Max Verstappen wygrywa GP USA [PODSUMOWANIE]
Max Verstappen drugi raz z rzędu wygrywa GP USA po gonitwie na ostatnich 20 okrążeniach. Świetny występ ekipy Red Bulla!
Max Verstappen drugi raz z rzędu wygrywa GP USA. Lewis Hamilton zajmuje 2 miejsce, a podium uzupełnia Charles Leclerc. Dzięki wygranej Maxa i 4 miejsca Pereza, Red Bull przypieczętował 5 mistrzostwo świata konstruktorów. Jak przebiegł ten wyścig? Przeczytajcie!
Start
Na starcie nie obyło się bez problemów i to z przodu stawki. Startujący z pole position Carlos Sainz stracił w pierwszym zakręcie swoje miejsce na rzecz Verstappena. Jakby było tego mało, George Russell, który wybrał wewnętrzną jedynki, wjechał w Hiszpana, co poskutkowało jego obrotem. Kierowca Ferrari musiał zjechac do swoich mechaników i wycofać się z wyścigu. Russella ukarano karą +5s, którą odbył na pit stopie.
Z pierwszego zakrętu na pierwszy 5 miejscach wyjechali kolejno: Verstappen, Hamilton, Stroll, Russell i Vettel. Jak widać, kierowcy Astona Martina zaliczyli znakomite starty, po których byli bardzo wysoko w tabeli.
Pierwszy samochód bezpieczeństwa
Pierwszy samochód bezpieczeństwa wyjechał z powodu wizyty Bottasa w żwirze przez swój błąd. Po prostu obrócił się w zakręcie, co zakończyło dla niego wyścig. Szansę na pierwszą zmianę opon otrzymali: Leclerc, Vettel, Alonso, Ocon, Magnusssen i Schumacher. Najważniejszą dla nas kwestią jest pit stop Leclerca i dzięki neutralizacji wrócił na tor na P4.
Drugi samochód bezpieczeństwa
Jeszcze na tym samym okrążeniu, co wznowiliśmy ściganie, na tor musiał wrócić safety car. Była to kolizja pomiędzy Alonso i Strollem. Alonso, kiedy chciał wyprzedzić Strolla, ten tuż przed nosem Hiszpana zmienił kierunek jazdy w jego stronę. W konsekwencji bolid Alpine podbiło w górę, odbiło się od band, ale było zdatne dalej do jazdy.
Alonso dojechał do swoich mechaników i wrócił na tor w drugiej dziesiątce. Stroll natomiast jadać wyścig w czubie stawki, odpadł przez swój głupi i niebezpieczny błąd. Sytuacja była bardzo niebezpieczna, co widać na powyższym zdjęciu lub jak było słychać w głosie Alonso przez radio tuż po tej sytuacji.
Walka w TOP5
Leclerc po wykorzystaniu pierwszej z neutralizacji na pit stop jechał na P4. Na 29 kółku próbował wyprzedzić Pereza w dohamowaniu po prostej między zakrętami 11-12, ale nieskutecznie. Wyjechał po poboczu po zewnętrznej.
Chwilę później, tym razem po wewnętrznej, Charles Leclerc skutecznie wyprzedził Sergio Perez i awansował na P3. Było to już bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę lokatę startową.
Obrót o 180 stopni wydarzeń w wyścigu
Na 35 okrążeniu Lewis Hamilton zjechał na wymianę opon na kolejną twardą mieszankę. Jego pit stop trwał 2.7s i wrócił na tor na P6. Okrążenie później zjechał Max Verstappen i Charles Leclerc. Niespodziewanie mechanicy Red Bulla mieli problemy ze skuteczną zmianą opon – kłopoty z nakrętką lewej przedniej opony.
W konsekwencji Max wyjechał tuż za Leclerciem w alei serwisowej. Mechanicy mieli problem z lewą przednią oponą. W dodatku przed nimi jechał Hamilton, który wcześniej był na pit stopie. Mieliśmy już 20 kółek do końca.
Gonitwa Maxa
Max Verstappen szybko wziął się do roboty. Po dogrzaniu opon siedział na ogonie Leclerca i pierwszy atak wystosował na dohamowaniu po prostej startowej. Mogło się wydawać, że już jest przed kierowcą Ferrari, ale Monakijczyk nie poddawał się i skutecznie skontrował Holendra. Szybko jednak Max wyprzedził Leclerca w drugiej próbie w tym samym miejscu.
Przed sobą w walce o zwycięstwo miał tylko Lewisa Hamiltona, do którego miał 4s i 16 kółek do końca. Max był najszybszym kierowcą na torze, szybko odrabiał straty. Na 46 okrążeniu miał już tylko 2.3s do lidera tego wyścigu. Wcześniej na pit stop z drugiego miejsca zjechał świetnie jadący w tym wyścigu Sebastian Vettel. Niestety mechanicy również mieli problemy z lewą przednią oponą i spadł on po wyjeździe do drugien dziesiątki. Wielka szkoda…
Wracając do walki o zwycięstwo: Verstappen przełamał barierę 1s do Brytyjczyka na 49 okrążeniu. Verstappen spróbował wyprzedzić Hamiltona już na 50 kółku na dohamowaniu na prostej między 11-12 zakrętem z pozytywnym skutkiem!
Holender wyprzedził kierowcę Mercedesa po wewnętrznej. Miał znaczną przewagę prędkości (DRS), co znacznie, znacznie ułatwiło mu zadanie. Hamilton próbował jeszcze skontrować po zewnętrznej Maxa, ale bezskutecznie.
Max Verstappen zwycięzcą GP USA
Max Verstappen po trudnej walce na torze wygrywa GP USA z przewagą na mecie nad drugim Hamiltonem 5s! Nie było to łatwe zwycięstwo, bo znacznie utrudnione przez błąd mechaników, ale dał radę. Holender znów potwierdził, że jest najlepszym kierowcą tego sezonu, a że Red Bull ma najlepiej przygotowany bolid w sezonie 2022.
Niesamowity finisz sprezentował nam Sebastian Vettel. niesamowity wyścig w wykonaniu Niemca, podsumowany ostatnim okrążeniem. Walka na limicie o ósme miejsce z Kevinem Magnussenem na ostatnim okrążeniu, to był po prostu majstersztyk!
Na trzecim miejscu ostatecznie dojechał Charles Leclerc. Perezowi nie udało się wywalczyć podium i dojechał na P4. P5 zajął George Russell, za nim Norris. 7 i 8 miejsce zajęli bohaterowie tego wyścigu: Alonso i Vettel (Hiszpan przed Niemcem). Ostatnie dwie punktowane pozycje należą do Magnussena i Tsunody.
Red Bull mistrzem świata konstruktorów
W GP USA Red Bull przypieczętował swoje 5 mistrzostwo świata konstruktorów. Zdobył to po ośmiu latach dominacji Mercedesa w rywalizacji zespołów. Ten sezon zdecydowanie należał do ekipy z Milton Keynes. To ich pierwsze mistrzostwo świata konstruktorów od 2013 roku.
Wyniki
Kilka godzin po wyścigu dowiedzieliśmy się, że Fernando Alonso został ukarany karą 30s za to, że jego samochód wrócił na tor w „zbyt niebezpiecznym stanie”. Zapewne mowa o wyjeździe po pit stopie.
Spadł na P15, więc: Vettel – P7, Magnussen – P8, Tsunoda – P9, Ocon P10. Wielka szkoda tego wyniku, patrząc szczególnie na to w jakich okolicznościach go Hiszpan wywalczył.
Kierowca dnia
Photo: Oracle Red Bull Racing/Twitter