Nowe BMW X1 18i – auto zaprojektowane przez Polaka

BMW wydało gruntownie zmieniony model znanego wszystkim X1. Mieliśmy okazję do krótkiej przejażdżki – jak radzi sobie BMW X1 18i?

Model X1 jest z nami obecny od 2009 roku, kiedy to niemiecka firma wypuściła na rynek pierwszą generację crossovera – E84. Od początku auto wyglądało bardzo dobrze, miało charakter BMW, ale w wersji mniejszego suva. Pierwsza generacja była z nami przez 6 lat, kiedy to w 2015 roku wydano drugą generację – F48.

Photo: BMW Press

Oczywiście nastąpiły wizualne – samochód stał się szerszy i wyższy, ale i krótszy. Charakterystyczna długa przednia maska zmieniła się w celu bardziej wyważonych proporcji. W czerwcu 2022 roku zaprezentowano już trzecią generację BMW X1, które zaprojektował nasz człowiek – Jacek Pepłowski. To ta sama osoba, która zaprojektowała M5 (po liftingu), X5 M oraz M8.

Jak wypadł ten model, który jest wyjątkowy dla marki, bo jest z napędem na wszystkie koła? Przedstawimy Wam podstawowe dane i informacje o tym modelu oraz wrażenia z krótkiej przejażdżki tym modelem. Zapraszamy!

Wymiary

Samochód ma 4.5 m długości, 2.104 m szerokości z lusterkami, 1.642 m wysokości i 205 mm prześwitu. Co znakomicie wpływa na ilość miejsca wewnątrz samochodu, to rozstaw kół wynoszący 2.692 m. Dla porównania teoretycznie większy model w gamie BMW – X3 – ma następujące wymiary: 4.7 m długości, 2.138 m szerokości z lusterkami oraz 1.676 m szerokości i 204 mm prześwitu. Rozstaw kół wynosi natomiast 2.684 m.

ModelX1 U11X3 G01
Długość4.5 m4.7 m
Szerokość
z lusterkami
2.104 m2.138 m
Wysokość1.642 m1.676 m
Prześwit205 mm204 mm
Rozstaw kół2.692 m2.684 m

Te porównanie obydwu modeli ma na celu pokazać, jak niewiele różnią się te dwa samochody. X1 urosło i można powiedzieć, że jest mniejszym suvem. Te wartości są bardzo do siebie zbliżone w odróżnieniu od cen – BMW X1 zaczyna się od 185 800 zł, natomiast X3 już od 230 500. Tu różnica jest bardzo widoczna i zapewne to ona będzie miała największe znaczenie w wyborze odpowiedniego modelu, które wymiarami nie różnią się od siebie znacząco.

Fot. BMW Press

Rodzaje napędów

Najnowsze X1 jest dostępne w dwóch wersjach napędu: na cztery koła i na przednie koła. Na przednie koła jest dostępny w wersjach ze słabszymi silnikami: 18i 136 km i 20i 170 km oraz 18d 150 km. Napęd na wszystkie koła otrzymamy w mocniejszych wersjach silnikowych: 25e 245 km, 30e 326 km, 23i 218 km, 20d 163 km i 23d 211 km.

Mocniejsze odmiany mają wsparcie elektryków, co szerzej opiszemy poniżej. Jeśli chodzi o istotę napędów w tym modelu, to klienci kupują BMW, które nie jest z napędem na tył. Oczywiście mało kto sobie wyobraża, aby w tego rodzaju samochodzie był napęd na tył, ale i tak nie jest on powszechny w tej marce.

Silniki

Silniki benzynowe

BMW X1 dostępny jest w wielu różnych wersjach silnikowych – benzyna, diesel oraz hybryda i elektryk. Najtańszą opcją jest trzycylindrowy 1,5-litrowy benzynowy model sDrive18i, z napędem na przednią oś, 136 KM, 9,2 s do setki oraz automatyczną skrzynię biegów. Idąc dalej w gamie silników benzynowych mamy: sDrive20i – 170 KM i cztery cylindry oraz xDrive23i, które ma 218 KM.

