Ostatni wyścig IndyCar w kolorze żółtym! [PODSUMOWANIE]
Zakończenie sezonu IndyCar przyniosło wiele emocji, niekoniecznie tych pozytywnych. Zapraszamy na nasze podsumowanie tego wydarzenia!
W Portland rozstrzygnęła się kwestia mistrzostwa IndyCar. Alex Palou przyjechał na wyścig Firestone Grand Prix of Monterey jako nowy/stary mistrz. Jednak walka o mistrzostwo w niższej serii, czyli Indy NXT jeszcze trwa! Pięciu kierowców ma szanse na tytuł, więc wszystko może się wydarzyć.
W artykule:
Pożegnania i zmiany
Po raz ostatni, Laguna Seca jest organizatorem wyścigu kończącego sezon IndyCar. Od przyszłego sezonu, Nashville przejmuje tą rolę. Wsród kierowców nie doszło do żadnych zmian personalnych, stawka została taka sama, jaka była tydzień temu. Jednak, czterech kierowców otrzymało kary za wymianę silnika. Santino Ferrucci, Scott Dixon, Jüri Vips oraz Agustin Canapino byli cofnięci 6 pozycji.
Praktyki w kolorze czerwonym
W piątek najszybszym kierowcą na torze był Colton Herta, a zaraz za nim znaleźli się kierowcy McLarena. W sobotę sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Rekordowy czas wykręcił Christian Lundgaard, a drugi był Rinus Veekay. W trakcie obu sesji, zobaczyliśmy aż 10 czerwonych flag. Kierowcy bardzo często zakopywali się w piachu albo rozbijali swoje bolidy jak np. Romain Grosjean czy Pato O’Ward.
Ostatnie pole position w tych barwach
Z grupy A, do Fast 12 awansowali: Scott Dixon, Romain Grosjean, Jüri Vips, Santino Ferrucci, Felix Rosenqvist oraz Rinus Veekay. Ryan Hunter – Reay w trakcie kwalifikacji obrócił się na torze, przez co zobaczyliśmy czerwona flagę. Sporym zaskoczeniem był brak Coltona Herty oraz Alexa Rossiego, którzy w praktykach prezentowali świetne tempo.
Z grupy B, do Fast 12 awansowali: Pato O’Ward, Scott McLaughlin, Christian Lundgaard, Josef Newgarden, Alex Palou oraz Will Power. Helio Castroneves w trakcie sesji utknął w piachu, przez co oglądaliśmy kolejna czerwona flagę.
Z Fast 12 do Fast 6 awansowali: Scott Dixon, Felix Rosenqvist, Scott McLaughlin, Christian Lundgaard, Josef Newgarden oraz Alex Palou. Pato O’Ward był kolejnym kierowcą z przygodami podczas kwalifikacji. Meksykanin zahaczył pobocze piachu, a następnie stanął na torze, ponieważ zgasł mu bolid.
Pole position zdobył Felix Rosenqvist. Jest to jego drugie pole position w tym sezonie oraz ostatnie w barwach McLarena. Front row dopełnił Scott McLaughlin.
Caution za caution
Start wyścigu przyniósł pierwsze zamieszanie. Christian Lundgaard uderzył w bolid Scotta McLaughlina, a następnie Josefa Newgardena. Amerykanin utrzymał się w torze, ale chwile póżniej miał kolejną przygodę. Graham Rahal oraz Jüri Vips mieli kontakt z Marcusem Armstrongiem, przez co obaj kierowcy Rahal Letterman Lanigan utknęli w piachu. Na domiar złego, Josef Newgarden po wcześniejszym kontakcie, oberwał od nich. Kawałek dalej, Scott Dixon uderzył w Rinusa Veekay, przez co Holender obrócił się. Za tą sytuację, Lundgaard oraz Dixon otrzymali kary drive through. Po restarcie, Alex Palou wyprzedził Felixa Rosenqvista i objął prowadzenie.
