||

Maciej Gładysz o Formule 4 i o wizycie w Maranello [WYWIAD]

Maciej Gładysz to pierwsza osoba, z którą przeprowadziliśmy wywiad. W rozmowie dowiecie się o przyszłości Polaka w Formule 4, o wrażeniach z wizyty w Maranello czy o startach w kartingu.

Maciej Gładysz w ostatnim czasie uczestniczył w campie Ferrari Driver Academy i był gościem zespołu AlphaTauri podczas GP Holandii. Jakie są jego wrażenia? Maciej opowiedział nam o tym w rozmowie, którą przeczytacie poniżej.

Kim jest nasz gość – Maciej Gładysz?

Maciej Gładysz to pochodzący z Tarnowa kierowca, który w swojej dotychczasowej karierze osiągnął już sporo sukcesów. Wygrał FIA Karting Academy Trophy w 2021 roku, został mistrzem serii i wielokrotnie wygrywał i stawał na podium w zawodach WSK, wygrał mistrzostwo Champions of the Future, a w zeszłym roku zajął 4 miejsce na Kartingowych Mistrzostwach Świata, które odbywały się na torze Sarno, we Włoszech. Na arenie krajowej wywalczył m.in. trzy tytuły kartingowego mistrza Polski. Teraz stoi przed kolejnym wyzwaniem, czyli przesiadką do Formuły 4.

Fot. Maciej Gładysz

Wrażenia z wizyty w Maranello

W dniach 1-4 sierpnia odbył się camp Ferrari Driver Academy w Maranello. Na zaproszenie Ferrari wzięło w nim udział czterech kierowców, w tym dwóch Polaków, Jan Przyrowski i nasz gość Maciej Gładysz. Jakie są wrażenia Macieja?

Na początku sierpnia uczestniczyłeś w campie Ferrari Driver Academy. Jak oceniasz tą wizytę? Co podobało Ci się najbardziej?

Tak naprawdę podobało mi się wszystko. Byłem 4 dni w Maranello. Jeździliśmy na torze Fiorano, który należy i służy testom Ferrari, co było niesamowite. Do tego mogłem poznać wielu niesamowitych kierowców, którzy ścigają się w Formule 2 czy w 24 godzinnych wyścigach. Były to bardzo ciężkie 4 dni. Myślę, że pierwszy dzień był najcięższy, było naprawdę wiele zajęć. Zaczęło się od briefingu i przemówienia Szefa Ferrari Driver Academy – Marco Matassa, były testy mentalne, track walk z inżynierami, briefing techniczny, przymierzaliśmy siedzenie i pedały do bolidu F4 zespołu Prema Racing czy jeździliśmy w symulatorze.

Trwało to wszystko od 7:45 rano do 21:00. Drugi dzień był zajęty testami w bolidach Formuły 4. W trakcie trzeciego dnia uczestniczyliśmy w symulacji weekendu wyścigowego Formuły 4. Podczas ostatniego dnia braliśmy udział w treningach mentalnych i fizycznych.

Kiedy będą znane wyniki rekrutacji do Ferrari Driver Academy?

Tak naprawdę jeszcze nikt tego nie wie. Teraz odbędzie się drugi camp wrześniowy i od niego także zależą wyniki rekrutacji do następnego etapu, który odbędzie się w listopadzie.

Zaproszenie na Grand Prix Holandii

Kierowcy Orlen Teamu, Maciej Gładysz, Tymek Kucharczyk, Kacper Sztuka, Karol Kręt i Mateusz Kaprzyk zostali zaproszeni na Grand Prix Holandii do Zandvoort. Maciej podzielił się z nami swoimi odczuciami.

Pod koniec sierpnia zostałeś zaproszony przez Orlen i zespół AlphaTauri na GP Holandii Formuły 1. Jakie są Twoje wrażenia z wizyty na Zandvoort?

