Kariera Nico Hulkenberga
Dostaliśmy potwierdzenie, że Sebastian Vettel nadal nie wyzdrowiał i po raz drugi z rzędu zastąpi go Nico Hulkenberg. Jaka jest historia tego kierowcy?
Nico Hulkenberg to dosyć znany kierowca, który zadebiutował w F1 w 2010 roku. Jego kariera w tej serii nie jest mega imponująca, ale bardzo ciekawa.
Nico za sprawą absencji Sebastiana Vettela wystąpi w dwóch pierwszych rundach F1 sezonu 2022 w zespole Astona Martina. Wpierw dostał bolid na GP Bahrajnu, co omówimy później, a teraz (25.03) za 2 dni czeka go 182 start z pól F1.
Początki kariery
Nicolas Hulkenberg urodził się 19 sierpnia 1987 roku w mieście Emmerich am Rhein w Niemczech. Obecnie ma więc 34 lata i rolę kierowcy rezerwowego w Astonie Martinie. Przygodę z kartingiem i motorsportem rozpoczął w 1987 roku zaczynając starty w mistrzostwach Niemiec. Zdołał w tej serii zdobyć mistrzostwo juniorów i seniorów. Później udało mu się zdobyć kolejne mistrzostwo, ale już w Formule BMW, w której jeździł w barwach zespołu Josef Kaufmann Racing.
Serie Formuły 3
Tak z sukcesami rozwijał się coraz szybciej i dostał się już do poważnej serii – Niemieckiej F3, gdzie ponownie jeździł w ekipie Kaufmanna. Udało mu się zająć w niej 5 miejsce w klasyfikacji zdobywając kilka podium, w tym zwycięstwo.
Dzięki temu dostał się do Formuły 3 Euro Series i ekipy ASM Formule 3, później przemianowanej na nazwę ART Grand Prix. Miał on w zespole takich kierowców jak Romain Grosjean czy Kamui Kobayashi. W F3 Euro Series dwa razy z zespołem zajął 1 miejsce. W 2008 roku wygrał tą serię ze zdobyczą 85 punktów.
GP2

Photo: Speedsport Magazine
Po sukcesach w Formule 3 Euro Series, która była przepustką do GP2, Hulkenberg również dostał się do tej serii za sprawą dalszej współpracy z ART Grand Prix. GP2 to inaczej dzisiejsza Formuła 2. Do końca sezonu wygrał 5 wyścigów, a aż dziesięciokrotnie stawał na podium. Niemiec został mistrzem zdobywając łącznie 100 punktów i wyprzedził w klasyfikacji generalnej Witalija Pietrowa o 25 punktów. To właśnie ten sukces dał mu miejsce w F1 na sezon 2010.
Oprócz głównej edycji GP2, Nico Hulkenberg wziął udział w 4 wyścigach Azjatyckiej części GP2. Zdołał wygrać 1 wyścig w Katarze.
Formuła 1
2010 – Williams

Photo: Reddit r/formula1
W sezonie 2008-2009 Nico pełnił rolę kierowcy rezerwowego w zespole Williamsa. Po wygraniu GP2 podpisał kontrakt jako regularny w zespole Williamsa na sezon 2010. Jego inauguracyjny wyścig miał miejsce w Bahrajnie, gdzie zajął 14 miejsce. Pierwszy punkt w karierze wywalczył już w trzecim wyścigu w Malezji, kończąc go na 10 miejscu. Kolejne punkty zdobył w GP Wielkiej Brytanii, również osiągając 10 miejsce. Ten wynik udało mu się poprawić na Hungaroringu, bo zajął tam aż 6 miejsce. W klasyfikacji zajął 14 miejsce.
Wyścigi w punktach w 2010:
Malezja (10 miejsce)
Wielka Brytania (10 miejsce)
Węgry (6 miejsce)
Włochy (7 miejsce)
Singapur (10 miejsce)
Korea Południowa (10 miejsce)
Brazylia (8 miejsce)
22 punkty – 14 miejsce
2011-2012 – Force India

Photo: Motorsport
Niestety sezon 2011 był dla niego przerwą w regularnym ściganiu w F1. Williams nie przedłużył z nim kontraktu i było już za późno na znalezienie nowego pracodawcy. Po roku dostał fotel kierowcy etatowego w Force India na sezon 2011. Najwyższą, czwartą pozycję zdobył w GP Belgii na Spa. W GP Europy i Brazylii zajął 5 miejsce. Z dorobkiem 63 punktów ukończył sezon na 11 miejscu w klasyfikacji generalnej.
Wyścigi w punktach 2012
Malezja (9 miejsce)
Hiszpania (10 miejsce)
Monako (8 miejsce)
Walencja – GP Europy (5 miejsce)
Niemcy (9 miejsce)
Belgia (4 miejsce)
Japonia (7 miejsce)
Korea Południowa (6 miejsce)
Indie (8 miejsce)
USA (8 miejsce)
Brazylia (5 miejsce)
63 punkty – 11 miejsce
2013 – Sauber

