Nadchodzi 79. Rajd Polski! [ZAPOWIEDŹ]
Rajd Polski jest największym świętem rajdów u nas w kraju. Termin organizacji bywa różny, więc można powiedzieć, że jest to święto ruchome. Tym razem Orlen 79. Rajd Polski odbędzie się w dniach 19-21.05 jako runda Rajdowych Mistrzostw Europy oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Gościnnie na starcie pojawią się również nasze największe gwiazdy, jak chociażby Miko Marczyk czy Kajetan Kajetanowicz, który poprowadzi samochód funkcyjny. Dlaczego warto śledzić te zmagania? O tym w naszej zapowiedzi.
W artykule:
Lokalizacja
Rajd Polski odbędzie się już po raz 79. i jest drugim najstarszym po Monte Carlo rajdem samochodowym w historii. Pierwsza edycja została rozegrana w 1921 roku, jednak później z różnych przyczyn, jak chociażby II wojna światowa czy kryzys paliwowy na początku lat 80 XX wieku, nie był rozgrywany przez kilka lat. Na przestrzeni lat zmieniała się jego lokalizacja. Początkowo trasa rajdu prowadziła z Warszawy aż na Podlasie.
W czasach komunistycznych przeniesiono go do Małopolski, a następnie na Dolny Śląsk, gdzie rywalizowano aż do 2004 roku (z przerwą na lata 1998-1999, kiedy wydarzenie ponownie odbyło się w Małopolsce). Od 2005 roku przeniesiono go nad mazurskie jeziora, a bazą zostały Mikołajki, gdzie znajdują się kurorty wypoczynkowe, co od strony ekonomicznej jest idealnym połączeniem dla organizatorów.
Charakterystyka
Edycje Rajdu Polski od czasów, kiedy są rozgrywane w Mikołajkach, odbywają się na szutrze. Długość rundy mistrzostw Europy jest krótsza od tej zaliczanej do mistrzostw świata. Tym samym zawodników czeka do pokonania 16. odcinków specjalnych, których łączny dystans wynosi ponad 900 kilometrów.
Ranga
Impreza zaliczyła spory rozwój w 1960 roku, kiedy pierwszy raz była rundą Mistrzostw Europy. Utrzymała się w tej kategorii przez lata aż do czasów teraźniejszych. Ponadto zawsze jest rundą Samochodowych Mistrzostw Polski. Wielokrotnie też była rundą Rajdowych Mistrzostw Litwy, co bardzo wzbogacało stawkę startujących kierowców.
Wyjątkami pod względem rangi były jedynie lata, w których Polska była rundą mistrzostw świata. Pierwszy raz stało się tak w inauguracyjnym sezonie tej kategorii w 1973, kiedy jedyny raz w historii na podium stanęła nasza załoga: Maciej Stawowiak/Jan Czyżyk. Na powrót do WRC musiano czekać aż 36 lat, czyli do 2009 roku, kiedy już pierwszego dnia ofiarą niespodzianek na trasie padł sam Sebastien Loeb.
Jedynym przypadkiem, kiedy Polska na dłużej zagościła w kalendarzu mistrzostw świata, były lata 2014-2017, gdy mieliśmy w składzie fabrycznego teamu Citroena swojego kierowcę, którym był Robert Kubica. Jednak pojawił się na starcie tylko w tych dwóch pierwszych imprezach (oraz w 2013 podczas rundy ME), ponieważ postanowił zrezygnować ze startów w rajdach na początku 2016 roku.
Ubiegłoroczna impreza
Poprzednią edycję wygrała nasza wschodząca gwiazda – Mikołaj Marczyk – z pilotem Szymonem Gospodarczykiem. Łodzianin, który ma na koncie łącznie 3 tytuły Mistrza Polski (w 2017 w kategorii Open N) był bezkonkurencyjny za kierownicą swojej Skody Fabii Rally2 evo. Na 2. miejscu 10 sekund za nimi uplasowała się szwedzka załoga Tom Kristensson/Andreas Johansson w Hyundaiu i20 R5, a podium uzupełnił jadący Fordem Fiestą Rally2, Estończyk Ken Torn pilotowany przez Kauri Pannasa.
Z reszty naszych reprezentantów najlepiej spisał się Grzegorz Grzyb, który zajął 6. miejsce, zdobywając najniższy stopień podium wśród zawodników rywalizujących w RSMP. Nikt inny nie zdołał załapać się do pierwszej 10. klasyfikacji końcowej. Liczymy, że w tym roku nasi rodacy spiszą się lepiej.
Lista startowa na 79. Rajd Polski
Każda kategoria zawiera osobną listę zgłoszeń.
