GP Brazylii [ZAPOWIEDŹ]
Sezon dobiega już nieubłagalnie końca. Przed nami pozostały już tylko dwie rundy, a przedostatnią z nich jest GP Brazylii, na którym ponownie będziemy mogli oglądać wyścig sprinterski.
GP Brazylii to 21 runda obecnego sezonu, która jest przedostatnim weekendem przed zakończeniem sezonu. To znowu na tym torze przyjdzie nam oglądać wyścig sprinterski, jak rok temu, który za sprawą Lewisa Hamiltona był bardzo ciekawy.
Weekendy w Brazylii miały już wiele fantastycznych wyścigów, które zostaną w naszej pamięci do końca, ale jak będzie tym razem? W tabeli cały czas jest walka pomiędzy Sergio Perezem i Charlesem Leclerciem o tytuł wicemistrza świata. Czy ten wyścig będzie ostatecznym rozstrzygnięciem tego kto go zdobędzie?
Historia GP Brazylii
Historia odbywania się GP w tym państwie zaczyna się dopiero w latach 70. mimo, że tor w Sau Paulo został wybudowany już w latach 30-tych XX wieku. Obiekt początkowo nosił nazwę Autódromo de Interlagos (dosłownie “Między Jeziorami”) od sąsiadujących z nim dwóch zbiorników wodnych zaopatrujących miasto w wodę i elektryczność. Dopiero po 40 latach od powstania toru odbyło się tam pierwsze GP Brazylii.
W 1972 roku Brazylia gościła kierowców Formuły 1 na torze Interlagos, ale nie był to wyścig zaliczany do mistrzostw świata. Pierwszy oficjalny wyścig odbył się w 1973r. i wygrał go ulubieniec publiczności Emerson Fittipaldi. Brazylijczyk wygrał swój domowy wyścig w bolidzie Lotus-Ford.

Photo: Motorsport Images
Początkowo wyścigi odbywały się na torze w Sau Paulo, na przełomie stycznia i lutego. Kierowcy na tym obiekcie gościli w latach 1972-1977, 1979-1980 i 1990-2019, 2021.
Rok 1978 oraz lata 1981-1989 były wyjątkiem, kiedy to wyścig odbywał się na torze Jacarepaguá w „stolicy karnawału”, Rio de Janeiro. Było to spowodowane pogarszającym się stanem nawierzchni na torze w Sau Paulo. Wyścigi na torze Jacarepaguá odbywały się 10 razy, a zwycięzcami byli tam tacy kierowcy jak: Nigell Mansell, Alain Prost, Nelson Piquet i Carlos Reutemann.
Ostatnie zwycięstwo brazylijskiego kierowcy w GP miało miejsce w 2008 roku, kiedy to na pierwszym miejscu wyścig ukończył Felipe Massa, odnosząc swoje jedenaste zwycięstwo w karierze.
Od 2021 roku zmieniono nazwę GP i teraz nazywa się ono Grand Prix São Paulo, co ma podkreślić starania lokalnych władz o zachowanie rundy na Interlagos, z którymi w ostatnich latach było sporo zamieszania.
Ciekawe wyścigi
GP Brazylii na torze Interlagos gościł wiele pamiętnych wydarzeń. Jednym z tych, które śnią się prawdopodobnie kibicom po nocach to rok 2008. Ostatni wyścig sezonu, w którym Lewis Hamilton i Felipe Massa walczyli o tytuł mistrza świata. Do samego końca wydawało się, że to Brazylijczyk z Ferrari sięgnie po tytuł i tak też było po przekroczeniu linii mety przez niego. W padoku Ferrari wszyscy wraz z ojcem Massy cieszyli się z jego zwycięstwa i zdobycia mistrza świata. Jednak kilka sekund później wydarzyło się coś niesamowitego. Lewis Hamilton na ostatnim zakręcie wyprzedził Timo Glocka, a to sprawiło, że Anglik został mistrzem świata.
Max Verstappen show
Innym pamiętnym wyścigiem, które, mimo że nie toczyło się o walkę o mistrza świata jest rok 2016. Był to pokaz umiejętności w wykonaniu, jeszcze wtedy, bardzo młodego Holendra – Maxa Verstappena. Kierowca Red Bulla popisał się niesamowitą jazdą w rzęsistym deszczu, zakończoną na trzecim stopniu podium, choć równie dobrze mógł ją zakończyć na ścianie. Holender niesamowicie opanował ślizgający się samochód na wyjeździe na prostą startową. Po tym wyścigu mogliśmy się dobitnie przekonać, że Max jest wschodzącą gwiazdą i zrobi dużą karierę w F1, co obecnie widzimy.
Z ostatnich lat kolejny ciekawy weekend był w 2021 roku, w którym to Max Verstappen z Lewisem Hamiltonem walczyli o tytuł mistrza świata. Wtedy też w sobotę mogliśmy oglądać wyścig sprinterski, który za sprawką Anglika z Mercedesa okazał się być rewelacyjnym do oglądania. Lewis Hamilton musiał przebijać się z końca stawki, bowiem ruszał on dopiero z 20 pozycji. Ostatecznie sprint zakończył na 5 miejscu tracąc dwie sekundy do podium. Hamilton wyprzedził 14 kierowców, mimo że wszyscy jechali w pociągu z DRS.
Wyścig sprinterski to jednak nie wszystko. W niedzielę mogliśmy oglądać kapitalny wyścig i znowu była to sprawka Lewisa. Po karze za zmianę jednostki Anglik startował dopiero z 10 pozycji, ale to nie przeszkodziło mu aby przebijać się przez stawkę. Ostatecznie Hamilton bez większych problemów poradził sobie ze wszystkimi kierowcami, których miał w wyścigu przed sobą i wygrał GP Brazylii. Był to weekend Lewisa i Anglik jechał w innej lidze.

