Mazda MX-5 – historia
Kultowy już dzisiaj model Mazdy to jeden z ciekawszych japońskich aut jaki powstał. Samochód, który znalazł wielką rzeszę fanów – Mazda MX-5.
Kultowy już dzisiaj model Mazdy to jeden z ciekawszych japońskich aut jaki powstał. Samochód, który nigdy nie zachwycał swoimi osiągami, a mimo to znalazł wielką rzeszę fanów, którzy się w nim zakochali. Ale jak do tego doszło, że rozpoczęła się jego produkcja?
Mazda ma na swoim koncie wiele wspaniałych sportowych samochodów, które są o wiele lepsze niż MX-5, a jednak to ten mały roadster jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych aut jakimi można poruszać się po drodze, ale dlaczego tak jest?
Początki
Roadstery na początku latach 80. nie były samochodami dla każdej klasy społecznej i tylko osoby bogatsze mogły pozwolić sobie na taki pojazd, mimo że było ich i tak bardzo mało, ponieważ niewielkie i sportowe roadstery wymarły niemal całkowicie. Dodatkowo w dobie kryzysu gospodarczego, z którego świat się dopiero podnosił.
Historia Mazdy MX-5 zaczyna się w 1979r. kiedy to Bob Hall (amerykański dziennikarz motoryzacyjny) wraz z Kenichi Yamamoto (jeden z prezesów Mazdy w latach 80.) spotkali się ze sobą i dyskutowali na temat samochodu, który będzie tani dla każdego klienta, a zarazem sportowy i dający dużo frajdy z jazdy.
Hall został zapytany: “Jaki samochód Mazda powinna stworzyć w przyszłości?”. Odpowiedział, że choć RX-7 jest świetnym sportowym samochodem, to jednak brakuje na rynku prostych, lekkich i niedrogich roadsterów, jak brytyjskie klasyki sprzed lat i właśnie taki niedrogi roadster Mazda powinna zbudować, np. na platformie modelu 323.

Fot. Krenun Zoiteng
Dwie osoby, które uwierzył w swój pomysł
Samochód, który będzie spełniał kryteria aut droższych, ale w niskiej cenie i dostępny dla każdego. Początkowo wydawało się to niemożliwe, ale Bob Hall i Kenichi Yamamoto byli innego zdania. Hall był miłośnikiem angielskich roadsterów z lat 50. oraz 60. i to on jest właśnie głównym odpowiedzialnym za powstanie Mazdy MX-5.
Od pomysłu, który zrodził się w głowie Halla, panowie musieli spotykać się ze sobą jeszcze kilka razy, aby przenieść to na kartkę papieru, a następnie do produkcji. Mazda sama w sobie miała bardzo dużo chęci do stworzenia roadstera, ponieważ w ich ofercie znajdowały się na tamte czasy tylko dwa rodzaje samochodów: sedany dla typowych rodzin oraz sportowe drogie pojazdy.
Trzeba było stworzyć coś pomiędzy tymi dwoma rodzajami – coś sportowego, ale niedrogiego, bezpiecznego, ale dającego adrenalinę, sprawiające dużo przyjemności z jazdy, ale nie potrzebujące osiągać przy tym wielkich prędkości.

Fot. Getty Images
Trzy koncepcje
W 1984r. powstały trzy zespoły oddelegowane do stworzenia tego auta. W związku z tym zostały też stworzone trzy koncepcje.
Pierwsza: silnik z przodu i napęd na przód.

Fot. Getty Images
Druga: silnik centralnie i napęd na tył.

Fot. Getty Images
Trzecia: silnik z przodu, napęd na tył (o nazwie roboczej Duo 101, termin ten wziął się stąd, że model mógł być wyposażony zarówno w soft top jak i hard top – na zdjęciu mamy przykład z hard topem)