Harmonogram wydarzenia
Aby być na bieżąco ze śledzeniem rywalizacji niezbędny jest plan, aby wiedzieć jak zaplanować sobie dzień godząc to z oglądaniem transmisji z odcinków.
Gdzie oglądać?
Wszystkie odcinki specjalne rajdu Polski pokaże kanał Motowizja, który od tego roku transmituje również rundy WRC. TUTAJ można sprawdzić lisię nadawców tego kanału.
Polscy mistrzowie Europy
W najwyższej kategorii rajdów samochodowych jaką jest WRC nie możemy się poszczycić zbyt wielkimi osiągnięciami. Inaczej jest w kategorii mistrzostw Europy, dlatego z okazji naszej lokalnej rundy tych zmagań warto przypomnieć sobie, którzy z naszych reprezentantów sięgali w nich po najwyższe trofeum.
Sobiesław Zasada – 1966 (G2), 1967 (G1), 1971
93-letni obecnie Sobiesław Zasada sięgał po mistrzostwo aż 3 razy. Lata 1966-1967 były jedynymi w historii organizacji, kiedy postanowiono wprowadzić poszczególne kategorie. Było ich aż 3, a zawodnicy byli przydzielani względem samochodów. W najniższej G3 startowały samochody, których produkcja w danym roku miała wynieść pomiędzy 500-1000 sztuk, w G2 rywalizowały samochody produkowane w ilości 1000-5000 sztuk, a w najwyższej G1 samochody, których produkcja w danym roku miała przekroczyć 5000 sztuk.
W 1966 roku w środkowej kategorii G2, Polak zdobył mistrzostwo Europy za kierownicą Steyr Puch 600 TR. Pokonał wtedy słynnego Fina, Timo Makinena, który w swojej karierze wygrał 4 rajdy WRC. W następnym sezonie Zasada przesiadł się do Porsche 911, dzięki czemu startował już w najwyższej kategorii, gdzie również udało mu się zdobyć mistrzostwo, choć wygrał tylko 2 z 16 rund, w czym jedno ze zwycięstw odniósł właśnie w Polsce.
W 1971 roku Zasada zdobył kolejne mistrzostwo Europy. Wygrał dwukrotnie: NRD-owski Rajd Pneumant i Rajd Polski. Ostatecznie z dorobkiem 59 punktów został mistrzem, a drugie miejsce z 45 punktami zajął Włoch Sandro Munari, który 6 lat później został pierwszym w historii mistrzem świata WRC.
Krzysztof Hołowczyc – 1997
W tamtych czasach system punktacji był trochę skomplikowany, ponieważ cały kalendarz liczył aż 53 rundy, z czego wielokrotnie co najmniej dwie były rozgrywane w jednym terminie. Ważny był jednak współczynnik prestiżu, od którego zależała punktacja. Tylko 10 rund, wśród których była Polska należało do rajdów najwyższej kategorii, które były najlepiej punktowane.
Hołowczyc wziął udział w 8 z nich, nie przyjeżdżając na żaden inny, który miał niższą rangę. Odniósł aż 3. zwycięstwa i zgromadził największą liczbę punktów, co dało mu upragniony tytuł mistrzowski.
Kajetan Kajetanowicz – 2015, 2016, 2017
Drabinka kariery obecnego zawodnika WRC2 wyglądała dosyć standardowo, jeśli chodzi o kategorię, w którym startował. Wszędzie jednak gdzie się pojawiał, wsławił się na całego.
W latach 2010-2013 zdominował mistrzostwa Polski, zdobywając aż 4 razy z rzędu tytuł mistrza kraju. Następnie w mistrzostwach Europy pokazał swoje niesamowite umiejętności, gdzie jako jedyny kierowca w historii zdobył mistrzostwo aż 3 razy z rzędu. Pod względem ilości ME to wraz z Sobiesławem Zasadą i Włochem – Lucą Rossettim posiada rekord.
W 2015 roku wygrał 3 z 8 rund w których wystartował, a w pozostałych tylko raz nie stanął na podium. Pokonał wtedy nie kogo innego tylko samego Craiga Breena i to aż o 45 punktów. W następnym sezonie „Kajto” wygrał tylko raz, ale regularność pozwoliła mu o 22 punkty pokonać drugiego Aleksiej Łukjaniuka.
Sezon 2017 był jego ostatnim w mistrzostwach Europy. Liczył on wtedy tylko 8 rund, dzięki czemu mógł wziąć udział w każdej z nich. Ponownie wygrał tylko raz, ale został mistrzem po raz trzeci, kiedy podczas finałowej rundy na Łotwie on i jego największy rywal – Bruno Magalhaes – odpadli w trakcie rajdu. Po tym sukcesie postanowił pójść krok wyżej i przejść do kategorii WRC3.
Fot. www.rajdpolski.pl, M. Niechwiadowicz