… Jednym może się to podobać, drugim nie – jest to oczywiście kwestia gustu. Oczywiście w wersji ze skórami itd. sama tapicerka i wykonanie na zdjęciach wygląda naprawdę dobrze. Mam jednak z tyłu głowy wersje podstawowe, do któych klient nie dopłaca kolejnych dziesiątek tysięcy i często wnętrza w takich wersjach wyglądają jakby to był trochę lepszy Volkswagen.
To właśnie wnętrze Audi zawsze nie do końca podobało mi się i uważam, że takie samochody jak BMW czy Porsche z niemieckiej motoryzacji, robią wnętrza ciekawsze i lepsze. Jak już wcześniej zaznaczyłem, jest to oczywiście kwestia gustu i nie każdy musi zgadzać się z moją opinią.
Kiedy dostępne będzie nowe A5?
Nowe Audi A5 trafi do sprzedaży w listopadzie tego roku. Przedsprzedaż tego modelu ma już miejsce, a ceny zaczynają się od ok. 180 tys. zł. Za najtańszy wariant A5 Limousine zapłacimy dokładnie 183 tys. zł, a jest to wersja z silnikiem 150 KM. Polecam doliczyć kwoty, które potencjalne dołożycie sobie w konfiguratorze i cena zapewne przekroczy 200 tys. Szczegóły sprawdzicie TUTAJ.
Copyright: AUDI AG