WersjasDrive18isDrive20ixDrive23i
Moc136 km, 3 cylindry170 km, 4 cylindry218 km, 4 cylindry
Pojemność1.5 l1.5 l2.0 l
Moment obrotowy230 Nm280 Nm360 Nm
Napędna przednie kołana przednie kołana 4 koła
0-100 km/h9.2s8.3s7.1s
Prędkość maksymalna208 km/h226 km/h233 km/h
Śr. spalanie – cykl mieszany7.1-6.3l/100 km6.6-5.9l/100 km7.2l-6.5l/100 km
Cenaod 185 800 złod 195 800 złod 220 800 zł

Silniki Diesel

Wszystkie nazwy rodzajów modeli kończących się na literę “i” oznacza, że mamy do czynienia z silnikiem benzynowym. Natomiast jeżeli na końcu nazwy widzimy literkę “d”, to mamy do czynienia z Dieslem. Jeśli chodzi o tą wersję silnikową, potencjalni kupcy tego modelu mają do wyboru 3 rodzaje Diesla: sDrive18d, xDrive20d i xDrive23d.

WersjasDrive18dxDrive20dxDrive23d
Moc150 km, 4 cylindry163 km, 4 cylindry211 km, 4 cylindry
Pojemność2.0 l2.0 l2.0 l
Moment obrotowy360 Nm400 Nm400 Nm
Napędna przednie kołana 4 kołana 4 koła
0-100 km/h8.9s8.6s7.4s
Prędkość maksymalna210 km/h210 km/h225 km/h
Śr. spalanie – cykl mieszany5.5-4.9l/100 km5.4-4.8l/100 km4.8-5.3l/100 km
Cenaod 205 800 złod 220 800 złod 235 800 zł

Opcje hybrydowe

BMW jak przystało na markę premium daje nam wiele opcji silnikowych, który są bogate również w 2 silniki hybrydowe: xDrive25e i xDrive30e. W tej kategorii otrzymamy najmocniejsze odmiany silników wspierane silnikiem elektrycznym.

WersjaxDrive25exDrive30e
Moc245 km326 km
Pojemność1.5 l1.5 l
Moment obrotowy477 Nm477 Nm
Napędna 4 kołana 4 koła
0-100 km/h6.8s5.6s
Prędkość maksymalna190 km/h205 km/h
Zasięg elektryczny91-77 km88-76 km
Czas ładowania2.5h2.5h
Śr. spalanie – cykl mieszany1.0-0.7l/100 km1.0-0.7l/100 km
Cenaod 240 800 złod 255 800 zł

BMW iX1

BMW oferuje również odmiany elektryczne pod nazwą iX1. Ceny startują od 260 000 zł, ale to wszystko sprawdzicie sobie TUTAJ. Obecnie w konfiguratorze dostępna jest jedna opcja silnikowa pod nazwą xDrive30e. Moc jaką generuję ten elektryczny napęd to 313 km przy 494 Nm, co umożliwia uzyskanie 100 km/h w 5.6s. Zasięg to 440 km, a czas ładowania – ponad 3h.

Fot. BMW Press

BMW X1 18i – wrażenia z krótkiej przejażdżki

Mieliśmy okazję do 30 minutowej jazdy BMW X1 18i, czyli w podstawowej i najtańszej wersji silnikowej o mocy 136 km. Przede wszystkim to co rzuca się w oczy od początku, to świetny design samochodu. I nie chodzi o to, że zaprojektował go Polak, ale po prostu ten samochód jest ładny.

Z przodu jak i z tyłu prezentuje się tak jak na BMW przystało – samochód ma charakter. Patrząc na auto od przodu ma się wrażenie, że patrzymy na model X3. Po prostu gabaryty tego samochodu są już na tyle rozwinięte, że ciężko go nazwać crossoverem.

Wrażenia z jazdy

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, to jeżeli potrzebujemy samochodu na codzienne jazdy, które są przeplatane kilkoma dłuższymi wypadami w ciągu roku, to jest on wystarczający. Z pewnością brakuje tego jednego cylindra, który ułatwił by przyspieszanie tego samochodu. Silnik więcej “wyje” niż napędza samochód, ale nie jest to aż tak uciążliwe.

Układ kierowniczy jest bardzo responsywny i od razu po odpaleniu samochodu kierowca czuje się pewnie za kierownicą. W dodatku układ kierowniczy świetnie współgra z zawieszeniem, które jest sztywne, co zapewnia pewne pokonywanie zakrętów.

