GP Włoch [ZAPOWIEDŹ]

Europejska część sezonu Formuły 1 dobiega końca. Czas na GP Włoch – ostatni wyścig sezonu 2022 rozegrany na Starym Kontynencie!

Włoskie Grand Prix budzi wśród kibiców niesamowite emocje! To w końcu dom Scuderii Ferrari – najważniejszego zespołu w stawce Formuły 1. Pasja z jaką włoscy kibice dopingują swój ukochany zespół i ich kierowców jest absolutnie niepowtarzalna! Co więcej, tor Monza co roku dostarcza niebywałych wrażeń sportowych, które zapadają w pamięć na długo. Zaledwie 12 miesięcy temu byliśmy świadkami niesamowitej walki Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona, na skutek której obaj kierowcy zderzyli się w szykanie Rettifilo, kończąc tam swój wyścig. W efekcie po raz pierwszy od 9 lat zespół McLarena wygrał wyścig Formuły 1. Swoje 8 Grand Prix zdobył Daniel Ricciardo, a tuż za nim na metę dojechał Lando Norris dając swojemu zespołowi dublet!

Rok wcześniej po zamieszaniu z zamknięciem alei serwisowej, wspaniałe zwycięstwo odniósł Pierre Gasly za sterami włoskiej AlphaTauri, powtarzając tym samym sukces Sebastiana Vettela, który również na torze Monza triumfował bolidem stajni z Faenzy 12 lat wcześniej. To także tutaj w roku 2006 w zaledwie trzecim starcie w Formule 1, Robert Kubica zdobył fantastyczne 3 miejsce w wyścigu, finiszując jedynie za Kimim Raikkonenem oraz triumfującym w barwach Ferrari, Michaelem Schumacherem.

Photo: Getty Images

Domowy wyścig Ferrari

Przy okazji wyścigu na włoskiej ziemi, grzechem byłoby nie wspomnieć o zespole, dla którego zbliżający się weekend jest najważniejszym w całym sezonie. Z pewnością Scuderia będzie niewątpliwie pod ogromną presją, aby za wszelką cenę dowieść rezultat na jaki oczekują Tifosi. To może być jednak trudne zadanie. W ostatnich latach GP Włoch nie było dla nich zbyt szczęśliwą rundą. W 2020 roku żaden z czerwonych samochodów nie ukończył tego wyścigu! Charles Leclerc rozbił swój bolid w zakręcie Parabolica, a Sebastian Vettel musiał wycofać się z uwagi na awarię hamulców.

Od zwycięstwa Fernando Alonso na Monzy w 2010 roku, dla włoskich sympatyków nastąpiły lata posuchy. Pierwsza poważna szansa na przełamanie przyszła w 2018 roku, kiedy to oba bolidy Scuderii ruszały z pierwszego rzędu. Kimi Raikkonen zdobywszy Pole Position wygrał start i prowadził w wyścigu. Mniej szczęścia miał jednak Sebastian, który już na 1 okrążeniu w potyczce z Lewisem Hamiltonem obrócił swój bolid. Lewis w końcu dopadł także Kimiego, a Ferrari musiało obejść się smakiem. Na smak zwycięstwa nie czekali jednak długo. Już rok później w 2019 roku, nowy nabytek Scuderii Charles Leclerc w pięknym stylu pokonał obu kierowców Mercedesa, odnosząc wspaniałe zwycięstwo!

Photo: F1TV

Historia GP Włoch

GP Włoch to jeden z najważniejszych wyścigów w historii Formuły 1. Obok GP Wielkiej Brytanii, GP Włoch jest jedynym wyścigiem rozgrywanym nieprzerwanie od początku istnienia tej serii w 1950 roku. Włoskie GP jest nierozłącznie związane z torem Monza. Przez 71 lat zaledwie jeden raz GP Włoch rozegrane zostało na innym torze. Miało to miejsce w 1980 roku na torze Imola.

