Audi zakontraktowało pierwszego testera – jest nim zwycięzca 24h Le Mans z przeszłością w F1

Audi powoli przygotowuje się do swojego debiutu w Formule 1, który nastąpi w 2026 roku. Przyszły zespół F1 ogłosił pierwszego kierowcę testowego – jest nim Neel Jani.

Od 2026 roku Audi rozpocznie swoją przygodę w Formule 1 jako zespół, który napędzany będzie zaprojektowanymi przez siebie silnikami. W sierpniu ubiegłego roku ogłoszono, że niemiecki gigant wejdzie do królowej motorsportu jako producent silników, natomiast dwa miesiące później ogłoszono, że Audi zakupi pakiet akcji Saubera tworząc tym samym swój zespół. Audi planowo ma posiadać 75% udziałów, a pozostałe 25% udziałów będzie mieć obecny właściciel Finn Rausing.

To pozwoliło na to, aby w Formule 1 powstał nowy zespół. Oczywiście liczba 10 zespołów pozostanie bez zmian, ale będziemy mieli nowe logo, nową nazwę, nową jednostkę napędową – po prostu będziemy mieli kolejnego bardzo ciekawego producenta. Fabryka będzie znajdowała się nadal w Hinwil, natomiast silniki będą produkowane w Neuburg. Audi dołączy do takich producentów jak: Mercedes, Ferrari, Alpine czy Astona Martina. Będzie to kolejna ikona motoryzacji w szeregach stawki Formuły 1.

Pierwszy kierowca testowy Audi ogłoszony

Dosyć wcześnie ogłoszono już pierwszego kierowcę niemieckiego zespołu, który będzie zaangażowany w jak najlepsze przygotowanie zespołu do debiutu. Kierowcą testowym będzie 39-letni Szwajcar – Neel Jani. Jego głównym zadaniem będzie pomoc w opracowaniu silnika na sezon 2026. Jest to kierowca z bogatą przeszłością w świecie ścigania, zna F1 od strony pracy jako kierowca rezerwowy. Więcej o jego karierze przeczytacie poniżej.

Neel Jani i jego kariera

Neel Jani ma na swoim koncie zwycięstwo w 24h Le Mans w 2016 roku za kierownicą Porsche (dziedzicząc zwycięstwo od Toyoty 3 minuty przed końcem) i ze swoją załogą sięgnął po mistrzostwo świata WEC. Wygrał również serię A1 Grand Prix w 2011 roku. Z zespołem Porsche zaliczył również jeden pełny sezon w Formule E.

Formuła 1

Był związany z Red Bullem jeszcze przed ich wejściem do F1. W 2004 roku wraz Liuzzim był kierowcą rezerwowym Saubera, który przypomnijmy przez lata był sponsorowany przez Red Bulla posiadającego w nim udziały. Wymieniano go do startów w tym zespole na następny rok, ale ostatecznie zakontraktowano doświadczonego Jacquesa Villeneuva. Jani dołączył do serii GP2, a także został członkiem ekipy Red Bulla jako kierowca testowy.

Photo: Motosport Images

Zdobywanie doświadczenia

W 2006 roku został kierowcą rezerwowym nowego zespołu Toro Rosso. Przypomnijmy, że austriacki producent kupił po sezonie 2005 zespół Minardi, aby stworzyć szkółkę dla swoich kierowców. Jani wziął udział we wszystkich 18 weekendach wyścigowych, podczas piątkowych sesji treningowych, za kierownicą trzeciego bolidu.

Był to ostatni rok, kiedy zespoły spoza TOP3 klasyfikacji poprzedniego sezonu, mogły w piątki wystawić 3 bolid. Na sezon 2007 zespół STR utrzymał swój skład kierowców, ponadto w szeregach akademii był już mega utalentowany Sebastian Vettel, zdobywający doświadczenie w BMW, więc Jani, któremu nie byli w stanie zapewnić miejsca w F1, rozstał się z zespołem i akademią.

Wypowiedzi

Neel Jani oczywiście wyraził radość z angażu w projekt. Jednocześnie zwrócił uwagę, że to zaszczyt brać udział w tym projekcie już na tak wczesnym etapie.

Cieszę się, że mogę towarzyszyć Audi na drodze do Formuły 1. To wielki zaszczyt i wielka odpowiedzialność być zaangażowanym w tak wielki projekt we wczesnym etapie. Jestem pewien, że dzięki mojemu doświadczeniu w projektach Formuły 1 i LMP mogę przekuć teorię w praktykę.

Podobnie jak przy produkcji, symulacja odgrywa ważną rolę w naszym projekcie. To ważne narzędzie w rozwoju jednostki napędowej, wymagające kierowcy, który oprócz znajomości technologii wniesie do projektu wszechstronne doświadczenie, zwłaszcza w zakresie zarządzania energią w warunkach wyścigowych – mówi dyrektor rozwoju technicznego Audi, Oliver Hoffmann.

Audi podaje, że już od końca ubiegłego roku trwają pierwsze testy. Chcą oni ukończyć projekt silnika spalinowego V6 o pojemności 1,6 l. przed końcem 2024 roku. Jeśli chodzi o kandydatów na kierowców na 2026 rok w barwach Audi, to na razie nic na ten temat nie wiemy. Jest na to po prostu za wcześnie.

Oficjalny komunikat prasowy

Fot. Audi MediaCenter

Podobne wpisy