Photo: F1
Patron toru
Od 1985 roku patronem toru, który nosi jego nazwę jest Jose Carlosa Pace. Brazylijski kierowca, który był bardzo lubiany przez kibiców, urodził się w 1944 roku. Już od najmłodszych lat, dzięki zamożnym rodzicom, Jose mógł rozwijać swoją pasję w motorsporcie. Môco, bo tak był nazywany przez swoich przyjaciół, swoje początki, jak to każdy młody chłopak, zaczynał w kartingach i jeździł w nich do 18 roku życia.
Po zakończeniu przygody z kartingami, młody chłopak z Brazylii przesiadł się do samochodów jednomiejscowych – Formuła Vee. Już od samego początku wyróżniał się nadzwyczajnymi umiejętnościami i naturalną szybkością. Przez kolejne lata Jose piął się po szczeblach aż w 1972 roku dostał możliwość jazdy w Formule 1. Jego pierwszym bolidem był March 711, zgłoszony przez Franka Williamsa.
W 1973 roku Pace został zatrudniony przez Johna Surtees. Niestety, jego bolidy okazały się być bardzo słabe, lecz to nie przeszkodziło Brazylijczykowi, aby zdobył swoje pierwsze podium w F1 – zajął 3 miejsce podczas GP Austrii. Później stawał jeszcze na podium w USA (1974), Monaco (1975), Wielkiej Brytanii (1975) czy Argentynie (1977). W 1975, który jak się okazało był najlepszym w jego karierze, udało mu się zwyciężyć swój domowy wyścig.
Rok 1977 niestety zmienił wszystko. Po Grand Prix Południowej Afryki, w którym mimo startu z pierwszego rzędu zajął dopiero 13 miejsce, Pace zrobił sobie przerwę, udając się na farmę swojego przyjaciela. Gdy wracał do swojej rodzinnej miejscowości – do Sao Paulo – samolot, którym podróżował, prywatny, lekki pasażerski „odrzutowiec” uległ wypadkowi – wszyscy na pokładzie zginęli, w tym brazylijski kierowca.
Autódromo José Carlos Pace
Autódromo José Carlos Pace zbudowany w latach trzydziestych XX wieku zaczął być używany dopiero od 11 lutego 1973 roku, kiedy to odbyło się pierwsze GP Brazylii. Wyścig ten wygrał Emerson Fittipaldi w Lotus-Ford. Projektanci toru czerpali inspirację z trzech głównych torów: Brooklands w Wielkiej Brytanii, Roosevelt Raceway w USA i Montlhery we Francji.
Tor, który został na początku zbudowany, bardzo różni się od tego co możemy oglądać obecnie. Kiedyś była to długa, kręta trasa z 26 zakrętami. W późniejszych latach tor przechodził zmiany, ale ostatecznie zmieniono cały układ toru, co poskutkowało czasami skróconymi o połowę oraz zmniejszeniem zakrętów z 26 do 15. Przy projektowaniu tego obiektu, udział brał Ayrton Senna. Zlikwidowano zakręt Turn One natomiast zastąpiono je dwoma szybkimi zakrętami Senna Esses oraz kilka ciasnych zakrętów o różnym stopniu trudności.
Obecnie tor liczy długość 4309 km co przekłada się na dystans wyścigowy wynoszący 305,879 km. Rekord okrążenia został ustalony w 2018 roku przez Valtteriego Bottasa – 1:10.540.
Tor posiada dwie sekcje DRS. Pierwsza zaczyna się tuż po zakręcie trzecim. To tam dochodzi podczas wyścigu do wielu wyprzedzeń. Druga strefa DRS jest na głównej prostej start/meta, a więc wyjeżdżając z zakrętu nr. 15. To kolejne miejsce, gdzie możemy się spodziewać częstej ilości wyprzedzeń.

Source: F1
Statystyki
Najwięcej zwycięstw kierowców
Kierowca | Ilość zwycięstw | Pierwsze zwycięstwo | Ostatnie zwycięstwo |
Alain Prost | 6 | 1982 | 1990 |
Michael Schumacher | 4 | 1994 | 2002 |
Lewis Hamilton | 3 | 2016 | 2021 |
Sebastian Vettel | 3 | 2010 | 2017 |
Carlos Reutemann | 3 | 1977 | 1981 |
Najwięcej zwycięstw konstruktorów
Zespół | Ilość zwycięstw | Pierwsze zwycięstwo | Ostatnie zwycięstwo |
Mclaren | 12 | 1974 | 2012 |
Ferrari | 11 | 1976 | 2017 |
Williams | 6 | 1981 | 2004 |
Red Bull | 5 | 2009 | 2019 |
Mercedes | 5 | 2014 | 2021 |
Plan jazdy

Sesja | Data | Godzina |
FP1 | 11.11 | 16:30 |
Kwalifikacje | 11.11 | 20:00 |
FP2 | 12.11 | 16:30 |
Sprint | 12.11 | 20:30 |
Wyścig | 13.11 | 19:00 |
Photo: Getty Images