F2 – Stawka na sezon 2022

Wraz z nowym sezonem F1, rozpoczyna się również rywalizacja w Formule 2 która jest serią towarzyszącą królowej sportów motorowych. W sobotę po kwalifikacjach F1, odbędzie się pierwszy wyścig F2. Wielu zawodników postanowiło kontynuować starty w niej, ale mamy też kilka nowych twarzy. Czas przedstawić zawodników, którzy przystępują do tegorocznej kampanii.

Prema Racing

Denis Hauger, Norwegia
DENNIS HAUGER
Photo: Formula 2

Mega utalentowany członek akademii rozwojowej Red Bulla 17 Marca obchodzi swoje 19 urodziny. W drabince serii juniorskich pnie się jak burza. Już w 2019 roku został mistrzem Włoskiej F4, a w niemieckiej edycji wicemistrzem. W ubiegłym roku sięgnął po tytuł mistrza Formuły 3. Teraz jest wymieniany jako jeden z głównych kandydatów do walki o mistrzostwo F2.

Jehan Daruvala, Indie
JEHAN DARUVALA
Photo: Formula 2

Dla Hindusa to już trzeci rok w przedsionku F1. Również jest członkiem programu juniorskiego Red Bulla. Nie jest uważany za zawodnika najwyższego kalibru, który może dotrzeć do F1, ale niejednokrotnie pokazał przebłyski talentu. Jest kierowcą równym i solidnym, który potrafi wykorzystywać okazję. Wygrał już 3 wyścigi w tej kategorii, a poprzedni sezon zakończył na 7 miejscu.

Virtuosi Racing

Jack Doohan, Australia
Photo: Formula 2

Syn 4-krotnego mistrza świata na motocyklach w 2021 roku został wicemistrzem Formuły 3. Debiut w F2 zaliczył podczas rundy w Abu Zabi. Tak jak jego rywal z F3 – Hauger – należał do akademii rozwojowej Red Bulla, ale postanowił przejść pod skrzydła Alpine. Jest to trochę niezrozumiały ruch, ponieważ Francuzi mają problem ze znalezieniem miejsca w F1 nawet zeszłorocznemu mistrzowi Formuły 2 – Piastriemu.

Marino Sato, Japonia
MARINO SATO
Photo: Formula 2

To już kolejny rok Japończyka w przedsionku F1. Nie osiągnął dotychczas zbyt wielkich sukcesów, zawsze kończył rywalizację poza 20-tką i udało mu się dotychczas uzbierać zaledwie 2 punkty. Popełnił również dużo błędów i powodował zamieszanie na torze. Zobaczymy czy 23-latek nabrał już doświadczenia i pokory i czy będzie go stać na lepsze wyniki.

Carlin

Liam Lawson, Nowa Zelandia
Photo: Formula 2

Kolejny junior Red Bulla w stawce F2. To będzie jego drugi sezon startów w tej kategorii. Jest uważany za faworyta do zajęcia fotela w Alpha Tauri w przypadku rozstania z Yukim Tsunodą, bądź zmiany zespołu przez Pierra Gaslyego. 20-latek musi zrobić wszystko, aby nie pozostać w cieniu Dennisa Haugera, którego kariera nabiera rozpędu. Nowozelandczyk w ubiegłym roku łączył starty w F2 ze startami w DTM i to tam odniósł większe sukcesy. Wygrał 3 wyścigi (w F2 tylko 1) i został wicemistrzem pokonując m.in. swojego kolegę z obozu Red Bulla – Alexa Albona – będącego na rocznej przerwie od startów w F1.

Logan Sargeant, Stany Zjednoczone
LOGAN SARGEANT
Photo: Formula 2

W ostatnich latach bardzo mało reprezentantów tego kraju dociera w single-seaterach do takiego poziomu w arenie międzynarodowej. 21-letni Logan Sargeant ma szansę odnieść sukces. Jest członkiem akademii rozwojowej Williamsa, a swój debiut w F2 zaliczył pod koniec ubiegłego roku po solidnym sezonie w F3, choć gorszym od poprzedniego, kiedy skończył na 3 miejscu. Ma na swoim koncie podium w GP Macau, prestiżowym wyścigu Formuły 3, w którym sukcesy odnosił również Robert Kubica.

