Racing Team Turkey wygrywa na start sezonu! Podsumowanie 4H of Barcelona w ramach ELMS

Sezon 2023 w ELMS właśnie się rozpoczął. W ostatni weekend kierowcy zmierzyli się na dobrze znanym wszystkim torze w Barcelonie.

Maszyna ruszyła! Sezon roku pańskiego 2023 ELMS wystartował na dobre. Na początek kierowcy przejechali 4 godziny dookoła dobrze znanego, lecz lekko odświeżonego toru w Montmelo pod Barceloną. Jak poradzili sobie TurboPiekarze? Jak potoczyła się walka w klasach LMP2? Odpowiedzi na te i inne pytania w tym podsumowaniu wyścigu.

Kwalifikacje

GTE

Zaczynając zgodnie z kolejnością chronologiczną od klasy GTE, tutaj najlepsze okazało się JMW Motorsport #66 przed Kessel Racing #57 i Proton Competition #16

LMP3

Mimo zmiany załogi, niezmiennie na szczycie uplasował się COOL Racing #17 przez Inter Europolem #13 i Racing Spirit of Leman #31.

LMP2 Pro/Am

Pole position w fantastycznym stylu zdobył dysponujący w ten weekend atomowym tempem Salih Yoluc w Racing Team Turkey #34 przez Protonem #99 i COOL Racing #37.

LMP2

W królewskiej klasie ELMS walka o pierwsze pole startowe trwała do samego końca. Ostatecznie padło ono łupem COOL Racing #47 i Reshada de Gerusa. Na drugim miejscu znalazło się Algarve Pro Racing #25, a na trzecim Duqueine Team #30. Szóste miejsce zajął Inter Europol Competition #43.

Pogoda

Nad torem lekko świeciło słońce. Temperatura powietrza wynosiła 18 stopni Celsjusza, a temperatura toru wynosiła 31 stopni.

Start i pierwsze okrążenia wyścigu

Dwa okrążenia formujące zaczęły się o godzinie 11:24, a start wyścigu nastąpił o godzinie 11:30.

Fantastyczny start w Inter Europol #43 zaliczył Rui Andrade, który awansował z szóstej na czwartą pozycję.

Chwilę później byliśmy świadkami ogromnego wypadku. W zakręcie nr. 3 WTM by Rinaldi #12 się obróciło i zabrało ze sobą aż trzy auta GTE. Były to TF Sport #72, Proton Competition #77 i GMB Motorsport #44.

GMB, co prawda, dotoczyło się do alei serwisowej, lecz auto musiało zostać wepchnięte do garażu. Oczywiście, po tym incydencie, na torze pojawił się Safety Car. Dziesięć minut później z przebitą tylną oponą, a raczej jej brakiem musiał się zmierzyć United Autosports #22, który bardzo dobrze wystartował i był na P3. Po blisko 20 minutach neutralizacji kierowcy wrócili do rywalizacji.

Kontynuacja pierwszej godziny

Kare drive-through za pchanie na grid dostał Proton Competition #99. Potem walka toczyła się w klasie GTE. Na P3 awansowało JMW Motorsport #66, które wyprzedziło Kessel Racing #57. Kilkanaście minut później karę drive-through za przekroczenie prędkości w alei serwisowej dostało Panis Racing #65. Chwilę później Marino Sato w Unitedzie #22 wyprzedził Inter Europol #43 i awansował na P2. Następnie Duqueine Team #30 awansował na P3 kosztem polskiej załogi.

Druga godzina

Na początek drugiej godziny z problemami technicznymi zaczął się zmagać Inter Europol #43. Auto musiało zjechać do alei serwisowej i zostać zepchnięte do garażu. Niestety awarii uległa skrzynia biegów, co uniemożliwiło TurboPiekarzom dalszą jazdę. Kilkanaście minut później pod wpływem presji Miguel Cristovao w Inter Europolu #13 wyjechał z szeroko w ostatnim zakręcie i stracił tym samym prowadzenie w klasie LMP3 na rzecz COOL Racing #17.

Trzecia godzina

Na początek tej godziny doszło do dramatu lidera wyścigu. James Allen w Algarve Pro Racing #25 został trącony przez IDEC Sport #28 w zakręcie nr 10 i automatycznie auto wypadło w żwir i w nim się zakopało.

