Kubica na P6 w kwalifikacjach na Sebring [PODSUMOWANIE]
Pierwsze kwalifikacje sezonu 2023 WEC już za nami. Sprawdźcie przebieg tego emocjonującego wydarzenia na Sebring.
Sezon już oficjalnie wystartował! Pierwsza czasówka mistrzostw świata endurance w sezonie 2023 jest już za nami. Przyniosła ona wiele emocjonujących rozstrzygnięć. Jeśli ktoś nie oglądał kwalifikacji na Sebring ze względu na późną godzinę ich rozgrywania, to zapraszam do artykułu!
W artykule:
Wstęp
Pogoda
Nad torem malowało się piękne, zachodzące słońce, które zakrywały pojedyncze chmury. Temperatura powietrza wynosiła 24 stopnie Celsjusza, a temperatura toru wynosiła 33 stopnie.
Treningi
W klasie Hypercar we wszystkich treningach na Sebring dominowała Toyota, która w ostatnim treningu wyśrubowała rekord toru na poziomie 1:45.783. Za nią plasowało się Ferrari, a za Ferrari znajdował się Cadillac.
Tutaj mocne były Joty. #28 wygrała drugi i trzeci trening. Za nimi znajdowały się United’y i WRT.
W klasie GTE Am przyspieszyły znacznie Astony Martiny. Northwest AMR #98 wygrał nawet trzeci trening z czasem bliskim równego 1:59. Pierwszy trening wygrały Żelazne Damy, a drugi trening padł łupem Kessel Racing #57.
GTE Am
Start sesji został opóźniony o dwie minuty i sesja zaczęła się o godzinie 18:32 czasu lokalnego. Auta nie spieszyły się za bardzo z wyjazdem na tor. Dodatkowo problemem w ustanawianiu dobrych czasów była nowa zasada, która zakazuje dogrzewania opon, przez co kierowcy musieli poświęcić dwa, trzy okrążenia na dogrzanie opon. Pierwszym czasem, jaki pojawił się na liście było 2:08.530 Corvette #33 wykonany przez Bena Keatinga.
Pierwszym poważnym czasem było 2:01.897 Corvette #33. 0,8 sekundy za nim znalazło się Kessel Racing #57, a sekundę za nim znalazło się Richard Mille AF Corse #83. Potem Kessel i Corvette poprawiły swoje czasy, lecz ich pogodził Luis Perez Companc w AF Corse #83, który ustanowił czas 2:00.790. Chwilę później czas 2:00.004 ustanowiła Sarah Bovy w Iron Dames #85 i wyszła na prowadzenie.
Pierwszym czasem poniżej dwóch minut było 1:59.396 Corvette #33 w wykonaniu Bena Keatinga. Za nim okrążenie ukończył Luis Perez Companc, lecz stracił blisko cztery dziesiąte sekundy do liderującego w klasie Corvette. Chwilę później na drugie miejsce wskoczył Ahmad Al Harthy i ORT by TF #25, lecz chwilę później zostało zepchnięte na trzecie miejsce przez Iron Dames #85, które wyszły na prowadzenie w sesji o 0,042 sekundy przed Corvette. Odpowiedź Keatinga była fantastyczna, gdyż wyprzedził Bovy o 0,009 sekundy.
Na minutę przed końcem sesji Sarah Bory w Iron Dames #85 zeszła z czasem poniżej minuty i 59 sekund, ustanawiając czas 1:58.949, dzięki czemu zdobyła pole position w klasie GTE Am!

Fot. Iron Dames/Twitter
LMP2
Sesja zaczęła się o godzinie 18:56 czasu lokalnego. Jako pierwsze na tor wyjechały Joty, Vector Sport #10, Inter Europol #34 i oba WRT. Pierwsze akceptowalne czasy pojawiły się po 5 minutach od zielonej flagi. Jota #48 ustanowiła czas 1:55.043. Jednakże nadal opony potrzebowały okrążenia lub dwóch okrążeń dogrzania przez kierowców.
Pierwszym przyzwoitym czasem było 1:50.899 Joty #48. Chwilę później bardzo dobre okrążenia posypały się z worka, a najszybszym z nich było 1:50.067 w wykonaniu Pietro Fittipaldiego w Jocie #28. Potem na P2 przesunęła się Jota #48, która wyprzedziła Alpine #36 o jedną dziesiątą sekundy. Pierwszym czasem poniżej granicy minuty i 50 sekund był czas 1:49.974 autorstwa Olivera Jarvisa w Unitedzie #23.
Po kilku chwilach spokoju, na trzecie miejsce w kwalifikacjach awansowało WRT #31 ze stratą 0,181 sekundy do lidera klasy, którym był United #23. Po fladze w szachownicę na czwarte miejsce awansowało Alpine #36 ze stratą równych dwóch dziesiątych sekundy do United’a #23.
Pole position w tej klasie zdobyło United Autosports #23 i Oliver Jarvis z czasem 1:49.974!
WRT #41 prowadzone przez Roberta Kubicę zajęło szóste miejsce ze stratą 0,317 sekundy do pole position. Inter Europol #34 prowadzony przez Alberta Costę Balboę zajął przedostatnie miejsce z ponad sekundową stratą do zwycięzcy kwalifikacji.
Hypercar
Ostatni i najbardziej ekscytujący fanów segment czasówki zaczął się o godzinie 19:20 czasu na torze. Na tor wyjechała od razu większość aut. Na tor nie wyjechały Toyota #8, Peugeot #93 i Ferrari #51.
3 minuty po rozpoczęciu sesji, w zakręcie nr. 7, zatrzymał się Peugeot #93, który zaliczył mały problem techniczny. Pierwsze kilka minut sesji zespoły poświęciły na dogrzanie opon do przyzwoitej temperatury. Pierwszym lepszym czasem było 1:51.858 w wykonaniu Loica Duvala w Peugeocie #94.

Fot. FocusPackMedia - Gabi Tomescu
Pierwszy dobry czas to było 1:47.387 autorstwa Michaela Christensena w Porsche #5. Chwilę później Ferrari #51 za sprawą Alessandro Pier Guidi’ego wyszło na prowadzenie w sesji z czasem 1:46.323. Chwilę później to prowadzenie odebrała Toyota #8 i Brendon Hartley z atomowym czasem 1:45.364.
Potem Antonio Fuoco w Ferrari #50 pojechał blisko granicy 1:45. Dokładniej był to czas 1:45.067, który dał załodze #50 prowadzenie i w ostateczności pole position w debiucie tego auta!

Fot. FocusPackMedia - Marius Hecker
Dzisiejszy wyścig na Sebring
Będzie on bardzo emocjonujący. O zwycięstwo w każdej z klas będzie walczyć co najmniej pięć samochodów.
W klasie Hypercar Ferrari powalczy o triumf z Toyotą i Cadillakiem i nie jestem w stanie powiedzieć, kto wyjdzie z tej walki zwycięsko.
W klasie LMP2 o triumf powalczą obie Joty, oba WRT, oba United’y i Alpine #36. Tutaj pierwsze sześć aut jest w stanie wygrać ten wyścig i jest to bardzo możliwe.
W klasie GTE Am o zwycięstwo będą walczyć aż cztery marki! Porsche #85 Iron Dames na pewno będzie się ścierać z Corvette #33, Astonem #25 TF Sport i Ferrari #83 AF Corse.
Jednym słowem, czeka nas osiem godzin ostrej walki. W dodatku miejscem ścigania jest kultowe Sebring. Start wyścigu już o 17! Informacje typu: gzie oglądać itp. znajdziecie TUTAJ.
Fot. WRT - W Racing Team