Rajd Polski 2023: Sesks znokautował rywali, Marczyk na podium

79 Orlen Rajd Polski 2023 dobiegł końca. Niespełna 24-letni Łotysz, Martins Sesks okazał się najlepszy na mazurskich trasach. Najlepszym z Polaków był oczywiście Miko Marczyk, który zajął 3 miejsce w swoim domowym rajdzie.

79 Rajd Polski już za nami. Martin Sesks okazał się być najlepszym kierowcą podczas tego weekendu. Najwyżej z naszych rodaków uplasował się Miko Marczyk. Polak stanął na najniższym stopniu podium. Jak wyglądała rywalizacja podczas tych 3-dniowych zmagań?

Mikołajki Arena 1

W piątek wieczorem odbył się odcinek pokazowy, który został rozegrany na torze w Mikołajkach. Zainaugurował on całą imprezę.

Już wtedy było wiadomo, że na starcie nie pojawi się Rafał Kwiatkowski, który rozbił samochód na odcinku testowym. Rywalizacja odbywająca się w parach przebiegała spokojnie, chociaż nie obyło się bez innych przygód. Norweska załoga Ola Nore/Rune Eilersten startująca w Renault Clio Rally 4 zgubiła kartę drogową, bez której nie można poruszać się po dojazdówkach, co oznaczałoby dla nich koniec rywalizacji. Na szczęście po dokładnym przeszukaniu samochodu udało się znaleźć zgubę. Dalszy przebieg rajdu był dla nich bardzo dobry, bo zwyciężyli w kategorii RC4.

Najszybszy na tej próbie okazał się Miko Marczyk, który był uznawany za faworyta. Pokonał o 0,9 sekundy Haydena Paddona. Różnice czasowe na dalszych pozycjach były minimalne o czym najlepiej świadczy fakt, że Martin Sesks będąc wolniejszym od zwycięzcy o 4,3 sekundy zajął dopiero 22 miejsce.

Rajd Polski 2023
Fot. FIA ERC

Sesks vs. Paddon

Sobotnia pierwsza pętla

Poważna rywalizacja zaczęła się w sobotę rano. Na OS2 drobną przygodę zaliczył Miko Marczyk. Polak znalazł się nawet przez chwilę poza trasą, ale kibice pomogli mu wrócić. To prawdopodobnie kosztowało go walkę o zwycięstwo, bo był wolniejszy od zwycięzcy próby o 21,6 sekundy.

Już na pierwszej pętli wyklarowało się dwóch kandydatów do zwycięstwa: startujący Skodą Fabią Łotysz, Martin Sesks oraz Hayden Paddon prowadzący Hyundaia. Nowozelandczyk przez kilka sezonów startował w WRC w zespole koreańskiego producenta. Sesks wygrał OS2, a Paddon dwa następne.

Po południu

Na OS5 Sesks znokautował Paddona będąc szybszym o 7,6 sekundy i przejął prowadzenie w rajdzie. Na następnych dwóch próbach Sesks minimalnie dokładał do przewagi nad Paddonem. Tym samym prowadził już z przewagą 9,5 sekundy nad Nowozelandczykiem.

Na kończącym sobotni etap odcinku pokazowym, który ponownie został rozegrany torze w Mikołajkach, najszybsi byli Hayden Paddon i Simone Tempestini, którzy uzyskali taki sam czas. Najlepszym z Polaków okazał się Grzegorz Grzyb, który zajął 6 miejsce, będąc wolniejszym o 1,2 sekundy od zwycięzców, a 0,1 sekundy za nim uplasował się Sesks, od którego również 0,1 sekundy wolniejszy był Miko Marczyk.

Spokojna droga po zwycięstwo

Sesks znowu nokautuje

Niedzielny etap rozpoczął się od zwycięstwa Paddona na OS9, czym przewaga Sesksa zmniejszyła się do 7,4 sekundy. Łotysz jednak na 3 kolejnych próbach dał pokaz niesamowitych umiejętności i powiększył swoją przewagę do 19,2 sekundy wygrywając wszystkie z nich.

Czarny koń z Finlandii

31-letni Fin, Mikko Heikkila obudził się na drugiej pętli wygrywając OS13 i 15. Trasy tego etapu trochę przypominają odcinki rajdu Finlandii, co mogło podziałać na wyobraźnie kierowcy, dzięki czemu był na nich najszybszy czując się jak w domu. W klasyfikacji rajdu pozwoliło mu to przebić się z siódmej pozycji na piątą, a nawet podjąć walkę o P4 bowiem dzięki znakomitemu tempu odrobił sporo do Madsa Ostberga, który zajmował właśnie tą pozycję.

Paddon pod koniec OS 14 złapał kapcia co kosztowało go kolejne cenne sekundy.

Power Stage

Przed startem ostatniego odcinka specjalnego przewaga Sesksa nad Paddonem wynosiła już 40,2 sekundy, a nad trzecim Marczykiem równą minutę plus jedną dziesiątą sekundy.

Wyniki OS 16 nie miały wpływu na pozycje końcowe bo różnice czasowe między rywalami były zbyt duże. Ewentualnie mógł się rozegrać tylko pojedynek o 4 miejsce między Ostbergiem a Heikkilą, gdzie różnica wynosiła 3,5 sekundy. Mimo tego większość kierowców chciała zająć jak najwyższe miejsce żeby zdobyć dodatkowe punkty. W ERC obowiązuje taka sama punktacja za Power Stage jak w WRC czyli nagradza 5 najszybszych zawodników.

Najszybszy okazał się Norweg, Mads Ostberg, znany ze startów w WRC. Zaledwie 0,3 sekundy wolniejszy od niego był Heikkila. Trzecie miejsce zajął Hayden Paddon, a ostatni na starcie czyli lider Martins Sesks był piąty. Miko Marczyk, który nie zbiera punktów do klasyfikacji mistrzostw Europy zajął 10 miejsce, będąc wolniejszy o 7 sekund od Ostberga.

Rajd Polski 2023
Fot. FIA ERC

Wyniki rajdu

Szczegółowe wyniki rajdu Polski można zobaczyć TUTAJ.

Jeśli chodzi o klasyfikację zawodników rywalizujących w mistrzostwach Polski to można znaleźć ją TUTAJ.

Następna runda mistrzostw Europy odbędzie się na Łotwie w dniach 17-18 czerwca, a istrzostw Polski 2-3 czerwca, gdzie będzie nią Rajd Podlaski.

Fot. FIA

Podobne wpisy