Oczywiście z tego powodu ogłoszono Full Course Yellow. Full Course Yellow było krótkie i trwało 3 minuty. Po tym czasie powróciliśmy do rywalizacji. Kilkanaście minut później Racing Team Turkey zamieniło się pozycjami z Duqueine Team i to turecka załoga stała się liderem wyścigu.

Kilkanaście minut później dostaliśmy informację o karze drive-through dla lidera klasy LMP3, czyli Racing Spirit of Leman #31 za pit-stop podczas FCY. Była to bardzo dobra informacja dla Inter Europolu #13, który był wtedy drugi w klasie. Chwilę później w zakręcie nr. 4 doszło do kontaktu pomiędzy Ultimate #35 i Protonem #93.

Ultimate straciło kontrolę w wewnętrznej tego zakrętu, obróciło się i przy okazji skasowało Porsche #93, prowadząc je w żwir. na tor wprowadzono po raz drugi tego dnia Full Course Yellow. Po kilku minutach rywalizacja wróciła do normy.

Czwarta, ostatnia godzina

Na początek ostatniej godziny w ostatnim zakręcie szeroko wyjechał COOL Racing #47, a obrócił się przez to także uderzony TF Sport #95. Na pół godziny przed końcem wyścigu dramat spotkał lidera klasy LMP2 Pro/Am i niedawnego lidera wyścigu, czyli Racing Team Turkey #34. Dyrekcja wyścigu wywiesiła temu samochodowi czarno-pomarańczową flagę ze względu na uszkodzenia tyłu auta, które według dyrekcji wymagały naprawy.

Szczęściem w nieszczęściu dla zespołu było to, iż Louis Deletraz zrobił na tyle dużą przewagę, iż załoga utrzymała prowadzenie w klasie LMP2 Pro/Am i straciła tylko prowadzenie ogólne na rzecz Duqueine Team #30. Na 16 minut przed końcem wyścigu karę drive-through za kolizję z początku godziny dostał COOL Racing #47.

Chwilę później genialny pokaz wyścigowej jazdy dał Louis Deletraz w zakręcie nr. 7. Szwajcar nie bał się i agresywnie zaatakował Duqueine Team #30 prowadzone przez Neela Jani’ego, co zakończyło się sukcesem i powrotem załogi #34 na prowadzenie w całym wyścigu.

