Polski dzień na Spa! Podsumowanie 4 Hours of Spa w ramach ELMS

4 Hours of Spa nie zawiodło! Los oddał ‘TurboPiekarzom”, to co zabrał w maju podczas weekendu WEC. Dużo manewrów wyprzedzania i duża zmienność sytuacji czy momentami nawet chaos mogły pochłonąć kibiców.

Wyścig 4 Hours of Spa wygrał United Autosports #22, lecz dla Nas najważniejsze było P2 polskiej załogi Inter Europol Competition #43! Na trzecim miejscu uplasowała się Prema #9.

W podklasie LMP2 Pro/Am rzutem na taśmę wygrał Racing Team Turkey #34 przed AF Corse #88 i Algarve Pro Racing #47.

Inter Europol Competition #13 po raz trzeci z rzędu wygrywa wyścig ELMS w klasie LMP3 i wysuwa się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej z przewagą 19 punktów! Na drugim miejscu znalazł się DKR Engineering #4. Na najniższym stopniu podium stanęła załoga Nielsen Racing #7.

Klasa GTE to zwycięstwo Kessel Racing #57 przed Iron Lynx #83 i Absolute Racing #18.

Pogoda i ustawienie startowe

Pogoda na belgijskim torze była już mocno jesienna. Temperatura powietrza wynosiła ok. 11 stopni Celsjusza, a słońce nieśmiało przebijało się przez chmury. Nawierzchnia toru była mokra, mieliśmy jedynie suchą linię na torze. Na starcie 4 Hours of Spa pojawiło się 39 aut (16 aut w klasie LMP2, 13 w klasie LMP3 i 10 w klasie GTE). Dzień wcześniej Inter Europol zaliczył bardzo mieszane kwalifikacje. Ligier #13 zakwalifikował się na trzeciej pozycji w klasie LMP3, jednakże Ligier #14 był na ostatniej pozycji w klasie, a Oreca #43 przez perypetie w kwalifikacjach musiała startować z końca stawki. Start okrążenia formującego nastąpił o godzinie 11:27, a start wyścigu o godzinie 11:31.

Start

Już na okrążeniu formującym mogliśmy zobaczyć dwa obroty i to tego samego auta. IDEC Sport #28 najpierw obrócił się po wyjściu z zakrętu nr. 10, a potem zaliczył obrót w zakręcie nr 12. Przez to IDEC stracił drugą pozycję na starcie.

W pierwszym zakręcie United #22 wyprzedził Panis Racing #65 i wskoczył na drugą pozycję. Chwilę później w zakręcie Le Combes Muehlner Motorsport #21 wyprzedził Panis #65 i wskoczył na trzecią pozycję. W tym samym zakręcie kolizję zaliczyły trzy auta LMP3: Eurointernational #10, Cool Racing #27 i RLR Msport #5. W tym samym czasie IEC #13 przeskoczył dwie pozycje i objął prowadzenie w klasie LMP3. Kolejną chwilę później Team Virage #51 wyleciał w żwir w zakręcie Les Fagnes. Po tym zobaczyliśmy żółtą flagę i Prema #9 wyprzedziła Panis Racing #65 w ostatniej szykanie. Moment później zobaczyliśmy IDEC Sport #28 toczące się do boksów z uszkodzonym lewym, tylnym zawieszeniem. Po tej sytuacji na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.

Reszta pierwszej godziny

Neutralizacja trwała blisko 14 minut i po tym czasie wróciliśmy do rywalizacji. Prema #9 wyprzedziła Muehlnera #21 na prostej Kemmel. Kilka minut później United Autosports #3 bardzo ładnie zaatakował w szykanie i wyprzedził dwa auta LMP3, w tym nasz IEC #13 i wskoczył na prowadzenie w klasie. Chwilę później, w La Source, siostrzany United #2 wyprzedził DKR Engineering #4 i zajął trzecie miejsce. 5 minut później COOL Racing #17 został uderzony w tył przez RLR Msport #15 w La Source i został bardzo poważnie uszkodzony. Ucierpiało tylne skrzydło i tylne zawieszenie.

Minutę później Fabio Scherer w Inter Europolu #43 wyprzedził na wyjściu z Raidillion Panis Racing #65 i wskoczył na siódmą pozycję w wyścigu. W tym zakręcie mieliśmy bardzo groźną sytuację. Prowadzący Kessel #57 obrócił się i kręcąc się, cudem ominął Iron Lynx #83 i uniknął gigantycznego wypadku.

Po tej sytuacji wprowadzono Full Course Yellow. Podczas FCY COOL #17 stanął na prostej Kemmel, lecz zdołał ruszyć dalej i toczyć się do boksów. W “międzyczasie” auta LMP2 i kilka aut z innych klas zaliczyło swoje pierwsze pit-stopy. Full Course Yellow trwało 11 minut i po tym czasie wróciliśmy do ścigania. Chwilę po zakończeniu FCY Prema #9 podjęła próbę ataku na United #22 w zakręcie Le Combes, lecz oba auta zaliczyły potężne zblokowanie kół i Prema musiała oddać pozycję.

Kilka minut później Inter Europol #14 wyprzedził United’a #2 w pierwszym zakręcie i wskoczył na P2 w LMP3. 6 minut później Inter Europol #43 wyprzedził Algarve Pro Racing #19 na dojeździe do zakrętu nr 7, czyli Les Combes. Kilka minut później IEC #13 został wyprzedzony przez Eurointernational #11 i spadł na siódme miejsce w klasie.

