DS Automobiles – historia francuskiej marki

DS Automobiles to marka, o której może wiedzieć niewiele osób. Widząc samochody ze znaczkiem DS możemy mieć przypuszczenia, że to kolejny Citroen z nowym modelem. Nic bardziej mylnego. DS to nowa francuska marka, która jest na naszym rynku od kilku lat.

DS Automobiles – marka, o której może wiedzieć niewiele osób, co nie jest niczym dziwnym. Jednak, gdy się powie Citroen DS, to już wtedy nie powinniśmy mieć problemów z rozszyfrowaniem marki. Tak, DS Automobiles to marka, która jest powiązana z Citroenem. Aby wszystko jednak dobrze zrozumieć, musimy cofnąć się do lat 1955-1975.

Citroen DS

Pierwszym samochodem o oznaczeniu “DS” był Citroen DS. Samochód zaprojektowany przez francuski koncern wyjechał na drogi w 1955r. Jego pierwsze projekty natomiast zaczęły się już w 1938 r. Niestety, musiały one zostać przerwane przez II wojnę światową. Prace związane z autem wróciły pod koniec lat 40.

Citroen DS jak na swoje lata miał wiele nowinek, które inne marki nie posiadały. Samochód posiadał smukłe, opływowe linie nadwozia, co w porównaniu z innymi pojazdami z tamtych lat było czymś nowym. Wtedy produkowane były auta w kształcie pudełek. Dzięki opływowym kształtom, DS był szybszy od konkurentów. Wygląd to jednak nie była jedyna rzecz, która była czymś nowym. Citroen w swoim modelu zaprojektował hamulce tarczowe na przednią oś. Trąbka montowana do francuskiego pojazdu była dwustopniowa. Przez dźwigienkę mogliśmy zmieniać sygnał dźwięku na słabszy, gdy poruszaliśmy się po mieście lub głośniejszy – trójtonowy, gdy jechaliśmy poza miastem. Komfort podróżowania stał na bardzo wysokim poziomie.

Gdy 6 października 1955r. Citroen zaprezentował model DS w Paryżu na salonie samochodowym, to klienci w ten sam dzień złożyli oferty na zakup auta. Było to aż 12 tyś. sztuk.

Citroen DS z 1956r.
Citroen DS z 1956r.
Photo: Ralf Roletschek

Nazwa modelu jako DS nie była także przypadkowa. Litery DS w języku francuskim wymawia się déesse, co dosłownie oznacza boginię.

Oprócz stylistyki, Citroen DS miał wyróżniać się czymś jeszcze, a była to hydraulika. W samochodzie zastosowano wiele rozwiązań tego typu, a były to: zawieszenie hydropneumatyczne, hydrauliczny układ hamulcowy, hydraulicznie sterowane sprzęgło i hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego.

Prześwit w samochodzie mogliśmy zmieniać w zakresie od 16 do 28 cm, którym sterował kierowca za pomocą dźwigni. System drążków oraz regulatorów wysokości, który znajdował się w pojeździe, pozwalał na utrzymanie równego położenia auta na nierównych drogach.

Doświetlanie zakrętów już w latach 60

W 1967r. Citroen DS przeszedł lifting dzięki czemu dostaliśmy kolejną nowość w tym samochodzie. Przednie podwójne reflektory zostały schowane za opływowym kloszem. Miało to lekko odświeżyć model, aby linia nadwozia wyglądała bardziej dynamicznie. Jednak oprócz kloszy, najważniejszą nowością były reflektory z doświetlaniem zakrętów. Tak, pod koniec lat 60. Citroen zrobił doświetlanie zakrętów, które możemy teraz spotykać w nowych samochodach. Francuzi wtedy zaprojektowali tak reflektory, że wewnętrzne światło skręcało wraz ze skręcaniem kół.

Doświetlanie zakrętów w Citroenie DS.
Doświetlanie zakrętów w Citroenie DS.
Photo: Getty Images

Był to pierwszy i na bardzo długo jedyny model DS, który powstał przez koncern Citroen. Jego następcą był Citroen CX.

Narodziny DS

Przez wiele lat Citroen próbował tworzyć coś ciekawego. Wiele modeli mogliśmy spotykać z oznaczeniem C, a nawet jeden nawiązujący stylistyką do starego DS. Był to model C6, ale nie spełnił on pokładanych w nim nadziei.

Nagle znajdujemy się w roku 2009, gdzie Citroen ogłasza, że model DS powraca na rynek. Francuska marka tworzy DS3, który ma zapoczątkować linię bardziej luksusowych, a samo DS ma przypominać znowu o prestiżu.

Citroen DS3 zastąpił model C2.
Citroen DS3 zastąpił model C2.
Photo: Citroen

Kolejno do rodziny dołączają Citroen DS4 oraz DS5. Francuzi na tyle wierzą w sukces DS, że w 2014r. powstaje DS Automobiles – marka luksusowych aut osobowych. W taki o to sposób linia modelowa zostaje wyodrębniona i staje się całkowicie nową marką.

DS Automobiles

Od 2014 mamy możliwość spotykać na ulicach nową markę, jaką jest DS Automobiles. Z roku na rok, marka osiąga sukcesy i przynosi całkiem dobre zyski. Ich najlepiej sprzedającym się modelem na obecny moment jest DS 7 Crossback – udziały przy sprzedaży na poziomie 59%.

DS Automobiles 7
Photo: DS Automobiles

 Ten luksusowy SUV może być wyposażony w silniki benzynowe, diesla oraz hybrydowe o mocy od 130 do 300 KM. W Polsce jego cena zaczyna się obecnie od 192 700 zł.

Kolejnym bardzo udanym modelem, który jest tuż za DS 7, jest DS 3 Crossback – jego udział przy sprzedaży wynosi około 36%.

DS Automobiles 3
Photo: DS Automobiles

Ceny za ten model zaczynają się już od 117 200 zł. Do wyboru mamy silniki benzynowe i diesla o mocach od 110 do 155 KM oraz napędem czysto elektrycznym o mocy 136 KM.

Najnowszymi modelami jakie możemy zakupić to: DS 9 – nowoczesna limuzyna. Ceny zaczynają się już od 235 900zł. Do wyboru mamy silnik benzynowy lub hybrydę.

DS Automobiles 9
Photo: DS Automobiles

Drugim najnowszym modelem jest DS 4. Najniższa cena za ten egzemplarz to 119 900 zł. Do wyboru posiadamy silniki benzynowe, diesla oraz hybrydę.

DS Automobiles 4
Photo: DS Automobiles

Marka DS Automobiles jest obecnie w 41 krajach. W 2021 roku otwarto 23 nowe ekskluzywne salony DS Store. W Polsce salony znajdują się w Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Katowicach. Sieć rozwija również nowe projekty, w tym sprzedaż on-line.

Photo: DS Automobiles/Press Media