F1 Academy – zapowiedź sezonu
Po upadku najlepiej znanej serii motorsportu dla kobiet, Formuła 1 postanowiła wyruszyć z własnym projektem pod nazwą F1 Academy. Co to za seria?
Władze Formuły 1 nie poddają się w realizacji planu doprowadzenia do królowej sportów motorowych pierwszej kobiety od ponad 3 dekad. Po upadku powołanej w tym celu W Series, postanowiono stworzyć F1 Academy, w której zawodniczki będą startować w profesjonalnych teamach serii juniorskich. Niebawem rusza jej inauguracyjny sezon, a więc czas na zapowiedź.
W artykule:
F1 Academy – na czym będzie polegać?
Ulepszona wersja W Series
F1 Academy jest projektem, który ma pomóc w karierze wyścigowej młodym zawodniczkom. Seria ma być profesjonalnym przygotowaniem dla nich do startów w przedsionkach Formuły 1. Po 3 sezonach organizacji W Series wyciągnięto wnioski co do popełnionych błędów, przez które plany wprowadzenia zawodniczek na wyżyny spełzły na niczym. Najlepszym przykładem jest Jamie Chadwick, która dominowała w każdym sezonie jej rozgrywania, jednak jako następny krok wybrała starty za Oceanem, gdzie rywalizuje w Indy NXT dla teamu Andretti Autosport.

Fot. Twitter/@FollowAndretti
Szefem tej serii wyścigowej jest Susie Wolff z domu Stoddart, prywatnie żona szefa zespołu Mercedesa w Formule 1- Toto Wolffa. W latach 2006-2012 startowała w serii DTM, gdzie zdobyła zaledwie 4 punkty. W 2012 roku została kierowcą rozwojowym Williamsa w Formule 1 i 4 razy wystąpiła w sesji treningowej, gdzie potrafiła nieraz uzyskać lepszy czas okrążenia w sesji niż Fernando Alonso i Jenson Button jeżdżący wtedy w McLarenie, którego forma była fatalna. Po tych doświadczeniach postanowiła zakończyć karierę.
Nauka rzemiosła motosportu
Tym razem zawodniczki będą reprezentować profesjonalne zespoły wyścigowe, które odnosiły sukcesy w seriach juniorskich. Rewolucją w przygotowywaniu ich na dalszą drogę kariery ma być zwiększona ilość czasu, jaki spędzą za kierownicą bolidu przez wydłużone czasy trwania sesji i zwiększoną ilość z 2 do 3 wyścigów w trakcie weekendu.
Poza tym otrzymają specjalne przygotowywanie fizyczne i psychiczne, a także będą szkolone w takich dziedzinach jak umiejętność doboru ustawień, co jest bardzo ważną rzeczą w wyścigach.
Od 2024 roku F1 Academy będzie serią towarzyszącą Formuły 1. W tym roku jedynie październikowa runda w Austin zostanie rozegrana podczas weekendu F1.
Zasady
Kto może startować w F1 Academy?
W serii mogą startować jedynie zawodniczki w przedziale wiekowym 16-25 lat z międzynarodową licencją FIA stopnia B, C lub D. W tej kategorii jest tylko 15 miejsc, po 3 w każdym z 5 teamów.
Format weekendu
W piątek będą odbywać się 2 sesje treningowe o długości 40 minut każda, tak aby uczestniczki miały dużo czasu na zapoznanie się z torem. Następną rzeczą będą dwie sesje kwalifikacyjne trwające po 15 minut. Pierwsza z nich ustali kolejność startową do wyścigu nr. 1, natomiast druga do wyścigu nr. 3, a ich zwycięzcy otrzymają po 2 punkty. Do drugiego z wyścigów kolejność będzie ustalana na podstawie 1. sesji kwalifikacyjnej z odwróceniem pierwszej ósemki.
Wyścigi 1 i 3 będą trwać po 30 minut + 1. okrążenie i obowiązuje w nich taka sama punktacja jak w Formule 1, czyli: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 + dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie pod warunkiem sklasyfikowania w pierwszej 10. W przypadku wyścigu numer 2, który będzie trwać 20 minut + 1 okrążenie, będzie obowiązywać przydział punktów stosowany w F1 w latach 2003-2009, czyli: 10-8-6-5-4-3-2-1 również z punktem za najszybsze okrążenie.
Bolidy

Fot. Twitter/@f1academy
Bolidy zostały wyprodukowane przez firmę Tatuus. Monokok jest zbudowany z karbonu i spełnia normy bezpieczeństwa zarządzone przez FIA. Przednie i tylne skrzydło wykonano z kompozytu węglowego.
Samochody wyposażone w 6-biegówą skrzynie biegów z silnikiem o pojemności 1.4 litra mają moc 174 KM i osiągają prędkość 100 km/h w 3,6 sekundy, natomiast 200 km/h w 12,5 sekundy. Ich prędkość maksymalna to 240 km/h.