Druga godzina

Początek drugiej godziny był bardzo spokojny. Dopiero 11 minut po jej rozpoczęciu mieliśmy lekką kolizję z pozytywnym skutkiem dla Inter Europolu #43. W zakręcie Bruxelles Prema #9 zobaczyła miejsce po wewnętrznej do ataku na United’a #22 i trąciła go w tył podczas tego ataku, co spowodowało, że oba auta zwolniły. Wykorzystał to Fabio Scherer, który wyprzedził oba auta na wyjściu z zakrętu nr. 10 i wskoczył na P2 w wyścigu. Później auta LMP2 zjeżdżały do alei serwisowej na swoje drugie postoje. Po nich Inter Europol #43 utrzymał prowadzenie w wyścigu.

Następne kilkanaście minut było spokojne. Po nich doszło do walki IEC #43 i COOL Racing #37. Drugie z tych aut zostało wywiezione w żwir podczas w walki w zakrętach Le Fagnes.

Potem doszło do kontaktu pomiędzy Muehlner Motorsport #21 a Rinaldi Racing #32, który skutkował w przebitą oponę w pierwszym z aut. Na 20 minut przed końcem tej godziny COOL Racing #37 wyprzedził IEC #43 i wrócił na prowadzenie w klasie LMP2.

Minutę później na torze ogłoszono Full Course Yellow z powodu resztek opony rozrzuconej przez Muehlnera #21 na torze. Pod Full Course Yellow odbyły się pit-stopy w klasie LMP2. Po nich IEC #43 spadł na trzecie miejsce, lecz miał nowe opony, a Scherera zastąpił David Heinemeier Hansson. FCY skończyło się po 11 minutach i wróciliśmy do rywalizacji. COOL Racing #37 zaliczył potężne zablokowanie kół w zakręcie nr. 1, przez co przebił oponę i musiał zjechać na kolejny pit-stop, co premiowało IEC #43 na P2.

Trzecia godzina

Pierwsze 20 minut trzeciej godziny były bardzo spokojne. Na mocny plus tutaj muszę odnotować jazdę Davida Heinemeiera Hanssona, który swoim tempem dorównywał tempu kierowców platynowych i złotych. Było tak do momentu, gdy nie obrócił się w pierwszym zakręcie i w zakręcie Le Combes był już na P5. W tej walce został wyprzedzony przez Premę #9 i Panis Racing #65, które wyprzedziło oba auta.

W połowie tej godziny odbyła się seria pit-stopów w klasie LMP2. Po niej Inter Europol #43 awansował na P2 w wyścigu. W międzyczasie Nicolas Pino prowadził Ligiera #13 na bardzo pewnym pierwszym miejscu. Na koniec tej godziny na postój zjechał Inter Europol #43, w którym Davida Heinemeiera Hanssona zastąpił Pietro Fittipaldi.

Czwarta, ostatnia godzina

Na początek ostatniej godziny wyścigu odbyła się piąta seria pit-stopów w klasie LMP2. Po niej Inter Europol #43 awansował na drugie miejsce w wyścigu. Potem Kessel #57 odzyskał prowadzenie w klasie GTE, wyprzedzając Iron Lynx #83.

Następnie RLR Msport #5 stracił trakcję na dohamowaniu do szykany “Bus Stop” i wjechał w tył Nielsena #7. Skończyło to się jedynie żółtą flagą.

Później wprowadzono trzecie w tym wyścigu Full Course Yellow. Było to z powodu części z RLR Msport #5. Pod Full Course Yellow swoje ostatnie pit-stopy zaliczyła czołówka klasy LMP2. FCY znowu trwało 11 minut i wróciliśmy do ścigania. Na ostatnim okrążeniu wyścigu Racing Team Turkey #34 podjęło próbę ataku na AF Corse #88 w pierwszym zakręcie, która skutkowała prowadzeniem w LMP2 Pro/Am, lecz była ona nieskuteczna. Jednakże Will Stevens się nie poddał i dzięki lepszemu wyjściu z ostatniego zakrętu zdołał wyrwać zwycięstwo w Pro/Am o 0,042 sekundy.

Słowem zakończenia

4 Hours of Spa 2022 minęło. Był to wyścig momentami bardzo emocjonujący, a ogólnie bardzo dobry. Pierwsze półtorej godziny było szalone ze względu na mokrą nawierzchnię, która płatała kierowcom figle. Bardzo zacięta rywalizacja w klasie LMP2, roszady w LMP3 i porządne GTE złożyły się na tą dobrą i interesującą rywalizację.

Nas, polskich kibiców bardzo cieszy fantastyczna postawa Inter Europol Competition. Druga pozycja w wyścigu załogi #43 jest według mnie prawdziwym pokazaniem potencjału, jaki drzemie w polskim zespole. Jest to też pierwsze podium polskiego zespołu w klasie LMP2, w seriach zarządzanych przez ACO. Po raz trzeci z rzędu wygrała załoga #13, która znacznie przybliżyła się do wygrania pierwszego tytułu ELMS w historii IEC i zdobycia pewnego, regulaminowego miejsca w LMP2 w przyszłorocznym Le Mans. Zdecydowanie najlepszy wyścig Piekarzy w tym sezonie!

Następny, już ostatni wyścig ELMS w tym sezonie odbędzie się na Portimao w niedzielę, 16 października!

Source: Inter Europol Competition/Twitter

Podobne wpisy