Obrazek wyróżniający (Portimao)
|

Portimao gospodarzem wielkiego finału sezonu 2023 European Le Mans Series! [ZAPOWIEDŹ]

W ten weekend już kolejna z długodystansowych serii zakończy swój sezon! Będzie to European Le Mans Series, lecz spokojnie, nie będzie to zwyczajny weekend kończący sezon na Portimao, jak ma miejscu od dobrych kilku lat. W tym roku emocje będą podwojone, gdyż ELMS pojedzie na Portimao dwa wyścigi.

Historia

Pierwszy wyścig European Le Mans Series na tym portugalskim torze odbył się w 2017 roku i trwa to nieprzerwanie do dziś. Także od 2017 roku, na Portimao kończy się sezon ELMS. W tym roku będzie to miało miejsce po raz siódmy z rzędu. Jednakże w tym roku, ze względu na odwołanie majowego 4 Hours of Imola, już jutro, odbędzie się wyścig o nazwie 4 Hours of Algarve jako zastępstwo dla odwołanej Imoli. W niedzielę odbędzie się klasycznie już 4 Hours of Portimao.

Zeszłoroczny wyścig

W królewskiej klasie ELMS, czyli LMP2 wygrała Prema #9 w składzie: Ferdinand Habsburg, Louis Deletraz i Juan Manuel Correa przed Panis Racing #65 i COOL Racing #37. Czwarte miejsce zajęła wtedy załoga #43 zespołu Inter Europol Competition w składzie: Pietro Fittipaldi, Fabio Scherer i David Heinemeier-Hansson

W klasie LMP2 Pro/Am wygrał Racing Team Turkey #34 przed AF Corse #88 i Nielsenem #24.

Klasa LMP3 to polski dramat, gdyż w niej zwyciężyła załoga #17 COOL Racing. Wygrała ona i kosztem Inter Europolu #13 zdobyła mistrzostwo w klasie LMP3.

W GTE wygrało trio Doriane Pin, Sarah Bovy i Michelle Gatting w Iron Dames #83.

Mapa i charakterystyka toru Portimao

Fot: GabrielStella - This file was derived from: Autódromo de Algarve.svg, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=104801253

Tor Algarve jest torem o długości 4,653 km i posiada on 15 zakrętów. Jest to tor średnio prędkościowy. Średnia prędkość przejazdu w obecnie sankcjonowanym prototypie LMP2 wynosi ok. 185 km/h. Tor może Wam bardzo przypominać tor w Barcelonie i jest to naturalne skojarzenie, lecz w Portimao mamy dosyć duże przewyższenie, czego na torze Catalunya nie ma.

Pierwszy sektor

Przechodząc do opisu samego toru, okrążenie zaczyna się na dłuższej z dwóch prostych tego toru, która jest jednocześnie prosty start/meta. Kierowcy zjeżdżają do pierwszego zakrętu, gdzie redukują bieg z szóstego na trzeci. Po wyjściu z zakrętu nr. 1, kierowcy przechodzą przez płynną “dwójkę” na pełnym gazie i dojeżdżają do “trójki”, która swoją charakterystyką przypomina nawrót.

Tutaj kierowcy obniżają prędkość auta do takiej poniżej 100 km/h i redukują do jedynki. Po wyjściu z tego zakrętu na kierowców czeka podjazd pod górkę połączony z zakrętem nr. 4. Ta sekcja pokonywana jest z odpuszczonym gazem na biegu nr. 2. Z tego zakrętu kierowcy wychodzą na krótszą prostą.

Drugi sektor

Kierowcy zjeżdżają do zakrętu nr. 5, zrzucając bieg z czwartego na pierwszy. Po chwili jest zakręt nr. 6, który jest łagodny i kierowcy pokonują go na pełnym gazie. Potem mamy zakręt nr 7, który pokonuje się na odpuszczonym gazie. “Siódemka” przechodzi płynnie w “ósemkę”, która jest bliska zakrętowi 90-stopniowemu i pokonywana jest na drugim biegu.