Hitech Grand Prix

Marcus Armstrong, Nowa Zelandia
MARCUS ARMSTRONG
Photo: Formula 2

To już trzeci sezon w F2 wychowanka akademii Ferrari. Dotychczas udało mu się odnieść 1 zwycięstwo, choć miał wiele pechowych sytuacji, które mu uniemożliwiły powiększenie tego dorobku. Ściganie się w bolidach jednomiejscowych rozpoczął już w wieku 13 lat. Do Europy przyjechał mając 16 lat, a rok później został mistrzem Włoskiej F4 i wicemistrzem niemieckiej. Dokładnie tego samego 2 lata później dokonał Dennis Hauger. W 2019 roku zdobył wicemistrzostwo Formuły 3, przegrywając jedynie z Robertem Szwarcmanem.

Juri Vips, Estonia
JÜRI VIPS
Photo: Formula 2

Estończyk jest kolejnym zawodnikiem, którego przygoda z F2 dotarła już do trzeciego sezonu. Mistrz Niemieckiej Formuły 4 z 2017 roku, czyli pogromca swojego obecnego partnera zespołowego w tamtym cyklu. W Grand Prix Macau w 2019 roku zajął drugie miejsce ustępując jedynie Richardowi Verschoorowi. Estończyk pozostaje ciągle pod skrzydłami akademii Red Bulla. Jest również wymieniany wśród potencjalnych kandydatów do startów w Alpha Tauri, ale na jego niekorzyść zaczyna działać wiek. W tym roku kończy 22 lata i jest najstarszym członkiem akademii (poza Alexem Albonem startującym w F1). Jego rezultaty mogły być niejednokrotnie lepsze, jednak wiele razy dopadał go pech.

ART Grand Prix

Frederik Vesti, Dania
FREDERIK VESTI
Photo: Formula 2

19-letni junior Mercedesa ostatnie 2 sezony w Formule 3 skończył na 4 miejscu i pokłada się w nim wielkie nadzieje. Przygodę z single-seaterami rozpoczął mając zaledwie 13 lat u siebie w kraju w mistrzostwach Formuły Ford, której w 2008 mistrzem został 16 letni wówczas Kevin Magnussen. Vesti zajął 4 miejsce, rok później rywalizował w Formule 4. W następnym sezonie został wicemistrzem, a u swoich południowych sąsiadów, czyli Niemców, 7 miejsce. Gościnnie wystartował również w rundzie Amerykańskiej. Później w 2019 roku udało mu się zostać mistrzem Regional European Championship w pierwszym roku tej serii. W pierwszym roku w F2 na pewno postawi na zbieranie doświadczenia, aby w następnym zaatakować w walce o najwyższy cel, żeby przekonać Toto Wolffa do znalezienia mu miejsca w F1.

Theo Pourchaire, Francja
THÉO POURCHAIRE
Photo: Formula 2

18-latek jest uważany za najzdolniejszego kierowcę w stawce. Po wygraniu mistrzostw Formuły 4 we Francji i Niemczech, w 2020 roku zadebiutował w Formule 3, gdzie został wicemistrzem w pierwszym roku startów przegrywając z 2 lata starszym od siebie Oscarem Piastrim. W nagrodę jeszcze pod koniec roku zadebiutował w Formule 2. 2021 rok był już jego pełnym sezonem w przedsionku F1. Mimo że zakończył go na 6 miejscu, to pokazał się z bardzo dobrej strony. Na torze w Monako, o którym 3-krotny mistrz świata F1, Nelson Piquet, wypowiedział się kiedyś, że jazda po nim wygląda jak “latanie helikopterem po pokoju”, Francuz zdobył Pole Position i zwyciężył w głównym wyścigu. Jest on bardzo poważnie przymierzany do Alfy Romeo na sezon 2023.

MP Motosport

Felipe Drugovich, Brazylia
FELIPE DRUGOVICH
Photo: Formula 2

Pobyt Drugovicha przeciągnął się już do trzeciego sezonu. Zadebiutował w 2020 roku i wygrał główny wyścig w swój pierwszy weekend. Następnie sztuka wygrania wyścigu udała mu się jeszcze 2 razy, ale rok zakończył dopiero na 9 miejscu. Ubiegły rok zakończył miejsce wyżej choć nie wygrał żadnego wyścigu. Przed awansem do F2 został mistrzem w 3 kategoriach: MRF Challenge Formuły 2000, Euroformule Open i Hiszpańskiej Formule 3. Jak na razie nie widać u niego perspektyw na awans do F1 i nie wiemy, czy coś zmieni się po tym sezonie.

