Piątkowe treningi przed GP Wielkiej Brytanii

GP Wielkiej Brytanii na Silverstone jest rundą bardzo dobrze znaną kibicom i kierowcom. Będzie to GP ekscytujące i emocjonujące.

Zanim jednak dostaniemy niedzielne emocje, musimy przejść piątkowe treningi, które nam pokazały np. co dały poprawki Alpine i Williamsa. Były to treningi bardzo spokojne. Był to też czas dla zespołów na ustawienie aut na ten dość kapryśny pogodowo weekend. Mokre kwalifikacje, suchy wyścig. To było duże wyzwanie dla zespołów. Jak zespoły sobie z nim poradziły? Zapraszam do przeczytania opisu piątku na Silverstone.

Pierwszy trening

Silverstone przywitało kierowców, zespoły i kibiców deszczową pogodą. Opady na początku sesji były stałe, lecz o średniej sile. Temperatura powietrza wynosiła 16 stopni Celsjusza, a temperatura toru wahała się w ok. 25 stopni.

GP Wielkiej Brytanii
Źródłó: F1/Twitter

Jako pierwsi na przejazdy wyjechali kierowcy Mercedesa i Ferrari. Wszyscy wyjechali na oponach przejściowych. Kilka minut po starcie sesji do nich dołączyli Sergio Perez i kierowcy Alpine. Na początku sesji jedynie Charles Leclerc zdecydował się na więcej niż na jedno kółko i po 13 minutach sesji to on jako jedyny miał czas. Po tych 13 minutach dołączył do niego Yuki Tsunoda. Chwilę poźniej pierwsze czasy zaliczyli obaj kierowcy Astona Martina.

5 minut później Carlos Sainz przejął prowadzenie w sesji od swojego teammate’a. Kolejną chwilę później Alfy Romeo wskoczyły na pozycję 3 i 4 w kolejności Bottas, Zhou. Bottas został na torze i poprawił swój czas tak, że wskoczył na P2. Na ok. pół godziny przed końcem sesji na torze zrobiła się pustka, gdyż kierowcy przestali wyjeżdżać na tor. Miało to związek z pogorszeniem się pogody, która do tego momentu, od startu treningu się sukcesywnie poprawiała.

GP Wielkiej Brytanii
Źródło: F1/Twitter

Czas wolny kierowcy wykorzystali m.in. na wyjście na pitwall do publiczności.

GP Wielkiej Brytanii
Źrodło: F1/Twitter

Po ok. 15 minutach jako pierwszy na tor wrócił Lewis Hamilton. Po 4 minutach wrócił też Valterri Bottas. Chwilę później Hamilton zjechał do boksu po nowe slicki, a dokładniej opony miękkie. W tym momencie na tor wróciły też oba Ferrari. Na 4-5 minut przed końcem na softach wyjechały też oba Astony Martiny, obie Alphy Tauri, oba Red Bulle i oba McLareny. Pod koniec sesji dostaliśmy też bardzo ciekawe ujęcie z McLarena Lando Norrisa. Była to kamera umieszczona w okolicy pedałów, z której mogliśmy obserwować pracę nóg Anglika i ruchy drążka kierowniczego.

Na minutę przed końcem sesja została przedwcześnie zakończona z powodu czerwonej flagi wywołanej wycieczką i spinem Lance’a Strolla w zakręcie nr 9, czyli Copse. Na szczęście cała sytuacja skończyła się tylko zakopaniem w żwirze.

GP Wielkiej Brytanii
Źródło: F1/Twitter

Wyniki FP1

Tabela z wynikami po FP1
Źródło: F1/Twitter

Tą sesję wygrał Valterri Bottas z czasem 1:42.249 przed Lewisem Hamiltonem, który jako jedyny miał czas na slick’ach i duetem Ferrari – Sainz, Leclerc. Na wzmiankę zasługuje fakt, że aż 10 kierowców nie ustanowiło żadnego czasu.

Drugi trening

Późnym popołudniem, Silverstone przywitało nas słońcem i 19 stopniami temperatury powietrza. Tor miał 32 stopnie.

GP Wielkiej Brytanii
Źródło: F1/Twitter

Na początku sesji wszyscy wyjechali na tor, żeby odrobić czas, który stracono w FP1. Na końcu swojego okrążenia wyjazdowego Max Verstappen zgłosił lekkie problemy ze swoim autem, ale wszystko było w porządku i Holender kontynuował swoją jazdę. Po pierwszych okrążeniach prowadziły dwa Ferrari w kolejności Leclerc, Sainz przed dwoma Red Bull’ami w kolejności Verstappen, Perez.

Chwilę później Verstappen narzekał na podsterowność w swoim aucie i mocny wiatr. Kilka minut później na P1 wskoczył Carlos Sainz z fioletem w każdym sektorze. To okrążenie było na oponach pośrednich. Kilka minut później mieliśmy sytuację z blokowaniem Russella przez Norrisa, a w międzyczasie Leclerc i Verstappen przeskoczyli Sainza.

GP Wielkiej Brytanii
Źródło: F1/Twitter

Chwilę później Lewis Hamilton uskarżał się na duży porpoising przy dużych prędkościach w swoim aucie. 2-3 minuty później Sainz wrócił na P2 dobrym, rekordowym, trzecim sektorem. (Szlifowanie tylnego skrzydła u Sainza). Przez cały dotychczasowy czas trwania treningu Williams testował działanie swoich nowych poprawek w aucie Alexa Albona za pomocą farby fluorescencyjnej, co nie umknęło uwadze profilu F1 na Twitterze.

W połowie sesji Lando Norris wskoczył na P1 w sesji za pomocą przejścia na opony miękkie. W międzyczasie Mick Schumacher miał małą przygodę ze żwirem przy wyjściu z zakrętu nr 8, czyli Woodcote. Chwilę później na P1 wskoczył stary teammate Norrisa, czyli Carlos Sainz. Swoje okrążenie też przejechał na softach, ale z mocnym wyjazdem w Copse spowodowanym przez podbijanie auta.

Kilka minut później Leclerc pokonał szybkie kółko na miękkiej mieszance, ale pozostał na P3. W międzyczasie Pierre Gasly narzekał na kompletny brak przyczepności. Natomiast Red Bull stał w garażu ze względu na problemy z autami. U Verstappena zawiodła podłoga. Na 20 minut przed końcem Verstappen wrócił na tor na softach i wskoczył na P3. Chwilę później na P2 wskoczył Lewis Hamilton. Moment później mogliśmy obserwować problemy na stanowisku postojowym McLarena. Auto Lando Norrisa spadło ze stojaków na skutek złamania jednego z nich.

GP Wielkiej Brytanii
Źródło: F1/Twitter

Kilka minut później do garażu został wepchnięty Sebastian Vettel ze względu na problemy z podłogą. Na koniec tego treningu mieliśmy symulacje tempa wyścigowego i dostaliśmy ciekawe informacje, że Mercedes ma bardzo podobne tempo wyścigowe do Ferrari. Na koniec sesji mała część oderwała się z auta Lewisa Hamiltona w zakręcie Copse.

Wyniki FP2

Tabela z wynikami po FP2
Źródło: F1/Twitter

Sesję wygrał Carlos Sainz przed Lewis’em Hamiltonem i Lando Norris’em. Na P4 zameldował się Max Verstappen, na P5 Charles Leclerc, na P6 Fernando Alonso, na P7 Sergio Perez, a na P8 George Russell. Na P14 pojawił się Alex Albon, którego muszę pochwalić za ten trening, bo wykonał bardzo dobrą robotę.