GP Singapuru [ZAPOWIEDŹ]
Trzy tygodnie przerwy z Formułą 1 właśnie się zakończyły. Europejska część sezonu dobiegła końca, a my przenosimy się teraz do Azji na GP Singapuru.
Europejska część sezonu już się zakończyła, a my przenosimy się teraz do Azji. GP Singapuru rozpoczyna zamorską część sezonu. Po trzech latach przerwy powracamy na tor Marina Bay Street Circuit.
Ostatni raz na tym torze, wyścig wygrał Sebastian Vettel za kierownicą Ferrari. Tuż za nim uplasowali się Charles Leclerc i Max Verstappen. W tym sezonie możemy spodziewać się, że to Holender z Red Bulla będzie głównym faworytem do wygrania wyścigu, ale nie możemy zapominać o Ferrari i Mercedesie, ponieważ oni też mogą mieć swoje szanse.
Historia GP Singapuru
Pierwszy wyścig odbył się w 2008 roku. Był to pierwszy wyścig, który odbywał się w nocy przy sztucznym oświetleniu. Zawody te zawsze należą do tych z gatunku bardzo trudnych, ponieważ wysokie temperatury i wysoka wilgotność sprawiają, że kierowcy muszą być bardzo dobrze przygotowani. GP Singapuru jest najbardziej wymagającą rundą w kalendarzu Formuły 1. Nic dziwnego, że te wyścigi wygrywali tylko mistrzowie świata.
GP Singapuru od samego początku rozgrywane jest na torze Marina Bay Street Circuit. Pierwsze zawody wygrał Fernando Alonso w Renault. I tak, to był ten bardzo dobrze wszystkim znany wyścig z jedną, z większych afer w świecie F1, a więc afera Crashgate.
Rok później wyścig wygrał Lewis Hamilton w McLarenie, a w 2010 ponownie zwyciężył Alonso, tym razem jednak już w bolidzie Ferrari. Kolejne lata to dominacja Red Bulla i Mercedesa, a więc wyścigi wygrywali Sebastian Vettel, Lewis Hamilton i Nico Rosberg. Były też jednak wyjątki, kiedy dwa razy wygrał Sebastian Vettel, ale w Ferrari. Niemiec był również ostatnim zwycięzcą wyścigu, który odbył się w 2019. Przez następne lata zawody się nie odbywały, a było to oczywiście związane z pandemią.
Robert Kubica „fruwający” na Marina Bay
W historii GP zapamiętamy również inne momenty, które działy się na torze Marina Bay. Pierwszym z nich jest wyścig Roberta Kubicy z 2010r. Polak musiał zjechać do boksu na 46 okrążeniu z powodu problemów z oponami. Przed zjazdem Robert zajmował dobrą siódmą pozycję. Po wyjeździe od swoich mechaników spadł on na 13 miejsce. Krakowianin już od wyjazdu z boksów zaczął brać się za swoich rywali. W przeciągu pięciu okrążeń zdołał wyprzedzić pięciu kierowców, co było niesłychanym wydarzeniem. Ostatecznie kierowca Renault zakończył wyścig na siódmej pozycji.
Słynny karambol Ferrari
Inny momentem, które zapisało się w naszych pamięciach jest karambol Ferrari. Wyścig, który odbył się w 2017 roku. Z pierwszego miejsca startował Sebastian Vettel, a z drugiego Max Verstappen. Kimi Raikkonen ruszał z czwartego miejsca. Holender bardzo słabo wystartował i Fin bardzo szybko zaczął go wyprzedzać. Kierowca Red Bulla znalazł się w tzw. „kanapce”.
Dodatkowo odbił on lekko kierownicą w lewo, co spowodowało dotknięcie się kołami z Raikkonenem. Kimi stracił koło i panowanie nad swoim bolidem, przez co uderzył z impetem w swojego zespołowego kolegę – Vettela. Obydwaj kierowcy Ferrari przez ten incydent zakończyli udział w tym wyścigu, a Vettel stracił kolejne punkty w walce o mistrzostwo świata z Lewisem Hamiltonem, który ten wyścig wygrał.
Statystyki
Najwięcej zwycięstw kierowców w Singapurze
Kierowca | Liczba zwycięstw | Pierwsza wygrana | Ostatnia wygrana |
Sebastian Vettel | 5 | 2011 | 2019 |
Lewis Hamilton | 4 | 2009 | 2018 |
Fernando Alonso | 2 | 2008 | 2010 |
Nico Rosberg | 1 | 2016 | 2016 |
Najwięcej zwycięstw zespołów w Singapurze
Zespół | Liczba zwycięstw | Pierwsza wygrana | Ostatnia wygrana |
Mercedes | 4 | 2014 | 2018 |
Ferrari | 3 | 2010 | 2019 |
Red Bull | 3 | 2011 | 2013 |
Mclaren | 1 | 2009 | 2009 |
Renault | 1 | 2008 | 2008 |
Marina Bay Street
Tor Marina Bay Street Circuit został otwarty w 2008 roku i wtedy też odbyło się pierwsze GP Singapuru. Jest to tor uliczny ze spektakularnym tłem na miasto, a kierowcy jeżdżą w odwrotną stronę do wskazówek zegara.
Tor liczył długość 5,065 km, przez co dystans liczył 309,087 km, a od sezonu 2018 tor został skrócony do 5,063 km. Obecnie przekłada się to na dystans 308,706 km. Liczba okrążeń jaką kierowcy pokonują podczas niedzielnego wyścigu to 61.
Podczas wyścigu kierowcy mogą używać DRS w dwóch wyznaczonych miejscach. Pierwsza z nich rozpoczyna się tuż za zakrętem nr. 5, aż do siódemki. Drugą strefę mamy wyjeżdżając z zakrętu nr. 23 na główną prostą. Są to dwa główne miejsca, gdzie możemy spodziewać się największej ilości wyprzedzeń podczas niedzielnego wyścigu.
Rekord okrążenia został ustanowiony w 2018 przez Kevina Magnussena. Duńczyk wykręcił czas 1:41.905.
Harmonogram na weekend w Singapurze
Sesja | Data | Godzina |
FP1 | 30.09 | 12:00 |
FP2 | 30.09 | 15:00 |
FP3 | 01.10 | 12:00 |
Kwalifikacje | 01.10 | 15:00 |
Wyścig | 02.10 | 14:00 |