Podsumowanie piątku w Le Mans

Piątek w Le Mans jest znany od zawsze jako dzień newsowy. W tym roku nie było inaczej, gdyż zespoły i marki zdecydowały się poświęcić ten dzień na ogłoszenia i prezentacje swoich nowych pojazdów.

Nowe LMDh Alpine

Alpine pokazało wczoraj swoje auto LMDh. Nazwane ono jest A424_β. Charakteryzuje się ono dość odważnym designem, który objawia się w tylnej części pojazdu, poprzez ciekawą koncepcję tylnego skrzydła i zjawiskowe tylne światła. Pojazd będzie wystawiany w World Endurance Championship przez zespół Signatech, lecz Alpine nie zamyka się na WeatherTech SportsCar Championship. Auto ma być napędzane 3,4-litrowym silnikiem V6 turbo od Mecachrome. Jest to konstrukcja znana z Formuły 2 i nie cieszy ona się tam dobrą sławą.

Pod koniec czerwca jednostka napędowa ma zostać uruchomiona po raz pierwszy, a miesiąc później auto po raz pierwszy wyjedzie na tor w Lurcy-Levis. W połowie sierpnia auto odbędzie pierwsze testy na torze Paul Ricard. We wrześniu zaplanowane są testy na Motorland Aragon, a następnie auto będzie sprawdzane na Jerez. W połowie listopada auto zostanie homologowane w tunelu aerodynamicznym Saubera. W tym samym miesiącu planowany jest 24-godzinny test wytrzymałościowy na Aragon. W grudniu odbędą się testy auta na Portimao i zakończy się jego proces homologacyjny.

Nowy Mustang GT3

Także w piątek pokazany został nowy Ford Mustang GT3, który wkroczy do gry w przyszłym sezonie. Jest to powrót Forda do klas GT po 5 latach i Fordzie GT GTE. Pokazane zostało malowanie auta, które głównie jest granatowo-pomarańczowe z fioletowymi i czerwonymi akcentami.

Ford przy tym projekcie współpracuje z partnerami, którzy są już z amerykańską marką od lat. W budowie auta pomagał Multimatic, który konstruował także Forda GT GTE. Przy modyfikowaniu silnika Fordowi pomagał M-Sport, czyli wieloletni partner Forda w WRC i konstruktor Bentley’a Continentala GT3.

Sam silnik jest oparty na rodzinie Coyote i ma on pojemność 5,4 litra, które rozłożone jest na 8 cylindrów w układzie widlastym. Oprócz programu w klasie GTD Pro w WSCC, który będzie obsługiwał wspomniany wcześniej Multimatic, ogłoszono także, że pierwszym programem klienckim Forda w GT3 będzie program w WEC z Proton Competition!

Niemiecki zespół ma zamiar wystawiać parę Mustangów GT3. „To jest bardzo ważny program i ekscytujący moment dla nas. Mustang to jest świetny brand i jest to bardzo duży krok dla naszego zespołu. Czekamy na współpracę z Fordem pd przyszłego sezonu” – mówił Christian Ried, szef zespołu. 

Neel Jani w Proton Competition

Zostając w zespole z Ehingen. Wczoraj został ogłoszony trzeci kierowca ich programu Hypercar w WEC. Jest nim dobrze znany fanom Szwajcar, Neel Jani. Jest to dla niego powrót do najwyższej klasy WEC po 4 latach przerwy. Ostatni raz w klasie LMP1 jechał w sezonie 2018/19 w Rebellionie. Jest to także dla niego powrót do Porsche najwyższej klasy, gdyż Jani był częścią fabrycznego programu 919 Hybrid przez cały okres jego trwania.

Po odejściu z Rebelliona Jani jeździł m. in. w Formule E czy fabrycznym programie Porsche w GTE Pro. W zeszłym sezonie pojechał w 12 Hours of Sebring w Chip Ganassi Racing i je wygrał. W tym sezonie jedzie wraz z Duqueine Team w European Le Mans Series w klasie LMP2. Dla Szwajcara jest to upragniony powrót do auta najwyższej klasy, o czym on sam bardzo głośno mówił w wielu wywiadach.

United Autosports przenosi się za ocean

Ostatnią informacją jest przejście bardzo znanego w światku endurance United Autosports z programem LMP2 z WEC do IMSA. Tuż po ogłoszeniu przez ACO braku klasy LMP2 w WEC od sezonu 2024, amerykańsko-angielski zespół ogłosił, iż wystawi w przyszłym sezonie WSCC parę Orek 07. W przeszłości United wystawiał swoje auto w Michelin Endurance Cup, lecz po raz pierwszy wystawi zgłoszenie na pełen sezon.

Fot. United Autosports

Richard Dean, czyli szef zespołu, powiedział, że poszczególni brązowi kierowcy już wyrazili wstępne zainteresowanie programem. Powiedział też, że zespół będzie musiał zbudować w Stanach nową bazę, gdyż ta obecna nie będzie w stanie pomieścić dwóch pełnych zgłoszeń. United nadal zamierza wystawiać auta w European Le Mans Series i Asian Le Mans Series. Zamierza też w ten sposób dostać dwa zgłoszenia do 24 Hours of Le Mans.

Pozostałe informacje o LMP2 i kalendarzu na sezon 2023 przeczytacie TUTAJ.

Fot. Alpine Racing/Twitter

Podobne wpisy