Francuskie 24 godziny po raz 90 [ZAPOWIEDŹ]

Nadszedł ten czas, kiedy wierni kibice motorsportu mogą już odliczać dni do startu legendarnego Le Mans! Czas więc, aby poznać ten wyścig z bliższa.

Stało się! Nadszedł ten piękny czas w roku, gdzie aplikacja WEC zmienia swój design na ten z Le Mans i zaczyna się odliczanie czasu do najsłynniejszego wyścigu endurance na świecie. 24 Hours of Le Mans, bo o tym wyścigu mowa, jest kojarzony z trudem, wysiłkiem, wielkimi prędkościami.

Jednakże w tym roku będzie sporo nowych fanów w Polsce, dlatego warto powiedzieć co nieco o tym. Zapaleńcom też się może przydać lekkie odświeżenie wiedzy. Gdzie i kiedy rywalizujemy, jaka jest historia tego wyścigu i gdzie będzie można go obejrzeć? Ten artykuł to Wam powie.

Opis

24 Hours of Le Mans jest jednym z trzech wyścigów, który trzeba wygrać, żeby zdobyć “triple crown”, na które oprócz niego składa się Indy 500 i GP Monako. Wchodzi on w skład Długodystansowych Mistrzostw Świata, czyli WEC. Sam wyścig jak i cała seria są organizowane przez Automobile Club de l’Ouest założony w 1906 r. Jest to też najstarszy długodystansowy wyścig świata.

Historia

24-godzinny wyścig w Le Mans odbywa się od 1923 roku. W tym roku odbędzie się jednak dopiero dziewięćdziesiąta edycja, która jest spowodowana przerwą w roku 1936 i w latach 1940-1948 wywołana drugą wojną światową. Pierwszy wyścig odbył się w dniach 26-27 maja i został wygrany przez Andre Lagache’a i Rene Leonarda jadących autem Chenard-Walcker Type U3 15CV Sport. W miarę lat sam wyścig się rozwijał i nabierał coraz większego rozgłosu.

Na wspominkę zasługuje legendarna rywalizacja Forda i Ferrari w latach 60. Ford miał prawie chorą ambicję wygrania LM24 i przerwania dominacji Ferrari. Udało się to wraz z modelem GT40 w roku 1966. Później Ford wygrał jeszcze 3 następne wyścigi Le Mans.

Z historii najnowszej wspomnę o piętnastoletniej dominacji Audi, które wygrało 14 z 15 wyścigów w latach 2000-2014. Jeden niewygrany przez Audi wyścig, to wygrana tria Kristensen/Capello/Smith w fabrycznym Bentley’u Speed 8. Jednakże, można to zwycięstwo na siłę podciągnąć dla Audi, gdyż wiele komponentów tego Bentley’a pochodziło z Audi R8.

Mapa i charakterystyka toru

Circuit de la Sarthe, bo tak się nazywa tor, na którym odbywa się ten klasyk, jest torem bardzo szybkim, pełnym szybkich lub średnioszybkich zakrętów. Uświadczymy tu stosunkowo niewiele szykan lub wolnych zakrętów. Rekord należy do Kamui’a Kobayashiego. Pochodzi on z 2017 r. i czas wynosi 3:14,791.

Sam tor ma długość 13,629 km i opiszę go strefami tj. jest to na powyżej załączonej mapce.

Strefa 1

Zaczynamy na prostej start/meta i na pełnym gazie przejeżdżamy przez długi zakręt Dunlopa, żeby ostro dohamować do szykany o tej samej nazwie i na wyjściu przejechać pod słynnym mostem właśnie wspomnianego Dunlopa. Tuż po wyjściu z tego zakrętu kończy się strefa nr 1.

Strefa 2

Strefa ta zaczyna się od przejazdu przez szybki zakręt La Chapelle. Później mamy zakręt “S du Tetre Rouge”, do którego auta już muszą użyć hamulca, żeby się w nim wyrobić. Strefa nr. 2 kończy się przed zakrętem Tetre Rouge. Jest to także koniec pierwszego sektora, oznaczony na mapie “I1”.

Strefa 3

Tutaj zawodnicy najpierw się mierzą z piekielnie szybkim zakrętem Tetre Rouge, by wypaść na prostą Hunaudieres. Końcówka pierwszej części tej prostej jest najszybszym punktem na torze, gdzie zawodnicy osiągają prędkości do 330 km/h.

Z taką prędkością kierowcy dojeżdżają do pierwszej szykany na tej prostej. Nazywa się ona Daytona i jest typową szykaną prawo-lewo. Wyjazd z tej szykany jest końcem strefy trzeciej.

Strefa 4

Strefa 4 to głównie druga część prostej Hunaudieres zakończona szykaną lewo-prawo, bardzo podobną do tej pierwszej. Wyjście z tej szykany to jest też koniec strefy 4.

Strefa 5

Piąta strefa zaczyna się tuż przed zakrętem o nazwie “Courbe des Hunaudieres”. Bardzo długa prosta kończy się najpierw lekkim zakrętem w prawo, gdzie kierowcy zaczynają hamowanie do 90-stopniowego zakrętu Mulsanne. Po tym lekkim zakręcie, ale przed zakrętem Mulsanne kończy się drugi sektor.

Kierowcy pokonują Mulsanne z ok. 100 km/h na liczniku. Tuż po wyjściu z tego zakrętu kończy się strefa nr. 5.

Strefa 6

Strefa 6 zaczyna się dosyć długą prostą z jednym, długim, prawym zakrętem o nazwie Golf. Później mamy drugi, prawy zakręt, w którym kierowcy zaczynają dohamowanie do 90-stopniowego, lekko nachylonego Indianapolis.