Wyniki

PozycjaZałogaKierowcyLiczba okrążeńCzas/Strata
1. Racing Team Turkey #34Salih Yoluc
Charlie Eastwood
Louis Deletraz
1404:01:14.646
2.Duqueine Team #30Nico Pino
Rene Binder
Neel Jani
140+ 2.363 sekundy
3.AF Corse #83Francois Perrodo
Matthieu Vaxiviere
Ben Barnicoat
140+ 12.995 sekundy
4.COOL Racing #37Alexandre Coigny
Malthe Jakobsen
Nicolas Lapierre
140+ 43.757 sekundy
5.Panis Racing #65Manuel Maldonado
Job van Uitert
Tijmen van der Helm
140+ 46.377 sekundy
6.IDEC Sport #28Paul Lafarge
Paul-Loup Chatin
Laurents Hörr
140+ 65.613 sekundy
7.COOL Racing #47Vladislav Lomko
Reshad de Gerus
Jose Maria Lopez
140+ 77.282 sekundy
8.Algarve Pro Racing #25Kyffin Simpson
James Allen
Alex Lynn
139+ 1 okrążenie
9.Nielsen Racing #24Rodrigo Sales
Ben Hanley
Mathias Beche
139+ 1 okrążenie
10.United Autosports USA #22Marino Sato
Phil Hanson
Oliver Jarvis
139+ 1 okrążenie
11.DKR Engineering #3Tom van Rompuy
Sebastian Alvarez
Nathanael Berthon
139+ 1 okrążenie
12.Proton Competition #99Giorgio Roda
Jonas Ried
Gianmaria Bruni
139+ 1 okrążenie
13.DragonSpeed USA #81Henrik Hedman
Sebastian Montoya
Juan Pablo Montoya
138+ 2 okrążenia
14.Algarve Pro Racing #20Fred Poordad
Tristan Vautier
Jack Hawksworth
138+ 2 okrążenia
15.Team Virage #19Dennis Andersen
Ian Rodriguez
Tatiana Calderon
138+ 2 okrążenia
16.United Autosports USA #21Daniel Schneider
Andy Meyrick
Nelson Piquet Jr
137+ 3 okrążenia
17.United Autosports USA #23James McGuire
Guy Smith
Paul di Resta
137+ 3 okrążenia
18.COOL Racing #17Adrien Chila
Alex Garcia
Marcos Siebert
134+ 6 okrążeń
19.Inter Europol Competition #13Kai Askey
Wyatt Brichacek
Miguel Cristovao
134+ 6 okrążeń
20.Racing Spirit of Leman #31Antoine Doquin
 Fabien Michal
 Jacques Wolff
134+ 6 okrążeń
21.Eurointernational #11Matthew Bell
Adam Ali
133+ 7 okrążeń
22.Nielsen Racing #7Anthony Wells
Ryan Harper-Ellam
133+ 7 okrążeń
23.RLR MSport #5James Dayson
Valdemar Eriksen
Jack Manchester
133+ 7 okrążeń
24.Ultimate #35Jean-Baptiste Lahaye
Mathieu Lahaye
Eric Trouillet
132+ 8 okrążeń
25.Team Virage #8Manuel Espirito Santo
Nick Addock
Michael Jensen
131+ 9 okrążeń
26.Proton Competition #16Ryan Hardwick
Zacharie Robinson
Alessio Picariello
131+ 9 okrążeń
27.Formula Racing #50Conrad Laursen
 Johnny Laursen
 Mikkel Mac
131+ 9 okrążeń
28.JMW Mototrsport #66Martin Berry
 Lorcan Hanafin
 Jon Lancaster
130+ 10 okrążeń
29.Iron Lynx #60Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Matteo Cairoli
130+ 10 okrążeń
30.Spirit of Race #55Duncan Cameron
David Perel
Matthew Griffin
130+ 10 okrążeń
31.AF Corse #51Rui Águas
 Kriton Lentoudis
 Ulysse de Pauw
130+ 10 okrążeń
32.Kessel Racing #57Takeshi Kimura
Gregory Huffaker II
Frederik Schandorff
130+ 10 okrążeń
33.Proton Competition #93Michael Fassbender
Martin Rump
Richard Lietz
128+ 12 okrążeń
34.TF Sport #95Jonathan Adam
 John Hartshorne
 Ben Tuck
128+ 12 okrążeń
35.RLR MSport #15Horst Felbmayer
Gael Julien
Mateusz Kaprzyk
125+ 15 okrążeń
36.DKR Engineering #4Alexander Bukhantsov
James Winslow
Pedro Perino
113+ 27 okrążeń
DNFEurointernational #10Nick Moss
Glenn van Berlo
672:40:06.228
DNFInter Europol Competition #43Rui Andrade
Oliver Caldwell
Jonathan Aberdein
341:04:55.807
DNFGMB Motorsport #44Jens Moller
Gustav Birch
Nicki Thiim
12:41.824
DNFWTM by Rinaldi Racing #12 Torsten Kratz
 Oscar Tunjo
 Leonard Weiss
0brak czasu
DNFTF Sport #72Valentin Hasse-Clot
 Arnold Robin
 Maxime Robin
0brak czasu
DNFProton Competition #77Christian Ried
Giammarco Levorato
Julien Andlauer
0brak czasu

Wypowiedzi

Jako bonus, dorzucam wypowiedzi zespołu Inter Europol Competition

Sascha Fassbender, menadżer zespołu, tak ujął pierwszy weekend ELMS w tym sezonie w słowach:

Jestem bardzo zadowolony z dzisiejszej drugiej pozycji w LMP3; COOL, który wygrał wyścig, dostał bardzo szczęśliwy pit-stop pod FCY, który im bardzo pomógł i myślę, że bez tego bylibyśmy w stanie wygrać wyścig. Mamy pozytywy i walczymy o mistrzostwo, jesteśmy w grze i to był mocny występ.

