Odświeżona Toyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2024

Podczas targów motoryzacyjnych na Tokyo Auto Salon 2024 została zaprezentowana odświeżona Toyota GR Yaris.

Odświeżona i to w nie małym stopniu Toyota GR Yaris została zaprezentowana światu. W dniu 12 stycznia samochód miał swój debiut podczas targów Tokyo Auto Salon 2024. Pojazd przeszedł sporo modyfikacji również te, o których często mówili użytkownicy. Widać, że Toyota posłuchała klientów i to zrobiła. Obecnie auto prezentuje się znakomicie.

Toyota GR Yaris od premiery spotkała się z wieloma pozytywnymi komentarzami. Nic w tym dziwnego, ponieważ japoński koncern stworzył bardzo dobry samochód i stał się jednym z najlepszych hot hatchy w swojej klasie. Teraz nadszedł czas na zmiany i już mocny GR Yaris został jeszcze poprawiony!

Jeszcze większa moc i automatyczna skrzynia biegów

Podczas premiery Toyota GR Yaris miała najmocniejszy 3-cylindrowy silnik turbodoładowany. Było to 261 KM i 360 Nm. Teraz w odświeżonej wersji moc wzrosła o 19 KM, a moment obrotowy o 30 Nm. Tym sposobem mamy 280 KM i 390 Nm. Oprócz poprawionych osiągów, dopracowano również jednostkę napędową – jest jeszcze trwalsza.

GR Yaris otrzymał również wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy, który został stworzony z nowego materiału, a dodatkowo zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Jeżeli chodzi jeszcze o silnik, to jednostka dostała nowe lżejsze tłoki, a do układu dolotowego został dodany nowy czujnik ciśnienia. Te wszystkie poprawki w modelu były testowane podczas rajdowych mistrzostw świata w Japonii oraz japońskich wyścigach długodystansowych. To pokazuje, że Toyota coś co już stoi na najwyższym poziomie, było jeszcze lepsze i trwalsze.

Oprócz zwiększonej mocy i poprawie silnika, GR Yaris otrzymał również nową ośmiobiegową skrzynię biegów – jest to największa zmiana w samochodzie i z tej informacji cieszyć będzie się wiele osób. W podstawowym wydaniu, pojazd wciąż będzie sprzedawany ze skrzynią manualną 6-biegową, a skrzynia automatyczna ma być oferowana w wersji opcjonalnej, której przełożenia zostały bardzo ciasno zestopniowane. Wybór nowej skrzyni biegów przypadnie do gustu tym, którzy głównie użytkować będą go podczas codziennej jazdy.

Większa sztywność nadwozia, ulepszone podwozie i układ kierowniczy

Toyota GR Yaris mogła chwalić się znakomitym usztywnionym nadwoziem. Jednak koncern to też postanowił jeszcze poprawić. Liczba spawów laserowych została zwiększona o 13% oraz wykorzystano o 24% więcej klejów strukturalnych. Dzięki temu siedząc za kierownicą GR Yarisa jeszcze lepiej odczujemy reakcję na skręcanie, czy większą przyczepność.

Zawieszenie wciąż składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz podwójnych wahaczy poprzecznych wleczonych z tyłu, ale zmieniono ich ustawienia. Zostały dodane śruby mocujące amortyzator z przodu, co pozwoli na ryzyko zmiany ustawień geometrii podczas obciążeń. Sprężyny mają nowe parametry pracy, a to wszystko sprawia, że samochód, który dawał wiele frajdy na torze i mogliśmy nim kręcić znakomite wyniki będzie pod tym względem jeszcze lepszy.

Nowe wnętrze

Kokpit w porównaniu do wersji przedliftowej również dostał sporej zmiany. Wszystko zostało stworzone z myślą o kierowcy. Panel środkowy został przesunięty w stronę osoby siedzącej za kierownicą o 15 stopni. Zmieniono rozstaw rozmieszczenia przycisków i przełączników. Wszystko jest bliżej kierowcy i ma to pomóc w jeszcze lepszych doznaniach podczas jazdy. Górna krawędź deski rozdzielczej została obniżona o 50mm oraz zostało zmienione umiejscowienie lusterka wstecznego – był to problem w GR Yaris, na który skarżyło się wielu użytkowników.

Analogowe zegary zostały zamienione przez 12,3 – calowe cyfrowe zegary, które posiadają dwa tryby wyświetlania do wyboru – normal lub sport. Ten drugi tryb wyświetlacza pozwala zaprezentować więcej danych związanych z samochodem. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów wyświetlana jest także temperatura oleju w przekładni, a także wizualne ostrzeżenie o zbyt wysokich obrotach przed próbą redukcji biegu.

Kolejnym problemem, na który skarżyło się wiele osób, był za wysoki fotel kierowcy. To również zostało poprawione i obniżono go o 25mm.

Fot. Materiały prasowe, Toyota
Toyota GR Yaris - wnętrze
Fot. Materiały prasowe, Toyota

Zmiany również zewnętrzne

Dolny przedni grill posiada nową stalową kratkę, która łączy odpowiednią grubość, wytrzymałość z niższą masą. Boczne grille są większe, a dolny zderzak ma dzieloną konstrukcję, która sprawia, że można go naprawić łatwiej i taniej. Z tyłu otwór w dolnej krawędzi dolnej listwy ozdobnej umożliwia wydostanie się powietrza spod podłogi, zmniejszając opór powietrza, poprawiając zwrotność i stabilność samochodu oraz odprowadzając ciepło z układu wydechowego.

Światła przeciwmgielne oraz światła cofania przeniesiono ze zderzaka do zespołu tylnych świateł, a trzecie światło stop umieszczono teraz na dole tylnej szyby. Oprócz tego, do palety kolorów dołączył lakier Precious Metal.

Toyota GR Yaris - przód
Fot. Materiały prasowe, Toyota
Toyota GR Yaris - tył
Fot. Materiały prasowe, Toyota

Dwie wersje specjalne Toyota GR Yaris

Toyota wyprodukuje dwa modele GR Yarisa w wersji limitowanej. Jest to nawiązanie do kierowców WRC, którzy byli mistrzami świata – Sebastien Ogier i Kalle Rovanpera. Samochody będą nosiły nazwę Sebastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanpera Special Edition, a zostaną zaprezentowane podczas rajdu Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 25-28 stycznia 2024 roku.

GR Yaris miał już model w limitowanej edycji z drobnymi poprawkami, wtedy Japończycy dodali jednak dopisek GRMN i był tylko na Japonię w ilości 500 sztuk.

Kiedy będziemy mogli zamawiać?

Toyota GR Yaris będzie dostępna w Europie, w tym także w Polsce już latem 2024 roku.

Fot. Materiały prasowe, Toyota

Podobne wpisy