GP Holandii [ZAPOWIEDŹ]

Drugi wyścig maratonu po powrocie z przerwy wakacyjnej przed nami. Tym razem kierowcy będą walczyć w GP Holandii na torze Zandvoort.

Trzy wyścigi pod rząd zapewniła nam F1 po przerwie wakacyjnej. Jeden już za nami, bo w GP Belgii dublet „ustrzelił” Red Bull i wygrał Max Verstappen. Tym razem zwycięzca wyścigu w Belgii będzie walczył o kolejne punkty na swojej ziemi, przy swoich kibicach, chociaż którzy i tak są wszędzie. Pamiętamy jaka panowała tam atmosfera rok temu, kiedy Max przejeżdżał np. przez prostą startową.

Historia GP Holandii

GP Holandii w kalendarzu na jakiś czas się pojawiało, a na pewien czas znikało. Jedno nigdy się nie zmieniło – GP Holandii zawsze odbywało się na Zandvoort. Pierwszy wyścig w ramach F1 rozegrano w 1952r i wygrał go Alberto Ascari. Rok później kolejny raz wygrał Ascari, a w 1954r. nastąpiła pierwsza przerwa – w tym przypadku roczna – od ścigania w Holandii. Zandvoort wróciło do F1 w 1955r. i wygrał wtedy Juan Manuel Fangio. GP Holandii znów zniknęło później na dwa lata i wróciło w 1958r.

Alberto Ascari prowadzący w GP Holandii 1953
Photo: Scuderia Ferrrari Fans

Po kolejnej przerwie ściganie na holenderskim torze trwało już znacznie dłużej, bo kolejna przerwa – roczna – nastąpiła dopiero w 1972r. Przez ten czas wyścig wygrywali tacy kierowcy jak: Stirling Moss, Graham Hil, Jim Clark czy Jackie Stewart. Przez ten okres 8 wyścigów na 14 wygrali właśnie wymienieni Brytyjczycy.

Pierwszy śmiertelny wypadek na Zandvoort

W 1970r. w połowie wyścigu kierowca zespołu Williamsa – Piers Courage – podczas wyścigu doznał poważnego wypadku. Piers na szybkim zakręcie Tunnel Oost zaczął się ślizgać i wypadł na zewnętrzną stronę toru. Brytyjski kierowca jechał prosto na zakręcie, jadąc po zboczu jednej z wydm. Samochód rozpadł się i zapalił, a silnik również oddzielił się od podwozia. Uważa się, że Courage zginął po uderzeniu, a przynajmniej stracił przytomność w wyniku początkowego uderzenia.

Brytyjczyk po wejściu do Formuły 1 w 1967, ścigał się z BRM, Brabhamem i Lotusem, zanim przeszedł do wyścigów dla Franka Williamsa. Courage miał zaledwie 28 lat.

Wypadek z fatalnymi skutkami

W 1973r. doszło do tragicznej sytuacji, w której to zginął jeden z kierowców. Roger Williamson, bo to o nim mowa, zadebiutował w tym sezonie F1 w GP Wielkiej Brytanii. Drugim wyścigiem było GP Holandii, które jedocześnie było drugim wyścigiem w karierze Brytyjczyka.

Na ósmym okrążeniu awaria opony spowodowała, że w pobliżu Tunnel Oost samochód kierowcy STP March Racing Team obrócił się do góry nogami i niestety się zapalił. Sama kraksa nie spowodowała dużych obrażeń u kierowcy, jednak kiedy samochód się palił, on nie umiał wyjść z bolidu. Obrócony do góry nogami mógł liczyć tylko na pomoc pracowników toru, która nie nadeszła. Ci bowiem nie byli dobrze przeszkoleni, ale przede wszystkim nie byli ubrani w ubrania ognioodporne!

Do pomocy dołączył David Purley, który porzucił własny wyścig i pobiegł na pomoc swojemu rodakowi. Niestety jego próba przewrócenia bolidu na nic się zdała. Purley później stwierdził, że słyszał krzyki Williamsona spod samochodu, ale zanim przybył pierwszy wóz strażacki i pożar został ugaszony, Williamson zmarł z powodu uduszenia.