Wszystkie maszyny mają jednakowe osiągi co oznacza urozmaicenie rywalizacji. Najważniejszymi czynnikami które będą decydować o wynikach będą umiejętności oraz forma.
Kierowcy
Campos Racing
Nerea Marti
Narodowość: Hiszpania
Data urodzenia: 02.01.2002
Szczególne osiągnięcia:
- 2021/2022 wicemistrzostwo GT Winter Series
- 2022 wicemistrzostwo GT CER-D1
21-latka dała już się poznać światu startując w W Series przez ostatnie 2. sezony. W debiutanckim sezonie punktowała w każdym wyścigu i stanęła na podium w wyścigu na Hungaroringu. Zgromadzony dorobek 61 punktów dał jej 4. miejsce na koniec sezonu. W ubiegłym roku złożyła 2 wizyty na podium, jedynie podczas 2 ostatnich wyścigów nie zdobyła punktów, kończąc sezon na P7. Zimą wystartowała w jednej rundzie wygranej przez Kacpra Sztukę Winter Series, została sklasyfikowana tam na 14. miejscu, najwyższym wśród kobiet.
Lola Lovinfosse
Narodowość: Francja
Data urodzenia: 17.10.2005
Lola od 13. roku życia startowała w zawodach kartingowych najwyższej rangi, ale nie odniosła tam żadnych sukcesów. 2021 rok był jej pierwszym w single-seaterach, spędziła go w Hiszpańskiej F4, jednak nie zdobyła ani jednego punktu. W ubiegłym roku startowała tam w pierwszej połowie sezonu, rywalizując m.in. z Tymkiem Kucharczykiem, ale również nie zapunktowała ani razu. Zimą również wzięła udział w jednej rundzie Winter Series, zajmując 8. miejsce w 2. wyścigu na torze Catalunya.
Maite Caceres
Narodowość: Urugwaj
Data urodzenia: 06.08.2002
W 2021 roku zajęła 9. miejsce w Urugwajskiej Formule 4. Ubiegły rok spędziła w Stanach Zjednoczonych, uczestnicząc w kilku rundach F4 i USF junior presented by Cooper Tyres. Również jest jedną z czterech zawodniczek tegorocznej rywalizacji, które ścigały się z Kacprem Sztuką w Winter Series. W 4. wyścigach zgromadziła 7 punktów, o 2 mniej od Marti, co dało jej jedną pozycję niżej.
MP Motorsport
Hamda Al-Qabaisi
Narodowość: Zjednoczone Emiraty Arabskie
Data urodzenia: 08.08.2002
W tegorocznej stawce mamy rodzeństwo w jednym teamie. Młodsza z nich Hamda od 13. roku życia ścigała się w kartingu. W single-seaterach zadebiutowała w 2019 roku zaliczając pojedyncze starty w Formule 4 u siebie w ojczyźnie, a także we Włoszech. W tych pierwszych rok później zajęła wysokie 5. miejsce, wygrywając 3 razy, a w następnym sezonie dwukrotnie triumfując zajęła 4. miejsce. W styczniu 2022 roku miała poważny wypadek w wyścigu Azjatyckiej Formuły Regional.
Emely de Heus
Narodowość: Holandia
Data urodzenia: 10.02.2003
Holenderka, która w 2021 roku zadebiutowała w single-seaterach Hiszpańskiej Formuły 4, gdzie nie zdobyła punktów, również ma za sobą starty w W Series. Jako jedna z najmłodszych zawodniczek nie była w stanie liczyć się w walce o czołowe pozycje. Należała tam do outsiderek, punktując tylko raz w inauguracyjnym wyścigu sezonu w Miami. Liczymy, że w F1 Academy rozwinie skrzydła i pokaże, że stać ją na więcej.
Amna Al-Qubaishi
Narodowość: Zjednoczone Emiraty Arabskie
Data urodzenia: 28.03.2000
Starsza z sióstr Al-Qubaishi urodziła się w Stanach Zjednoczonych w mieście Virginia. Można ją uznać za motorsportową przodowniczkę swojego kraju. Od 14. roku życia startowała w kartingu i była w stanie wejść w nim na światowy poziom, wygrywając również mistrzostwo u siebie w ojczyźnie (2017). Zajmuje się również promocją motosportu w krajach Arabskich.
W latach 2018-2019 startowała we Włoskiej Formule 4, ale nie udało jej się zapunktować ani razu. Pandemia koronawirusa spowodowała roczną przerwę u niej w karierze. Wróciła w 2021 startując już w Azjatyckiej edycji F3. W ubiegłym roku udało jej się zdobyć 1 punkt w Azjatyckiej Formule Regional. Jest czwartą z kobiet, które wzięły udział w Winter Series 2023, ale jako jedyna z nich nie zdobyła punktów. Udział w F1 Academy ma umożliwić jej pokazanie umiejętności oraz rozwinąć jej karierę.
