Przegląd pierwszego dnia testów F1 przed sezonem 2022

Pierwszy dzień testów F1 na sezon 2022 już za nami, a więc czas na małe podsumowanie tego co się działo na torze.

Pierwszy dzień testów F1 zakończony. W końcu mieliśmy możliwość ujrzeć wszystkie nowe bolidy na torze Circuit de Barcelona-Catalunya. Był to intensywny dzień dla wszystkich zespołów.

Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące pierwszej tury testów znajdują się pod tym linkiem.

Wyniki pierwszego dnia testów

Najszybszym kierowcą pierwszego dnia okazał się Lando Norris, który rekord okrążenia zrobił pod koniec testów. Tuż za nim uplasowali się, Charles Leclerc oraz Carlos Sainz.

Po pierwszym dniu wszystkie ekipy przejechały łącznie 1 069 okrążeń. Najwięcej ich wykonały Ferrari oraz Red Bull. Przejechali oni po 147 okrążeń. Najmniej przejechali natomiast kierowcy Alfy Romeo, tylko 32 okrążenia.

Podczas testów w użyciu jest pięć mieszanek opon oznaczanych literą C i cyfrą. Im niższa cyfra, tym twardsza mieszanka, a więc opona oznaczona jako C1 jest najtwardsza, a C5 najbardziej miękka.

Tabela po pierwszym dniu testów F1
Ciekawy bolid Red Bulla

Najważniejsza informacja dnia to oczywiście bolid Red Bulla. Ekipa musiała w końcu pokazać swój projekt nowej maszyny, a jak już to zrobiła to wiele osób było w szoku. Samochód Czerwonych Byków wywołał duże zamieszanie wśród ludzi, możemy je porównać do tego, gdy Mercedes po raz pierwszy użył w swoim bolidzie na testach systemu DAS.

Głównym tematem bolidu Red Bulla jest jego boczna sekcja, a dokładnie chodzi o sidepody. Są one bardziej podcięte od dołu na wysokości bocznych wlotów powietrza niż te przez resztę zespołów.

Porównanie sidepodów różnych ekip

Oprócz sekcji bocznej, tył również jest nieco inny w porównaniu do reszty zespołów. Tylne skrzydło to podstawowa wersja i prawie taka sama jak w innych bolidach. Najważniejszą natomiast różnicą jest beam-wing (dodatkowe skrzydło na wysokości wydechu pod tylnym skrzydłem), jego elementy na siebie nachodzą, a patrząc jak to zostało wdrożone u innych zespołów to tworzą one coś w stylu żaluzji.

Widać, że zespół włożył sporo pracy w nowy bolid. Na tle konkurencji bardzo się wyróżnia. Wiele ciekawych pomysłów możemy spotkać na tym samochodzie. Po pierwszym dniu ciężko określić czy dzięki tym rozwiązaniu ekipa Czerwonych Byków dużo zyska czy może też sporo straci w tym sezonie.

Problemy Alfy Romeo

Robert Kubica nie może zaliczyć pierwszego dnia testów do udanych. Polak przejechał tylko dziewięć okrążeń. Wszystko związane jest z problemami Alfy. Po czterech okrążeniach w bolidzie doszło do kilku “drobnych” problemów, które wyeliminowały Roberta z prawie całej sesji porannej. Krakowianin wrócił na tor jeszcze pod sam koniec sesji, ale przejechał jedynie pięć okrążeń, po czym znowu musiał zameldować się w garażu u swoich mechaników. W rozmowie z dziennikarzami Robert powiedział, że upłynie trochę czasu, zanim znowu zobaczymy go za kierownicą nowej Alfy.

W sesji popołudniowej problemów Alfy było ciąg dalszy. Valterri Bottas po przejechaniu 10 okrążeń musiał wrócić do boksów, ponieważ wykryto kolejne kłopoty w bolidzie. Fin pod koniec sesji miał możliwość powrotu na tor. To pozwoliło przejechać mu ostatecznie 23 okrążenia. Pierwszy dzień dla Alfy Romeo nie przebiegł po myśli zespołu. Przejechali oni bardzo mało okrążeń, co skutkuje małym sprawdzeniem nowego bolidu. Oby kolejne dwa dni były bardziej obfite dla tej ekipy.

Problemy innych zespołów

W porannej sesji oprócz Alfy Romeo, utrudnienia ze swoimi bolidami miały również inne zespoły. Samochód Alpine miał problemy z DRS, co wyeliminowały ich na godzinną przerwę. W ekipie Haasa doszło natomiast do problemów z pompą paliwa.

Podczas sesji popołudniowej po godzinie testów, mogliśmy zobaczyć problemy u McLarena, zdjęta była podłoga i trwały tam wytężone prace nad bolidem. Ponownie wróciły również kłopoty u Haasa, tym razem również jak u McLarena, chodziło o uszkodzoną podłogę.

Jutro drugi dzień testów, który ma taki sam plan jak dziś: start porannej sesji już o 9:00. Zakończy się o 13, potem godzinna przerwa. Od 14 do 18 będzie trwać popołudniowa sesja testowa. Oczywiście zapraszamy do naszych relacji LIVE i codziennych podsumowań!

Photo: Mercedes/Twitter