GP Francji [ZAPOWIEDŹ]
12 runda oznacza rozpoczęcie drugiej części sezonu. Czas na GP Francji na torze Paul Ricard położonym w Le Castellet!
Wyścig ten choć od swego powrotu do kalendarza zyskał opinię mało spektakularnego, to na przestrzeni lat dostarczał także wielu ekscytujących momentów. Szczególnie w pamięć zapadła zeszłoroczna runda, podczas której byliśmy świadkami pasjonującego pojedynku Maxa Verstappena z kierowcami Mercedesa.
Dzięki fenomenalnej jeździe, mądrej strategii i grze zespołowej, zespół Red Bulla z Holendrem na czele sięgnęli po zwycięstwo. Tym samym przełamali hegemonię Mercedesa trwającą na tym torze od powrotu GP Francji do kalendarza w 2018 roku.
W tym roku oczy wielu kibiców ponownie będą zwrócone na walkę w czołówce pomiędzy Ferrari a Red Bullem. Mimo dobrej dyspozycji i dwóch zwycięstw w dwóch ostatnich wyścigach, Scuderia musi mieć się na baczności. Mowa o różnych problemach zarówno z samochodem jak i w obrębie zarządzania wyścigiem, z jakimi przyszło im się mierzyć w kilku poprzednich Grand Prix. Do walki o najwyższe laury coraz wyraźniej włącza się Mercedes. Według ekspertów, ekipa z Brackley jak co roku będzie mocna w Le Castellet. Czy ten weekend może być przełamaniem dla Srebrnych Strzał?
Historia GP Francji
GP Francji to historycznie jeden z najważniejszych wyścigów w całym sporcie motorowym. To właśnie na francuskiej ziemi w roku 1906 odbył się pierwszy wyścig z cyklu Grand Prix. Zawody te nosiły miano „wielkiej wygranej” ze względu na nagrodę w wysokości 45tys. franków (wartych 13kg złota), o którą bój stoczyło 32 kierowców stających na starcie do wyścigu na torze w Sarthe. Triumfował wtedy Węgier Ferenc Szisz prowadzący wówczas samochód Renault.
W Formule 1 wyścig we Francji również stanowi kawał historii. Zawody o Grand Prix Francji w F1 rozgrywane były łącznie na aż 7 obiektach: Reims, Rouen, Charade, Dijon, Magny-Cours, Paul Ricard, a także w roku 1967 na słynnym torze Le Mans. Runda we Francji była nieodłączną częścią kalendarza od 1950 roku aż do sezonu 2008. Wyjątkiem był rok 1955 na skutek „tragedii w Le Mans”, w której życie straciły 83 osoby z widowni oraz kierowca Pierre Levegh. Poważnych urazów doznało jeszcze 180 innych osób i zdecydowano się na odwołanie wyścigu w Formule 1.
GP Francji wypada z kalendarza
Mimo tak ogromnego prestiżu jakim cieszyła się GP Francji, po przenosinach na tor Magny-Cours z czasem coraz częściej zaczęto mówić o wypadnięciu GP Francji z kalendarza. Głównym problemem organizatorów był brak pieniędzy oraz mało korzystna lokalizacja obiektu. W końcu po 16 latach ścigania na Magny-Cours, Bernie Ecclestone powiedział, że zawody w 2007 roku będą ostatnimi na tym torze w najbliższej przyszłości. Nie była to prawda, gdyż znaleziono jeszcze środki, aby ufundować wyścig w sezonie 2008, lecz potem przez 10 lat w kalendarzu Formuły 1 brakowało Grand Prix we Francji.
W czasie absencji pojawiło się kilka planów na wznowienie ścigania we Francji. Począwszy od pomysłu przebudowy toru Magny-Cours (stworzenia tak zwanej wersji 2.0), który nigdy nie został wcielony w życie, aż po kandydaturę innych, nowych obiektów. Ostatecznie żadne z tych rozwiązań nie znalazło odzwierciedlenia w rzeczywistości. Na powrót GP Francji kibice Formuły 1 musieli czekać aż do 2016 roku. Wtedy oficjalnie potwierdzono powrót do Francji od sezonu 2018.
