Koniec ery DPi! Petit Le Mans w ramach IMSA [ZAPOWIEDŹ]

W ten weekend fani endurance będą żegnali klasę DPi w Daytona Prototype, a zastąpiona zostanie ona klasą GTP. Czas na Petit Le Mans!

Pewna piękna era w endurance zakończy się w ten weekend. Mowa o klasie DPi i całym koncepcie Daytona Prototype, który zostanie zastąpiony w przyszłym sezonie klasą GTP. Sezon 2022 WeatherTech Sportscar Championship klasycznie zakończy się na torze Road Atlanta położonym w stanie Georgia 10-godzinnym wyścigiem Petit Le Mans.

Będzie to też naturalnie ostatni wyścig Michelin Endurance Cup w tym sezonie. Weekend ten odbędzie się w dniach 29 września-1/2 października. W tej zapowiedzi jak zwykle będzie trochę o historii, torze, uczestnikach i harmonogramie weekendu oraz o tym, co może go zaburzyć.

Historia

Petit Le Mans jest wyścigiem rozgrywanym na zasadach używanych przez Automobilklub Zachodni do rozgrywania 24 Hours of Le Mans. Jednakże zasady PLM są lekko zmodyfikowane, żeby umożliwić start większej ilości aut.

W tym roku zostanie rozegrany 25 wyścig w historii. Pierwszy został rozegrany w 1998 roku w ramach ostatniego sezonu IMSA GT Championship. Wygrał go zespół Doyle-Risi Racing (obecne Risi Competizione) jadące Ferrari 333 SP. Skład tej załogi był następujący: Eric van der Poele (kierowca F1 w latach 1991-1992, trzykrotny zwycięzca Le Mans w klasie), Wayne Taylor (założyciel i właściciel zespołu Wayne Taylor Racing, ojciec Jordana i Ricky’ego Taylorów) i Emmanuel Collard. Od sezonu 1999 do sezonu 2013 była to część kalendarza American Le Mans Series.

W latach 2010-11 była to część kalendarza Intercontinental Le Mans Series. W 2012 roku wyścig był częścią European Le Mans Series, o czym opowiadam w tym artykule. 2 razy w historii wyścig był przedwcześnie zakończony. Miało to miejsce w 2009 i 2015 roku. Zeszłoroczny wyścig padł łupem startującej po raz ostatni w DPi Mazdy #55 w składzie: Harry Tincknell, Jonathan Bomarito i Oliver Jarvis.

Petit Le Mans 2015

Historia z 2015 roku jest warta wspomnienia po krótce w tym artykule. Ulewiste deszcze spowodowały, że wyścig był bardzo mokry. Dużo aut wypadało z toru i kończyło swój udział w wyścigu. Na dodatek prototypy miały problem z trakcją przy wyjściach z zakrętów, którego nie miały auta GTLM. Jeszcze trzeba wspomnieć, że auta GTLM jako jedyne w stawce posiadały opony firmy Michelin, które były o niebo lepsze niż opony Continentala używane w reszcie klas.

Pod koniec wyścigu Porsche #911, które miało fantastyczne tempo w wyścigu, wyprzedziło Cadillaca #31 i wyszło na prowadzenie w wyścigu. Cadillac #31 pod koniec wyścigu zjechał na pit-stop, który miał mu dać przewagę strategiczną nad autami GTLM, lecz wyścig przedwcześnie został zakończony i wygrali go Patrick Pilet, Nick Tandy i Richard Lietz w wspomnianym Porsche #911. Na drugim miejscu uplasowali się John Edwards, Jens Klingman i Lucas Luhr w BMW #24. Na koniec zostawiam filmik, w którym Patrick Pilet i Nick Tandy opisują wrażenia z tego niesamowitego wyścigu.

Mapa i charakterystyka toru
Source: Will Pittenger - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4904937

Tor Road Atlanta to tor wysokoprędkościowy posiadający 4,088 km i 12 zakrętów. Średnia prędkość przejazdu kwalifikacyjnego w prototypie DPi to 215 km/h.

