|

Lista startowa World Endurance Championship 2024

W ostatni poniedziałek, 27 listopada, ogłoszona została lista startowa na sezon 2024 długodystansowych mistrzostw świata! Znalazło się na niej dziewiętnaście aut klasy Hypercar i osiemnaście aut klasy LMGT3!

Hypercar

Cadillac

Na starcie nowego sezonu nadal będziemy oglądać tylko jednego Cadillaka. Jest to zgłoszenie fabrycznej ekipy o nazwie Cadillac Racing obsługiwanej przez Chip Ganassi Racing. Dwójką kierowców ogłoszonych w poniedziałek są Earl Bamber i Alex Lynn, którzy jeździli w amerykańskiej ekipie w tym sezonie. Nie znamy tożsamości trzeciego kierowcy i możemy jej nie poznać aż do maja i ogłoszenia listy startowej na 24 Hours of Le Mans, gdyż istnieje możliwość przejechania sezonu tylko z dwoma kierowcami oprócz rzeczonego Le Mans. Jest także, iż trzecim kierowcą może zostać Gustavo Menezes, lecz to tylko przewidywania.

Porsche

Zespół fabryczny

Porsche Penske Motorsport od razu podało pełne składy swoich załóg na następny sezon. W załodze #5 pojadą Michael Christensen, Frederic Makowiecki i Matt Campbell, który zastąpi w niej Dane’a Camerona. Załoga #6 pozostała niezmieniona i w niej pojawią się Kevin Estre, Andre Lotterer i Laurens Vanthoor.

Zespoły klienckie

Hertz Team Jota wystawi od następnego sezonu dwa Porsche 963 z numerami 12 i 38. W załodze #12 jako jedyny, jak na razie, kierowca został ogłoszony Will Stevens. Taka sama sytuacja ma miejsce w aucie #38, tylko tam tym kierowcą jest Oliver Rasmussen. Jota jako pierwsza analizowała możliwość przejechania sezonu z dwoma kierowcami w składzie załogi i co do plotek, to jest możliwe, iż w Jocie pojawi się Norman Nato.

Proton Competition nadal będzie jechał sezon tylko z jednym pojazdem. Jako jedyny kierowca został ogłoszony Neel Jani, lecz bardzo prawdopodobnym jest, iż do niego dołączą Julien Andlauer i Rene Binder.

Toyota

Tak samo jak Porsche Penske postąpiła Toyota Gazoo Racing. Od razu zostały podane pełne składy. W aucie #7 pojadą Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries, który zastąpi Jose Marię Lopeza. Skład załogi #8 jest niezmienny. Nadal pojadą w niej Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa.

Isotta Fraschini

Przechodzimy do mentalnego spadkobiercy Vanwalla/ByKollesa, który na tej liście obecny nie jest. Jest nim Isotta Fraschini. Zespołem, który ostatecznie wystawi jedyne Tipo 6 LMH-C jest Duqueine Team, a nie Vector Sport, który zerwał umowę z włoskim producentem ze względu na brak przepływu danych między fabryką, a zespołem.

Fot. Motorsport Images

Przechodząc do samych kierowców, to ogłoszono dwa nazwiska i są nimi Alejandro Garcia oraz Jean-Karl Vernay. Pierwszy z nich jest mistrzem European Le Mans Series w klasie LMP3 z tego sezonu, a drugi rozwijał włoską konstrukcję w tym roku.

BMW

BMW M Team WRT lekko zaskoczyło nas numerami swoich zgłoszeń, gdyż są to 15 i 20, a nie typowe 31 i 41. Pierwszymi kierowcami w tych autach zostali odpowiednio Sheldon van der Linde i Dries Vanthoor. Reszta nazwisk jest nieznana, lecz roaster kierowców jest szeroki i do składu mogą dołączyć m. in. Robin Frijns, Rene Rast, Maxime Martin, Philipp Eng, Charles Weerts czy najnowszy nabytek BMW, czyli Raffaele Marciello.