Photo: Wikimedia, Flickr.com

Niestety, próby pomocy Purleya spowodowały, że inni kierowcy myśleli, że jest kierowcą płonącego samochodu i w rezultacie nie zatrzymywali się, aby pomóc, pomimo gestów Purleya i gorączkowych sygnałów o pomoc, gdy samochody przejeżdżały przez miejsce.

Purley odznaczony został 11 medalami za heroizm i odwagę, w tym najwyższym cywilnym odznaczeniem brytyjskim – Medalem św. Jerzego.

Dalsze wyścigi i najdłuższa przerwa od GP Holandii

Na Zandvoort ostatni wyścig przed przerwą rozegrano w 1985r. i wygrał go Niki Lauda. Przerwał on czteroletnią dominację Francuzów na tym torze, którzy wygrywali GP Francji: 2 razy Alain prost i po jednym razie Didier Pironi i Rene Arnoux. Na liście zwycięzców przed przerwą zapisali się jeszcze m.in.: Nelson Piquet (1980), James Hunt (1975, 1976) czy Mario Andretti (1978).

Powrót GP Holandii do F1

W 2019 r., ogłoszono, że mistrzostwa powrócą do Zandvoort w 2020 r., po 35-letniej przerwie. Pandemia pokrzyżowała pierwsze plany i jednak po 36 lat w 2021r. królowa motorsportu wróciła do Holandii. Pierwszy wyścig po bardzo długiej przerwie wygrał ulubieniec kibiców będących na trybunach – Max Verstappen. Emocje i atmosfera przy tym panująca były nie do opisania, a Holendrzy pokazali moc.

Photo: Getty Images

W tym wyścigu mieliśmy również polski akcent w postaci Roberta Kubicy. Zastąpił on Kimiego Raikkonena, który otrzymał pozytywny wynik na Covid-19. Polak wsiadł do bolidu dopiero w sobotę w trzeciej sesji treningowej i miał tylko godzinne, aby przygotować się na kwalifikacje i wyścig. W kwalifikacjach zajął P18, a w wyścigu P15 po walce w końcówce z Nicholasem Latifim. Po tym występie Polak był chwalony w mediach zajmujących się motorsportem.

Statystyki

Najwięcej zwycięstw kierowców w GP Holandii
Kierowca Liczba zwycięstwPierwsza wygranaOstatnia wygrana
Jim Clark419631967
Niki Lauda319741985
Jackie Stewart319681973

Najwięcej zwycięstw zespołów w GP Holandii
ZespółLiczba zwycięstwPierwsza wygranaOstatnia wygrana
Ferrari819521983
Lotus619631978
McLaren319761985

Zandvoort

Photo: Netherlands Posts English

Podobnie do Silverstone, tor Zandvoort otwarty został w 1948 roku. Początkowo składał się z połączenia stałych torów i dróg publicznych, które wiły się przez piaszczyste wydmy kurortu Zandvoort. Pierwszy wyścig na tym torze odbył się w 1949 roku, a pierwotna wersja toru miała długość około 3 km.

Po wycofaniu Grand Prix Holandii z po sezonie 1985 tor nie był używany i połowa trasy została sprzedana. Tor został skrócony do 2,5 km latem 1989 roku. W następnych latach odbywały się tu wyścigi innych, ale również ciekawych serii jak: F3, DTM, czy A1GP.

Tor znany jest z szybkich i pochylonych zakrętów jak Scheivlak, Tarzanboch, Hugenholtz, czy ostatni zakręt toru – zakręt nr. 14. Momentami kierowcy mogą się poczuć jak w serii Nascar czy w wesołym miasteczku. W latach 2019–2020 zmieniono zakręty Hugenholtzbocht i Luyendijkbocht.

Przechodząc do liczb, nitka toru ma długość 4.259 km, co przekłada się na dystans wyścigowy wynoszący 306,587 km. Liczba okrążeń wynosi jaką kierowcy pokonują w niedzielę, to 72. Rekord okrążenia wynosi – 1:11.097 i wykręcił go rok temu Lewis Hamilton.

Photo: F1

Harmonogram na weekend w Holandii

SesjaDataGodzina
FP102.0912:30
FP202.0916:00
FP303.0912:00
Kwalifikacje03.0915:00
Wyścig04.0915:00

Kalendarz F1

Photo: Getty Images/Red Bull Content Pool

Podobne wpisy