Hyundai oficjalnie ogłosił swój program endurance!
Długo oczekiwane ogłoszenie w końcu staje się faktem! Hyundai wejdzie do WEC w bliskiej przyszłości. Jaka to przyszłość? Jak będzie wyglądać ten program? Dowiecie się tego w tym artykule.
Spis treści
Czego możemy się dowiedzieć z ogłoszenia?
Cóż….niestety niewiele. „Luksusowa marka Hyundaia, Genesis, oficjalnie ogłosiła swoje intencje do wejścia w wyścigi długodystansowe w bliskiej przyszłości. Program LMDh doda nowy filar do portfolio Hyundai Motorsport. Genesis, marka premium Hyundai Motor Group doda wyścigi endurance do dyscyplin swoich aktywności motorsportowych.”
Jak będzie wyglądać program Hyundaia?
Poprzez markę Genesis, Hyundai wejdzie do świata endurance. Program LMDh, czyli ten w którym część produkcji jest decentralizowana do innych producentów. Genesis już jakiś czas temu wybrał Jackiego Ickxa jako swojego ambasadora, co można było zobaczyć przed startem 24 hours of Spa w ramach serii organizowanych przez SRO (GT World Challenge Europe Endurance Cup / Intercontinental GT Challenge).
Producentem nadwozia prawdopodobnie będzie Oreca. Według Endurance-info Cyril Abiteboul, czyli dyrektor Hyundai Motorsport, zlecił znalezienie miejsca na nową siedzibę dla programu endurance, gdyż w istniejącej bazie programu WRC w Niemczech nie jest możliwe dorzucenie tak obszernego przedsięwzięcia. Baza ma być blisko toru Paul-Ricard, co tym bardziej nasuwa podejrzenia o współpracy z Orecą, gdyż baza tego producenta jest położona w tej okolicy. Silnik wydaje się, że zostanie zaprojektowany przez koreańską markę samodzielnie.
Nieoficjalnie jest niemal pewne wejście nie tylko do WEC….ale też do IMSY w 2026 roku. Tak więc będzie to podwójny program i w obu seriach zobaczymy logo Genesisa. W WEC Hyundai planuje połączyć siły z jednym z istniejących zespołów LMP2 w European Le Mans Series, ale również w grę wchodzi zespół z innej dyscypliny motorsportu. Spekuluje się, że kandydatami są m.in TDS Racing czy IDEC Sport, a w przypadku tej innej dyscypliny motorsport.com przedstawia DAMS, czyli zespół aktywnie biorący udział w Formule 2, choć z doświadczeniem w wyścigach długodystansowych w latach 90′ ubiegłego wieku oraz początku pierwszej dekady obecnego wieku. 2 lata temu zakończyli swój udział w Formule E po zakończeniu się ery Gen2, więc mogą być chętni na nowe wyzwania.
Już w przyszłym roku zobaczymy Koreańczyków wraz z wyselekcjonowanym zespołem w ELMS, w celu nabycia doświadczenia w wyścigach długodystansowych oraz obycia się z zasadami panującymi w seriach organizowanych przez ACO. Z nabytym doświadczeniem pracownicy Hyundaia wraz ze swoim partnerem wejdą do WECa w 2026 roku.
W przypadku amerykańskiej serii wyścigowej, zespół Chipa Ganassiego wydaje się, że jest na prowadzeniu w wyścigu o program Hyundaia. Hyundai chciałby wejść do IMSY w „amerykańskim stylu”, czyli poprzez prywatny zespół prowadzący program fabryki. Przez doświadczenie w prowadzeniu fabrycznych programów takich jak do końca tego roku z Cadillaciem CGR wydaje się oczywistym kandydatem, choć nie jest to jedyna opcja rozważana przez tą markę.
Sporo również spekuluje się o potencjalnym programie GT3, który miałby być rozwijany w tym samym czasie co program LMDh, jednak na ten moment nie ma żadnych konkretów w tym temacie.