GP Hiszpanii [ZAPOWIEDŹ]

W najbliższy weekend Formuła 1 ponownie zawita na tor pod Barceloną. GP Hiszpanii jest 6 rundą w tym sezonie.

Wyścigi w Europie czas zacząć. Po krótkiej przygodzie na torze we Włoszech, które odbyło się pomiędzy wyścigami z poza Europy, teraz Formuła 1 wraca na dłuższy czas. GP Hiszpanii jest 6 rundą tegorocznego cyklu w królowej motorsportu. Ostatni wyścig, który odbył się w Miami, wygrał Max Verstappen, a podium uzupełnili Charles Leclerc oraz Carlos Sainz. Po dwóch tygodniach przerwy powracamy do ścigania.

Mimo, że tor w Hiszpanii przez wiele osób nie jest uwielbiany, to w tym roku możemy spodziewać się, że może on być ważnym punktem w odniesieniu do całego sezonu. Od startu sezonu na każdym GP mieliśmy ciekawe widowisko i miejmy nadzieję, że i tor pod Barceloną nam to zaprezentuje.

Początki Grand Prix

Pierwsze Grand Prix, które odbyło się w Hiszpanii było w 1913 roku. W zawodach tych brały udział zwykłe uliczne samochody. Entuzjazm kibiców w Hiszpanii przyczynił się do budowy dwukilometrowego toru wokół Sitges, który jest znany jako Sitges-Terramar.

Tor gościł Grand Prix Hiszpanii w 1923 r. Po pierwszym wyścigu tor popadł w problemy finansowe, przez co kolejne GP odbywały się na torze Circuito Lasarte na północnym wybrzeżu w Lasarte.

Pedralbes

Przez wojnę domową w 1936 roku, wyścigi w Hiszpanii zostały przerwane aż do 1946 roku. Wtedy też wyścigi powróciły, ale jako w formie Penya Rhin Grand Prix.

Na prawdziwy powrót GP do międzynarodowego kalendarza musieliśmy czekać aż do 1951 r. Początkowo wyścigi odbywały się na ulicznym torze Pedralbes. W 1951 roku zawody wygrał tam Juan Manuel Fangio, a w 1954 r. Mike Hawthorn.

Jednak po śmiertelnym wypadku, do którego doszło podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1955 r. tor został usunięty z kalendarza.

Hans Hermann za kierownicą Mercedesa W196 w 1954r. na torze Pedralbes podczas GP Hiszpanii
Hans Hermann za kierownicą Mercedesa W196 w 1954r. na torze Pedralbes.
Photo: F1

Jarama, Montjuic i Jerez

W roku 1967 Hiszpania powróciła ponownie do kalendarza F1. Tor Jarama, znajdujący się na północy Madrytu. Pierwszy wyścig na tym obiekcie, wygrał Jim Clark w Lotusie. Wyścig nie był natomiast zaliczany do mistrzostw świata, więc punkty w nim nie były przyznawane.

Od 1968 r. tor Jarama i Montjuic miały być w kalendarzu na przemian. Zwycięzcami w tamtych latach byli tacy kierowcy jak: Graham Hill, Jackie Stewart, Emerson Fititpaldi czy Nicki Lauda.

Jednak w 1975 r. podczas wyścigu na torze Montjuic doszło do tragedii. Na 26 okrążeniu wyścigu, samochód Rolfa Stommelena rozbił się zabijając czterech widzów. Wyścig został zatrzymany, a za jego zwycięzcę uznano Jochena Massa, który został nagrodzony tylko połową punktów. Po tym wydarzeniu wyścigi na torze Montjuïc już się nie odbywały.

Jochen Rindt prowadzący w wyścigu na torze Montjuic w 1969 r. podczas GP Hiszpanii.
Jochen Rindt prowadzący w wyścigu na torze Montjuic w 1969 r. podczas GP Hiszpanii.
Photo: F1

GP Hiszpanii na torze Jarama było organizowane natomiast do 1981 r. potem, wyścigi zostały usunięte z kalendarza.

Po pięcioletniej przerwie F1 powróciła do Hiszpanii na dobrze nam znany tor w Jerez. Wyścigi na tym obiekcie odbywały się od 1986 roku do 1990 roku. Zwycięzcami w tych latach byli: Ayrton Senna, Nigel Mansell czy Alain Prost.

GP Hiszpanii na torze pod Barceloną

Od 1991 r. kierowcy F1 przenieśli się na tor Circuit de Catalunya, który gości aż do dzisiaj. Pierwszym kierowcą wygrywającym wyścig na tym torze był Nigel Mansell.

Innymi kierowcami goszczącymi na najwyższym stopniu podium byli m.in: Michael Schumacher, Mika Hakkinen, Kimi Raikonen czy Fernando Alonso. Od roku 2014 wyścigi w Hiszpanii były zdominowane przez kierowców Mercedesa, głównie przez Lewisa Hamiltona.

Tylko raz, w 2016 r. wyścig wygrał wtedy Max Verstappen. Dla Holendra był to debiut w seniorskim zespole Red Bulla i od razu zakończonym na pierwszym miejscu.

Pierwsza wygrana Maxa Verstappena w debiucie w Red Bullu podczas GP Hiszpanii
Pierwsza wygrana Maxa Verstappena w debiucie w Red Bullu.
Photo: F1

Statystyki

Najwięcej zwycięstw kierowców w Hiszpanii
KierowcaLiczba zwycięstwPierwsza wygranaOstatnia wygrana
Michael Schumacher619952004
Lewis Hamilton620172021
Mika Hakkinen319982000
Nigel Mansell319871992
Alain Prost319881993
Jackie Stewart319691971

Najwięcej zwycięstw zespołów w Hiszpanii
ZespółLiczba zwycięstwPierwsza wygranaOstatnia wygrana
Ferrari1219542013
Mclaren819752005
Williams719872012
Mercedes720142021

Circuit de Catalunya

Photo: Scuderia Ferrari/Twitter

Tor Circuit de Catalunya jest używany od 1991 roku. Dla kibiców GP na tym obiekcie nigdy nie należało do najlepszych przez fakt, że podczas wyścigów jest mało wyprzedzeń.

Na tym torze odbywa się spora liczba testów, a ostatnie, które odbyły się, były w lutym tego roku. Wtedy to też mieliśmy pierwsze przedsezonowe testy w F1.

Inauguracyjny wyścig GP wygrał kierowca Williamsa – Nigel Mansell. Tor liczy długość 4,655 km co przekłada się na dystans wyścigowy wynoszący 307.104 km. Rekord okrążenia został ustalony w 2021 roku przez Lewisa Hamiltona – 1:16.741.

Tor posiada dwie sekcje DRS. Pierwsza zaczyna się tuż za zakrętem numer 9, a druga zaczyna się wyjeżdżając na prostą linię start/meta.

Harmonogram na weekend w Hiszpanii

SesjaDataGodzina
FP120.0514:00
FP220.0517:00
FP321.0513:00
Kwalifikacje21.0516:00
Wyścig22.0515:00

Kalendarz F1