Nową erę endurance czas zacząć! Zapowiedź 24 Hours of Daytona (1/2)
Nowa era endurance jest tuż za rogiem! Właśnie zaczął się dwutygodniowy weekend z 24 Hours of Daytona, które będzie oficjalnym debiutem aut klasy LMDh. Będzie to też jedne z pierwszych dużych wydarzeń wyścigowych w tym roku.
Taki wyścig zasługuje na porządną zapowiedź i przygotowanie, dlatego będzie to zapowiedź aż trzyczęściowa! W pierwszej części skupię się na charakterystyce toru, harmonogramie oraz transmisji z wyścigu. Druga część będzie dokładnym omówieniem listy startowej. Natomiast ostatnia część, która ukaże się na 2-3 dni przed wyścigiem, będzie odświeżeniem wiedzy historycznej na temat wyścigu.
Mapa i charakterystyka toru
Fot. By Will Pittenger - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4343173
Daytona International Speedway jest tzw. rovalem, czyli torem owalnym, który jest przystosowany pod standardy toru drogowego. W tej wersji tor ma długość 5,729 km oraz 12 zakrętów. Jest to tor szybki ze względu na to, że mamy do czynienia z półowalem. Prędkość średnia przejazdu kwalifikacyjnego w autach klasy DPi wynosiła ok. 220 km/h.
Charakterystyka toru
Okrążenie zaczyna się na wyciągnięciu owalu. Chwilę później kierowcy zjeżdżają z owalu w kierunku toru drogowego i wtedy też zaczyna się dohamowanie do pierwszego zakrętu z prędkości ok. 300 km/h do ok. 120. Przy wyjściu z zakrętu kierowcy ponownie wciskają gaz w podłogę i tak przejeżdżają łagodny zakręt nr. 2.
Następny jest nawrót “International Horseshoe”, który kierowcy pokonują z prędkością ok. 80 km/h. Potem kierowcy się ponownie rozpędzają, pokonują długi i łagodny zakręt nr 4 i dohamowują z prędkości ok. 260 km/h do kolejnego nawrotu. Po wyjściu z niego kierowcy rozpędzają się nieco ponad dwusetkę i wtedy na nich czeka zakręt nr. 6, który wyprowadza ponownie na owalną część toru.
Kierowcy z pełną prędkością jadą przez “siódemkę”, która wyprowadza ich na prostą, na której jadą z prędkością ponad 300 km/h. Z takiej prędkości kierowcy muszą hamować, kiedy dojeżdżają do dwuczęściowej szykany “Bus Stop/Le Mans”. Z szykany kierowcy wychodzą z prędkością 170 km/h i pędzą przez zakręt 12 aż do linii start/meta.
Rekordowe okrążenie Olivera Jarvisa w Mazdzie RT-24P DPi z kwalifikacji z 2019 roku.
Harmonogram 24 Hours of Daytona
Sesja | Dzień odbywania | Godziny odbywania |
Trening 1 (Roar) | Piątek (20.01) | 17:00-18:30 |
Trening 2 (Roar) | Piątek (20.o1) | 22:15-00:00 |
Trening 3 (Roar) | Sobota (21.01) | 17:15-18:45 |
Trening 4 (Roar) | Sobota (21.01) | 21:10-22:10 |
Trening 5 (Roar) | Niedziela (22.01) | 00:30-02:30 |
Kwalifikacje | Niedziela (22.01) | 19:25-21:00 |
Trening 1 (Rolex 24) | Czwartek (26.01) | 17:05-18:35 |
Trening 2 (Rolex 24) | Czwartek (26.01) | 21:20-23:05 |
Trening 3 (Rolex 24) | Piątek (27.01) | 01:15-03:00 |
Trening 4 (Rolex 24) | Piątek (27.01) | 17:20-18:20 |
Trening 4 (Rolex 24) (tylko klasa GTP) | Sobota (28.01) | 00:25-00:45 |
Wyścig | Sobota/Niedziela (28-29.01) | 19:40-19:40(D+1) |
Transmisja i live-timing
Transmisja tylko z wyścigu będzie dostępna w Viaplay i imsa.tv z VPN. Na imsa.tv będzie też dostępna transmisja z kwalifikacji, lecz tutaj trzeba się zaopatrzyć w VPN, gdyż na transmisję obowiązuje geoblokada. Live-timing ze wszystkich sesji jest dostępny TUTAJ. Natomiast wszystkie wyniki i decyzje sędziowskie są dostępne TUTAJ.
Zachęcam już teraz do śledzenia wyników treningów, które mogą powiedzieć nam co nieco o formie poszczególnych aut klasy GTP!
Fot. Motorsport