Wyciszenie samochodu to też jego duży plus, bo przy 120km/h w środku było bardzo cicho, tak jak to powinno być w marce premium. Jest to więc samochód odpowiedni do dłuższych tras, a silnik 136 km jest wystarczający na takie podróże. Oczywiście będzie trzeba się dwa razy zastanowić przed niektórymi manewrami wyprzedzania, bo moment obrotowy to 230 Nm.

Wnętrze samochodu

Wnętrze samochodu jest równie ładne co samochód z zewnątrz. Bardzo ładnie prezentuje się układ ekranów, który mają dobrą jakość obrazu, ale niestety są mało czytelne. Nadmiar informacji na obydwu panelach jest irytujący, a panel dla kierowców jest bardzo nieczytelny. Problem był nawet ze znalezieniem informacji o średnim spalaniu.

Wnętrze było wykonane z alcantary, co świetnie się prezentowało i równie dobrze było wykonane. Dodatkowo ładnie wpasowano oświetlenie ambientowe, które jest dostępne w wielu kolorach. Fotele były bardzo wygodne, a materiały miłe w dotyku. Co było największym zaskoczeniem – samochód jest ogromny w środku. Pasażerowie mają mnóstwo miejsca na zarówno z przodu jak i z tyłu. Spokojnie osoba 1.85m może wygodnie podróżować na kanapie z tyłu, która po dopłacie jest przesuwana, dając jeszcze więcej miejsca w bagażniku.

Skoro mowa o bagażniku, to jest on również ogromny jak na rodzaj samochody, z którym mamy do czynienia. Przede wszystkim jest głęboki pod pokrywą, gdzie mogą się zmieścić nawet dwie walizki kabinowe. Wersja spalinowa udostępnia 540 litrów pojemności bagażnika, który można powiększyć do 1600 l. Jest świetnie!

Infotainment

Tak jak już wspomniałem powyżej – infotainment ósmej generacji w marce BMW jest na pewno nowoczesny i szybko. Zapewnia on dwa ekrany: wskaźników (10,25-calowy) i centralny (10,7-calowy). Ekrany wskaźników dla kierowcy pokazuje po prostu za dużo informacji. W każdym trybie było to uciążliwe i tak – być może wymaga to przyzwyczajenia kierowcy – ale na pierwsze wrażenie jest on nieczytelny.

Ekra centralny ma ciekawe grafiki, które prezentują się dobrze, ale niestety też ma jeden ważny problem. Kafelki aplikacji itd. są po prostu za małe i ciężko kierowcy podczas jazdy w nie wycelować. Zwłaszcza, że nie ma już dostępnego kółka do obsługi mediów, tak jak to to było kiedyś. Jest to ładnie zrobione i nieco bardziej czytelne niż ekrany wskaźników, ale też wymaga poprawy. Dla przykładu mapa bazowego GPS jest bardzo nieczytelny i trzeba się nieźle przypatrzeć, aby nie zabłądzić.

Podsumowując

BMW X1 U11 jest świetnym samochodem, który zaskakuje swoimi wymiarami i świetnym wykończeniem wnętrza. Na pewno na plus jest ilość miejsca w środku, która jest zdumiewająca. Na prawdę, wsiadając do tego samochodu po raz pierwszy na tylną kanapę, zastanawialiśmy się jak oni to zrobili, znajdując tyle miejsca w tym samochodzie.

Zdecydowanie na plus jest też wybór wersji silnikowych, który jest szeroki tak jak to na markę premium przystało. Zapewne każdy znajdzie dla siebie wersję, której potrzebuje do swoich potrzeb. Po trzecie pojemność bagażnika też jest ogromną zaletą tego samochodu. Dla porównania w Alfie Romeo Tonale nie było aż tyle miejsca w bagażniku, co w X1.

Na minus jest przejrzystość ekranów, co opisywaliśmy wyżej. Niestety BMW nadal nie poprawiło ekranu wskaźników, a do tego ekran główny również nie należy do super przejrzystych, Dla przykładu o wiele lepiej zaprojektowany i lepszy w obsłudze jest nowy system Renault oparty na Androidzie – Easy Link.

Mimo tego wrażenia z jazdy są świetne, a ilość miejsca wewnątrz zaspokoi większość rodzin. Aby skonfigurować swoje BMW X1 odwiedźcie konfiguratora TUTAJ.

Fot. BMW Press

Podobne wpisy