Oficjalnie: LMP2 nie będzie w następnym sezonie WEC. Znamy też kalendarz na sezon 2024

LMP2 już oficjalnie od następnego sezonu zniknie z WEC. WEC w sezonie 2024 będzie mieć tylko dwie kategorie: Hypercar i LMGT3. Poza tym poznaliśmy również kalendarz na sezon 2024.

LMP2 odchodzi po sezonie 2023

W sezonie 2024 WEC ograniczy się tylko do dwóch klas: Hypercar i LMGT3. Oficjalnie już wiemy, że LMP2 zniknie z WEC po sezonie 2023, ale nie kompletnie. Na przyszły rok przewidziano 15 zgłoszeń dla LMP2, ale tylko dla wyścigu 24h Le Mans. LMP2 tym samym przeżywa swój ostatni sezon rywalizacji, w której również bierze udział Robert Kubica i zespół Inter Europol Competition.

Niestety nie wiemy jeszcze jak ta zmiana, której raczej wszyscy się spodziewali, wpłynie na nasz polski zespół. Obecnie tylko Inter Europol Competition nie ogłosiło swoich planów odnoście klasy Hypercar na sezon 2024. Przypomnijmy, że IEC startuje również w ELMS i AsLMS i to właśnie część z 15 zgłoszeń zostanie wyłonionych z mistrzów tych serii.

A co to oznacza dla Roberta Kubicy? Oznacza to, że za rok jedyną opcją pozostania w najwyższej serii endurance będzie przejście do kategorii Hypercar, do czego Polak przymierza się już od dłuższego czasu. WRT zrealizuje swoje marzenie o startach w najwyższej klasie WEC i stanie się fabrycznym zespołem BMW. Monachijska marka już w tym sezonie wystawia dwa M Hybrid V8 razem z Team RLL w WeatherTech SportsCar Championship.

W przyszłym sezonie dołączy do nich WRT w WEC także z dwoma autami. Składów kierowców jeszcze nie ogłoszono, lecz patrząc na ilość kierowców fabrycznych niemieckiej marki nie ma co liczyć na wielką niespodziankę i wybór kierowców spoza fabrycznego roastera lub tych wiernie związanych z WRT.

Oczywiście drugą z opcji jest LMGT3, ale jest to opcja raczej na zapas, jakby nie udało się znaleźć miejsca w Hypercar.

Prezes ACO, Pierre Fillon, wspomniał o tym, że LMP2 to bardzo ważna dla nich kategoria, ale konieczne są zmiany.

To dla nas bardzo ważna kategoria, ale musimy podejmować decyzje. Dlatego w Le Mans będzie co najmniej 15 miejsc dla samochodów LMP2.

LMP2 zniknie po ponad 10 latach

2012 rok, wtedy WEC odradzało się i wracało do świata motorsportu. Właśnie wtedy LMP2 było filarem WEC i ta sytuacja trwała przez kolejne lata aż do końca sezonu 2022. W sezonie 2023 przystąpiło o wiele więcej producentów do klasy Hypercar, dzięki czemu poprawiła się rywalizacja w tej kategorii. Jednak to dopiero początek, bo w sezonie 2024 dołączą kolejne zespoły, co jeszcze bardziej wzmocni kategorię Hypercar.

Fot. Automobile Club d'Ouest
Fot. Automobile Club d'Ouest

Dlatego też, aby w pełni przestawić się na Hypercar, zrezygnowano z LMP2 w serii WEC. Pozostaje ona jednak w ELMS i AsLMS, gdzie rywalizacja również stoi na bardzo wysokim poziomie.

Poznaliśmy kalendarz na sezon 2024

Wiemy już znacznie więcej o sezonie 2024 – wiemy już o dwóch kategoriach, ale poznaliśmy również kalendarz na sezon 2024. Najważniejsze zmiany: wypada Sebring, Portimao i Monza, a w kalendarzu znalazła się jedna runda więcej w stosunku do kalendarza na sezon 2023. Sezon rozpocznie się 2 marca w Katarze i tam też tydzień wcześniej odbędzie się „Prolog”. Zakończy się 2 listopada w Bahrajnie.

8 wyścigów ugoszczą: Katar, Imola, Spa-Francorchamps, Le Mans, Sao Paulo, COTA, Fuji i Bahrajn. 8h wyścigu odbędzie się na otwarcie sezonu w Katarze i na zamknięcie sezonu w Bahrajnie. Reszta wyścigów będzie trwać 6h, oczywiście oprócz Le Mans, które odbędzie się 15-16 czerwca.

WEC 2024:

Prolog, 24/25 lutego
1. Qatar 1812Km, 2 marca
2. Imola 6 Hours, 21 kwietnia
3. Spa 6 Hours, 11 maja
4. Le Mans 24 Hours, 15/16 czerwca
5. Sao Paolo 6 Hours/Interlagos, 14 lipca
6. Lone Star Le Mans/Austin, 1 września
7. Fuji 6 Hours, 15 września
8. Bahrain 8 Hours, 2 listopada

Fot. FIA World Endurance Championship

Podobne wpisy