GP Francji [ZAPOWIEDŹ]

12 runda oznacza rozpoczęcie drugiej części sezonu. Czas na GP Francji na torze Paul Ricard położonym w Le Castellet!

Wyścig ten choć od swego powrotu do kalendarza zyskał opinię mało spektakularnego, to na przestrzeni lat dostarczał także wielu ekscytujących momentów. Szczególnie w pamięć zapadła zeszłoroczna runda, podczas której byliśmy świadkami pasjonującego pojedynku Maxa Verstappena z kierowcami Mercedesa.

Dzięki fenomenalnej jeździe, mądrej strategii i grze zespołowej, zespół Red Bulla z Holendrem na czele sięgnęli po zwycięstwo. Tym samym przełamali hegemonię Mercedesa trwającą na tym torze od powrotu GP Francji do kalendarza w 2018 roku.

Walka Maxa Verstappena z Lewisem Hamiltonem podcza GP Francji
Photo: FirstSportz

W tym roku oczy wielu kibiców ponownie będą zwrócone na walkę w czołówce pomiędzy Ferrari a Red Bullem. Mimo dobrej dyspozycji i dwóch zwycięstw w dwóch ostatnich wyścigach, Scuderia musi mieć się na baczności. Mowa o różnych problemach zarówno z samochodem jak i w obrębie zarządzania wyścigiem, z jakimi przyszło im się mierzyć w kilku poprzednich Grand Prix. Do walki o najwyższe laury coraz wyraźniej włącza się Mercedes. Według ekspertów, ekipa z Brackley jak co roku będzie mocna w Le Castellet. Czy ten weekend może być przełamaniem dla Srebrnych Strzał?

Historia GP Francji

GP Francji to historycznie jeden z najważniejszych wyścigów w całym sporcie motorowym. To właśnie na francuskiej ziemi w roku 1906 odbył się pierwszy wyścig z cyklu Grand Prix. Zawody te nosiły miano “wielkiej wygranej” ze względu na nagrodę w wysokości 45tys. franków (wartych 13kg złota), o którą bój stoczyło 32 kierowców stających na starcie do wyścigu na torze w Sarthe. Triumfował wtedy Węgier Ferenc Szisz prowadzący wówczas samochód Renault.

Gp Francji
Photo: Wikipedia

W Formule 1 wyścig we Francji również stanowi kawał historii. Zawody o Grand Prix Francji w F1 rozgrywane były łącznie na aż 7 obiektach: Reims, Rouen, Charade, Dijon, Magny-Cours, Paul Ricard, a także w roku 1967 na słynnym torze Le Mans. Runda we Francji była nieodłączną częścią kalendarza od 1950 roku aż do sezonu 2008. Wyjątkiem był rok 1955 na skutek “tragedii w Le Mans”, w której życie straciły 83 osoby z widowni oraz kierowca Pierre Levegh. Poważnych urazów doznało jeszcze 180 innych osób i zdecydowano się na odwołanie wyścigu w Formule 1.

GP Francji wypada z kalendarza

Mimo tak ogromnego prestiżu jakim cieszyła się GP Francji, po przenosinach na tor Magny-Cours z czasem coraz częściej zaczęto mówić o wypadnięciu GP Francji z kalendarza. Głównym problemem organizatorów był brak pieniędzy oraz mało korzystna lokalizacja obiektu. W końcu po 16 latach ścigania na Magny-Cours, Bernie Ecclestone powiedział, że zawody w 2007 roku będą ostatnimi na tym torze w najbliższej przyszłości. Nie była to prawda, gdyż znaleziono jeszcze środki, aby ufundować wyścig w sezonie 2008, lecz potem przez 10 lat w kalendarzu Formuły 1 brakowało Grand Prix we Francji.