Alpine

Alpine wystawi w przyszłym sezonie dwa auta A424_Beta. W aucie #35 na pewno pojedzie Matthieu Vaxiviere, a w aucie #36 Nicolas Lapierre. Paul-Loup Chatin, Charles Milesi, Mick Schumacher i Ferdinand Habsburg nie zostali jeszcze przydzieleni do danej załogi.

Fot. Florent Gooden/DPPI

Ferrari

Ferrari w przyszłym sezonie będzie mieć w stawce aż trzy auta, w czym dwa są fabryczne, a jedno „klienckie”. Klienckie jest ujęte w cudzysłowie, gdyż za obsługę tego auta będzie odpowiedzialne AF Corse, które obsługuje także dwie fabryczne maszyny.

Składy fabrycznych zgłoszeń pozostaną najprawdopodobniej takie same jak w roku ubiegłym i w załodze #50 zobaczymy Antonio Fuoco, Miguela Molinę oraz Nicklasa Nielsena, a w aucie #51 pojadą Alessandro Pier Guidi, James Calado i Antonio Giovinazzi.

W składzie „klienckiej” załogi #83 ogłoszony oficjalnie został jedynie Robert Kubica, lecz wróbelki ćwierkają, iż do niego dołączyć mieliby Robert Shwartzman i Yifei Ye, czyli załogowy kolega Kubicy z WRT z sezonu 2021.

Lamborghini

Marka z Sant’Agata Bolognese wystawi w następnym sezonie tylko jeden prototyp SC63. Za jego kierownicą w WEC na pewno pojedzie Mirko Bortolotti, a do niego najprawdopodobniej dołączą Edoardo Mortana i Daniił Kwiat.

Fot. Lamborghini Media Center

Peugeot

Francuzi wystawią w przyszłym sezonie dwa mocno zmodyfikowane 9X8. Za kierownicą auta #93 powinni pojechać Paul di Resta, Mikkel Jensen i Jean-Eric Vergne, a w załodze #94 powinni być Loic Duval, Nico Müller i Stoffel Vandoorne, który zastąpił Gustavo Menezesa.

LMGT3

Aston Martin

Auta brytyjskiej, luksusowej marki zostaną wystawione pod dwoma brandami przez zespół Prodrive.

W załodze Heart of Racing #27 ogłoszony jak na razie został tylko Ian James. Do niego mogą dołączyć tj. w tym sezonie Daniel Mancinelli i Alex Riberas.

Fot. FocusPackMedia - Gabi Tomescu

W załodze D’Station Racing #777 potwierdzony został jedynie Marco Sorensen, do którego najpewniej dołączy Satoshi Hoshino. Otwarta jest sprawa kierowcy ze srebrną licencją. Moim typem jest tutaj Axcil Jefferies, jako kierowca znany Prodrive’owi.

BMW

Zespołem marki z Monachium w klasie LMGT3 także będzie belgijskie WRT. W aucie #31 potwierdzony został jedynie Augusto Farfus. Do niego najprawdopodobniej dołączy Sean Gelael, który obecnie jedzie Asian Le Mans Series z Team Project 1 w BMW M4 GT3. Auto #46 będzie bastionem wielokrotnego, motocyklowego mistrza świata – Valentino Rossiego. Wraz z nim najprawdopodobniej pojadą Maxime Martin lub Charles Weerts i Tim Whale.

Ferrari

Zgłoszenia włoskiej marki w tejże klasie także obsłuży AF Corse pod brandem Vista AF Corse. Ferrari także jako jedyne obok Pure Rxcing ogłosiło pełne składy na przyszły sezon. W aucie #54 pojadą Thomas Flohr, Francesco Castellacci i Davide Rigon. Jest to identyczny skład, jaki jechał w załodze o tym samym numerze w klasie LMGTE Am w tym sezonie WEC.