Było bardzo fajnie. Mogłem poznać i zobaczyć padok od środka, porozmawiać z zawodnikami F1, zjeść kolację z szefem zespołu AlphaTauri. Uczestniczyliśmy też w różnych aktywnościach zorganizowanych przez Viaplay. Podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu byliśmy w boksie zespołu

AlphaTauri i mogliśmy się przyglądnąć od tzw. „kuchni” jak wygląda praca zespołu, inżynierów i mechaników z zawodnikami. To było naprawdę duże przeżycie, doświadczenie i nigdy tego nie zapomnę

Starty w kartingu

W tym roku Maciej Gładysz startował w kartingowej kategorii OK, w takich seriach jak WSK Euro Series, FIA European Championship czy Champions Of The Future. Jak Maciej wspomina swoje tegoroczne starty?

Jak oceniasz swój obecny sezon w kartingu, który już zakończyłeś z tego co mi wiadomo?

Prawdopodobnie już zakończyliśmy starty w kartingu, w tym sezonie. Oceniam go za średnio udany, był to mój pierwszy sezon w kategorii OK, która jest bardzo trudna. Jest dużo starszych zawodników z doświadczeniem, którzy startują kilka sezonów w tej kategorii. Mieliśmy bardzo dużo pecha w tym roku ze sprzętem, innymi zawodnikami, przez których często uczestniczyłem w wypadkach. Były też dobre momenty, jak np. III runda mistrzostw Europy w Danii, gdzie wywalczyłem Pole Position i wygrałem kilka wyścigów. W ostatniej rundzie na torze w Cremonie zająłem 6 miejsce w kartingowych mistrzostwach Europy, gdzie na starcie straciłem zderzak po kolizji z rywalem, a tempo było bardzo dobre. Nie było więc aż tak źle.

Fot. Maciej Gładysz

Będąc w temacie kartingu, jak bardzo pomocny był i jest dla Ciebie twój główny sponsor, czyli PKN Orlen?

W 2017 roku zostałem nominowany do Akademii Orlen Team. W 2019 roku na Gali Sportu w Warszawie w nagrodę za wyniki sportowe otrzymałem kontrakt i wsparcie na kolejny sezon startów. Moja współpraca z PKN Orlen trwa do dnia dzisiejszego i jestem bardzo wdzięczny za wsparcie jakie otrzymuje. Pozwala mi to na rozwój w mojej karierze, a za tym idą sukcesy, które osiągnąłem w kartingu na najwyższym światowym poziomie.

Formuła 4, czyli nowe wyzwanie

Teraz przed Maciejem duże wyzwanie w postaci przesiadki do bolidów Formuły 4. Ma on już za sobą kilka testów. Jak ocenia On swoją jazdę i kiedy zobaczymy go w wyścigach F4?

Fot. Maciej Gładysz

Odbyłeś sporo testów F4 w tym i poprzednim roku. Jakie są twoje odczucia z jazdy bolidami F4? Czy jesteś zadowolony ze swojego progresu?

Tych testów nie było aż tak dużo. W zeszłym roku po raz pierwszy testowałem bolid F4 na torze we Włoskiej Cremonie. W tym roku też kilka dni testowałem, w tym na Fiorano podczas Ferrari Driver Academy Camp w Maranello. Tak, jestem zadowolony ze swojego progresu, natomiast teraz po zakończeniu startów w kartingu zaczynam intensywnie testować F4, żeby jak najlepiej przygotować się do rywalizacji w sezonie 2024.

Kiedy planujesz starty w Formule 4? Jaka będzie to seria?

W 2024 roku będę startował w Formule 4 przez cały sezon. Rozważamy włoską lub hiszpańską serię, natomiast wszystko wskazuje, że będzie to hiszpańska Formula 4, aczkolwiek nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji.

Jakie są Twoje cele na 2024 rok?

Będę chciał w każdym wyścigu zajmować jak najwyższe miejsca. Moim celem zawsze jest wygrywanie, ale jak będę regularnie w Top 5 każdego wyścigu, to też będę zadowolony.

Fot. Maciej Gładysz

Miejsca, w których możecie śledzić Maćka:

Rozmawiał Michał Iwanejko

Fot. Maciej Gładysz (@MaciejGladysz17)/Twitter

Podobne wpisy