Kubica na P6 w kwalifikacjach na Sebring [PODSUMOWANIE]

Pierwsze kwalifikacje sezonu 2023 WEC już za nami. Sprawdźcie przebieg tego emocjonującego wydarzenia na Sebring.

Sezon już oficjalnie wystartował! Pierwsza czasówka mistrzostw świata endurance w sezonie 2023 jest już za nami. Przyniosła ona wiele emocjonujących rozstrzygnięć. Jeśli ktoś nie oglądał kwalifikacji na Sebring ze względu na późną godzinę ich rozgrywania, to zapraszam do artykułu!

Wstęp

Pogoda

Nad torem malowało się piękne, zachodzące słońce, które zakrywały pojedyncze chmury. Temperatura powietrza wynosiła 24 stopnie Celsjusza, a temperatura toru wynosiła 33 stopnie.

Treningi

W klasie Hypercar we wszystkich treningach na Sebring dominowała Toyota, która w ostatnim treningu wyśrubowała rekord toru na poziomie 1:45.783. Za nią plasowało się Ferrari, a za Ferrari znajdował się Cadillac.

Tutaj mocne były Joty. #28 wygrała drugi i trzeci trening. Za nimi znajdowały się United’y i WRT.

W klasie GTE Am przyspieszyły znacznie Astony Martiny. Northwest AMR #98 wygrał nawet trzeci trening z czasem bliskim równego 1:59. Pierwszy trening wygrały Żelazne Damy, a drugi trening padł łupem Kessel Racing #57.

GTE Am

Start sesji został opóźniony o dwie minuty i sesja zaczęła się o godzinie 18:32 czasu lokalnego. Auta nie spieszyły się za bardzo z wyjazdem na tor. Dodatkowo problemem w ustanawianiu dobrych czasów była nowa zasada, która zakazuje dogrzewania opon, przez co kierowcy musieli poświęcić dwa, trzy okrążenia na dogrzanie opon. Pierwszym czasem, jaki pojawił się na liście było 2:08.530 Corvette #33 wykonany przez Bena Keatinga.

Pierwszym poważnym czasem było 2:01.897 Corvette #33. 0,8 sekundy za nim znalazło się Kessel Racing #57, a sekundę za nim znalazło się Richard Mille AF Corse #83. Potem Kessel i Corvette poprawiły swoje czasy, lecz ich pogodził Luis Perez Companc w AF Corse #83, który ustanowił czas 2:00.790. Chwilę później czas 2:00.004 ustanowiła Sarah Bovy w Iron Dames #85 i wyszła na prowadzenie.

Pierwszym czasem poniżej dwóch minut było 1:59.396 Corvette #33 w wykonaniu Bena Keatinga. Za nim okrążenie ukończył Luis Perez Companc, lecz stracił blisko cztery dziesiąte sekundy do liderującego w klasie Corvette. Chwilę później na drugie miejsce wskoczył Ahmad Al Harthy i ORT by TF #25, lecz chwilę później zostało zepchnięte na trzecie miejsce przez Iron Dames #85, które wyszły na prowadzenie w sesji o 0,042 sekundy przed Corvette. Odpowiedź Keatinga była fantastyczna, gdyż wyprzedził Bovy o 0,009 sekundy.

Na minutę przed końcem sesji Sarah Bory w Iron Dames #85 zeszła z czasem poniżej minuty i 59 sekund, ustanawiając czas 1:58.949, dzięki czemu zdobyła pole position w klasie GTE Am!

Fot. Iron Dames/Twitter

LMP2

Sesja zaczęła się o godzinie 18:56 czasu lokalnego. Jako pierwsze na tor wyjechały Joty, Vector Sport #10, Inter Europol #34 i oba WRT. Pierwsze akceptowalne czasy pojawiły się po 5 minutach od zielonej flagi. Jota #48 ustanowiła czas 1:55.043. Jednakże nadal opony potrzebowały okrążenia lub dwóch okrążeń dogrzania przez kierowców.

Pierwszym przyzwoitym czasem było 1:50.899 Joty #48. Chwilę później bardzo dobre okrążenia posypały się z worka, a najszybszym z nich było 1:50.067 w wykonaniu Pietro Fittipaldiego w Jocie #28. Potem na P2 przesunęła się Jota #48, która wyprzedziła Alpine #36 o jedną dziesiątą sekundy. Pierwszym czasem poniżej granicy minuty i 50 sekund był czas 1:49.974 autorstwa Olivera Jarvisa w Unitedzie #23.

Po kilku chwilach spokoju, na trzecie miejsce w kwalifikacjach awansowało WRT #31 ze stratą 0,181 sekundy do lidera klasy, którym był United #23. Po fladze w szachownicę na czwarte miejsce awansowało Alpine #36 ze stratą równych dwóch dziesiątych sekundy do United’a #23.

Pole position w tej klasie zdobyło United Autosports #23 i Oliver Jarvis z czasem 1:49.974!

WRT #41 prowadzone przez Roberta Kubicę zajęło szóste miejsce ze stratą 0,317 sekundy do pole position. Inter Europol #34 prowadzony przez Alberta Costę Balboę zajął przedostatnie miejsce z ponad sekundową stratą do zwycięzcy kwalifikacji.

Hypercar

Ostatni i najbardziej ekscytujący fanów segment czasówki zaczął się o godzinie 19:20 czasu na torze. Na tor wyjechała od razu większość aut. Na tor nie wyjechały Toyota #8, Peugeot #93 i Ferrari #51.

3 minuty po rozpoczęciu sesji, w zakręcie nr. 7, zatrzymał się Peugeot #93, który zaliczył mały problem techniczny. Pierwsze kilka minut sesji zespoły poświęciły na dogrzanie opon do przyzwoitej temperatury. Pierwszym lepszym czasem było 1:51.858 w wykonaniu Loica Duvala w Peugeocie #94.

 Fot. FocusPackMedia - Gabi Tomescu

Pierwszy dobry czas to było 1:47.387 autorstwa Michaela Christensena w Porsche #5. Chwilę później Ferrari #51 za sprawą Alessandro Pier Guidi’ego wyszło na prowadzenie w sesji z czasem 1:46.323. Chwilę później to prowadzenie odebrała Toyota #8 i Brendon Hartley z atomowym czasem 1:45.364.

Potem Antonio Fuoco w Ferrari #50 pojechał blisko granicy 1:45. Dokładniej był to czas 1:45.067, który dał załodze #50 prowadzenie i w ostateczności pole position w debiucie tego auta!

Fot. FocusPackMedia - Marius Hecker

Dzisiejszy wyścig na Sebring

Będzie on bardzo emocjonujący. O zwycięstwo w każdej z klas będzie walczyć co najmniej pięć samochodów.

W klasie Hypercar Ferrari powalczy o triumf z Toyotą i Cadillakiem i nie jestem w stanie powiedzieć, kto wyjdzie z tej walki zwycięsko.

W klasie LMP2 o triumf powalczą obie Joty, oba WRT, oba United’y i Alpine #36. Tutaj pierwsze sześć aut jest w stanie wygrać ten wyścig i jest to bardzo możliwe.

W klasie GTE Am o zwycięstwo będą walczyć aż cztery marki! Porsche #85 Iron Dames na pewno będzie się ścierać z Corvette #33, Astonem #25 TF Sport i Ferrari #83 AF Corse.

Jednym słowem, czeka nas osiem godzin ostrej walki. W dodatku miejscem ścigania jest kultowe Sebring. Start wyścigu już o 17! Informacje typu: gzie oglądać itp. znajdziecie TUTAJ.

Fot. WRT - W Racing Team

Podobne wpisy