Po wyjściu z zakrętu jest lekki podjazd i po nim mamy zjazd prowadzący do zakrętu nr. 9, który wiedzie do góry. Tam jedziemy na pełnym gazie. Po wjeździe na górę kierowcy odpuszczają gaz, gdyż jadą przez zakręt nr. 10, który płynnie przechodzi w zakręt nr. 11. Pomiędzy tymi zakrętami kierowcy dokonują redukcji biegów.

Trzeci sektor

Po wyjściu z “jedenastki” i chwili prostej jest zakręt nr. 12 pokonywany z otwartą przepustnicą i dojeżdżamy do zakrętu nr. 13. Przed jego pokonaniem kierowcy hamują. Potem jest zakręt nr. 14 pokonywany na odpuszczonym gazie. Po nim jest krótki kawałek prostej, długi zakręt nr. 15, przez który jedziemy na pełnym gazie i podjazd na prostą startową.

Na koniec zostawiam dwa onboardy z prototypów klasy LMP2.

Lista zgłoszeń

Podczas finału sezonu na starcie pojawi się 40 aut (7 w klasie LMP2, 10 w klasie LMP2 Pro/Am, 11 w klasie LMP3 i 12 w klasie GTE).

Polski Inter Europol Competition pojawi się w niezmienionym składzie. W Orece #43 zobaczymy trio Jonathan Aberdein – Olli Caldwell – Rui Andrade, a w Ligierze #13 trio Kai Askey – Wyatt Brichacek – Miguel Cristovao

Pełna lista zgłoszeń

Klasyfikacje

LMP2
LMP2 Pro/Am
LMP3
GTE

Harmonogram

Od jutra na torze będzie się działo bardzo dużo, więc lepiej tego nie przegapić!

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Kwalifikacje 1 – GTEPiątek10:50-11:05
Kwalifikacje 1 – LMP3Piątek11:15-11:30
Kwalifikacje 1 – LMP2 Pro/AmPiątek11:40-11:55
Kwalifikacje 1 – LMP2Piątek12:05-12:20
Wyścig 1Piątek15:45-19:45
Trening 2Sobota12:40-15:10
Kwalifikacje 2 – GTESobota18:20-18:35
Kwalifikacje 2 – LMP3Sobota18:45-19:00
Kwalifikacje 2 – LMP2 Pro/AmSobota19:10-19:25
Kwalifikacje 2 – LMP2Sobota19:35-19:50
Wyścig 2Niedziela14:00-18:00

Transmisja i live-timing

Obie sesje kwalifikacyjne i oba wyścigi będzie można obejrzeć za darmo na YouTube. Wyścig nie będzie dostępny w normalnej telewizji. Live-timing jest dostępny TUTAJ. Wszystkie wyniki i dokumenty są dostępne TUTAJ.

Właśnie przeczytaliście ostatnią zapowiedź wyścigu ELMS w tym sezonie. 4 Hours of Algarve i 4 Hours of Portimao powinno być spokojnym finałem sezonu, lecz nie znaczy to, że będzie nudno i dennie. Będą rozstrzygać się losy tytułów w klasach, a portugalski tor zawsze dawał sporo dobrego ścigania.

Dodatkowo, my jako polscy kibice, będziemy się emocjonować, wspomnianym na początku, Inter Europolem #13. Liczymy także na bardzo dobry wynik załogi #43, która ma sporego pecha w tym sezonie.

Na koniec sezonu nie ma nic do stracenia! Tym zdaniem może się pokierować wiele zespołów w ten weekend, dlatego zachęcam do obejrzenia piątkowego i niedzielnego wyścigu. Start o godzinie 14:45 w piątek i o godzinie 14 w niedzielę!

Source: European Le Mans Series

Podobne wpisy