Ostatnie Pole Position Williamsa, czyli kwalifikacje z 2014 roku

W sezonie 2014 mieliśmy miłą niespodziankę w sobotnich kwalifikacjach na Red Bull Ring. To właśnie wtedy Felipe Massa zdobył dotąd ostatnie Pole Position Williamsa.

W Kanadzie, Alex Albon wyrównał najlepszy wynik zespołu Williams od sezonu 2018 poza pojedynczym podium Georga Russella na Spa-Francorschamps. Od ponad 5 lat zespół założony przez Franka Williamsa jest w sporym kryzysie formy. Przed tym okresem, lata 2014-2017 były zwyżką formy zespołu, który ostatni raz po tytuły mistrzowskie sięgnął w 1997 roku.

Sezon 2014 był ich najlepszym od momentu, kiedy po 2004 roku wypadli z absolutnego topu, to właśnie wtedy, gdy F1 wracała do Austrii, bolidy zespołu z Grove w sobotę sprawiły niespodziankę. Z okazji wyścigu na Red Bull Ringu chcemy przypomnieć wam historię tamtej sesji kwalifikacyjnej.

Dotychczasowa sytuacja

Weteran zamiast pay-drivera

W sezonie 2013 zespół zdobył tylko 5. punktów, z czego 4. z nich zostały zdobyte przez debiutanta – Valtteriego Bottasa, a 1. przez Pastora Maldonado. Ten drugi, mając wsparcie koncernu PDVSA zdecydował się przejść do mocniejszego wtedy zespołu Lotusa, a miejsce Wenezuelczyka na 2014 rok zajął Felipe Massa, aby po rozstaniu z Ferrari kontynuować swoją karierę w F1.

Solidny Bottas, pechowy Massa

Po pierwszych 7. wyścigach sezonu Bottas miał już 40. punktów, natomiast Massa 18. Brazylijczyk miał jednak sporego pecha zostając wyeliminowanym na pierwszym zakręcie w Australii przez Kamui Kobayashiego, a w poprzednim GP Kanady miał szansę na podium, ale zderzył się z Sergio Perezem na ostatnim okrążeniu.

To świadczyło o regularnej poprawie osiągów bolidów w erze hybrydowej. Na Red Bull Ringu byli mocni od początku weekendu, mogąc rzucić rękawice dominującym Mercedesom. W sobotę przed kwalifikacjami Valtteri Bottas uzyskał najlepszy czas w sesji treningowej.

Q1

Już w momencie wstępu do polskiej transmisji, komentatorzy upatrywali w kierowcach Williamsa kandydatów do przerwania passy Mercedesa, który wygrał wszystkie dotychczas rozegrane sesje kwalifikacyjne. Zespół z Brackley zmagał się z problemami z MGU-K, które trapiły ich też podczas GP Kanady, co wyeliminowało z wyścigu Lewisa Hamiltona i pozbawiło zwycięstwa Nico Rosberga, który został wyprzedzony przez Daniela Ricciardo na 3. okrążenia przed metą.

Najlepszy czas w tej części uzyskał Lewis Hamilton. Kierowców Mercedesa przedzielił Daniił Kwiat z Toro Rosso, będąc wolniejszym od Brytyjczyka o 164. tysięczne sekundy i szybszym o 17. tysięcznych od Rosberga. 4. miejsce zajął Kevin Magnussen z Mclarena, a jego partner zespołowy – Jenson Button był siódmy. Brytyjczyk przez kłopoty techniczne nie przejechał zbyt wielu okrążeń w FP3. Williamsy znalazły się dopiero pod koniec pierwszej dziesiątki, Massa był ósmy, a Bottas dziewiąty.

Z dalszej rywalizacji odpadli: Adrian Sutil (Sauber), Esteban Gutierez (Sauber), Jules Bianchi (Marussia), Kamui Kobayashi (Caterham), Max Chilton (Marussia) i Marcus Ericsson (Caterham). Ten przedostatni został ukarany przesunięciem na starcie o 3. pozycje za spowodowanie kolizji z Bianchim w GP Kanady.

Q2

Ta część kwalifikacji została zdominowana przez Mercedesy. Hamilton był szybszy od Rosberga o 118. tysięcznych sekundy, ale tylko o 4. tysięczne wolniejszy od Niemca był Bottas. Felipe Massa zajął czwarte miejsce wykręcając czas o 265 tysięcznych gorszy od Hamiltona.

Skład odpadającej szóstki był trochę sensacyjny. P11 zajął Sergio Perez z Force India, który został cofnięty na starcie o 5 pozycji za kolizje z Massą w Kanadzie. Za nim znalazło się dwóch mistrzów świata: Jenson Button (Mclaren) i Sebastian Vettel (Red Bull). Lotus w sezonie 2014 z formą znalazł się w sporym dołku. Kierowców teamu z Enstone w kolejności Maldonado – Grosjean przedzielił Jean-Eric Vergne z Toro Rosso, który tego dnia był w cieniu młodego Kwiata. U Grosjeana postanowiono wymienić skrzynie biegów przez co wystartował z pit-lane.