Formuła 1 wróciła na przebudowany w ultra bezpieczny tor Paul Ricard z szerokimi poboczami, na których zamiast tradycyjnej trawy czy żwiru znajdują się przyprawiające kibiców niemalże o zawroty głowy czerwono-niebieskie pasy asfaltu o zwiększonej przyczepności, mające na celu pomoc w wytrąceniu prędkości samochodu, który wypadnie z toru. Mimo rozegrania zaledwie trzech wyścigów od powrotu, GP Francji znów grozi wypadnięcie. Głównymi tego powodami są malejące zainteresowanie kibiców oraz coraz bardziej rozrastający się kalendarz. Według tego co mówi się w padoku, tegoroczna edycja będzie najprawdopodobniej ostatnią rozgrywaną w najbliższych latach.
Statystyki
Najwięcej zwycięstw kierowców w GP Francji
Kierowca | Liczba zwycięstw | Pierwsza wygrana | Ostatnia wygrana |
Michael Schumacher | 8 | 1994 | 2006 |
Alain Prost | 6 | 1981 | 1993 |
Louis Chiron | 5 | 1931 | 1949 |
Juan-Manuel Fangio | 4 | 1950 | 1957 |
Najwięcej zwycięstw konstruktorów w GP Francji:
Zespół | Liczba zwycięstw | Pierwsza wygrana | Ostatnia wygrana |
Ferrari | 17 | 1952 | 2008 |
Williams | 8 | 1980 | 2003 |
Lotus | 7 | 1963 | 1978 |
Mercedes | 7 | 1908 | 2019 |
W ostatnich trzech wyścigach we Francji triumfował kierowca startujący z pole position (2018, 2019 – Lewis Hamilton, 2021 – Max Verstappen). Można więc podejrzewać, że sobotnie kwalifikacje i w tym roku okażą się być kluczowe dla przebiegu całego weekendu. Kwalifikacje często w tym sezonie padały łupem Ferrari i Charlesa Leclerca. Biorąc jednak pod uwagę specyfikację toru Paul Ricard, z zakrętami o dużej i średniej prędkości, a także licznymi prostymi odcinkami, zdaje się, że to Red Bull może mieć delikatną przewagę w ten weekend.
Ta specyfikacja wydaje się być też wręcz idealna dla kapryśnej konstrukcji W13 Mercedesa. Kierowcy Mercedesa stali na podium 5 razy w 6 ostatnich wyścigach, a przedłużenie tej passy wydaje się być jak najbardziej możliwe. Nie można jednak zapominać o Carlosie Sainzu oraz Sergio Perezie, którzy w ten weekend z pewnością będą chcieli spisać się ponad normę, aby odbić się nieco po nieudanym dla ich obojga GP Austrii (żaden z nich nie ukończył tego wyścigu).
Ciekawe również jest to jak samochody budowane w myśl nowych przepisów technicznych przyczynią się do jakości widowiska w GP Francji. W poprzednich latach głównym problemem był brak możliwości podążania za poprzedzającym samochodem w sektorach pierwszym i trzecim. To w dużej mierze uniemożliwiało przeprowadzenie jakiegokolwiek manewru wyprzedzania na torze, gdzie nie ma zbyt wiele mocnych dohamowań. Czy czeka nas więc nowe oblicze ścigania na Paul Ricard? W końcu, jeśli już odchodzić, to z hukiem.. prawda?
Harmonogram na weekend we Francji
Sesja | Data | Godzina |
FP1 | 22.07 | 14:00 |
FP2 | 22.07 | 17:00 |
FP3 | 23.07 | 13:00 |
Kwalifikacje | 23.07 | 16:00 |
Wyścig | 24.07 | 15:00 |
Kalendarz F1
Photo: Formula 1/Official Website