Guanyu Zhou- co wiemy o debiutancie w przyszłym sezonie?

Historia jedynego Chińczyka, który będzie się ścigał w Formule 1. Zacznijmy od jego biografii. Urodził się 30 maja 1999 roku (22 lata) i pochodzi z Szanghaju w Chinach. Guanyu ma bardzo bogatą rodzinę. Jest trzymana w sekrecie i nie wiemy kompletnie nic o jego tacie, mamie, rodzeństwu. Trzeba przyznać, że dobrze utrzymują prywatność, ale myślę, że w sezonie F1 raczej już się wszystkiego nie ukryje. Według doniesień jego niezwykle zamożni rodzice mają firmę samochodową lub 23 firmy, a ich majątek jest szacowany na kilkadziesiąt miliardów chińskich Yuanów.

Gdyby nie jego zamożni rodzice nie mógłby się przeprowadzić do Wielkiej Brytanii w wieku 12 lat, żeby rozwijać swoje umiejętności motorsportowe. Tam ścigał się w wielu europejskich i brytyjskich seriach, a na metę dojeżdżał raczej w czołowej trójce. W 2014 roku, kiedy miał 15 lat po dobrym ściganiu w kartingu został przyjęty do Akademii Ferrari. W 2015 roku miał okazję ścigać się już samochodami single-seater (bolid). To za sprawą startu w dwóch seriach w jeden rok: niemieckiej Formule 4 i włoskiej Formule 4. Niemiecka Formuła 4 dała mu 8 startów. Uzbierał w niej 45 punktów i zdobył 1 podium. W klasyfikacji zajął 15 miejsce. Startował w zespole Prema.

Najważniejsza w tamtym sezonie dla niego była na pewno ta druga seria- Włoska F4. Startował tam również w zespole Premy. Sezon był dla niego bardzo udany. Jako debiutant w bolidach, mający wtedy 16 lat zajął 2 miejsce w klasyfikacji kierowców. Uzyskał to za sprawą m.in. 3 zwycięstw, 9 podium, a na 21 startów zdobył 3 razy Pole Position. Zdobył przez te 21 wyścigów 223 punkty.

W 2016 roku zaliczył kolejny duży awans i po roku w włoskiej F4, wszedł do Formuły 3. Ścigał się w tej serii przez kolejne 3 sezony do 2018 roku. Wszedł do zespołu Team Motopark. W swoim debiucie w tej serii musiał się zmierzyć już z kierowcami z innego kalibru. W stawce razem z nimi jeździli: Stroll, Ticktum, Ilott, Russell, Mazepin. Norris wystartował 1 raz gościnnie. Jak widać duża część kierowców pojawiła się w F1, a obecnie w F1 z sezonu 2016 Formuły 3 jest 4 kierowców. Za rok dojdzie jeszcze jeden- to duża liczba. Sezon 2016 zakończył na 13 miejscu w klasyfikacji zdobywając 101 punktów i 2 podia (Le Castellet, Hungaroring). Co ciekawe sezon wygrał Lance Stroll, który kompletnie rozniósł stawkę. Zdobył 507 punktów, gdzie drugi Gunther miał punktów 320! Russell- P3 Ilott- P6 Mazepin- P20* Na 27 kierowców.

W 2017 roku zmienił ekipę na dobrze już dla niego znaną Premę. Stanął na podium 5 razy (Hungaroring, Norisring, Spa, Hockenheimring x2), zdobył 149 punktów i zajął 8 miejsce w klasyfikacji. Klasyfikacja dobrze nam znanych kierowców: Norris- P2 Ilott- P4 Habsburg- P5 Mick Schumacher- P7 Mazepin- P12 Mistrzostwo zdobył Eriksson. Sezon 2018 był ostatnim sezonem dla naszego chińczyka w F3. Reprezentując nadal barwy Premy wygrał dwa wyścigi (Grand Prix Pau, Hockenheimring, 3 razy zdobył Pole Position, 6 razy podium ( Hungaroring P2, Zandvoort P2 x2, P3, Uzbierał 203 punkty i zajął również 8 miejsce w klasyfikacji kierowców. Klasyfikacja dobrze nam znanych kierowców: Mick Schumacher- P1 Ticktum- P2 Szwarcman- P3 Habsburg- P13

Do serii, której kierowcy „pukają” do świata Formuły 1,- F2, Zhou przeniósł się w 2019 roku. Reprezentował tym razem zespół Virtuosi UK, którego reprezentuję do dziś. W swoim pierwszym sezonie F2: 1 raz startował z Pole Position i stanął 5 razy na podium. Dzięki swojemu świetnemu sezonowi jako debiutant, zajął 7 miejsce w klasyfikacji ze 140 punktami. Trzeba przyznać, że Chińczyk dobrze sobie radził w przeróżnych seriach jako debiutant. Rok później w sezonie 2020 zdobył 151,5 oczek: 1 wygrana (Sochi)- ten wyścig został przerwany z powodu wypadku Ghiotto i Aitkena. Nie został już dokończony, więc z powodu przejechania mniej niż 75% dystansu wyścigowego, przyznano połowę punktów. Podia zdobył na torach: Red Bull Ring P3, Silverstone P2, Barcelona P3, Spa P3, Bahrajn P2. Zajął 6 miejsce w klasyfikacji- 151,5 punktów. F3 Asian Championship 2021 Zhou najbardziej może się pochwalić mistrzostwem w serii F3 Asian Championship w sezonie 2021. Cykl ten miał 15 wyścigów na dwóch torach: Dubai Autodrome i Yas Marina Circuit. Seria trwała od 29 stycznia do 20 lutego. Guanyu miał 257 punktów i 16 przewagi nad drugim miejscem.

W sezonie 2021 w Formule 2 Chińczyk ostatecznie zajął 3 miejsce i stracił wicemistrzostwo na rzecz Szwarcmana. Uzyskał 183 punkty, o 9 mniej od Szwarcmana. Piastri zdobył aż 252.5 punktów- kompletna dominacja. Szkoda, że nie dostanie miejsca w F1.

Podsumowanie: Guanyu Zhou to kierowca solidny, który potrafi wykonać dobrą pracę. Przypomina on mi trochę Latifiego, którego też za dużo osób nie lubi, a raczej sposób jego wejścia do F1, ale mimo to jeździ solidnie jak na możliwości bolidu i nie ma w sumie pretekstu do zwolnienia go przez szefa zespołu. Zhou może nie jest kierowcą, który znacznie się wyróżniał w seriach juniorskich, ale jeździł solidnie. Według mnie nie jest to kierowca na miarę F1, ale nie ma co marudzić, bo są jeszcze gorsi. Vasseur nie chcę ujawnić długości kontraktu, a ostatnio mówił, że liczy na długoletnią współpracę. Uważam, że kontrakt jest standardowy jak na realia F1: 1 sezon+ 1 przedłużenia. Zhou będzie miał skład dobrych kierowców wokół siebie: Bottas, Kubica, Pourchaire, od których na pewno dużo będzie mógł się nauczyć.

Photo: Getty Images