Ferrari 488 GTE Evo #54 zespołu AF Corse w tym sezonie WEC
Fot. FocusPackMedia - Tim Hearn

Załoga #55 będzie złożona natomiast z Francois Heriau, Simona Manna i Alessio Rovery.

McLaren

Za zgłoszenia McLarena odpowiedzialny będzie zespół szefa tej marki, Zaka Browna – United Autosports. W aucie #59 jako jedyny kierowca ogłoszony został mistrz FRECA z sezonu 2021, Gregoire Saucy, natomiast w aucie #95 jedynym kierowcą jak na razie jest Marino Sato.

Lamborghini

Tak samo jak w klasie Hypercar, za zgłoszenia włoskiej marki w klasie LMGT3 odpowiedzialny będzie zespół Iron Lynx. W aucie #60 ogłoszony został Claudio Schiavoni, do którego najprawdopodobniej dołączy Matteo Cressoni i co bardzo możliwe Franck Perera lub Marco Mapelli. „Żelazne Damy” mogą utrzymać swój skład z zeszłego sezonu (Bovy, Gatting, Frey), lecz na razie została potwierdzona tylko Michelle Gatting.

Ford

Po 5 latach przerwy Ford wraca do World Endurance Championship za sprawą Mustanga GT3 i Proton Competition, który go wystawi. Na ten moment potwierdzeni są tylko Ben Barker w aucie #77 i Ryan Hardwick w aucie #88.

Lexus

Model RC F, który święci triumfy za oceanem, wraca Do Europy po kilku latach przerwy za sprawą nie byle jakiego zespołu, jakim jest Akkodis ASP Team. W aucie #78 jako jedyny pojawił się Kelvin van der Linde, a w aucie #87 Jose Maria Lopez, lecz są plotki, że do niego w tym pojeździe mieliby dołączyć Takeshi Kimura i Esteban Masson.

Fot. Raimon Duran

Corvette

Nowe Z06 GT3.R w ilości dwóch sztuk zostanie wystawione w WEC dzięki TF Sport. Obecnie w aucie #81 potwierdzony jest tylko Charlie Eastwood, a w #82 Daniel Juncadella, lecz jest bardzo prawdopodobnym, iż w #81 do Eastwooda dołączą jego partnerzy z załogi z tego sezonu, czyli Ahmad Al-Harthy i Michael Dinan.

Załoga ORT by TF #25, w której jechali Eastwood, Dinan i Al-Harthy (Lista startowa World Endurance Championship  2024)
Załoga ORT by TF #25, w której jechali Eastwood, Dinan i Al-Harthy
Fot. Photo Copyright 2023 FIA WEC / FocusPackMedia - Gabi Tomescu

Porsche

Za oba zgłoszenia niemieckiej marki w WEC będzie odpowiedzialny fabryczny Manthey, lecz będą to dwa różne brandy. Auto #91 będzie zgłoszone pod brandem joint-venture Manthey’a i EMA Motorsport i w nim zgłoszony jest jedynie Richard Lietz.

Manthey EMA (Lista startowa World Endurance Championship 2024)
Fot. Manthey EMA

Auto #92 będzie brandowane marką litewskiego Pure Rxcing i w tej załodze pojadą Aliaksandr Malykhin, Joel Sturm i Klaus Bachler. Jest to identyczna załoga, jaka jechała w tym sezonie GT World Challenge Europe i jedzie w tej edycji Asian Le Mans Series pod tym brandem.

Pure Rxcing (Lista startowa World Endurance Championship 2024)
Fot. SRO

Dzisiaj to już jest koniec kącika informacyjnego na temat sezonu 2024 World Endurance Championship. Grudzień upłynie na naszym portalu pod znakiem podsumowania minionego sezonu WEC. Styczeń i luty to będą miesiące poświęcone nadchodzącym sezonom WEC, ELMS i IMSA oraz klasykom na torach Daytona i Bathurst!

Fot. FocusPackMedia

Podobne wpisy