Fot. Getty Images
Dwa japońskie zespoły były za dwoma pierwszymi pomysłami. Silnik z przodu i napęd na przód był łatwiejszy i tańszy w budowie, a oprócz tego byłaby lepsza kombinacja silników i napędów z innych modeli. Drugi pomysł był już sprawdzony, ponieważ korzystała z niego m.in Toyota w modelu MR2.
Jednak sam Hall słysząc to miał lekko odmienne zdanie. Po wielu konwersacjach doszli do wniosku, że najlepszym wyborem będzie opcja trzecia, a więc silnik z przodu, napęd na tył.
Gdy najważniejszy temat został ustalony, trzeba było teraz się zastanowić, gdzie MX-5 powinien być produkowany. Mając w głowie, że samochód ma przypominać typowo brytyjskie roadstery (największą inspiracją był Lotus Elan) padło na Anglię.
Odpowiedzialnym za projekt Mazdy był International Automotive Design (IAD). Firma ta w swoich szeregach odpowiadała za projekty m.in takich samochodów jak Lancia Delta, MG Retro czy Honda CRX. Jaki był cel? MX-5 miała się wyróżniać, a więc plan był jeden przez designerów. Musi mieć jak najbardziej obłe kształty. Co ciekawe, to właśnie Miata zapoczątkowała takie kształty w Mazdach z lat 90.
Jinba ittai
Gdy wygląd Mazdy był już ustalony, trzeba było skupić się jeszcze nad kolejną sprawą i najważniejszą, która będzie dawać uśmiech na twarzy każdemu kto do niej wsiądzie, a więc jedność z autem (Jinba ittai). Był jednak jeden pewien problem.
Przez silnik z przodu, a napęd na tył, podczas dodawania gazu tylny dyferencjał zaczynał kręcić się w taką samą stronę jak tłoki w silniku. Teraz się będziecie zastanawiać, jak to jest możliwe? Już odpowiadam. Moment obrotowy, który powinien od razu trafiać na koła zamiast tego, ruszał całym tylnym dyferencjałem.
W związku z tym, dobra reakcja na gaz w tym samochodzie nie istniała. Mazda jednak wymyśliła bardzo sprytny plan, aby się tej wady pozbyć. Stworzyli oni ramę PPF (powerplant frame) o długości prawie całego modelu auta, która połączyła skrzynię biegów z dyferencjałem. Przez to rozwiązanie MX-5 zyskało jeszcze inną zaletę. Cały samochód został dzięki temu również jeszcze bardziej usztywniony, a w przypadku auta bez dachu jest to bardzo istotna sprawa.
W 1986r. pojazd był już prawie skończony. Ostatnimi doszlifowaniami były testy (specjalnie skonstruowane prototypy P729). Następnie potrzebne było założenie na przednią jak i tylną oś niezależnego zawieszenia z dwoma wahaczami na każde koło, tarcze hamulcowe, które znalazły się na przedniej jak i tylnej osi (na początku lat 90. było to dość zaskakujące rozwiązanie) oraz silnik.
Skoro samochód nie zaliczał się do tych najcięższych, a dodatkowo miał być tani, to inżynierowie postanowili włożyć jednostkę 4-cylindrową rzędową, z 16 zaworami i dwoma wałkami rozrządu o mocy 115 KM (na rynku japońskim 120 KM).

Fot. Getty Images
Takim o to sposobem w 1989r. ujrzeliśmy Mazdę MX5 NA. Skąd wzięła się nazwa tego modelu? MX-5, czyli “Mazda Experiment” projekt numer “5”. Na rynku amerykańskim, samochód nazwany został Miata, a na japońskim sprzedawany był na początku pod marką Eunos jako Roadster.
Mazda MX-5 NA
10 lutego 1989r. Mazda MX-5 NA została zaprezentowana na Chicago Auto Show. Samochód posiadał idealne rozłożenie masy 50:50 co pozwoliło na wspaniałą radość z jazdy. Model zyskał tak duże zainteresowanie poprzez pozytywne oceny, że popyt przerósł produkcję auta. Mimo, że modele z pierwszych lat nie posiadały prawie żadnego wyposażenia (aby były tanie w zakupie) to nie odrzucało to klientów do kupna tego samochodu.
Cała karoseria auta była wykonana ze stali. Jedynym wyjątkiem była maska, która była z lekkiego aluminium. Silnik wyposażony został w elektroniczny wtrysk paliwa z przepływomierzem oraz elektroniczny system zapłonu z czujnikiem położenia wału korbowego zamiast aparatu zapłonowego.
Silnik o nazwie kodowej B6ZE(RS), został specjalnie zaprojektowany dla MX-5 i charakteryzował się lżejszym wałem korbowym, kołem zamachowym i aluminiowym filtrem z żeberkami chłodzącymi. Auto posiadało 5-biegową skrzynie biegów. Dzięki temu pierwszą setkę osiągał w czasie 7,9s.
W roku 1994 model otrzymał lift, w którym dostaliśmy między innymi nowy silnik 1.8 o mocy 135 KM, natomiast w silniku 1.6 zmniejszono moc do 90 KM. Mazda MX-5 NA produkowana była do 1997r.

Fot. Getty Images
Mazda MX-5 NB
W 1998r. światło dzienne ujrzała druga generacja MX-5 zwana NB. Model ten dalej posiadał te same silniki, lecz o zwiększonej mocy 1.6 – 110 KM, a 1.8 – 140 KM. Najważniejszą jednak zmianą w drugiej generacji był wygląd zewnętrzny samochodu. Mechanicznie NB dalej była w bardzo dużym stopniu zbliżona do modelu NA.
W 2001r. NB otrzymało lift. Z ważniejszych zmian to zmienił się lekko wygląd auta, natomiast silnik 1.8 dostał zmienne fazy rozrządu. Oprócz tego zmodyfikowane zostały także dolot i wydech co zaowocowało podniesieniem mocy do 146 KM, a do wyboru dostaliśmy 6-biegową skrzynię biegów. Model był produkowany do 2004r.

