Ford Mustang GTD – piekielnie mocna wersja legendy motoryzacji!

Ford Mustang – legendarny samochód, który podnieca każdego fana motoryzacji – został zaprezentowany w nowej wersji. Ma to być historycznie mocna wersja tego samochodu.

Niewielka grupa członków zespołu Forda zbierała się w 2021 roku w blaszanym garażu, ukrytym za tunelem aerodynamicznym w Allen Park w stanie Michigan, aby po godzinach wykonać nową misję, która w początkowych planach wydawała się niemożliwym do spełnienia marzeniem. Mieli zaprojektować Mustanga, który zmierzy się z najlepszymi europejskimi samochodami sportowymi. Rezultatem jest limitowana edycja ultra-wyczynowego, dopuszczonego do ruchu ulicznego samochodu o duszy Mustanga – tak na początku prezentuje ten samochód producent.

Mustang jak widać ma się dobrze. Producentom nie przyszło do głowy, aby zapomnieć o bardzo ważnym modelu w historii amerykańskiej marki. Jak wiemy, zdecydowano się pójść o krok dalej wypuszczając elektryczną odmianę Mustanga o nazwie Mach-E, co miało miejsce już ponad 2 lata temu. Ta premiera spowodowała wiele dyskusji na temat przyszłości Mustanga.

Jednak fani tego modelu jak na razie nie muszą się martwić o jego odejściu. Usprawiedliwieniem tej tezy jest ostatnia informacja o premierze nowej edycji Mustanga o nazwie GTD. Ma to być piekielnie mocna wersja, która zapewni świetne doznania z jazdy kierowcy.

Wersja bardziej na tor, ale dopuszczona do ruchu ulicznego

Jak twierdzi producent, nowy Mustang to “najbardziej waleczny i zaawansowany Mustang w historii“. Jest to limitowana wersja, która została zaprojektowana w celu osiągania ekstremalnie wysokich prędkości. Wprowadzono wiele ciekawych rozwiązań jak np. specjalne zawieszenie dostosowujące ustawienia sprężyn i prześwitu do warunków na torze czy na ulicy. W trybie Track ma to pozwalać na zmniejszenie prześwitu o prawie 40 mm.

Elementy nadwozia w wielu miejscach wykonano z włókna węglowego, co pozytywnie wpływa na wagę tego samochodu. Z włókna mamy błotniki, maskę, pokrywę zastępującą klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach. W dodatku wprowadzono aktywne elementy aerodynamiczne pomagające w osiąganiu lepszych doznań jezdnych.

Fot. Materiały Prasowe Ford Polska

Opcjonalny pakiet aerodynamiczny, na który składa się m.in. obszerna osłona aerodynamiczna podwozia, jest również wykonany z włókna węglowego i obejmuje elementy będące nowością w sportach motorowych, a także pewne rozwiązania niedozwolone w wyścigach, jak hydraulicznie sterowane przednie owiewki, które w połączeniu z aktywnym tylnym spojlerem zarządzają przepływem powietrza zapewniając równowagę aerodynamiczną.

Nasz zespół projektowy współpracował z ekipą projektantów Mustanga GT3 i działem odpowiadającym za aerodynamikę, przekazując rozwiązania z samochodu wyścigowego do zastosowania w modelu dopuszczonym na drogi i odwrotnie – powiedział Anthony Colard, kierownik ds. projektowania Ford Performance. To projekt nastawiony na aerodynamikę.

Ford Mustang GTD z rzadko spotykanym w tych czasach silnikiem

Limitowaną wersję napędzać będzie doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5.2 litra z pierwszym układem olejowym z suchą miską olejową wykorzystaną w drogowym Mustangu. Współpracować z silnikiem będzie dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna o ośmiu przełożeniach. Skrzynia ta będzie przenosić napęd na tylną oś za pośrednictwem wału napędowego wykonanego z włókna węglowego połączonego z 8-biegową skrzynią biegów, co zapewnia rozkład masy niemal 50/50.

