Endurance w nowojorskim wydaniu – 6H of the Glen.
Wyścigi endurance nie dają nam odpocząć. Karuzela kręci się dalej i tym razem padło na amerykańską serię IMSA.
Ta seria to gwarant ścigania na bardzo wysokim poziomie ze znanymi, europejskimi nazwiskami. Warto zapoznać się z tą serią i obejrzeć niedzielny wyścig. Jednak najpierw zapraszam do przeczytania tej zapowiedzi, żeby móc poznać tor, zespoły, auta i kierowców.
Opis i historia
6-godzinny wyścig na Watkins Glen jest jednym z czterech wyścigów zaliczanych do Michelin Endurance Cup, czyli podserii WSCC z osobną klasyfikacją, gdzie zaliczane są same wyścigi długodystansowe. Oprócz 6 godzin na Watkins Glen do MEC zaliczamy także 24-godzinny klasyk na torze Daytona, 12 godzin na Sebringu i 10-godzinne Petit Le Mans na Road Atlanta.
Pierwszy wyścig na tym torze odbył się w roku 1948 i został on wygrany przez Franka Griswolda w Alfie Romeo 8C. Częścią kalendarza WSCC wyścig jest nieprzerwanie od startu serii w 2014 roku z przerwą w sezonie 2020 spowodowaną pandemią COVID-19. Ostatni wyścig padł łupem Mazdy i Johnatana Bomarito, Olivera Jarvisa i Harry’ego Tincknella.
Mapa i charakterystyka toru


Watkins Glen ma 5,552 kilometra długości i 11 zakrętów. Jest to tor szybki, lecz z kilkoma mocnymi dohamowaniami. Średnia prędkość przejazdu to ok. 217 km/h w aucie klasy DPi.
Zaczynając opis, zaczynamy na stosunkowo krótkiej prostej startowej i dohamowujemy do pierwszego zakrętu “The 90” z prędkości ok. 280 km/h. Później mamy bardzo szybkie S-ki, czyli zakręty 2 i 3, przejeżdżane z pełnym gazem. Dwójka jest długim, lekko nachylonym zakrętem prowadzącym pod górkę do ślepej, lewej trójki. Potem mamy nachylony, prawy zakręt nr 4 wyprowadzający nas na prostą “Back Straight”.
Po kilkuset metrach jazdy, z prędkością maksymalną 290 km/h, dojeżdżamy do szykany “Inner Loop”, która jest bardzo szybką szykaną, pokonywaną z prędkością ok. 200 km/h. Wyjście z tej szykany prowadzi do pół-nawrotu “Outer Loop” pokonywanego z prędkością ok. 225 km/h. Płynnym przejazdem dociera się do kolejnego pół-nawrotu “Chute”. Tym razem jest już to wolniejszy zakręt pokonywany z prędkością ok. 150 km/h.
Po króciutkiej prostej docieramy do nawrotu “Toe”. Wyjście z niego prowadzi na kilkaset metrów prostej “The Boot” i z prędkością ok. 260 km/h docieramy do zakrętu “Heel”. Jest to jeden z najwolniejszych zakrętów na torze. Po wyjściu z niego podjeżdżamy pod górkę do najwolniejszego, lewego zakrętu. Później mamy kawałek prostej i długi, lewy zakręt pokonywany z odpuszczeniem gazu i prędkością ok. 220 km/h. Po wyjściu z niego jest krótki dojazd do ostatniego zakrętu. Taki właśnie jest tor Watkins Glen.
Na koniec tego akapitu zapraszam do pokonania okrążenia tego toru z Kevinem Magnussenem w Cadillaku DPi-V.r.
Lista zgłoszeń
Do tego wyścigu zgłosiło się 49 aut: 7 aut w klasie DPi, 7 aut w klasie LMP2, 11 aut w klasie LMP3, 7 aut w klasie GTD Pro i 17 aut w klasie GTD. Słowem wyjaśnienia dla nowych w IMSA.
Klasa DPi to ulepszone auta LMP2 obecnej generacji, taki protoplasta klasy LMDh. Obecnie możemy oglądać Cadillaka (Dallara) i Acurę (Oreca). W poprzednich latach w DPi mieliśmy także Mazdę (Multimatic) i Nissana (Ligier/Onroak).
Klasy GTD Pro i GTD opierają się na autach GT3. W klasie GTD Pro nie ma ograniczeń, co do kierowców. W klasie GTD musi być co najmniej jeden kierowca “brązowy” lub “srebrny” i maksymalnie może być jeden kierowca “platynowy”.
Ze znanych europejskim fanom zgłoszeń mamy: Rengera van der Zande z Sebastianem Bourdais w Cadillaku #01, Olivera Pla, Pipo Deraniego i Mike’a Conway’a w Cadillaku #31, Louisa Deletraza i Rui’a Andrade w Tower Motorsport #8, High Class #20 z Fabio Schererem, Racing Team Nederland #29, Dragonspeed #81, Corvette #3, Daniela Serrę i Davide Rigona w Risi #62, AF Corse #21 i Cetilar Racing #47.
Klasyfikacje
Harmonogram
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 | Piątek | 22:30-00:00 |
Trening 2 (LMP2/LMP3/GTD) | Sobota | 14:00-15:30 |
Trening 2 (DPi/GTD Pro) | Sobota | 14:15-15:45 |
Kwalifikacje (GTD Pro/GTD) | Sobota | 19:20-19:35 |
Kwalifikacje (LMP3) | Sobota | 19:45-20:00 |
Kwalifikacje (DPi/LMP2) | Sobota | 20:10-20:25 |
Okrążenie formujące | Niedziela | 16:30-16:40 |
Wyścig | Niedziela | 16:40-22:40 |
Transmisja i live-timing
Transmisja wyścigu będzie dostępna w Viaplay i imsa.tv z VPN. Na imsa.tv będzie też dostępna transmisja z kwalifikacji. Live-timing ze wszystkich sesji jest dostępny tutaj. Natomiast wszystkie wyniki i decyzje sędziowskie są dostępne tutaj.


Photo: IMSA/Twitter
To jest całe kompendium wiedzy potrzebne do obejrzenia 6 Hours of the Glen. Mam nadzieję, że swoim artykułem przybliżyłem niektórym tą wspaniałą amerykańską serię i zostaniecie z nią nie tylko na ten jeden wyścig. Start tego wyścigu w niedzielę o 16:40.
Photo: IMSA/Twitter