Pierwsze Grand Prix na Monzy rozegrano już w 1922 roku. Zwycięzcą tych zawodów został Pietro Bordino kierujący Fiatem 804. Nitka, po której wówczas ścigali się kierowcy znacząco różniła się od tej, którą możemy oglądać dziś. Największymi zmianami była obecność pochylonych zakrętów w sekcji owalnej, a także prosta startowa licząca blisko 100m szerokości, po której samochody w trakcie okrążenia przejeżdżały dwukrotnie, za każdym razem w przeciwnym kierunku!

Tragiczny w skutkach wypadek

Ze względu na swoją charakterystykę, Monza była torem bardzo szybkim, ale i niebezpiecznym. W 1928 roku samochód prowadzony przez Emilio Materassiego nagle zboczył z drogi przebijając się z dużą siłą przez bariery i wlatując w tłum widzów zgromadzonych tego dnia wokół toru. Łącznie z kierowcą życie straciło 27 osób, a obrażeń doznało ponad 100 osób. 10 września 1933 z kolei zorganizowano dwa wyścigi jednego dnia. Zabieg ten miał zgromadzić większe grono obserwatorów. Poranne GP Włoch odbyło się na pełnej nitce, a wyścig skończył się bez wypadków. Niemniej popołudniu, podczas gdy na “szybkiej nitce” rozegrane zostało GP Monzy, zginęło aż trzech kierowców, a dzień ten do dziś wspominany we Włoszech jest jako “Czarna Niedziela”. Wśród ofiar tych zawodów możemy znaleźć nazwisko Stanisława Czaykowskiego – kierowcy polskiego pochodzenia.

Photo: F1

Te dramatyczne wydarzenia popchnęły za sobą szereg zmian. Eksperymentowano z różnymi konfiguracjami toru poprzez dodawanie różnego rodzaju szykan lub zakrętów. Wszystkie te prace, zarówno jak i ściganie zatrzymała II Wojna Światowa, podczas której tor Monza dość mocno ucierpiał. Po wojnie prace trwały dalej. Tym razem jednak postanowiono, że Monza będzie najszybszym torem na świecie. W tym celu odbudowano owalną część, która jak się potem okazało była nieco problematyczna. Przez błąd konstrukcyjny, betonowa powierzchnia stała się bardzo wyboista.

Dla kierowców i ich maszyn przejeżdżanie przez tego typu sekcję było prawdziwym koszmarem, gdyż zarówno zawieszenie jak i opony w każdej chwili mogły odmówić posłuszeństwa. Po roku 1961 Formuła 1 przestała używać “owalu”, a tor dalej przechodził małe zmiany, które przez lata uformowały jego dzisiejszą nitkę mającą łącznie 11 zakrętów i 5,793 km długości. Dzisiejsze bolidy Formuły 1 okrążenie toru Monza pokonują ze średnią prędkością przeszło 260 km/h!

Photo: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Pamiętne momenty z GP Włoch

Rzecz jasna w tak bogatej historii ścigania jaką bez wątpienia charakteryzuje się włoskie GP, znaleźć można masę niesamowitych momentów, które na dobre zapisały się w kartach historii Formuły 1.

W 1971 roku 5 czołowych kierowców ukończyło wyścig w odstępie czasu równym zaledwie 0,61s! Zwycięzca tamtych zawodów Peter Gethin pokonał finiszującego na drugim miejscu Ronniego Petersona o zaledwie 0.01s!

Photo: Motor Sport Magazine

Kolejnym kultowym momentem ze skarbca GP Włoch jest edycja z sezonu 1999, kiedy to Mika Hakkinen zmierzając po pewne zwycięstwo popełnił niewymuszony błąd i w żwirze za szykaną “della Roggia” pogrzebał szansę na zwycięstwo. Wyścig ostatecznie wygrał Heinz-Harald Frentzen jeżdżący wówczas dla ekipy Jordan. Dla Fina z McLarena był to spory cios, bowiem tego roku walczył o swój drugi tytuł mistrzowski. Koniec końców zdobył go.