ART Grand Prix
Lena Buhler
Narodowość: Szwajcaria
Data urodzenia: 09.07.1997
Szczególne osiągnięcia:
- 2019 3. miejsce w kartingowych mistrzostwach Szwajcarii (kategoria X30 challenge)
W początkach jej kariery sportowej można doszukiwać się podobieństw do Alexa Wurza, bowiem też startowała w zawodach BMX, a w wieku 17 lat zaczęła ścigach się na gokartach. Na poziom krajowy w kartingu dotarła dopiero 3 lata później, ale bardzo dobrze jej się tam wiodło. Następnym krokiem był sezon w Hiszpańskiej Formule 4 (2020), gdzie zdobyła 23 punkty, zajmując 15. miejsce. Następne 2 lata spędziła we FRECA, ale bez powodzenia. Jest najstarszą zawodniczką tegorocznej rywalizacji i z racji wieku będzie to raczej jej jedyny sezon w tej serii.
Carrie Schreiner
Narodowość: Niemcy
Data urodzenia: 14.09.1998
Szczególne osiągnięcia:
- 2017 wicemistrzostwo Lamborghini Super Trofeo Middle East – Pro
- 2018 Mistrzostwo Lamborghini Super Trofeo Middle East – Pro-Am
- 2018 DMV Gran Turismo Touring Car Cup
- 2020 3. miejsce w Nurburgring Endurance Series- SP8
Niespełna 25-letnia Niemka debiutowała w single-seaterach równolegle z Mickiem Schumacherem startując w tym samym czasie w Niemieckiej Formule 4 (2015-2016). Niestety osiągnięciami było jej daleko do syna 7-krotnego MŚ. W 2016 wystartowała jeszcze w kilku wyścigach Brytyjskiej F4, gdzie udało się jej 3 razy zdobyć punkty.
Udział w F1 Academy jest jej powrotem do bolidów, bo od 2017 roku startowała już tylko w samochodach z dachem. Jak widać po osiągnięciach była tam w stanie bardzo dobrze sobie radzić, a więc liczymy, że tutaj też będzie biła się o podia.
Chloe Grant
Narodowość: Wielka Brytania
Data urodzenia: 20.03.2006
W 2021 roku zadebiutowała w wyścigach samochodowych za kierownicą Citroena Saxo VTR 1600 w Junior Saloon Car Championship, gdzie zajęła 14. miejsce na 37 startujących. 9. miejsce w Brytyjskiej Formule 4 w ubiegłym roku można uznać za sukces, choć jej rywalki w F1 Academy z zespołu Rodin Carlin ukończyły tą rywalizację jeszcze wyżej, ale pamiętajmy, że Chloe ma dopiero 17 lat i świat motosportu dopiero przed nią.
Rodin Carlin
Abbie Pulling
Narodowość: Wielka Brytania
Data urodzenia: 21.03.2003
Swoją przygodę z motosportem rozpoczęła już w wieku 8 lat, natomiast 2 lata później startowała już w kartingu na najwyższym poziomie. W wieku 15 lat zadebiutowała w Ginetta Junior Zytek, czyli najlepszej alternatywie wyścigowej dla młodych zawodników w Wielkiej Brytanii. W 2020 roku zdobyła 4 podia i ukończyła sezon na bardzo dobrym 6. miejscu w Brytyjskiej Formule 4. Startowała tam również w kolejnym sezonie rywalizując m.in. z Romanem Bilińskim, ale przerwała starty po debiucie w W Series.
Wystartowała wtedy w zaledwie 4 wyścigach tamtego sezonu, ale zdobyła podium, a zgromadzone aż 40 punktów której dały 7. miejsce, potwierdziły tylko jej umiejętności. W ubiegłym roku startując tam już w pełnym sezonie, zdobyła 2 podia kończąc sezon na 4. miejscu. Należy do akademii rozwojowej zespołu Alpine, a dotychczasowe wyścigowe CV może oznaczać, że jest jedną z faworytek do mistrzostwa.
Jessica Edgar
Narodowość: Wielka Brytania
Data urodzenia: 15.03.2005
Rozpoczęła karierę w kartingu mając zaledwie 5 lat. Udało się jej w nim zdobyć kilka tytułów mistrzowskich. W ubiegłym roku zadebiutowała w single-seaterach Brytyjskiej Formuły 4. Od razu zachwyciła stając raz na podium i zajmując 7. miejsce na koniec. Młody wiek oraz tak dobre początki startów w samochodach jednomiejscowych mogą wróżyć jej wielką karierę. Jeśli ukończy pierwszy sezon F1 Academy w ścisłej czołówce, to stworzy sobie drogę, żeby do tego celu dojść.