Photo: Speedsport Magazine
W 2013 roku Nico Hulkenberg ponownie zmienił zespół – Sauber. Przeniósł się do szwajcarskiego teamu, który dobrze sobie radził. Niestety w jego sezonie Sauber nie utrzymał formy, a żeby było “śmieszniej” – z powodu problemów finansowych, Hulkenberg miał problemy z otrzymaniem pensji. Można szybko się domyślić, że współpraca szybko się zakończyła po sezonie. Udało mu się mimo to uzyskać 51 punktów i 10 miejsce w klasyfikacji kierowców.
Wyścigi w punktach 2013
Malezja (8 miejsce)
Chiny (10 miejsce)
Wielka Brytania (10 miejsce)
Niemcy (10 miejsce)
Włochy (5 miejsce)
Singapur (9 miejsce)
Korea Południowa (4 miejsce)
Japonia (6 miejsce)
USA (6 miejsce)
Brazylia (8 miejsce)
51 punktów – 10 miejsce
2014 – Force India

Photo: Force India
Niemiec wrócił do Force India i zdobył przez cały sezon 96 punktów (najwyższy wynik w jego karierze F1). Tym samym zajął 9 miejsce w klasyfikacji kierowców. Punktowanie zaczął już od pierwszego wyścigi w Australii – 6 miejsce. Jego seria w punktach trwała aż 10 wyścigów, dopóki nie odpadł w GP Węgier. Był to bardzo dobry sezon w jego wykonaniu.
Wyścigi w punktach 2014
Australia (6 miejsce)
Malezja (5 miejsce)
Bahrajn (5 miejsce)
Chiny (6 miejsce)
Hiszpania (10 miejsce)
Monako (5 miejsce)
Kanada (5 miejsce)
Austria (9 miejsce)
Wielka Brytania (8 miejsce)
Niemcy (7 miejsce)
Belgia (10 miejsce)
Singapur (9 miejsce)
Japonia (8 miejsce)
Brazylia (8 miejsce)
Abu Dhabi (6 miejsce)
96 punktów – 9 miejsce
2015 – Force India

2015 rok to kontynuacja jazd w Force India. W pierwszej rundzie w Australii, Niemiec ukończył wyścig na siódmym miejscu. Niestety, ale bolid nie był za bardzo konkurencyjny i Nico na kolejne punkty musiał czekać aż do wyścigu w Kanadzie. Kierowca Force India zajął tam 8 pozycję. Podczas GP Węgier, Nico miał wypadek. W pierwszym zakręcie oderwało się od jego bolidu przednie skrzydło, co skutkowało lekkim podniesieniem bolidu i uderzeniem w barierę. Kolejne rundy to farsa niepowodzeń. Nie ukończył on czterech z ośmiu wyścigów. Ostatecznie zakończył on sezon na 10 miejscu z dorobkiem 58 punktów.
Wyścigi w punktach 2015
Australia (7)
Kanada (8)
Austria (6)
Wlk. Brytania (7)
Włochy (7)
Japonia (6)
Meksyk (7)
Brazylia (6)
Abu Dhabi (7)
58 punktów – 10 miejsce
2016 – Force India

Rok 2016 był kolejnym sezonem w Force India. W rundzie otwierającej w Australii, ponownie zajął 7 pozycję. Nico potrafił w wielu wyścigach kończyć w top 10. Podczas GP Belgii zajął bardzo dobre czwarte miejsce. Ostatecznie Niemiec zakończył sezon na 9 miejscu z dorobkiem 72 punktów. Można więc uznać, że był to lepszy sezon w jego wykonaniu niż 2015.
Wyścigi w punktach 2016
Australia (7)
Monako (6)
Kanada (8)
Azerbejdżan (9)
Wlk. Brytania (7)
Węgry (10)
Niemcy (7)
Belgia (4)
Włochy (10)
Malezja (8)
Japonia (8)
Meksyk (7)
Brazylia (7)
Abu Dhabi (7)
72 punkty – 9 miejsce
2017 – Renault