McLaughlin uderzył w Benjamina Pedersena i Duńczyk stracił kilka pozycji. Bardzo szybko oglądaliśmy kolejne caution. Josef Newgarden, który powrócił do rywalizacji, uderzył w ścianę. Po odpaleniu bolidu, Amerykanin zjechał na pit lane. Helio Castroneves zaliczył jedną z wielu przygód w trakcie tego wyścigu. Brazylijczyk najpierw obrócił się na torze, wrócił do ścigania i na następnym zakręcie obrócił się w piachu.
W trakcie pierwszych zjazdów na pit lane doszło do kontaktu między dwoma Szwedami. Marcus Ericsson uderzył w Felixa Rosenqvista, który okrążenie wcześniej zmienił opony. Obaj się obrócili, jednak Rosenqvist wrócił do wyścigu, ale kilka zakrętów dalej, zakopał się w piachu, ponieważ miał przebitą oponę. Było to kolejne caution, ponieważ oba bolidy trzeba było odpalić. Restart przyniósł kolejne caution. Will Power uderzył Pedersena, przez co ten uderzył w bolid Castronevesa, a Callum Ilott obrócił się na torze. Duńczyka trzeba było odpalić, gdzie reszta zamieszanych wróciła do rywalizacji. Santino Ferrucci miał przygodę w pułapce piachowej, po tym jak McLaughlin go uderzył.
Przez ciągłe żółte flagi, Colton Herta i Alexander Rossi musieli zjechać na pit lane po dotankowanie, przez co dostali kary drive through. Natomiast kierowcy Penske za wcześniejsze uderzenia kierowców A.J. Foyt otrzymali kary i musieli cofnąć się na koniec stawki. Podczas wznowienia, Romain Grosjean stracił pozycje, na korzyść Agustina Canapino. Power i McLaughlin otrzymali kolejne kary. Tym razem drive through, za to, że nie oddali pozycji.
Po kilku okrążeniach spokoju, Devlin DeFrancesco uderzył Davida Malukasa. Bolid Amerykanina zgasł i trzeba było go odpalić, przez co oglądaliśmy kolejne caution. Nie tylko na torze było zamieszanie. Ilott obrócił się przy wjeździe na pit lane, przez co uniemożliwił wjazd Kyle’owi Kirkwoodowi. Po restarcie, oglądaliśmy kolejne caution. Tom Blomqvist uderzył w bolid DeFrancesco, a Ferrucci złamał skrzydło po kontakcie z Alexem Palou.
Kolejny restart i Ryan Hunter – Reay wskoczył na P2, a dwa Marcusy się zderzyły. Ericsson wrócił do rywalizacji, a Armstronga trzeba było odpalić. Między kierowcami Juncos doszło do kontaktu, jednak obaj jechali dalej. Poźniej, można było zauważyć, że Canapino ma uszkodzone skrzydło. Pierwsze okrążenie tego caution, kierowcy jechali bez pace car, ponieważ trzeba było dotankować samochód.
Po odpaleniu bolidu Armstronga i powrocie do rywalizacji, Grosjean wyprzedził Pato O’Warda i został liderem. Kolejną przygodę zaliczył Helio Castroneves. Obrócił się i uderzył w bolid Herty, który wpadł w bandę. Za ten wypadek, Brazylijczyk otrzymał karę drive through. Po restarcie, kierowcy jechali spokojnie i nie oglądaliśmy już więcej caution. Ostatni wyścig sezonu 2023 wygrał Scot Dixon. Jako drugi dojechał Scott McLaughlin, a podium dopełnił Alex Palou. W całym wyścigu było aż 8 caution. Nagrodę Biggest Mover otrzymał Callum Ilott, który po starcie z P20, rywalizację zakończył na P5.