Clement Novalak, Francja
CLÉMENT NOVALAK
Photo: Formula 2

Choć w grudniu skończył już 21 lat i jak na razie nie jest wymieniany wśród zawodników, którzy w przyszłości mogą zawojować świat, to robi swoje i rozwija swoją karierę. W 2019 roku został mistrzem Brytyjskiej Formuły 3. Kiedy tego dokonał, był zaledwie kilka miesięcy starszy od mistrza z 2008 Jaime Alguersuariego, który kilka miesięcy po dokonaniu tego został ówczesnym najmłodszym kierowcą na starcie wyścigu F1. Dzisiaj struktura drogi do królowej sportów motorowych jest bardziej skomplikowana i wymagająca. W przypadku Novalaka następnym krokiem była Formuła 3, czyli dawne GP3. W swoim pierwszym roku startów w niej zdobył 2 podia, a jego talent rozbłysnął w ubiegłym roku. Mimo, że nie udało mu się wygrać żadnego wyścigu, to zdobył 4 podia, a zgromadzone punkty dały mu 3 miejsce w klasyfikacji kierowców. Warto dodać, że zadebiutował już w F2 w Arabii Saudyjskiej.

Campos Racing

Olli Caldwell, Wielka Brytania
OLLI CALDWELL
Photo: Formula 2

Niedawno dołączył do programu juniorskiego zespołu Alpine. W F2 zadebiutował pod koniec 2021 roku po solidnym sezonie w Formule 3, zakończony na 8 miejscu z 1 zwycięstwem. We wcześniejszych startach nie odniósł wielkich sukcesów. W 2018 roku zajął 3 miejsce we Włoskiej Formule 3. W czerwcu skończy 20 lat, jego pierwszym celem będzie zdobywanie doświadczenia.

Ralph Boschung, Szwajcaria
RALPH BOSCHUNG
Photo: Formula 2

Szwajcar to najbardziej doświadczony kierowca w stawce. Jego kariera sięga 2017 roku, czyli pierwszego sezonu po zmianie nazwy z GP2. Trafił wtedy po udanych startach w GP3. W 2020 roku już nie przystąpił do startów jednak wrócił na pojedynczy weekend, aby w ubiegłym roku wrócić do pełnoetatowych startów i zaliczyć najlepszy sezon – zdobył 2 podia. Jedyne co możemy, to podziwiać go za wytrwałość. Być może zdobyte doświadczenie zaprocentuje w tym roku.

DAMS

Roy Nissany, Izrael
ROY NISSANY
Photo: Formula 2

Kolejny weteran, bo będzie to już jego 4 sezon. Poprzedni rok był jego najlepszym, bo zdobył 16 punktów i zajął 16 miejsce. Zdobył nawet 1 podium. Należy również do akademii rozwojowej Williamsa i czasem występuje w sesjach treningowych. Ma obecnie 27 lat i raczej mało osób oczekuje od niego lepszych wyników.

Ayumu Iwasa, Japonia
AYUMU IWASA
Photo: Formula 2

Kariera Iwasy nie trwa zbyt długo, po krótkiej przygodzie z single-seaterami w 2017 roku, obecnie 20-latek, etatowo rozpoczął ściganie w 2020r. we Francuskiej Formule 4. Wygrał tam 9 wyścigów i sięgnął po mistrzostwo. 2021 rok spędził w Formule 3, gdzie wygrał jeden wyścig, a sezon ukończył na 12 miejscu. Zobaczymy na co będzie stać Japończyka w F2.