GP Francji
Photo: Formula 1

W czasie absencji pojawiło się kilka planów na wznowienie ścigania we Francji. Począwszy od pomysłu przebudowy toru Magny-Cours (stworzenia tak zwanej wersji 2.0), który nigdy nie został wcielony w życie, aż po kandydaturę innych, nowych obiektów. Ostatecznie żadne z tych rozwiązań nie znalazło odzwierciedlenia w rzeczywistości. Na powrót GP Francji kibice Formuły 1 musieli czekać aż do 2016 roku. Wtedy oficjalnie potwierdzono powrót do Francji od sezonu 2018.

Formuła 1 wróciła na przebudowany w ultra bezpieczny tor Paul Ricard z szerokimi poboczami, na których zamiast tradycyjnej trawy czy żwiru znajdują się przyprawiające kibiców niemalże o zawroty głowy czerwono-niebieskie pasy asfaltu o zwiększonej przyczepności, mające na celu pomoc w wytrąceniu prędkości samochodu, który wypadnie z toru. Mimo rozegrania zaledwie trzech wyścigów od powrotu, GP Francji znów grozi wypadnięcie. Głównymi tego powodami są malejące zainteresowanie kibiców oraz coraz bardziej rozrastający się kalendarz. Według tego co mówi się w padoku, tegoroczna edycja będzie najprawdopodobniej ostatnią rozgrywaną w najbliższych latach.

Statystyki

Najwięcej zwycięstw kierowców w GP Francji
Kierowca Liczba zwycięstwPierwsza wygranaOstatnia wygrana
Michael Schumacher 819942006
Alain Prost 619811993
Louis Chiron 519311949
Juan-Manuel Fangio419501957

Najwięcej zwycięstw konstruktorów w GP Francji:
ZespółLiczba zwycięstwPierwsza wygranaOstatnia wygrana
Ferrari17 19522008
Williams819802003
Lotus 719631978
Mercedes719082019

W ostatnich trzech wyścigach we Francji triumfował kierowca startujący z pole position (2018, 2019 – Lewis Hamilton, 2021 – Max Verstappen). Można więc podejrzewać, że sobotnie kwalifikacje i w tym roku okażą się być kluczowe dla przebiegu całego weekendu. Kwalifikacje często w tym sezonie padały łupem Ferrari i Charlesa Leclerca. Biorąc jednak pod uwagę specyfikację toru Paul Ricard, z zakrętami o dużej i średniej prędkości, a także licznymi prostymi odcinkami, zdaje się, że to Red Bull może mieć delikatną przewagę w ten weekend.

Ta specyfikacja wydaje się być też wręcz idealna dla kapryśnej konstrukcji W13 Mercedesa. Kierowcy Mercedesa stali na podium 5 razy w 6 ostatnich wyścigach, a przedłużenie tej passy wydaje się być jak najbardziej możliwe. Nie można jednak zapominać o Carlosie Sainzu oraz Sergio Perezie, którzy w ten weekend z pewnością będą chcieli spisać się ponad normę, aby odbić się nieco po nieudanym dla ich obojga GP Austrii (żaden z nich nie ukończył tego wyścigu).

Ciekawe również jest to jak samochody budowane w myśl nowych przepisów technicznych przyczynią się do jakości widowiska w GP Francji. W poprzednich latach głównym problemem był brak możliwości podążania za poprzedzającym samochodem w sektorach pierwszym i trzecim. To w dużej mierze uniemożliwiało przeprowadzenie jakiegokolwiek manewru wyprzedzania na torze, gdzie nie ma zbyt wiele mocnych dohamowań. Czy czeka nas więc nowe oblicze ścigania na Paul Ricard? W końcu, jeśli już odchodzić, to z hukiem.. prawda?

Tor Paul Ricard
Photo: Formula 1

Harmonogram na weekend we Francji

SesjaDataGodzina
FP122.0714:00
FP222.0717:00
FP323.0713:00
Kwalifikacje23.0716:00
Wyścig24.0715:00

Kalendarz F1

Photo: Formula 1/Official Website