GP Austrii [ZAPOWIEDŹ]
Malowniczy krajobraz, genialna lokalizacja, królestwo Red Bulla oraz fanów Maxa Verstappena i świetne wyścigi. To pierwsze skojarzenia, które przychodzą mi na myśl, kiedy zaczynam myśleć o GP Austrii rozgrywanym w małym miasteczku Spielberg.
W ostatnich latach Red Bull Ring, to miejsce które przynosi na myśl same pozytywne wspomnienia. To przecież na tym torze w 2020r. rozpoczęliśmy ściganie po przerwie związanej z pandemią Covid-19. To tutaj byliśmy świadkami genialnych spektakli i fenomenalnych pojedynków, jak ten z 2019 roku, kiedy Max gonił Leclerca, aby w końcu na dwa okrążenia przed końcem wykonać udany manewr i zapewnić sobie wygraną. To tutaj pierwszy raz na podium stanął Lando Norris.
W tym roku również powinniśmy być świadkami fenomenalnej walki i to pomiędzy trzema zespołami, bo do Ferrari oraz Red Bulla dołączy w końcu Mercedes, który już na Silverstone, wysłał informację do rywali: wróciliśmy. Pikanterii całej sytuacji dodaje fakt, że podczas weekendu w Austrii będziemy mieli sprint, czyli jeszcze więcej ścigania.
Historia Grand Prix Austrii
Historia ścigania w Austrii rozpoczyna się w 1963 roku, kiedy to na torze w miejscowości Zeltweg rozegrano wyścig niezaliczany do cyklu mistrzostw świata F1. Wyścig wygrał Jack Brabham, a samo wydarzenie wypadło na tyle korzystnie, że już w następnym roku na austriacki tor zjechał się cały cyrk F1.
Pierwsze GP Austrii, które znalazło się w kalendarzu, wygrał Włoch, Lorenzo Bandini w Ferrari i było to jego jedyne zwycięstwo w królowej sportów motorowych. Mimo, że sam wyścig uznano za sukces, FIA uznała tor w Zeltweg za zbyt niebezpieczny i usunęła Austrię z kalendarza na rok 1965r.
Jako, że tor w Zeltweg nie nadawał się do renowacji, a potrzeba i chęć przyjęcia w Austrii F1 była duża, postanowiono, że powstanie całkowicie nowy tor, przystosowany do wymagań FIA. Padło na malutką miejscowość Spielberg, położoną około 15 minut od pierwszej lokacji, czyli miasta Zeltweg.
Liczne zmiany na torze
Wybudowany tor nosił nazwę Österreichring, czyli po prostu „tor Austrii” i od 1970r. zaczął regularnie gościć kierowców F1. Podczas pierwszych lat świetności, tor był świadkiem kilku niezapomnianych momentów takich jak: zwycięstwo Vittorio Brambilli, który tuż po przejechaniu linii mety, rozbił swój bolid, czy zwycięstwo lokalnego bohatera, Nikiego Laudy w 1984r. Mimo kilku zmianom, tor w 1987r. został uznany za przestarzały i niebezpieczny, przez co po raz kolejny Austria straciła prawo do organizacji swojego GP.
Tor w tym czasie został przejęty przez firmę telekomunikacyjną A1, której siedziba znajduję się niedaleko Spielbergu. Zdecydowano, że tor przejdzie gruntową przebudowę, a do tego projektu zatrudniony został sam Hermann Tilke, który miał stworzyć całkowicie nową nitkę toru.
Przebudowa zakończyła się sukcesem i od 1997r. tor A1-Ring ponownie stał się częścią kalendarza Formuły 1. To właśnie tutaj w 2001r. usłyszeliśmy legendarne już: Let Michael pass for the championship – z ust Jean’a Todt’a. Rok później, również byliśmy świadkami ingerencji Ferrari w wyniki końcowe, kiedy kazano Rubensowi Barrichello oddać zwycięstwo Schumacherowi. Te wydarzenia oraz fakt, że Austriacy nie mieli wystarczających zasobów pieniężnych spowodowały kolejne zniknięcie Austrii z mapy F1.
W 2004r. zburzone zostały wszystkie budynki boksów, a ówczesny właściciel, czyli Dietrich Mateschitz stwierdził, że nie widzi sensu pakowania w tor wielkich pieniędzy. Tor próbowano sprzedać, choć finalnie Red Bull, którego właścicielem jest Mateschitz, ogłosił że wyremontuje tor i zmieni nazwę na Red Bull Ring. Tor został odnowiony, choć nitka pozostała i już w 2011r. pierwsze serie wyścigowe zaczęły odwiedzać austriacki obiekt. W 2013r. ogłoszono, że Red Bull dogadał się z Bernim Ecclestonem i od sezonu 2014 cyrk F1 powróci w to historyczne miejsce.
Statystyki
Najwięcej zwycięstw kierowców w Austrii
Kierowca | Liczba zwycięstw | Pierwsza wygrana | Ostatnia wygrana |
Max Verstappen | 4 | 2018 | 2021 |
Alain Prost | 3 | 1983 | 1986 |
Michael Schumacher | 2 | 2002 | 2003 |
*
Max odniósł jedno zwycięstwo w GP Styrii i zostało to wliczone w tabele.
Najwięcej zwycięstw zespołów w Austrii
Zespół | Liczba zwycięstw | Pierwsza wygrana | Ostatnia wygrana |
McLaren | 6 | 1984 | 2001 |
Mercedes | 6 | 2014 | 2020 |
Ferrari | 5 | 1964 | 2003 |
Red Bull Ring
To kolejny bardzo szybki tor, który składa się głównie z prostych. Austriacki obiekt posiada jedynie 10 zakrętów i jest drugim najkrótszym torem w kalendarzu tuż za GP Monaco. Długość jednego okrążenia wynosi 4.318km, a podczas wyścigu kierowcy przejadą takich kółek 71. Rekord toru należy do Carlosa Sainza, który w 2020r. okrążenie przejechał w czasie 1:05.619.
Red Bull Ring to od lat królestwo Maxa Verstappena, który wygrywał na nim aż 4-krotnie. W tym roku ma szansę na poprawienie statystyk i to właśnie Holender jest według mnie faworytem do zwycięstwa GP Austrii. Jako, że mamy sprint, może wydarzyć się wiele niespodziewanych rzeczy. Być może będziemy świadkami jakiejś niespodzianki… takiej jak zwycięstwo Mercedesa? Tego nie wie nikt, a żeby się przekonać, trzeba śledzić relacje z Austrii.
Harmonogram na weekend w Austrii
Sesja | Data | Godzina |
FP1 | 08.07 | 13:30 |
Kwalifikacje | 08.07 | 17:00 |
FP2 | 09.07 | 12:30 |
Sprint | 09.07 | 16:30 |
Wyścig | 10.07 | 15:00 |
Kalendarz F1
Photo: Red Bull F1/Twitter