Okrążenie rozpoczyna się na dosyć krótkiej prostej startowej. Kierowcy dojeżdżają do pierwszego zakrętu z prędkością sięgającą 270 km/h, lekko dohamowują i pokonują pierwszy zakręt z 210 km/h na liczniku. Zakręt nr. 2 pokonywany jest na pełnym gazie, lecz w jego przejściu kierowcy muszą wcisnąć hamulec w podłogę, gdyż czeka na nich ślepa “trójka”, która jest zakrętem bardzo gwałtownym i ostrym. Po wyjściu z niego jest łagodna i długa “czwórka”. Potem są “The Esses”, gdzie gaz jest lekko odpuszczany. Następnie jest zakręt nr. 5, do którego kierowcy dohamowują i pokonują go z prędkością 150 km/h.

Po średniej długości prostej kierowcom ukazuje się zakręt nr. 6. Jest to 90-stopniowy zakręt. Kierowcy zmniejszają prędkość aut o 100 km/h z 250 do 150 km/h. Potem jest zakręt nr. 7 pokonywany z prędkością 100 km/h. Po wyjściu z tego zakrętu na kierowców czeka bardzo długa prosta z dwoma bardzo długimi i łagodnymi zakrętami. Na końcu prostej prędkość auta może sięgać 290 km/h. Na końcu prostej też znajduję się szykana – nr. 10.

Do zakrętu 10A kierowcy bardzo mocno dohamowują, gdyż ten zakręt jest pokonywany z prędkością 120 km/h. Zakręt 10B jest bardzo podobny do 10A. Zakręt nr. 11 znajduje się na szczycie wzniesienia i kierowcy zjeżdżają z niego na pełnym gazie do zakrętu nr. 12, który jest ostatnim zakrętem na tym torze i też jest pokonywany na pełnym gazie.

Na koniec zostawiam onboard Olivera Jarvisa z Mazdy RT-24P #77 z 2019 roku.

Lista zgłoszeń

Na liście zgłoszeń są 43 auta w pięciu klasach: 7 aut w klasie DPi, 6 w klasie LMP2, 8 w klasie LMP3, 7 w klasie GTD Pro i 15 w klasie GTD

Na liście pojawi się kilka dodatkowych zgłoszeń względem normalnego sezonu. Do akcji wrócą Ally Cadillac #48 w składzie Jimmie Johnson, Kamui Kobayashi i Mike Rockenfeller, Risi Competizione #62 w składzie Calado, Rigon, Serra, Cetilar Racing #47, AF Corse #21. Natomiast w ten weekend nie pojawi się załoga Racing Team Nederland #29 ze względu na zarzuty prania pieniędzy postawione Fritsowi van Eerdowi, czyli głównemu sponsorowi tej ekipy. Do klasy GTD Pro powróci WeatherTech Racing #79, w którym zabraknie Coopera MacNeila. Skład w całości będzie złożony z fabrycznych kierowców Mercedesa i będą to Maximilian Götz, Maximilian Buhk i Mikael Grenier.

Klasyfikacje

Harmonogram

SesjaDzień odbywaniaGodziny odbywania
Trening 1Czwartek15:50-17:20
Trening 2
(LMP2 [tylko brązowi kierowcy] /LMP3/GTD)
Czwartek20:55-22:25
Trening 2 (DPi/GTD Pro)Czwartek21:10-22:40
Trening 3Piątek01:30-03:00
Kwalifikacje (GTD Pro/GTD)Piątek21:40-21:55
Kwalifikacje (LMP3)Piątek22:05-22:20
Kwalifikacje (DPi/LMP2)Piątek22:30-22:45
Okrążenie formująceSobota18:00-18:10
WyścigSobota/niedziela18:10-04:10

Transmisja i live-timing

Transmisja wyścigu będzie dostępna w Viaplay i imsa.tv z VPN. Na imsa.tv będzie też dostępna transmisja z kwalifikacji. Live-timing ze wszystkich sesji jest dostępny TUTAJ. Natomiast wszystkie wyniki i decyzje sędziowskie są dostępne TUTAJ.

To już wszystko, co musicie wiedzieć przed Petit Le Mans 2022. Koniec ery DPi zapowiada się niesamowicie ekscytująco. Walka Acur o mistrzostwo powinna trwać do ostatniego okrążenia i zakrętu. W klasie GTD Pro do czerwoności powinna nas rozgrzać walka na linii Pfaff-Risi-Corvette, która będzie premiowała jej zwycięzcę w Michelin Endurance Cup. Możemy być świadkami genialnych 10 godzin ścigania, dlatego bardzo zachęcam Was do obejrzenia zmagań na Road Atlanta w ten weekend.

Start wyścigu w sobotę, 1 października o godzinie 18:10!

Source: Jake Galstad

Podobne wpisy