GP Las Vegas 2023 [ZAPOWIEDŹ]

Formuła 1 organizowała GP Las Vegas dwukrotnie w przeszłości, jednak miasto każdemu kojarzy się z ogromnym luksusem i bogactwem na każdym kroku, a nie z motorsportem. Nie bez przyczyny miasto jest uznawane za światową stolicę hazardu. Komu fortuna będzie sprzyjać? Dowiemy się już niedzielnego poranka.

Wyścig w 1981 roku:

Zawody zostały zorganizowane w połowie października. Był to ostatni wyścig sezonu. W Las Vegas miały się rozstrzygnąć losy mistrzostwa. O tytuł walczyli kierowcy z Ameryki Południowej – Nelson Piquet i Carlos Reutemann. Argentyńczyk miał tylko punkt przewagi nad kierowcą z Brazylii.

Kwalifikacje wygrał Carlos Reutemann, a za nim uplasowali się Alan Jones i Gilles Villeneuve. Z czwartej pozycji ruszał Nelson Piquet. Na starcie wyścigu Reutemann szybko spadł na piąte miejsce, a prowadzenie objął Jones, który szybko uciekał reszcie kierowców. Lider klasyfikacji generalnej od początku wyścigu zmagał się z awarią skrzyni biegów. Na 7. okrążeniu groźnie wyglądający wypadek miał Patrick Tambay, który na szczęście nie spowodował większych obrażeń, choć gdy wyszedł z bolidu, utykał na jedną nogę.

Gdy Alan Jones spokojnie jechał po pewną wygraną, Nelson Piquet desperacko próbował wyprzedzić Carlosa Reutemanna. Na 17. okrążeniu udało mu się to zadanie. Piquet przy dalszych problemach Reutemanna, będąc krańcowo wyczerpanym, ukończył wyścig na 5. miejscu, Reutemann był dopiero 8. co spowodowało, że Brazylijczyk został mistrzem świata.

Wyścig w 1982 roku:

Wyścig w 1982 roku, podobnie jak ten zorganizowany rok wcześniej, kończył sezon Formuły 1. Kolejny raz w Las Vegas mieliśmy poznać mistrza świata, a kandydatów było ponownie dwóch – liderem klasyfikacji był Keke Rosberg, a za nim plasował się John Watson. Różnica między kierowcami wynosiła 9 punktów. Warto odnotować, że to był ostatni wyścig w karierze faworyta lokalnej publiczności – Mario Andrettiego (mistrz świata z 1978 roku).

Kwalifikacje zostały zdominowane przez kierowców Renault – Alaina Prosta i Rene Arnouxa. Trzecie miejsce zajął Michele Alboreto. Keke Rosberg startował z 6. miejsca, a John Watson z 9. Wyścig odbył się w ogromnym upale, który sięgał ponad 35°C. Po starcie rywalizacji kierowcy Renault szybko uciekli Alboreto, jednak z czasem ich tempo zaczęło słabnąć. Arnoux wycofał się na 21. okrążeniu z powodu problemów z bolidem.

Tymczasem walka o mistrzostwo trwała. John Watson dysponował o wiele lepszym tempem od Keke Rosberga. Pod koniec wyścigu Alboreto wyprzedził Alaina Prosta i wyszedł na prowadzenie, ta sama sztuka udała się chwilę później Watsonowi. Brytyjski kierowca jednak szybko zużył swoje opony i nie miał szans na walkę o zwycięstwo. Musiał się zadowolić drugim miejscem, tuż za Alboreto (dla którego było to pierwsze zwycięstwo w karierze). Keke Rosberg dojechał do mety na 5. miejscu, co zapewniło mu mistrzowski tytuł.

Czego możemy się spodziewać po tegorocznym GP?

Bardzo ważną rolę odegra temperatura. Wyścig w Las Vegas będzie odbywał się późnym wieczorem, co może spowodować bardzo niską, jak na standardy Formuły 1 temperaturę toru. Prognozy przewidują na czas wyścigu około 10°C, co przy szczególnej charakterystyce toru (brak szybkich zakrętów i długie proste), może spowodować loterię związaną z oponami. Kluczowy będzie dobór odpowiednich mieszanek i ciśnień. Odważni mogą zyskać lub stracić dużo. Taki urok Las Vegas…

Batalia o miejsca w klasyfikacji generalnej zespołów i kierowców wkracza w ostateczną fazę. Najbardziej emocjonująca walka będzie o 2. pozycję między Ferrari, a Mercedesem, oraz o 3. miejsce w klasyfikacji kierowców, gdzie bój toczą Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Lando Norris oraz Carlos Sainz.

Las Vegas Strip Circuit

twitter.com/pirellisport

Tor o długości 6201 metrów posiada dwie sekcje DRS. Pierwszy punkt detekcji jest ulokowany na zakręcie numer 4, a drugi na wyjściu z zakrętu 13. W niedzielnym wyścigu nie powinno brakować miejsc i okazji do wyprzedzania. Długie proste i mocne dohamowania mogą stworzyć świetne widowisko.

Specjalne malowania na GP Las Vegas

Tylko Aston Martin, Mercedes i Haas nie przygotowali specjalnych malowań na GP Las Vegas

Harmonogram weekendu

SesjaDataGodzina
FP117.105:30
FP217.109:00
FP318.105:30
Kwalifikacje18.109:00
Wyścig19.107:00

Fot. Formula 1 (@F1)/X

Podobne wpisy