Kierowca w swoim Mustangu GTD będzie mieć specjalne rozwiązania jak: felgi magnezowe, tytanowy (opcjonalny) układ wydechowy oraz węglowo-ceramiczne hamulce Brembo. Hamulce mają dobrze radzić sobie z temperaturą – ciepło z tylnych hamulców jest odprowadzane dzięki kanałom chłodzącym, zamontowanym pod tylnym zawieszeniem. Felgi będą 20-calowe, a opony szerokie (325 mm z przodu i 345 mm z tyłu. Rozwiązania pod maską Mustanga GTD pozwalają uzyskać ponad 800 KM i pokonać tor Nürburgring w czasie poniżej 7 minut (według producenta).

Fot. Biuro Prasowe Ford Polska

Wyjątkowe doznania z jazdy

Mustang GTD został opracowany przez osoby stojące za samochodami wyścigowymi Forda – Mustangiem i zwycięskim modelem GT Le Mans. Jest to najszybszy Mustang w historii. Samochód ma być przyklejony do asfaltu dzięki zdumiewającemu dociskowi, co zawdzięcza aktywnym elementom aerodynamicznym i przyczepności szerokich opon oraz zaawansowanemu zawieszeniu o podwójnej wysokości pracy – z przodu korzystającemu z krótkich wahaczy, z tyłu z układu wielowahaczowego.

Mieliśmy obsesję na punkcie wyścigowych rozwiązań pod jego maską. To, co sprawia, że jedzie, jest nawet bardziej fascynujące niż to, co można zobaczyć, gdy przejeżdża obok nas – stwierdził Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. Jeśli spojrzeć na kwestie inżynieryjne, aerodynamikę, sposób działania układu napędowego, Mustang GTD jest drogową rakietą.

Tam, gdzie kiedyś był bagażnik, znajduje się teraz półaktywne zawieszenie, z hydraulicznym systemem sterowania i układ chłodzenia osi, który wykorzystuje charakterystyczną dla stylu pojazdów wyścigowych pokrywę z dwoma nawiewami, kierującymi powietrze z tylnej szyby do wnętrza i do wymienników oddających temperaturę.

Wnętrze samochodu na sportowo

Fotele Recaro, wykonanie wnętrza z zamszu Miko, skóry i włókna węglowego. Jak można było się spodziewać: tylne siedzenia zostały usunięte, co zmniejsza wagę samochodu. Poza fotelami RECARO, przystosowanymi do jazdy na torze, kierowca ma do dyspozycji wydrukowane w technologii 3D tytanowe łopatki zmiany biegów, obrotowy przełącznik i tabliczkę znamionową, wykonane z tytanowych części pozyskanych z wycofanych elementów myśliwców Lockheed Martin F-22.

Fot. Materiały Prasowe Ford Polska

Wnętrze będzie mieć w opcji wiele rozwiązań kolorystycznych. Dostępne będą również specjalne pakiety wyposażenia opcjonalnego, co ma jeszcze bardziej przyciągać wzrok przechodniów. Samochód można zamówić w dowolnym kolorze, nawet wybranym na podstawie próbki dostarczonej przez klienta. Opcje te pozwalają nabywcom spersonalizować swój model i uczynić go niepodobnym do żadnego innego.

Dostępność samochodu

Mustang GTD będzie sprzedawany w limitowanej liczbie egzemplarzy, a sugerowana przez producenta cena detaliczna zaczynać się będzie od około 300 000 USD. Początkowy montaż każdego egzemplarza będzie miał miejsce w zakładzie Ford Flat Rock Assembly Plant. Kolejnym etapem bąedą zakłady Multimatic w Markham w Kanadzie, gdzie samochody będą ręcznie dopracowywane przez zespoły Ford Performance i Multimatic. Ford Mustang GTD będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.

Samochód ten ma być najmocniejszą odmianą w historii modelu Mustanga. Jest inspirowany Mustangiem GT3, który w przyszłym roku weźmie udział w wyścigu Le Mans. Stąd też tak wysoka cena.

Źródła:

Materiały prasowe

Katalog nowego Mustanga

Fot. Materiały Prasowe Ford Polska

Podobne wpisy