W roku 2017, Renault ogłosiło, że ich nowym kierowcą został Nico Hulkenberg. Niemiec na swoje pierwsze punkty w nowym zespole musiał czekać do trzeciej rundy. Podczas GP Bahrajnu udało mu się zająć 9 miejsce. W GP Hiszpanii, Hulkenberg zajął szóstą pozycję, co było najlepszym wynikiem francuskiego zespołu po powrocie do F1. Tę pozycję udało mu się zająć jeszcze w kilku kolejnych wyścigach. Sezon 2017 w nowej ekipie Hulk zakończył na 10 miejscu, zdobywając 43 punkty.
Wyścigi w punktach 2017
Bahrajn (9)
Rosja (8)
Hiszpania (6)
Kanada (8)
Wlk. Brytania (6)
Belgia (6)
Brazylia (10)
Abu Dhabi (6)
43 punkty – 10 miejsce
2018 – Renault

Hulk w 2018 roku kontynuował swoja przygodę wraz z Renault. W nowy sezon weszli jeszcze lepiej niż w poprzednim. Podczas pierwszych trzech wyścigów zdołał on zająć siódmą, a potem dwa razy szóstą pozycję. Podczas kolejnych GP, Niemiec dojeżdżał często w top 10. Sezon o wiele lepszy w jego wykonaniu oraz zespołu. To przypieczętowało siódme miejsce w klasyfikacji kierowców z 69 punktami.
Wyścigi w punktach 2018
Australia (7)
Bahrajn (6)
Chiny (6)
Monaco (8)
Kanada (7)
Francja (9)
Wlk. Brytania (6)
Niemcy (5)
Singapur (10)
USA (6)
Meksyk (6)
69 punktów – 7 miejsce
2019 – Renault

Sezon 2019 dla Nico w Renault był prawdziwym wyzwaniem. Do zespołu dołączył Daniel Ricciardo. Niemiec musiał pokazać, że jest dobrym kierowcą i zasługuje na kontynuowanie swojej kariery we francuskiej stajni. Tak się jednak nie stało i mimo kilku lepszych wyścigów, Hulk zakończył sezon na 14 pozycji za Ricciardo, a Renault nie przedłużyło z nim umowy. Był to również ostatni sezon dla Hulkenberga w F1. Na sezon 2020 nie podpisał umowy z żadnym zespołem.
Wyścigi w punktach 2019
Australia (7)
Kanada (7)
Francja (8)
Wlk. Brytania (10)
Belgia (8)
Włochy (5)
Singapur (9)
Rosja (10)
Meksyk (10)
USA (9)
37 punktów – 14 miejsce
Sezon 2020 – Racing Point

Gdy po sezonie 2019, Nico nie znalazł nigdzie miejsca, wydawać się mogło, że ciężko będzie mu wrócić do Formuły 1. Na świecie jednak wybuchła pandemia, która wszystko wywróciła. Kierowcy zarażeni Covidem nie mogli brać udziału w weekendzie wyścigowym. Wtedy los szczęścia dopisał Niemcowi. Racing Point ogłosiło, że Nico Hulkenberg zasiądzie za sterami różowego bolidu, ponieważ Sergio Perez jest zarażony. Takim o to sposobem, Nico dostał możliwość pojechać dwa wyścigi w Wlk. Brytanii. Pierwszego nie udało mu się ukończyć, natomiast w drugim zajął bardzo dobrą siódmą pozycję. Hulkenberg dostał jeszcze jedną szansę podczas GP Eifel, gdy zastąpił chorego Lance Strolla. Linię mety przekroczył na ósmym miejscu. Te trzy wyścigi, w których mógł wziąć udział, pozwoliły mu zająć 15 miejsce w klasyfikacji kierowców z 10 punktami.
Wyścigi w punktach 2010
Wlk. Brytania (7)
Niemcy (8)
10 punktów – 15 miejsce
2021 – Aston Martin
Aston Martin (wcześniej Racing Point) ogłosił, że Nico Hulkenberg został kierowcą rezerwowym i rozwojowym na sezon 2021. Nie udało mu się wtedy jednak pojechać żadnego wyścigu.
2022 – Aston Martin

W 2022 roku, Nico dalej pełni funkcję kierowcy rezerwowego i rozwojowego. Po pozytywnym wyniku na Covid Sebastiana Vettela, Hulk zastąpił go podczas pierwszej rundy w Bahrajnie, gdzie zajął 17 miejsce. To samo zrobi również podczas GP Arabii Saudyjskiej. Ciąg dalszy nastąpi?
Photo: Aston Martin