Photo: Getty Images

Edycja z roku 2008 z kolei należy do absolutnych klasyków nowożytnej Formuły 1. W ekstremalnie deszczowych warunkach młodziutki Niemiec – Sebastian Vettel – jeżdżący wówczas swój pierwszy pełny sezon F1 w barwach zespołu środka stawki – Toro Rosso – zdołał pokonać wszystkich zarówno w kwalifikacjach, jak i w wyścigu. To właśnie ten niesamowity występ sprawił, że o Sebie – przyszłym mistrzu – zrobiło się głośno.

Photo: RedBull.com

Tegoroczna edycja GP Włoch

Mimo wielkich nadziei włoskich kibiców, Ferrari może mieć wyjątkowo ciężkie zadanie, aby powalczyć o zwycięstwo w ten weekend. Pomijając ich brak formy, problemy z tempem wyścigowym, a także liczne błędy jakie im się przytrafiają w tym sezonie, szybka specyfika toru Monza zdecydowanie bardziej odpowiada bolidom Red Bulla. Podobnie jak na Spa, możemy być świadkami dominacji Czerwonych Byków, a szczególnie dobrej dyspozycji należy spodziewać się od Maxa Verstappena. Kłopoty może mieć także Mercedes, którego konstrukcja również nie najlepiej spisuje się na tego typu obiektach. W ich przypadku, jak to często w tym sezonie bywa, wiele będzie zależało od tego jak wstrzelą się z ustawieniami i zrozumieniem samochodu od początku weekendu.

Niemniej o ponowne włączenie się do walki o zwycięstwo może być im ciężko. Za czołówką największe emocje zapewne będzie wzbudzała wciąż zaciekła walka o 4 miejsce w klasyfikacji konstruktorów pomiędzy zespołami Alpine i McLarenem. Na ten moment górą jest francuski zespół z przewagą 24 punktów nad zespołem z Woking. Kluczową rolę w tej batalii może odegrać forma Daniela Ricciardo. Do tej pory Australijczyk notował koszmarne wyniki, co sporo kosztuje jego zespół. Czy tor, na którym rok temu wygrał wyścig będzie miejscem kolejnego “odrodzenia” dla kierowcy McLarena?

Photo: PlanetF1.com

Statystki

Najwięcej zwycięstw kierowców w GP Włoch:
KierowcaIlość wygranych GP WłochPierwsze zwycięstwoOstatnie zwycięstwo
Michael Schumacher519962006
Lewis Hamilton520122018
Nelson Piquet419801987
Tazio Nuvolari319311938
Alberto Ascari319491952

Najwięcej zwycięstw konstruktorów w GP Włoch:
ZespółIlość zwycięstwPierwsze zwycięstwo Ostatnie zwycięstwo
Ferrari2019492019
Mclaren1119682021
Mercedes 919342018
Alfa Romeo 819241950

Autodromo Nazionale Monza

Photo: Autodromo Nazionale Monza/Twitter

Tor Monza jak wiemy ma wpisane w historii wiele ciekawych, specjalnych i historycznych momentów. Pierwsze GP na Monzie odbyło się w 1950 roku i wygrał go Giuseppe Farina. Jeden jedyny raz GP Włoch odbyło się na innym torze niż Monza, co miało miejsce w 1980 roku na Imoli. Zwycięzcą został Nelson Piquet.

Nitka toru ma długość 5.793km, co przekłada się na dystans wyścigowy wynoszący 306.72km. Natomiast dystans wyścigowy przekłada się na 53 okrążenia. Rekordem toru jest czas wykręcony w 2004 roku przez Rubensa Barrichello. Brazylijczyk przejechał tor Monza w czasie 1:21.046.

Na ten rok dokonano małych zmian w zakrętach Ascari i w słynnej Parabolice. W tym roku na kierowców będzie czekać więcej żwiru, do którego będzie jeszcze bliżej i łatwiej zwiedzić.

W dodatku ostre krawężniki zniknęły z pierwszej i drugiej szykany.

Photo: Formula 1

Harmonogram

SesjaDataGodzina
FP109.0914:00
FP209.0917:00
FP310.0913:00
Kwalifikacje10.0916:00
Wyścig11.0915:00

Kalendarz F1

Photo: Autodromo Nazionale Monza