Fot. Getty Images
Mazda MX-5 NC
W 2005r. Mazda zaprezentowała trzecią generację MX-5 zwaną NC. Już na pierwszy rzut oka widać było, że samochód bardzo się rozrósł w porównaniu do poprzednich modeli, a także sporo nabrał na wadze. Jednym z powodów, dlaczego tak się stało, była współpraca z Fordem przy tym modelu.
Trzecia generacja posiadała silniki 1.8 o mocy 126 KM oraz 2.0 o mocy 170 KM oraz skrzynię biegów pięciobiegową lub sześciobiegową. Dodatkowo zawieszenie zostało zmienione z dwuwahaczowego na wszystkich kołach, na przednie wahaczowe/tylne niezależne.
Kolejną nowością był twardy automatycznie składany dach. Komfort podróżowania w tym modelu bardzo się poprawił w porównaniu do NA i NB, ale stracił jednak na tym co było zawsze najważniejsze w MX-5, a więc jedność z autem.
W 2009r. NC doczekał się odświeżenia. Oprócz zmian w wyglądzie zewnętrznym, Mazda poprawiła również dwulitrowy silnik, który osiągał 167 KM (123 kW) przy 7200 obr./min i 190 Nm przy 5000 obr./min dla manualnej skrzyni. Czerwona strefa obrotomierza została podniesiona o 500 obr./min – do 7200 obr./min w modelu ze skrzynią ręczną. Zawieszenie i skrzynia biegów zostały dostrojone, zmiany biegów stały się płynniejsze, a automatyczna skrzynia została wprowadzona do Europy po raz pierwszy.
Model NC produkowany był do 2014r.

Fot. Getty Images
Mazda MX-5 ND
4 września 2014r. Mazda zaprezentowała czwartą generację MX-5 nazwaną ND. Pierwsze modele pojazdu zaczęły zjeżdżać z linii produkcyjnej w 2015r. Mazda tym modelem powróciła do tego co znaliśmy najlepiej, a więc lekki pojazd i jedność z autem.
Samochód został zbudowany zgodnie z nowym językiem stylistycznym marki “KODO”. ND w przeciwieństwie do poprzednich generacji nie jest ich ewolucją, lecz zupełnie nową konstrukcją. Samochód jest 100 kg lżejszy od poprzednika oraz sztywniejszy.
Silniki w czwartej generacji, które możemy spotkać to 1.5 – 130KM (już nieprodukowany) i 2.0 – 160 KM SkyActive. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji nowa MX-5 ma klasyczny, materiałowy dach. Na rzecz wagi, wycofano się z twardego dachu, który wrócił dopiero w wersji poliftowej.
Wersja ND jest nadal produkowana.

Fot. Getty Images
Produkcja w liczbach
W 2000 roku, Mazda MX-5 została zapisana w Księdze rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy sportowy kabriolet w historii.
Rok | Produkcja | Sprzedaż (USA) | Sprzedaż (Świat) |
---|---|---|---|
1988 | 12 (prototypy) | ||
1989 | 45 266 | 23.052 | 35.807 |
1990 | 95 640 | 35 944 | 75 789 |
1991 | 63 434 | 31 240 | 71 586 |
1992 | 52 712 | 24 964 | 53 031 |
1993 | 44 740 | 21 588 | 45 155 |
1994 | 39 623 | 21 400 | 38 826 |
1995 | 31 886 | 20 174 | 35 673 |
1996 | 33 610 | 18 408 | 33 205 |
1997 | 27 037 | 17 218 | 32 035 |
1998 | 58 682 | 19 845 | 49 205 |
1999 | 44 851 | 17 738 | 46 370 |
2000 | 47 496 | 18 299 | 44 573 |
2001 | 38 870 | 16 486 | 39 258 |
2002 | 40 754 | 14 392 | 38 917 |
2003 | 30 106 | 10 920 | 32 990 |
2004 | 24 232 | 9 356 | 26 531 |
2005 | 29 950 | 9 801 | 14 316 |
2006 | 48 389 | 16 897 | 22 546 |
2007 | 15 075 | ||
2008 | 10 977 | ||
2009 | 7917 | 2600 | |
2010 | 6370 | 21 000 | |
2011 | 5674 | ||
Suma | 807 293 | 382 758 | 735 813 |
Fot. Mazda