Po wyjściu z tego zakrętu mamy krótki kawałek prostej i kolejny 90-stopniowy zakręt nazywający się d’Arnage. Wyjście z tego zakrętu to też koniec strefy 6.

Strefa 7 i 8

Połączę te dwie strefy, gdyż jest to ważne dla zrozumienia toru. Strefa 7 to kolejna prosta, która zwieńcza się łagodnym zakrętem w lewo, który jest końcem tej strefy i przechodzi w szybkie S-ki.

Na początek S-ek i strefy ósmej mamy bardzo szybki i wymagający zakręt Porsche, który przechodzi w prawie ślepe du Pont. Po wyjściu z du Pont mamy kolejny, lewy zakręt, który przechodzi w prawy zakręt Karting. Po przejściu przez Karting wpadamy w ostatni z szybkich zakrętów o nazwie Corvette. Wyjście z tego zakrętu kończy strefę nr. 8.

Strefa 9

Jest to już ostatnia strefa na tym torze. Na początek przejeżdżamy przez szybki, lewy zakręt o nazwie Maison Blanche, by wyjść na krótką prostą prowadzącą do pierwszej z dwóch szykan następujących po sobie. Wejście w szykanę Forda jest też momentem, gdzie zlokalizowany jest zjazd do pit-lane.

Po pokonaniu szykany lewo-prawo, wpadamy w drugą taką szykanę o nazwie Raccordement. Wyjście z tej szykany prowadzi nas na prosty start/meta.

To jest właśnie charakterystyka toru w Le Mans.

Lista zgłoszeń

W tym roku na starcie staną aż 62 auta. 5 z nich to klasa Hypercar, aż 27 to klasa LMP2, 7 aut to GTE Pro i 23 auta w GTE Am. Polskie akcenty uświadczymy w klasie LMP2, gdyż Robert Kubica pojedzie z Louisem Deletrazem i Lorenzo Colombo w Orece 07 #9 zespołu Prema. Natomiast polski zespół Inter Europol Competition wystawi dwie Oreki 07 z numerami 34 i 43. Oreca #43 jest wypożyczona od znanego Dragonspeeda.

Przechodząc do składów, to w #34 pojadą Alex Brundle, Esteban Gutierrez i Kuba Śmiechowski, a w #43 David Heinemeier-Hansson, Pietro Fittipaldi i Fabio Scherer. Ponad połowa zgłoszeń to automatyczne zgłoszenia z WEC, więc ich omawianie sobie odpuszczę, ale na te najciekawsze lub najbardziej egzotyczne poświęcę osobny artykuł. Tymczasem zostawiam pełną listę zgłoszeń poniżej.

Pełna lista zgłoszeń

Klasyfikacje w WEC

Le Mans jest normalną i także najlepiej punktowaną rundą mistrzostw świata, dlatego warto przypomnieć klasyfikacje kierowców i konstruktorów. Poniżej zawrę klasyfikacje o mistrzostwo świata. Reszta jest dostępna tutaj.

Mistrzostwo Świata kierowców w klasie Hypercar
PozycjaKierowcy/KierowcaPunkty
1.Negrao/Lapierre/Vaxiviere57
2.Pla/Dumas39
3.Buemi/Hirakawa/Hartley27
4.Lopez/Conway/Kobayashi25
5.Briscoe23
6.Derani16
Mistrzostwo Świata konstruktorów w klasie Hypercar
PozycjaProducentPunkty
1.Alpine57
2.Toyota52
3.Glickenhaus39
Mistrzostwo Świata kierowców w klasie GTE Pro
PozycjaKierowca/kierowcyPunkty
1.Estre/Christensen57
2.Pier Guidi/Calado43
3.Tandy/Milner39
4.Bruni/Lietz34
5.Molina/Fuoco27
Mistrzostwo Świata konstruktorów w klasie GTE
PozycjaProducentPunkty
1.Porsche91
2.Ferrari73
3.Chevrolet39

Harmonogram

Dzień testowy odbywa się 5 czerwca, a sam weekend od 8 do 12 czerwca.

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Dzień testowy – sesja 1Niedziela09:00-13:00
Dzień testowy – sesja 2Niedziela14:00-18:00
Trening 1Środa14:00-17:00
KwalifikacjeŚroda19:00-20:00
Trening 2Środa22:00-00:00
Trening 3Czwartek15:00-18:00
Hyperpole (6 najlepszych aut
z kwalifikacji z każdej klasy
walczy o PP)
Czwartek20:00-20:30
Trening 4Czwartek22:00-00:00
Warm-upSobota10:30-10:45
WyścigSobota/Niedziela16:00-16:00 (D+1)

Transmisja

W Polsce wyścig jest transmitowany tylko przez Eurosport. W zeszłym roku wszystkie sesje były transmitowane na żywo na kanałach linearnych tej marki, więc w tym roku można się spodziewać tego samego. Jeżeli będziecie chcieli obejrzeć wyścig w Internecie, tj. robię to ja, to będziecie musieli wykupić pakiet Eurosport Extra w Playerze TVN lub abonament Eurosport Player, bo ten jest dalej dostępny wbrew pozorom. Zostawiam też link do live-timingu. Natomiast wszystkie dokumenty, w tym wyniki, są dostępne tutaj

Photo: 24 Hours of Le Mans/Twitter

Łzy, płacz, szczęście, irytacja, zmęczenie, trud, wysiłek, błędy – to chyba są słowa-klucze w wypadku mówienia o 24 Hours of Le Mans. Wyścig ten jest niezapomnianym przeżyciem, dlatego polecam go obejrzeć każdemu fanowi motorsportu.

Życzę sobie i Wam udanego i ekscytującego wyścigu!

Photo: 24 Hours of Le Mans/Twitter