Indy NXT w Monterey – wyścig numer 1
W ten weekend, dwóch kierowców wróciło do stawki. Francesco Pizzi wystartował z Abel Motorsports, a Kiko Porto z Cape Motorsports. Wyścig w Portland był ostatnim dla Josha Piersona, ponieważ nie oglądaliśmy go w ten weekend. Pole position wywalczył Hunter McElrea, a Christian Rasmussen dopełnił front row. Start oraz pierwsza połowa wyścigu była spokojna. Jones oraz Bogle wyjechali poza tor, ale póżniej za dużo się nie działo w stawce. Jednak od 18 okrążenia, wszystko się zmieniło.
Jacob Abel uderzył w bolid Louisa Fostera, przez co Brytyjczyk wpadł w ścianę i mieliśmy pierwsze caution. Za ten manewr, Abel otrzymał karę drive through. Przy restarcie, Kiko Porto przestrzelił hamowanie i utknął w piachu. Kierowcy zobaczyli kolejną żółtą flagę. Na 26 okrążeniu mieliśmy spokojne wznowienie, jednak szybko pojawiło się kolejne caution. Żaden z kierowców nie ucierpiał, ale na torze leżały części, które trzeba było uprzątnąć.
5 kółek przed końcem mieliśmy ostatni restart, podczas którego Kyffin Simspon oraz Matthew Brabham wyprzedzili Victora Franzoniego. Spokój nie potrwał długo, ponieważ zobaczyliśmy czwarte caution. Nolan Siegel uderzył Jamie Chadwick. Amerykanin złamał swoje zawieszenie, a Brytyjka utknęła w piachu. Sędziowie zdecydowali się zakończyć wyścig za pace carem. Wyścig wygrał Hunter McElrea, drugi był Christian Rasmussen, a trzeci Danial Siegel.
Indy NXT w Monterey – wyścig numer 2
Pole position do niedzielnego wyścigu zgarnął Christian Rasmussen. Front row dopełnił Hunter McElrea. Już na starcie, Louis Foster wyprzedził Huntera McElrea. Nowozelandczyk bardzo szybko odzyskał tą pozycję i zaczął gonić uciekającego stawce Christiana Rasmussena. Na 5 okrążeniu oglądaliśmy jedyne w całym wyścigu caution. Kyffin Simpson podczas próby wyprzedzania, uderzył w Reece Gołda, przez co Amerykanin obrócił się na torze. Zanim został zdublowany, udało mu się ruszyć i powrócić do rywalizacji. Simpson za tą sytuację, dostał karę i musiał zjechać na koniec stawki. Reszta wyścigu przebiegł spokojnie.
Poza kilkoma wyjazdami poza tor, kierowcy jechali swój wyścig i nie mieliśmy powtórki z soboty, gdzie caution przynosiło kolejne caution. Pod koniec wyścigu, Francesco Pizzi oraz Simspon otrzymali czarną flagę. Kierowcy musieli udać się do alei serwisowej i zmienić swoje uszkodzone przednie skrzydła. Wyścig wygrał Christian Rasmussen i tym samym przypieczętował mistrzostwo. Hunter McElrea dojechał drugi na metę, a podium dopełnił jego teammate Louis Foster.
Koniec sezonu IndyCar i Indy NXT – podsumowanie
Alex Palou wygrał swoje drugie mistrzostwo. Drugi w klasyfikacji skończył Scott Dixon, a trzecie miejsce, niespodziewanie, przypadło Scottowi McLaughlinowi. Marcus Armstrong, pomimo braku startów na torach owalnych, wygrał Rookie Of The Year. W NXT, Christian Rasmussen wygrał tytuł. Wicemistrzem został Hunter McElrea, a trzecie miejsce zajął Nolan Siegel oraz wygrał Rookie Of The Year. Kalendarz i pełne składy drużyn na 2024 nie są jeszcze znane i pozostaje dużo niewiadomych.
Klasyfikacja końcowa IndyCar – TUTAJ.
Klasyfikacja końcowa Indy NXT – TUTAJ.
Fot. IndyCar