Trident

Richard Verschoor, Holandia
RICHARD VERSCHOOR
Photo: Formula 2

Najwyższy uczestnik rywalizacji, mierzący 187 cm Holender, zdołał zapewnić sobie stałą posadę. W ubiegłym roku przedłużał kontrakt z weekendu na weekend. Ściganie w single seaterach rozpoczął w 2016 roku, zdobył wtedy tytuły mistrzowskie w Formule 4 SMP i Hiszpańskiej Formule 4. W 2019 roku wygrał prestiżowe Grand Prix Macau. W Formule 2 pokazał już przebłyski talentu mimo słabego bolidu i zdobył nawet podium.

Calan Williams, Australia
CALAN WILLIAMS
Photo: Formula 2

W 2017 roku został mistrzem swojego kraju Formuły 3, co otworzyło mu drogę do startów międzynarodowych. Po startach w Euroformule Open awansował do Formuły 3. W 2020 roku nie zdobył punktów, ale poprzedni rok był dla niego lepszy, bo zdobył 1 podium, chociaż mistrzostwa ukończył na 19 miejscu. W F2 raczej będzie pełnić rolę jednego z outsiderów, ale miejmy nadzieję, że zdobędzie doświadczenie, które wykorzysta w przyszłości.

Charouz Racing System

Enzo Fittipaldi, Brazylia
ENZO FITTIPALDI
Photo: Formula 2

Wnuk 2-krotnego mistrza świata Formuły 1, Emersona, którego matka Józefa pochodziła z Częstochowy i młodszy brat niedoszłego tegorocznego kierowcy Haasa, Pietro. W wieku 2o lat dołączył do stawki F2 przejeżdżając 3 rundy, przenosząc się z Formuły 3, gdzie był w trakcie 2 sezonu, który podobnie jak pierwszy był słaby. W 2018 roku został mistrzem Włoskiej Formuły 4 i zajął 3 miejsce w Niemieckiej edycji tej kategorii. Oprócz tego jest także członkiem akademii Ferrari. Można się spodziewać, że po zakończeniu przygody z F2 wybierze się za ocean, bowiem ma również Amerykańskie geny.

Cem Bölükbaşı, Turcja
CEM BOLUKBASI
Photo: Formula 2

Sam udział tego kierowcy w przedsionku Formuły 1 to już spory sukces Tureckiego motosportu. 24-latek startował dotychczas głownie w samochodach z dachem, odnotowując solidne wyniki. Największym sukcesem było 2 miejsce w Europejskiej edycji GT4-Pro-Am w 2020 roku. W single-seaterach zaliczył pełny sezon w Euroformule Open, gdzie odniósł sukces, wygrywając 2 wyścigi i zajmując 5 miejsce na koniec. Będziemy bacznie obserwować, jak poradzi sobie w tym roku, bo jest to bardzo ciekawa postać już ze względu na swoje pochodzenie.

Van Amersfoort Racing

Jake Hughes, Wielka Brytania
JAKE HUGHES
Photo: Formula 2

Najstarszy uczestnik tegorocznej rywalizacji, niebawem skończy 28 lat. W wieku 19 lat został Mistrzem Brytyjskiej Formuły 4, a w następnych latach był w czołówce każdej serii, w której startował. Jednak dopiero w 2019 roku awansował do Formuły 3 przekształconej z GP3 (wcześniej jeździł w edycji Europejskiej) – tam również radził sobie dobrze odnosząc pojedyncze zwycięstwa, co zaowocowało debiutem w F2 w 2020 roku w jednej rundzie. W 2021 roku zaliczył rundę F3, a od Monzy zaczął startować w F2.

Amaury Cordeel, Belgia
AMAURY CORDEEL
Photo: Formula 2

W tym roku nie ma już w stawce słynnego Alessio Deledy, który słynął z podpisywania listy wyników. Sezon 2022 jeszcze się nie zaczął, ale prawdopodobnie znamy już następcę “szybkiego” Włocha. Jest to niespełna 20-letni Belg, Amaury Cordeel. Choć ma tytuł mistrzowski w serii juniorskiej (Hiszpańska Formuła 4 w 2018 roku) czego nie posiadają tacy kierowcy jak: Max Verstappen, Nicholas Latifi, Nikita Mazepin czy Alex Albon, to następne lata kariery Belga nie były już tak udane. W poprzednim roku zadebiutował w Formule 3, gdzie zajął 23 miejsce nie zdobywając punktów, więc poziom jaki może prezentować w F2 jest wielką zagadką.

Photo: FormulaRapida.net