Megan Gilkes
Narodowość: Kanada
Data urodzenia: 06.11.2000
Szczególne osiągnięcia:
- 2017 3. miejsce w Kanadyjskiej Formule 1200
- 2018 wicemistrzostwo Kanadyjskiej Formuły 1200
- 2020 wicemistrzostwo Formuły 1600 Ontario
Również zalicza się do grupy zawodniczek, które bardzo szybko zaczynały karierę. Miała 9 lat, kiedy rozpoczęła starty w kartingu, a wieku 16 odniosła w nim liczne sukcesy w swoim kraju. To dało jej zielone światło w przejściu do single-seaterów. Znakomicie poradziła sobie w debiutanckim sezonie w Formule 1200, a rok później poprawiła jeszcze tą pozycję.
W 2019 roku udało jej się zakwalifikować do inauguracyjnego sezonu W Series. Nie zadebiutowała w najlepszy sposób, bo już w pierwszym zakręcie pierwszego wyścigu spowodowała kolizję z Emmą Kimmilainen, w której Finka doznała kontuzji. W dalszej części sezonu też nie radziła sobie zbyt dobrze, nie punktując ani razu. Tym samym postanowiła spróbować swoich sił w niższych kategoriach. Poprzedni rok był dla niej najlepszy w karierze, wygrała 2 wyścigi Brytyjskiej F4, zajmując 6. miejsce na koniec sezonu – najwyższe wśród kobiet.
Prema Racing
Chloe Chong
Narodowość: Wielka Brytania
Data urodzenia: 27.03.2007
Podobnie jak Alex Albon ma azjatyckie korzenie, jednak reprezentuje Wielką Brytanie, choć ma też obywatelstwo kanadyjskie. Jest najmłodszą zawodniczką w tym sezonie. Będzie to też jej debiutancki sezon w single-seraterach, tak więc nie można od razu oczekiwać od niej jakichś niesamowitych wyników.
Marta Garcia
Narodowość: Hiszpania
Data urodzenia: 09.08.2000
Jako jedyna z tegorocznych zawodniczek ma na swoim koncie starty w każdym sezonie W Series. Wcześniej startowała w Hiszpańskiej F4 (2017), po którym musiała zrobić krok w tył i wrócić do kartingu. Można powiedzieć, że stworzenie kobiecej serii uratowało jej karierę.
Najlepszym sezonem był jednak ten pierwszy, w którym raz wygrała i ukończyła go na 4. miejscu. W następnych dwóch, gdzie mierzyła się z zawodniczką o tym samym nazwisku (Belen Garcia – przyp. red.) to z tej dwójki byłą gorzej radzącą sobie z zawodniczek o nazwisku Garcia. W 2022 zaliczyła podium w ostatnim rozegranym wyścigu, zostając sklasyfikowana na 6. miejscu na koniec. Miejmy nadzieję, że wykorzysta zdobyte doświadczenie i będzie walczyć o najwyższe lokaty.
Bianca Bustamante
Narodowość: Filipiny
Data urodzenia: 19.01.2005
Filipinkę na pewno można uznać za jedną z najpiękniejszych zawodniczek w stawce. Udało jej się wygrać kilka kartingowych mistrzostw na ziemiach azjatyckich oraz wygrać plebiscyt na kartingowca roku w swoim kraju. Ściga się od 5. roku życia.
W ubiegłym roku startowała w W Series, ale była outsiderką. Oprócz tego próbowała swoich sił w Stanach Zjednoczonych w USF juniors i Indy Racing League, gdzie ścigała się ze słynnym Neelem Janim oraz naszym zapomnianym przez kibiców rodakiem – Kevinem Mirochą. Tam notowane rezultaty nie były najgorsze. Zdobyte doświadczenie może pomóc rozwinąć jej skrzydła.
Kalendarz wyścigów
- 28-29.04 – Red Bull Ring, Austria
- 06-07.05 – Ricardo Tormo, Hiszpania
- 20-21.05 – Barcelona, Hiszpania
- 24-25.06 – Zandvoort, Holandia
- 08-09.07 – Monza, Włochy
- 29- 30.07 – Paul Ricard, Francja
- 21-22.10 – Austin, Stany Zjednoczone
Transmisje
Mimo sporego rozgłosu, jaki dostała seria F1 Academy, to wyścigi inauguracyjnego sezonu nie będą transmitowane w żaden sposób. Organizatorzy zamierzają przygotować kilkuminutowe materiały związane z rywalizacją, ale będą one publikowane dopiero w poniedziałek po wyścigu. Do śledzenia wyników pozostanie kibicom jedynie live timing.
Fot. F1 Academy