Q3 – Pole Position Williamsa

Liderem po pierwszej kolejce przejazdów był Valtteri Bottas, który wykręcił czas o 98. tysięcznych sekundy lepszy od Rosberga. Na 3. miejscu znalazł się Felipe Massa za którym byli kolejno: Alonso, Ricciardo, Magnussen i Kwiat. W garażach zostali Hulkenberg i Raikkonen.

Hamilton miał znakomity czas po pierwszych dwóch sektorach, ale zepsuł swój przejazd przed ostatnim zakrętem nieopodal zjazdu do pit-lane. W dodatku czas Brytyjczyka został skreślony za wyjazd 4 kołami poza tor. Williams był górą, ale znając przewagę bolidów Mercedesa jeszcze nie mogli otwierać szampana.

Nadszedł czas, kiedy wszystko miało się rozstrzygnąć. Jako pierwszy przejazd wykonywał Bottas, który po 2. sektorach miał czas o 90. tysięcznych gorszy od swojego najlepszego czasu, ale chwilę później zahaczył o trawę, psując okrążenie. Na kilkanaście sekund przed końcem pojawiła się żółta flaga z powodu stojącego na poboczu bolidu Lewisa Hamiltona. W jego bolidzie doszło prawdopodobnie do awarii hamulców. To oznaczało koniec szans Brytyjczyka na jakąkolwiek dobrą pozycję startową, co gorsze dla Mercedesa, za nim na torze znajdował się Rosberg, co zmusiło go do odpuszczenia tego przejazdu.

Takiego przymusu nie miał Felipe Massa, który rozpoczął swoją próbę dużo szybciej od Hamiltona. Brazylijczyk uzyskał najlepszy czas co dało mu 16. Pole Position w karierze i pierwsze od GP Brazylii 2008, kiedy ostatni raz zwyciężył w wyścigu. Sam zespół dzięki temu podwyższył dorobek do 128. Pole Position. Jak się później okazało, było to jak na razie ostatnie Pole Position Williamsa.

Podsumowanie

Kolejność startowa pierwszej dziesiątki

Bolidy Williamsa zajęły pierwszy rząd na starcie, a Rosberg musiał zadowolić się trzecim miejscem. Tuż obok Niemca, do wyścigu wyruszał Fernando Alonso z Ferrari, który znowu po cichu wykonał bardzo dobrą robotę.

5. miejsce zajął Daniel Ricciardo, który po raz kolejny przyćmił Sebastiana Vettela, a obok kierowcy Red Bulla znalazł się debiutant z McLarena – Kevin Magnussen. Pozycję niżej uplasował się 20-letni Daniił Kwiat z Toro Rosso, który również był debiutantem. Dzięki znakomitym występom dwójki nowicjuszy, widziano wtedy w nich przyszłość Formuły 1. Z perspektywy czasu możemy zobaczyć, jak potoczyły się dalsze kariery Magnussena i Kwiata.

Zbyt wielkich starań w walce o pozycję startową nie dołożył drugi z reprezentantów Ferrari – Kimi Raikkonen. Hamilton nie uzyskując żadnego czasu w Q3, został sklasyfikowany na 9. miejscu, po tym jak skreślono czasu Nico Hulkenberga z Force India, który wykonywał tylko jeden przejazd. Niemca również wymieniano wtedy jako przyszłą gwiazdę, która potrzebuje jedynie odpowiedniego wsparcia, żeby rozwinąć skrzydła.

Wyniki wyścigu

Po starcie kierowcy Williamsa utrzymali swoje pozycję startowe, ale po pit-stopach spadli za kierowców Mercedesa. Na ich drodze znalazł się jeszcze Sergio Perez, który przez jakiś czas liderował w wyścigu. Bottas zyskał pozycję nad Massą, dzięki czemu ukończył wyścig na 3. miejscu zdobywając pierwsze podium w karierze.

Massa po drugim zjeździe Meksykanina wrócił na P4, które utrzymał do samej mety. Tego dnia nie mieli szans na walkę ze srebrnymi strzałami, ale ze Spielbergu i tak mogli wyjechać w znakomitych humorach. Przez kilka następnych rund uchodzili za drugą siłę w stawce, ale nie byli w stanie tego utrzymać na dłużej.

Pełne wyniki z tamtego weekendu można znaleźć TUTAJ.

Na jeszcze lepsze przygotowanie się do dalszej części weekendu w Austrii, zapraszamy do odsłuchania piątego już odcinka naszego podcastu “Na Czterech Kołach Podcast”, którego odsłuchacie poniżej. Oczywiście jest on również dostępny na platformie Spotify. Serdecznie zapraszamy!

Fot. FiA

Podobne wpisy