Wyścig dla LMP2 był frustrujący, mieliśmy dobre tempo w pierwszej godzinie wyścigu, ale potem musieliśmy zakończyć wyścig ze względu na awarię mechaniczną. Mamy mocne auto i skład kierowców, więc możemy wrócić do walki w mistrzostwach, jak zrobiliśmy to rok temu w klasie LMP3.

Załoga #13

Miguel Cristovao tak skomentował swój wyścig:

Start był dobry, ale drugi stint był naprawdę ciężki. Zdecydowaliśmy się nie zmieniać opon na drugi stint i to uczyniło go trudniejszym do zarządzania. Jednakże jest to dobry rezultat dla zespołu i wybitny sposób, aby zacząć sezon.

Kai Askey wypowiedział się tak o swoim weekendzie:

Cały wyścig był całkiem dobry. Miguel [Cristovao – przypis red.] miał dobry start i to dalej pociągnął. Wskoczyłem do auta i odzyskałem P1, a potem Wyatt [Brichacek – przypis red.] także wykonał dobrą robotę z dowiezieniem wyniku, więc wszystko jest pozytywne i mamy dość sporo punktów.

Kończący wyścig, Wyatt Brichacek, mówił tak:

Ogólnie był to bardzo pozytywny wyścig po Asian Le Mans Series, gdzie nie byliśmy tam, gdzie chcieliśmy być, ale tutaj wszystko wyszło tak jak miało być. Byłem zadowolony z kwalifikacji, świetnie jest być w pierwszym rzędzie i później mogliśmy to utrzymywać w wyścigu, żeby zdobyć podium. Było ciężko pod koniec, mieliśmy mało paliwa i jechaliśmy na używanych oponach, ale koniec końców wykonaliśmy swoje zadanie i czekamy na kolejny wyścig

Fot. Inter Europol Competition

Załoga #43

Rui Andrade tak komentował ten pechowy dla siebie wyścig:

To był dobry start, miałem dobry czas reakcji, wyprzedziłem Panis Racing i Duqueine Team, więc mieliśmy P4, a potem jeszcze United przebił oponę, więc awansowaliśmy na P3. Ogólnie tempo było dobre, pomimo dużego ruchu z klasy LMP2 Pro/Am i potem zauważyłem, iż coś dziwnego się dzieje ze skrzynią biegów, szczególnie przy redukcji biegów. Krótko po tym już był koniec. Nieszczęśliwie jest tak kończyć wyścig, ale na pewno jesteśmy w dobrej pozycji.

Opinia

4 Hours of Barcelona było dobrym wstępem do tego sezonu. Był to wyścig spokojny, lecz momentami także emocjonujący. Pogoń Louisa Deletraza w ostatniej godzinie wyścigu będzie momentem, który zapisze się jako kolejny wielki pokaz jazdy temu szwajcarskiemu kierowcy. Słodko-gorzki weekend był to dla najszybszej piekarni świata. Załoga #13 w klasie LMP3 lekko mnie zaskoczyła, lecz pokazała, że będzie potrafiła wejść w buty, dla mnie już legendarnej, załogi #13 z zeszłego roku i jest godnym zastępstwem dla trójki Crews-Pino-Oliveira.

Miłym zaskoczeniem było także bardzo przyzwoite tempo Rui Andrade w aucie #43. Szkoda tylko, że wracają zeszłoroczne demony, które tak byśmy chcieli odpędzić od siebie. Niemniej jednak warto czekać w tym pozytywnym nastroju na dalsze rundy ELMS.

Następna runda European Le Mans Series, ze względu na odwołanie 4 Hours of Imola, odbędzie się dopiero za blisko 3 miesiące na torze Paul Ricard. Dokładna data to 16 lipca.

Jednakże endurance nie pozwoli nam się nudzić. Już w tę sobotę, 29 kwietnia, odbędzie się trzecia runda World Endurance Championship na legendarnym torze Spa-Francorchamps, ale o niej więcej już w naszej zapowiedzi, do przeczytania której już teraz serdecznie zapraszam.

Fot. European Le Mans Series / FocusPackMedia - Jan Patrick Wagner

Podobne wpisy